Αίθουσα ΣύνταξηςΕπικαιρότητα

Κινδύνευσε με καταστροφή ο Μητροπολιτικός Ναός του Αγίου Αθανασίου

Με ολοκληρωτική καταστροφή απειλήθηκε ο Μητροπολιτικός Ναός του Αγίου Αθανασίου, από φωτιά που εκδηλώθηκε μέσα στη νύχτα και άφησε πίσω της μεγάλες ζημιές στον γυναικωνίτη, αλλά και στον υπόλοιπο ναό.

Η φωτιά έγινε αντιληπτή στις 2.30 τα ξημερώματα από αστυνομικούς, που έφτασαν στο σημείο μετά από την ενεργοποίηση του συναγερμού, και αμέσως ειδοποιήθηκε η Πυροσβεστική, με έξι οχήματα και 18 πυροσβέστες να ρίχνονται μέσα σε λίγα λεπτά στη μάχη της κατάσβεσης.
Η φωτιά εντοπίστηκε στον γυναικωνίτη, με τις δυνάμεις της Πυροσβεστικής να εισέρχονται στον ναό και παράλληλα με την επιχείρηση κατάσβεσης να βγάζουν άθικτες τις εικόνες του Αγίου Αθανασίου και του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού, ωστόσο από τις φλόγες καταστράφηκε ο «Επιτάφιος». Επίσης, εκτεταμένες είναι οι καταστροφές στον γυναικωνίτη και από τους καπνούς έχουν μαυρίσει οι τοιχογραφίες.
Η φωτιά τέθηκε υπό πλήρη έλεγχο στις 5 περίπου τα ξημερώματα και η Πυροσβεστική Υπηρεσία ερευνά τα αίτια εκδήλωσης της πυρκαγιάς, καθώς και τον χρόνο εκδήλωσής της, με δεδομένο ότι ο ναός είχε κλείσει από τις 7 το απόγευμα της Τρίτης.
Τα αίτια που προκάλεσαν την φωτιά είναι άγνωστα και αναμένεται να προκύψουν από την έρευνα της
Ο μητροπολιτικός ναός του Αγίου Αθανασίου είναι χαρακτηρισμένος ως διατηρητέο ιστορικό μνημείο. Στη σημερινή του μορφή είναι χτισμένος το 1832 με δωρεά των αδελφών Ζωσιμάδων και άλλων ευεργετών, καθώς ο προϋπαρχων ναός είχε καταστραφεί από μεγάλη πυρκαγιά στη διάρκεια της πολιορκίας του Αλή Πασά τον Αύγουστο του 1820.
Ανήκει στον τύπο της τρίκλιτης βασιλικής με διπλά υπερώα (γυναικωνίτες), κεντρικό τυφλό θόλο και χαμηλοὺς τυφλοὺς τρούλους (φουρνικά), ενώ το δάπεδό του βρίσκεται χαμηλότερα απὸ το έδαφος. Το νότιο κλίτος είναι αφιερωμένο στον Άγιο Ιωάννη τον Θεολόγο και το βόρειο στους Παμμεγίστους Ταξιάρχες, εις μνήμη των κατεδαφισθέντων ναών στην θέση των οποίων χτίστηκαν τα δύο τζαμιά του κάστρου.
Οι τοιχογραφίες είναι έργο των Καπεσοβιτών αγιογράφων Θεοδοσίου και του υιού του Κωνσταντίνου και ανάγεται, σύμφωνα με επιγραφή, στα 1835. Το περίτεχνο ξυλόγλυπτο εικονοστάσι (τέμπλο) είναι στυλ «μπαρόκ», απὸ καρυδιά, και αποτελεί έργο τεσσάρων ξυλογλυπτών απὸ το Γοργοπόταμο Κονίτσης, του Αναστασίου Σκαλιστή και των γιων του Κωνσταντίνου, Γιάννη και Δημήτρη, οι οποίοι φιλοτέχνησαν και τον Δεσποτικὸ θρόνο.
Οι Δεσποτικές εικόνες του τέμπλου είναι ρωσικής τέχνης και προέλευσης. Απέναντι απὸ τον Δεσποτικὸ θρόνο βρίσκεται το προσκυνητάρι του παλαιού πολιούχου της πόλης, Αρχαγγέλου Μιχαήλ. Ο μεγάλος κεντρικός πολυέλαιος, καθώς και άλλοι τέσσερις μικρότεροι, ρωσικής τέχνης, προσφορά των αδελφών Ζωσιμάδων, κατασκευάστηκαν στη Μόσχα.