Αίθουσα ΣύνταξηςΕπικαιρότητα

Στη μέγκενη η πρωτοβάθμια εκπαίδευση

Τέσσερα από τα επτά δημοτικά σχολεία και νηπιαγωγεία, που καταργήθηκαν ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς 2024-2025 σε ολόκληρη την χώρα, βρίσκονται στον νομό Ιωαννίνων, ενώ δεκάδες είναι οι υποβιβασμοί σχολείων και οι συγχωνεύσεις τμημάτων σε ολόκληρη την Ήπειρο, προκαλώντας την αντίδραση εκπαιδευτικών και γονέων.

Την εικόνα της κατάστασης που διαμορφώνεται στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, περιγράφει συνοπτικά το ΦΕΚ για τη φετινή σχολική χρονιά, σύμφωνα με το οποίο, σε ολόκληρη τη χώρα, ιδρύονται πέντε νέα Νηπιαγωγεία, προάγονται 18 Δημοτικά και 14 Νηπιαγωγεία, ενώ στον αντίποδα καταργούνται τέσσερα Δημοτικά και τρία Νηπιαγωγεία, συγχωνεύονται πέντε Δημοτικά και 36 Νηπιαγωγεία, υποβιβάζονται 76 Δημοτικά και 14 Νηπιαγωγεία.
Στα Δημοτικά και Νηπιαγωγεία που καταργούνται, συμπεριλαμβάνονται τα δημοτικά σχολεία Ζωοδόχου, Κοντινών και Ασβεστοχωρίου και το Νηπιαγωγείο Πλατανούσας, στον νομό Ιωαννίνων. Πρόκειται για σχολεία που βρίσκονταν σε αναστολή πέρυσι, ωστόσο, με την κατάργησή τους, «χάνονται» και οι οργανικές θέσεις, όπως σημείωσε ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του νομού Ιωαννίνων Κώστας Παργανάς.
Μάλιστα, ο κ. Παργανάς και μέλη του Δ.Σ του ΣΕΠΕΝΙ, μαζί με τους προέδρους και μέλη των αντίστοιχων Συλλόγων Άρτας, Θεσπρωτίας και Πρέβεζας και τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Γονέων Μαθητών Ηπείρου Τάσο Τόκα, είχαν κοινή συνάντηση με την Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπαίδευσης για το ζήτημα της μείωσης των οργανικών θέσεων και της αύξησης των μαθητών ανά τμήμα, μέσω συγχωνεύσεων, υποβαθμίσεων και καταργήσεων σχολείων και τμημάτων, πρακτική που θεωρούν «αιτία πολέμου».
«Το Υπουργείο Παιδείας χρησιμοποιεί το δημογραφικό ως εργαλείο για μείωση του κόστους, αγνοώντας τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών», σημείωσε ο κ. Παργανάς, τονίζοντας πως από τα σχολεία που δε λειτουργούσαν πέρυσι, οι εκπαιδευτικοί με οργανική θέση αξιοποιούνταν σε άλλα για την κάλυψη αναγκών. Ταυτόχρονα, υπάρχουν σχολεία που διατηρούν τον ίδιο αριθμό μαθητών, αλλά υποβαθμίζονται, με αποτέλεσμα και πάλι τη μείωση των οργανικών θέσεων.
Συγχωνεύσεις και καταργήσεις τμημάτων γίνονται και σε δέκα σχολικές μονάδες της Θεσπρωτίας, όπως τόνισε ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του νομού Δημήτρης Χριστοφίδης, σημειώνοντας πως μαθητές καλούνται να μετακινηθούν σε όμορα σχολεία, λόγω των συγχωνεύσεων τμημάτων. «Είμαστε απέναντι στην κυβερνητική πολιτική, που αντιλαμβάνεται την εκπαίδευση και τη μόρφωση ως κόστος. Η μόρφωση είναι δικαίωμα και όλα τα παιδιά έχουν το δικαίωμα αυτό και δε θα πρέπει η κυβέρνηση να περικόπτει πόρους από κοινωνικές δαπάνες. Η κατάσταση θα δυσκολέψει και για εκπαιδευτικούς και για μαθητές», σημείωσε, υπογραμμίζοντας πως την ίδια ώρα η υλικοτεχνική υποδομή είναι απαράδεκτη και οι χώροι ακατάλληλοι.
Έντονο είναι το πρόβλημα των συγχωνεύσεων τμημάτων και στην Πρέβεζα, με τον πρόεδρο του οικείου Συλλόγου Θοδωρή Βενετικίδη να σημειώνει πως 23 με 24 παιδιά στοιβάζονται σε αίθουσες – κλουβιά, που δεν ξεπερνούν τα 25 τετραγωνικά, ενώ καλούνται να μετακινηθούν και σε άλλα σχολεία. «Πώς θα κάνουμε ως εκπαιδευτικοί τη δουλειά μας, όταν έχουμε 25 μαθητές, πώς θα ασχοληθούμε με εκείνο που έχουν ανάγκη; Αυτή είναι η εκπαιδευτική πολιτική που οραματίζεται το Υπουργείο Παιδείας; Θα αντιδράσουμε μαζί με τους γονείς για να αποτρέψουμε αυτή την κατάσταση», σημείωσε.
Σε καλύτερη κατάσταση φαίνεται πως είναι ο νομός Άρτας, όπως τόνισε ο πρόεδρος του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Σπύρος Γούσιας, που εκτίμησε όμως πως «ο Σεπτέμβριος θα είναι θερμός», καθώς το Υπουργείο και οι Διευθύνσεις εκπαίδευσης κάνουν την παιδαγωγική λάστιχο. «Πρώτιστο για εμάς είναι η ασφάλεια και τα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών. Αυτά δεν είμαστε διατεθειμένοι να τα παζαρέψουμε, είναι αιτία πολέμου. Θα παλέψουμε μέχρι τέλους, ώστε να φτάσει στα αυτιά του Υπουργείου ότι η εκπαίδευση δε δέχεται λογικές κόστους οφέλους», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Την έντονη ανησυχία και των γονέων και κηδεμόνων για τη διαδικασία που συντελείται τους τελευταίους δύο μήνες, εξέφρασε ο κ. Τόκας, σημειώνοντας τις επιπτώσεις και σε εκπαιδευτικό-μορφωτικό επίπεδο για τα παιδιά, αλλά και στους οικογενειακούς προγραμματισμούς, που θα ανατραπούν λόγω των μετακινήσεων σε όμορα σχολεία.
«Είναι τέτοια η διαδικασία υποβάθμισης των μορφωτικών αναγκών που μας εξοργίζει», σημείωσε, προσθέτοντας πως πολλά σχολεία δε θα έχουν ολοήμερα, αλλά και ούτε τμήματα στήριξης και ενισχυτική διδασκαλία. «Ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου, που έχει αναλάβει τη “βρώμικη” δουλειά, βλέπει μόνο αριθμούς και όχι ότι τα παιδιά θα τελειώνουν το σχολείο χωρίς να μάθουν γράμματα», τόνισε, και κάλεσε τους Συλλόγους Γονέων, μαζί με τους εκπαιδευτικούς, να αντιδράσουν.

Σχετικά άρθρα

Οικονομία στους εκπαιδευτικούς με συγχωνεύσεις τμημάτων

Εκ νέου πρόεδρος στον Σύλλογο Δασκάλων ο Κ. Παργανάς