Και μάλλον δε θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά, αφού η εισήγηση αφορούσε οριζόντιες και επιμέρους μειώσεις, με τη δημοτική αρχή και την αντιπολίτευση να υποστηρίζουν ότι θα μπορούσαν να είναι και μεγαλύτερες, έχοντας όμως διαφορετικά επιχειρήματα προς απόδειξη των ισχυρισμών τους.
Ξεκάθαρο, πάντως, ήταν ότι η δυνατότητα μείωσης προέκυψε από την προσμέτρηση επιπλέον τετραγωνικών, που «αποκαλύφθηκαν» μετά τη διαδικασία δήλωσής τους, με τη δημοτική αρχή να καταφέρνει και μειώσεις να κάνει για ένα μεγάλο μέρος των κατοικιών, και ελαφρύνσεις στους πληττόμενους από την πανδημία επιχειρηματίες, αλλά και ταυτόχρονα να αυξάνει το συνολικό ποσό που προϋπολογίζει να εισπράξει, ώστε να ανταποκριθεί στα αυξημένα κόστη για τη διαχείριση των απορριμμάτων.
Η κεντρική εισήγηση έγινε από τον αντιδήμαρχο Φώτη Βάββα, ο οποίος υπογράμμισε πως στόχος και προτεραιότητα της σημερινής δημοτικής αρχής είναι ο εξορθολογισμός των τελών σε όλη την έκταση του δήμου και η μείωση τους στη δημοτική ενότητα Ιωαννίνων.
Με τις μειώσεις, όπως υποστήριξε, ο δήμος επιστρέφει στους πολίτες συνολικό ποσό 1,3 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ για πρώτη φορά από το 2015 επέρχονται μειώσεις των τελών για τα νοικοκυριά στην πόλη των Ιωαννίνων. «Τους στόχους αυτούς, τους υπηρετούμε με συνέπεια» υπογράμμισε ο κ. Βάββας, κάνοντας ειδική μνεία στη σειρά μέτρων που έλαβε ο δήμος για τη στήριξη των επιχειρήσεων από την πανδημία. Υπογράμμισε δε ότι ο Δήμος Ιωαννιτών είναι ο μοναδικός στην Ελλάδα που προχώρησε σε δεύτερη δέσμη μέτρων αναγνωρίζοντας τις δυσκολίες των επαγγελματιών και των επιχειρηματιών από τα απαγορευτικά μέτρα.
«Η δημοτική αρχή, μετά τη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής, προσπάθησε και υιοθέτησε όσες προτάσεις κατατέθηκαν από δημοτικούς συμβούλους της αντιπολίτευσης και κρίθηκαν ρεαλιστικές. Έτσι προχωράμε σε μία γενναία μείωση μέσα σε πρωτόγνωρες συνθήκες που βιώνουμε», τόνισε ο κ. Βάββας και πρόσθεσε ότι τον Μάρτιο θα υπάρχει σαφής εικόνα για το ύψος των δαπανών που πρέπει να καταβάλλει ο δήμος στον Φορέα Διαχείρισης Απορριμμάτων.
«Είμαστε συνεπείς στις δεσμεύσεις μας χωρίς κανένα ίχνος λαϊκισμού. Η πρότασή μας λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες της κοινωνίας αλλά και τις δυνατότητες του δήμου. Μέριμνά μας είναι να ανακουφίσουμε τα νοικοκυριά αλλά και τις επιχειρήσεις που πλήττονται από την κρίση, η οποία δεν τελείωσε. Οι μειώσεις μπορεί να μην είναι αυτές που θέλαμε, όμως αποτελούν ένα βήμα ανακούφισης για τα νοικοκυριά και ένα βήμα εξορθολογισμού», τόνισε στην τοποθέτησή του ο δήμαρχος Ιωαννίνων Μωυσής Ελισάφ, απαντώντας ουσιαστικά και στην κριτική της αντιπολίτευσης που είχε προηγηθεί.
Μπορούσε και περισσότερο…
Η αντιπολίτευση κινήθηκε στον άξονα ότι οι μειώσεις θα μπορούσαν να είναι ακόμη μεγαλύτερες, καθώς από τη «φανέρωση» των αδήλωτων τετραγωνικών προκύπτει ένα ιδιαίτερα σημαντικό οικονομικό όφελος, αμφισβητώντας την επιχειρηματολογία της δημοτικής αρχής ότι θα προχωρούσε σε πιο γενναίες μειώσεις αν δεν υπήρχε η αύξηση στο κόστος διαχείρισης των απορριμμάτων, λόγω του τρόπου υπολογισμού που αποφάσισε ο ΦΟΔΣΑ.
Ο πρώην αντιδήμαρχος Οικονομικών Θωμάς Γιωτίτσας, που ήταν ο βασικός εισηγητής της «Ενότητας Πολιτών Νέα Γιάννενα» μίλησε για «πολιτική εξαπάτηση προς άγραν επικοινωνιακών οφελών», απαξιώνοντας τη μείωση των 15 λεπτών ανά τετραγωνικό στις κατοικίες στην πόλη των Ιωαννίνων. Όπως είπε, το όφελος για τον δημότη είναι μόλις ένα ευρώ τον μήνα, την ίδια στιγμή που από τα αδήλωτα τετραγωνικά θα προκύψουν έσοδα 1,5 εκατ. ευρώ, ποσό που υπερκαλύπτει την εισφορά στον ΦΟΔΣΑ.
Στο ίδιο μήκος κύματος κυμάνθηκε και ο εισηγητής της παράταξης «Ιωάννινα_2023» Βασίλης Κοσμάς, υποστηρίζοντας πως με τις διορθώσεις των τετραγωνικών μέτρων καλύπτονται οι μειώσεις για τις επιχειρήσεις και θα μπορούσαν να υπάρξουν και ακόμη μεγαλύτερες ελαφρύνσεις. Μάλιστα, χαρακτήρισε τον δήμο «τραπεζίτη», καθώς κρατά άθικτα πλέον των 7 εκατ. ευρώ, ενώ θα μπορούσε να τα επιστρέψει στους πολίτες. Λαϊκισμό απέδωσε στη δημοτική αρχή και η επικεφαλής της παράταξης Τατιάνα Καλογιάννη ως προς την επιχειρηματολογία που επέλεξε ο κ. Βάββας. Από την πλευρά της παράταξης «Ιωάννινα_2023» κατατέθηκαν, πάντως, και προτάσεις για τη μείωση του κόστους, με πιο σημαντική αυτή για τη διαπραγμάτευση με παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, προκειμένου ο δήμος να πετύχει μικρότερη χρέωση στην τιμή κιλοβατώρας.
Την τακτική της δημοτικής αρχής να προβάλει μόνο την αύξηση των δαπανών για τη διαχείριση των απορριμμάτων και να μην αναφέρεται καν στους τρόπους που θα μπορούσε να μειωθεί το κόστος, σχολίασε ο Βλάσης Παπαχρήστος από την παράταξη «Γιάννενα. Πολίτες για την Ανατροπή» και, δανειζόμενος τον πρωτοσέλιδο τίτλο του Η.Α., πρόσθεσε πως με το «λαχείο» των αυξημένων τετραγωνικών θα μπορούσε να γίνει ορθολογικοποίηση και επανακαθορισμός των τελών από μηδενική βάση. Χαρακτήρισε ανεπαίσθητη τη μείωση, επισημαίνοντας πως σε κάποιες περιπτώσεις οι πολίτες θα πληρώσουν τα ίδια ή και περισσότερα χρήματα, αν για παράδειγμα έχουν δηλώσει κάποια τετραγωνικά.
Την πρόταση για τα δημοτικά τέλη καταψήφισαν οι παρατάξεις της «Λαϊκής Συσπείρωσης» και της «Αριστερής Παρέμβασης στα Γιάννενα». «Η δημοτική αρχή φορτώνει στις πλάτες του λαού τα κέρδη του ομίλου που εκμεταλλεύεται το εργοστάσιο επεξεργασίας απορριμμάτων και τα κέρδη των εργολάβων που θα αναλάβουν τη λειτουργία στους ΣΜΑ. Επιπλέον, πετσοκόβει δαπάνες για θέματα που αφορούν την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων, κάνοντας ένα βήμα ακόμα στη πορεία υποβάθμισης της υπηρεσίας καθαριότητας. Βαφτίζει κοινωνικό τιμολόγιο μια δαπάνη που δεν ξεπερνά το 0,21% του συνολικού προϋπολογισμού των ανταποδοτικών τη στιγμή που μόνο οι άνεργοι του Δήμου ξεπερνούν το 20% του πληθυσμού», τόνισε, μεταξύ άλλων, η επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Όλυ Τσουμάνη.
Για μια εισήγηση που είναι ενάντια στις ανάγκες των λαϊκών στρωμάτων, έκανε λόγο ο επικεφαλής της «Αριστερής Παρέμβασης» Χρήστος Πατσούρας, τονίζοντας πως οι όποιες μειώσεις είναι πενιχρές.
Ικανοποίηση στις συμπράττουσες παρατάξεις
Την ικανοποίησή του για τη μείωση των δημοτικών τελών εξέφρασε ο επικεφαλής της παράταξης «Γιάννενα Τώρα» Άρης Μπαρτζώκας, διεκδικώντας ένα μέρος από την επιλογή αυτή, καθώς, όπως ανέφερε, ήταν ένα προαπαιτούμενο στη συμφωνία συμμετοχής στη δημοτική αρχή η σύγκλιση της τιμολογιακής πολιτικής μεταξύ των δημοτικών ενοτήτων.
«Αισθανόμαστε ικανοποιημένοι που η σύμπραξή μας στη δημοτική αρχή συμβάλλει στη χάραξη πολιτικών με κοινωνικό πρόσημο, επιτρέποντας στις προγραμματικές μας δεσμεύσεις να γίνονται πράξη. Ταυτόχρονα, βέβαια, αισθανόμαστε και υπερήφανοι που αγωνιστήκαμε ως συμπράττουσα παράταξη για να προχωρήσει η δημοτική αρχή σε μια γενναία μείωση των δημοτικών τελών, παρά το δύσκολο οικονομικό περιβάλλον στο οποίο καλείται σήμερα να λειτουργήσει ο δήμος. Με γνώμονα πάντοτε το κοινωνικό συμφέρον, πάγια θέση της παράταξης είναι ακόμη και η δημιουργία διαπαραταξιακής ομάδας εργασίας που με τη βοήθεια ειδικών μελετητών θα προχωρήσει σε μια πρόταση για τον καθορισμό ζωνών, ώστε οι τιμές να προκύπτουν βάσει αντικειμενικών κριτηρίων ανταποδοτικότητας και όχι μόνο με την παλιά ταξινόμηση των δημοτικών ενοτήτων», αναφέρουν σε ανακοίνωσή τους τα «Γιάννενα Τώρα».
Λόγω του προχωρημένου της ώρας, δεν τοποθετήθηκε ο επικεφαλής της «Ανεξάρτητης Δημοτικής Πρωτοπορίας» Νίκος Γκόντας, ο οποίος, όμως, στη συνέχεια –όπως και ο δημοτικός σύμβουλος της παράταξής του Στέφανος Μάντζιος- είχε μια κόντρα με τον επικεφαλής της «Ενότητας Πολιτών» Θωμά Μπέγκα, ο οποίος τους απέδωσε «αβανταδόρικες» ερωτήσεις στη δημοτική αρχή.
Τα νέα τέλη
Λιγότερα δημοτικά τέλη θα κληθούν να πληρώσουν οι κάτοικοι του καποδιστριακού δήμου Ιωαννιτών το 2021, αλλά και οι κάτοικοι του Κατσικά και κοινοτήτων της δημοτικής ενότητας Περάματος.
Μία μείωση της τάξης του 8% περίπου, από 1,75 σε 1,60 ευρώ/τ.μ., προβλέπεται για τις κατοικίες στα Γιάννενά (στην αρχική εισήγηση η μείωση ήταν στο 1,65 ευρώ/τ.μ.) ενώ ακόμη μεγαλύτερη μείωση, της τάξης του 11% (από 1,35 σε 1,20 ευρώ/τ.μ.) προβλέπεται για τις κατοικίες σε Μάρμαρα, Σταυράκι και Νεοχωρόπουλο. Σε 0,75 από 0.90 ευρώ/τ.μ. θα μειωθούν τα τέλη στον Κατσικά, ώστε να υπάρχει σύγκλιση και εξομοίωση στις περισσότερες περιπτώσεις με τα τέλη των υπολοίπων ημιαστικών περιοχών του δήμου, ενώ μια μικρή μείωση από 0,70 σε 0,65 ευρώ/τ.μ. προβλέπεται και για τις κοινότητες που ανήκουν στη δημοτική ενότητα Περάματος, πλην του Περάματος που έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά. Τα τέλη στις υπόλοιπες περιπτώσεις παραμένουν στα ίδια επίπεδα με αυτά του 2020.
Ακίνητα που χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για κατοικία
| Δημοτική Ενότητα | €/τ.μ. 2021 |
| Ιωάννινα | 1,60 |
| Μάρμαρα | 1,20 |
| Σταυράκι | 1,20 |
| Νεοχωρόπουλο | 1,20 |
| Ανατολής | 0,75 |
| Ανατολή (Μπάφρα) | 0,38 |
| Μπιζανίου (Πεδινής) | 0,65 |
| Μπιζανίου (λοιπές κοινότητες) | 0,55 |
| Νήσου | 0,65 |
| Παμβώτιδος (Κατσικά) | 0,75 |
| Παμβώτιδος (Ανατολική- Κράψη) | 0,41 |
| Παμβώτιδος (Κουτσελιό και λοιπές κοινότητες) | 0,75 |
| Περάματος | 0,75 |
| Περάματος (λοιπές κοινότητες) | 0,65 |
Ακίνητα που χρησιμοποιούνται για κοινωφελείς, μη κερδοσκοπικούς και φιλανθρωπικούς σκοπούς
| Δημοτική Ενότητα | €/τ.μ. 2021 |
| Ενιαίος σε όλες οι Δ.Ε. Δήμου Ιωαννιτών | 1,40 |
Ακίνητα που χρησιμοποιούνται για την άσκηση πάσης φύσης οικονομικής δραστηριότητας
| Δημοτική Ενότητα | €/τ.μ. 2021 | Επιχειρήσεις με αναστολή λειτουργίας | Πληττόμενες επιχειρήσεις |
| Ιωάννινα | 3,50 | 2,22 | 2,85 |
| Μάρμαρα | 3,20 | 1,98 | 2,55 |
| Σταυράκι | 3,20 | 1,98 | 2,55 |
| Νεοχωρόπουλο | 3,20 | 1,98 | 2,55 |
| Ανατολής | 1,20 | 0,82 | 1,05 |
| Ανατολής (Μπάφρα) | 0,40 | 0,35 | 0,45 |
| Μπιζανίου (Πεδινή -Μπιζάνι) | 1,20 | 0,82 | 1,05 |
| Μπιζανίου (Λοιπές κοινότητες) και Πεδινή Μπιζάνι έως 80 τμ | 0,75 | 0,55 | 0,71 |
| Νήσου | 0,90 | 0,64 | 0,83 |
| Παμβώτιδος (Κατσικά-Κουτσελιό) | 1,20 | 0,82 | 1,05 |
| Παμβώτιδος (Ανατολική Κράψη) | 0,40 | 0,35 | 0,45 |
| Παμβώτιδος (λοιπές κοινότητες) | 0,30 | 0,29 | 0,38 |
| Περάματος | 1,20 | 0,82 | 1,05 |
* Οι μειωμένοι συντελεστές δημοτικών τελών θα ενεργοποιούνται από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης του ενδιαφερόμενου.
- Για βιομηχανίες και υπεραγορές τροφίμων ή σούπερ μάρκετ (μικτά καταστήματα), πολυκαταστήματα άνω των 100 τ.μ. ενιαίος ειδικός συντελεστής σε όλες τις δημοτικές Ενότητες 4,80€/τ.μ.
- Για το εμβαδόν πέραν των 6.000 τ.μ. στεγασμένων χώρων βιομηχανιών και υπεραγορών τροφίμων ή σούπερ μάρκετ (μικτά καταστήματα), πολυκαταστήματα ενιαίος συντελεστής 2,88€/τ.μ.
- Για στεγασμένους χώρους όπως πτηνοτροφεία, βουστάσια ποιμνιοστάσια και λοιπές γεωργοκτηνοτροφικές επιχειρήσεις 0,10€/τ.μ. ενιαίος για όλες τις δημοτικές ενότητες.
- Για μη στεγασμένους ηλεκτροδοτούμενους χώρους που χρησιμοποιούνται για άσκηση δραστηριότητας (ενδεικτικά και μη περιοριστικά: εγκαταστάσεις φ/β, μάντρες, βιομηχανίες, αντιπροσωπίες αυτοκινήτων, χώροι αποθήκευσης κ.λπ.) εντός και εκτός σχεδίου, σε όλους τους οικισμούς, ο συντελεστής καθαριότητας και φωτισμού διαμορφώνεται σε 0,20€/τ.μ. ενιαίος για όλες τις δημοτικές ενότητες.
Διευρύνεται το κοινωνικό τιμολόγιο
Με την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου διευρύνονται οι μειώσεις των τελών καθαριότητας και φωτισμού για τα άτομα με αναπηρία 67%, και άνω ή άτομα που τα βαρύνουν προστατευόμενα μέλη με αναπηρία 67% και άνω, ανάλογα με το ποσοστό αναπηρίας, τους μεταμοσχευμένους, τις τρίτεκνες οικογένειες με τρία προστατευόμενα τέκνα, τις πολύτεκνες οικογένειες ανάλογα με τον αριθμό προστατευόμενων τέκνων, και τις μονογονεϊκές οικογένειες, ενώ διατηρείται η μείωση για τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού έτους 2021 για τους άπορους.
Αναλυτικά το κοινωνικό τιμολόγιο αφορά:
Άτομα με Αναπηρία: Διατήρηση της μείωσης σε ποσοστό κατά 30% των τελών για άτομα με αναπηρία με ποσοστό από 67% έως 80% την πλήρη απαλλαγή σε άτομα με πιστοποιημένη αναπηρία σε ποσοστό από 80% έως 100% για την κύρια κατοικία, εφόσον έχουν ετήσιο οικογενειακό φορολογούμενο πραγματικό ή τεκμαρτό εισόδημα εκκαθαρισμένο κατά το προηγούμενο του έτους ένταξης οικονομικό έτος, μικρότερο του ποσού 28.000 ευρώ (χωρίς να υπολογίζονται τα επιδόματα).
Για δε τα μεταμοσχευμένα άτομα προτείνεται πλήρης απαλλαγή χωρίς εισοδηματικό κριτήριο.
Πολύτεκνες οικογένειες: Διατήρηση της μείωσης για την πρώτη κατοικία των πολύτεκνων οικογενειών σε ποσοστό 25% για πολύτεκνες οικογένειες με ένα προστατευόμενο τέκνο, σε ποσοστό 35% για δύο προστατευόμενα τέκνα, σε ποσοστό 45% για τρία προστατευόμενα τέκνα και σε 55% για τέσσερα προστατευόμενα τέκνα και άνω, εφόσον έχουν ετήσιο οικογενειακό φορολογούμενο πραγματικό ή τεκμαρτό εισόδημα εκκαθαρισμένο κατά το προηγούμενο του έτους ένταξης οικονομικό έτος μικρότερο των 28.000 ευρώ προσαυξημένο κατά 3.000 ευρώ για το τέταρτο τέκνο και 3.000 ευρώ για κάθε τέκνο πέραν του τετάρτου, χωρίς τις εκάστοτε προβλεπόμενες μειώσεις εισοδήματος.
Μείωση κατά 40% για όλες τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις πολύτεκνων οικογενειών με 3 ή παραπάνω προστατευόμενα τέκνα.
Τρίτεκνες οικογένειες: Διατήρηση της μείωσης σε ποσοστό κατά 45% των τελών καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού για την κύρια κατοικία τριτέκνων οικογενειών με τρία προστατευόμενα τέκνα, με ετήσιο συνολικό οικογενειακό εισόδημα πραγματικό ή τεκμαρτό, εκκαθαρισμένο κατά το προηγούμενο του έτους ένταξης οικονομικό έτος, μικρότερο του ποσού των 28.000 ευρώ χωρίς τις εκάστοτε προβλεπόμενες μειώσεις εισοδήματος.
Μείωση κατά 40% για όλες τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις τριτέκνων οικογενειών με τρία προστατευόμενα τέκνα.
Άποροι: Διατήρηση της μείωσης κατά 50% για την πρώτη κατοικία των απόρων, όπως αυτοί οριοθετούνται από την κείμενη νομοθεσία.
Μονογονεϊκές οικογένειες: Διατήρηση της μείωσης 25% για την πρώτη κατοικία των μονογονεϊκών οικογενειών, με ετήσιο συνολικό οικογενειακό εισόδημα πραγματικό ή τεκμαρτό, εκκαθαρισμένο κατά το προηγούμενο του έτους ένταξης οικονομικό έτος, μικρότερο του ποσού των 18.000 ευρώ χωρίς τις εκάστοτε προβλεπόμενες μειώσεις εισοδήματος.
Οικογένειες με δύο συζύγους μακροχρόνια άνεργους: Διατήρηση της μείωσης κατά 50% για την πρώτη κατοικία για οικογένειες όπου και οι δύο σύζυγοι είναι μακροχρόνια άνεργοι (σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία) και το ετήσιο συνολικό οικογενειακό εισόδημα είναι μικρότερο των 6.000 ευρώ.
