Αυτό είναι το συμπέρασμα, που ξεκάθαρα συνάγεται από τα όσα ανέφερε ο περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέξανδρος Καχριμάνης κατά τη διαδικασία λογοδοσίας της περιφερειακής αρχής, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του επικεφαλής της παράταξης «ΦΩΣ» Λάμπρου Γεωργόπουλου. Ο κ. Καχριμάνης ξεκαθάρισε ότι η κατασκευή των κόμβων θα συνεχιστεί, με την Περιφέρεια να ανταποκρίνεται τόσο σε «πάμπολλα αιτήματα» από τοπικές κοινωνίες όσο και σε υποδείξεις της Τροχαίας, εκτιμώντας ότι ήδη υπάρχουν απτά αποτελέσματα στη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων και πρόκειται για έργα πρώτης προτεραιότητας που ενισχύουν την οδική ασφάλεια.
«Η σκοπιμότητα αυτών των έργων δεν είναι άλλη από την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και τον περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων. Όπου κατασκευάστηκαν κόμβοι, δεν έχει σημειωθεί κανένα σοβαρό τροχαίο», ανέφερε ο κ. Καχριμάνης, σημειώνοντας ότι οι παρεμβάσεις γίνονται σε σημεία που κρίνονται επικίνδυνα, είτε με βάση την εμπειρία είτε μετά από συστάσεις των αστυνομικών αρχών.
Ο περιφερειάρχης διέκρινε δύο κατηγορίες κόμβων: εκείνους που αντικαθιστούν φωτεινούς σηματοδότες, διευκολύνοντας την κυκλοφορία, και εκείνους που τοποθετούνται σε επικίνδυνες διασταυρώσεις. Για την πρώτη κατηγορία, υποστήριξε ότι «δεν πρέπει καν να τίθεται θέμα συζήτησης», ενώ για τη δεύτερη ότι «γίνονται επί υπάρχοντος οδικού δικτύου και για λόγους ασφάλειας».
Με σχέδιο ή χωρίς;
Από την πλευρά του, ο κ. Γεωργόπουλος εξέφρασε σοβαρές ενστάσεις για τον σχεδιασμό και την κατανομή των έργων. Μίλησε για κόμβους που «ξεφυτρώνουν σαν μανιτάρια», χωρίς να συνοδεύονται από έναν ενιαίο προγραμματισμό, αμφισβητώντας τη σκοπιμότητα ορισμένων από αυτούς, αλλά και τις διαδικασίες ανάθεσης σε τεχνικούς συμβούλους, με την κριτική του να εντοπίζεται στο ότι υπάρχουν και μεγάλες αποκλίσεις στο κόστος.
«Από το 2019 και μετά παρατηρείται έντονη δραστηριότητα στην κατασκευή κόμβων, χωρίς να είναι σαφές με ποια κριτήρια επιλέγονται οι τοποθεσίες. Με το μάτι;», διερωτήθηκε, ζητώντας την κατάρτιση συγκεντρωτικού πλαισίου προτεραιοτήτων και προτείνοντας να τρέξει και ένα πλάνο αναδόχων των κόμβων, που θα αναλαμβάνουν τη συντήρησή τους.
«Δεν είναι ένα κιλό κρέας»
Ο κ. Καχριμάνης δεν άφησε ασχολίαστη και την κριτική περί κόστους. «Δεν είναι οι κόμβοι ένα κιλό κρέας», ανέφερε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας ότι το κόστος διαφέρει σημαντικά ανάλογα με τις απαιτήσεις κάθε σημείου και τα συνοδά έργα, φέρνοντας ως παράδειγμα την ανάγκη διευθέτησης υδάτων σε ορισμένους. Παράδειγμα αποτελούν οι κόμβοι Καρδαμιτσίων και Ελεούσας από τη μία και οι κόμβοι Λαψίστας και Επισκοπικού από την άλλη, όπως και τα μεγάλα έργα στον παραλιακό άξονα, που γίνονται με προδιαγραφές ενσωμάτωσης σε μελλοντικό αυτοκινητόδρομο.
«Τα έργα εκτελούνται με πλήρεις μελέτες και απόλυτα κοστολογημένα, όλα δε είναι με ανοικτούς δημόσιους διαγωνισμούς», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Οι μελλοντικοί κόμβοι
Μετά τις απαντήσεις, ο περιφερειάρχης Ηπείρου προχώρησε σε μια παράθεση των κόμβων, που ενδεχομένως να πάρουν τον δρόμο της κατασκευής μελλοντικά, καθώς υπάρχουν ορισμένοι, που το κόστος τους είναι ιδιαίτερα υψηλό για τα μέτρα της Περιφέρειας Ηπείρου.
Στην κατηγορία αυτή είναι ο διπλός κόμβος σε Καρτέρι – Πέρδικα με κόστος 6 εκατ. ευρώ και ο κόμβος στα Φραξύλα με προϋπολογισμό άνω των 5 εκατ. ευρώ, όπως και ένας ανισόπεδος κόμβος στον Μύτικα, για τους οποίους η Περιφέρεια διαθέτει μελέτες, όχι όμως και κονδύλια.
Στις προτεραιότητες της Περιφέρειας περιλαμβάνονται οι κόμβοι στη σημερινή Εθνική Οδό Ιωαννίνων – Καλπακίου, με προβλέψεις για κόμβους στη Μεταμόρφωση προς Ζαγοροχώρια και στα σημεία των δύο μεγάλων εργοστασίων εμφιάλωσης, καθώς και τρεις κόμβοι στον οδικό άξονα προς τη ΒΙΠΕ, καθώς θα αποτελεί κύριο δρόμο με την κατασκευή του κόμβου εισόδου στο τμήμα Ιωάννινα – Κακαβιά. Πρόκειται για κόμβους στη διασταύρωση Βουνοπλαγιάς – Ελεούσας και στον δρόμο προς Γραμμενοχώρια. Ειλημμένη είναι και η απόφαση για την κατασκευή κυκλικού κόμβου στο αεροδρόμιο.
Η κατασκευή κυκλικών κόμβων θα συνεχιστεί και στην άλλη πλευρά του λεκανοπεδίου, με πρόβλεψη για έναν κόμβο στο Κρυφοβό, στο πλαίσιο της πολιτικής κατασκευής κόμβων για την εξυπηρέτηση κέντρων διασκέδασης, ενώ ο περιφερειάρχης έκανε γνωστό ότι έχει απευθυνθεί στον Όμιλο Φουρλή, προκειμένου να «βάλει πλάτη» για την κατασκευή παράπλευρου δικτύου στα ΙΚΕΑ.
Στο αίτημα για κατασκευή κόμβου στην είσοδο του Περάματος, που κατέθεσε ο κ. Γεωργόπουλος, επέλεξε να μην απαντήσει, μιλώντας, ωστόσο, για τις ενέργειές του για την έξοδο στον Δρίσκο, με την «Εγνατία Οδό» να μην του έχει δώσει το οκ να προχωρήσει πέρα από το στάδιο των μελετών.
Τέλος, έκανε γνωστό ότι θα συνδράμει τον Δήμο Ζηρού για μια κυκλοφοριακή μελέτη στη Φιλιππιάδα, ξεκαθαρίζοντας, όμως, πως δεν μπορεί να συνδράμει και στα έργα που θα απατηθούν.
