ergostasio aporrimmatwn 1
Αίθουσα ΣύνταξηςΕπικαιρότητα

Βαθιά ανάσα, έστω και προσωρινή

Μια βαθιά ανάσα, έστω και προσωρινή για το 2025, θα πάρουν οι Δήμοι μετά τη δέσμευση για έκτακτη επιχορήγησή τους με επιπλέον ποσό 105 εκ. ευρώ για να αντιμετωπίσουν τη μεγάλη οικονομική επιβάρυνση, που υφίστανται από την επιβολή του τέλους ταφής απορριμμάτων.

Τη δέσμευσή αυτή ανέλαβε ο υπουργός Εσωτερικών Θεόδωρος Λιβάνιος, μιλώντας τη Δευτέρα στην ΕΡΤNews, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «επειδή η κυβέρνηση αναγνωρίζει και το αυξημένο λειτουργικό κόστος των δήμων, θα αυξήσει την επιχορήγηση τους κατά 105 εκατ. ευρώ».
Ως θετική εξέλιξη χαρακτηρίζει η ΚΕΔΕ τη δέσμευση του υπουργού, αναφέροντας σε ανακοίνωσή της: «Η μακρά διαπραγμάτευση της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ) με την κυβέρνηση έφερε θετικά αποτελέσματα. Επιτέλους έχουμε μία θετική εξέλιξη για το τέλος ταφής. Το 2025 οι δήμοι της χώρας θα επιχορηγηθούν extra (δηλαδή επιπλέον των 12,9 δόσεων ΚΑΠ που θα λάβουν το 2025) με το ποσό των 105.000.000 ευρώ σύμφωνα με την δημόσια εξαγγελία του Υπουργού Εσωτερικών κ. Θ. Λιβάνιου, ώστε να αντιμετωπίσουν την μεγάλη οικονομική επιβάρυνση που υφίστανται από το τέλος ταφής. Μετά τις τελευταίες αποφάσεις της ΚΕΔΕ και της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Αττικής (ΠΕΔΑ), που ήταν απολύτως σύμφωνες μεταξύ τους, ύστερα από σύσκεψη των Υπουργείων Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας , λήφθηκε η ανωτέρω απόφαση για το 2025».
Ωστόσο, παρά τη θετική εξέλιξη, η ΚΕΔΕ δεν υποχωρεί σε ό,τι αφορά την πάγια θέση της για το τέλος ταφής, την επιβολή του οποίου χαρακτηρίζει άδικη. Για τον λόγο αυτό προσέφυγε, μαζί με 164 δήμους, στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), με σκοπό την ακύρωσή του, κι αναμένει την έκδοση της απόφασής του».

Επιστροφή του 85% για δράσεις ανακύκλωσης

Δύο άλλα σημεία, στα οποία στάθηκε ο υπουργός στη συνέντευξή του, είναι η είσπραξη του τέλους ταφής κατευθείαν από τους παρόχους ενέργειας και η επιστροφή του 85% του συγκεντρωμένου ποσού στους δήμους για την προώθηση δράσεων ανακύκλωσης.
Ο κ. Λιβάνιος τόνισε ότι δεν μπορεί να γίνει δεκτό η Ελλάδα να είναι ουραγός στην ανακύκλωση, έχοντας μόνο 17% ανακύκλωση επί του συνόλου των απορριμμάτων, όταν σε άλλες χώρες, όπως το Βέλγιο, αγγίζει το 100%. Σημείωσε πως υπάρχουν «διαχρονικές ευθύνες για την ανακύκλωση και των εκάστοτε κυβερνήσεων και της τοπικής αυτοδιοίκησης που δεν προχώρησαν ακόμα και τα μεγάλα εργοστάσια της αυτοδιοίκησης» και πρόσθεσε ότι η διαδικασία ήταν ξεκάθαρη, το τέλος ταφής εισπράττεται για λογαριασμό του Εθνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης από τους Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων.
«Δόθηκε ένα τέλος με βάση το βάρος των σκουπιδιών που πηγαίνουν. Επειδή είδαμε ότι ιδίως στο μεγάλο σύνδεσμο της Αττικής δε λειτούργησε και υπήρχε αδυναμία να εισπράξει τα χρήματα, η κυβέρνηση αποφάσισε αυτό το τέλος θα εισπράττεται από τους παρόχους ενέργειας κατευθείαν, επειδή είναι ανταποδοτική υπηρεσία από τα δημοτικά τέλη», επισήμανε.
«Αυτό που θα κάνουμε, είναι ότι αυτά τα ποσά που θα συγκεντρωθούν σε ποσοστό 85% θα επιστραφούν πίσω στους δήμους για να προωθήσουν τοπικές δράσεις ανακύκλωσης, είτε αφορά προμήθεια απορριμματοφόρων ανακύκλωσης είτε αφορά προμήθεια μπλε κάδων, είτε αφορά γενικότερα δράσεις οι οποίες θα προάγουν την ανακύκλωση» συμπλήρωσε ο κ. Λιβάνιος.
Παράλληλα, όπως τόνισε, όποιος δήμος κάνει σωστή διαχείριση και γενικά έχει μια λελογισμένη πολιτική για τα δημοτικά τέλη, δε θα χρειαστεί να τα αυξήσει.