Αίθουσα Σύνταξης Επικαιρότητα

Άναψε φωτιές το ερώτημα για τις «Πρέσπες» στις εξετάσεις του ΦΠΨ

Πολιτικές διαστάσεις προσλαμβάνει η επιλογή του προέδρου του τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του πανεπιστημίου Ιωαννίνων Χάρη Αθανασιάδη να θέσει ως ερώτημα επιλογής στην εξέταση του μαθήματός του «Ιστορία στην Εκπαίδευση» την προσφάτως κυρωθείσα από τη Βουλή «Συμφωνία των Πρεσπών».

«Την περασμένη Παρασκευή 25 Ιανουαρίου 2019 κυρώθηκε από την Ελληνική Βουλή η Συμφωνία των Πρεσπών. Θα μπορούσατε να παρουσιάσετε τις βασικές ρυθμίσεις της Συμφωνίας; Ποια είναι η προσωπική σας άποψη για την Συμφωνία; Θα μπορούσατε να αντλήσετε στοιχεία και επιχειρήματα από την ιστορία, προκειμένου να υποστηρίξετε την άποψή σας;», ανέφερε το 2ο θέμα, το οποίο οι εξεταζόμενοι φοιτητές μπορούσαν να επιλέξουν να απαντήσουν, αντί ενός θέματος για τα κομβικά σημεία των αντιπαραθέσεων για τη σχολική Ιστορία, όπως εκτυλίχθηκαν στις περιπτώσεις των εγχειριδίων του Κώστα Καλοκαιρινού (1965) και της Μαρίας Ρεπούση (2006-07), που ήταν ύλη μέσα από το βιβλίο. Όπως διευκρίνιζε, «δε θα αξιολογηθεί η θέση που θα λάβετε υπέρ ή κατά της Συμφωνίας, αλλά η ικανότητά σας να την υποστηρίξετε πειστικά, με επιχειρήματα που θα αντλήσετε από τις ιστορικές σας γνώσεις».

Η επιλογή του θέματος, αλλά και οι ιδιότητες που έχει ο κ. Αθανασιάδης πέραν της ακαδημαϊκής του, ήταν αυτές που οδήγησαν τον βουλευτή Β’ Θεσσαλονίκης της Νέας Δημοκρατίας Θεόδωρο Καράογλου να καταθέσει ερώτηση προς τον υπουργό Παιδείας, στην οποία κάνει λόγο για «συγκαλυμμένη προσπάθεια να “φακελώσει” τους φοιτητές ανάλογα με τις πεποιθήσεις τους».

Ο κ. Καράογλου καταγγέλλει πως λίγες μόνο ημέρες μετά τη θυελλώδη κύρωση της Συμφωνίας των Πρεσπών, ο κ. Αθανασιάδης, «ο οποίος… τυγχάνει να είναι σύμβουλος του κ. Γαβρόγλου, αλλά και μέλος της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία, διενεργεί άτυπο… δημοψήφισμα με πρόσχημα τις φοιτητικές εξετάσεις», συμπληρώνοντας πως η επιλογή του συγκεκριμένου ερωτήματος έχει προκαλέσει έντονη αναστάτωση στους φοιτητές. «Αφενός γιατί όσοι επέλεξαν να τοποθετηθούν επί του συγκεκριμένου ερωτήματος ανησυχούν ότι θα “φακελωθούν” από τον πρόεδρο του τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του πανεπιστημίου Ιωαννίνων για μελλοντικές τους βαθμολογήσεις και αφετέρου διότι ο συγκεκριμένος καθηγητής έχει εκφράσει πολλές φορές τις ενστάσεις και αντιρρήσεις του για την ελληνικότητα της Μακεδονίας», όπως σημειώνει.
Ενδεικτικό, όπως αναφέρει στην ερώτησή του ο κ. Καράογλου, είναι το γεγονός ότι, όπως γράφτηκε και στον Τύπο μετά τον ορισμό του κ. Αθανασιάδη στην Επιτροπή Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία, στις διαλέξεις που έχει δώσει κατά καιρούς, ο συγκεκριμένος πανεπιστημιακός έχει αποκαλέσει «εθνικίστρια» την Πηνελόπη Δέλτα και «τοκογλύφο» τον στρατηγό Μακρυγιάννη. Μέσω της ερώτησής του, ο βουλευτής Β΄ Θεσσαλονίκης της Νέας Δημοκρατίας ζητά να ενημερωθεί για πόσο ασφαλείς ως προς την αντικειμενική αξιολόγησή του γραπτού τους μπορούν να αισθάνονται οι φοιτητές, που τάσσονται κατά της Συμφωνίας, με δεδομένο ότι ο συγκεκριμένος καθηγητής έχει τοποθετηθεί δημόσια υπέρ της… οικουμενικότητας της Μακεδονίας, πόσο συναφές είναι το ερώτημα που έθεσε στους φοιτητές του με το επιστημονικό πεδίο του τμήματος, καθώς και τι εξυπηρετεί το συγκεκριμένο θέμα στην παρούσα χρονική συγκυρία, δεδομένου ότι η κύρωση της Συμφωνίας των Πρεσπών πραγματοποιήθηκε ελάχιστα 24ωρα πριν τις εξετάσεις.

Αξιολογούνται τα επιχειρήματα, όχι οι θέσεις

Την έκπληξή του για το γεγονός ότι ένας βουλευτής ασχολήθηκε με τα θέματα της εξέτασής του, εξέφρασε ο Χ. Αθανασιάδης, μιλώντας χθες το πρωί στο Δημοτικό Ραδιόφωνο Ιωαννίνων και στον δημοσιογράφο Γιώργο Γκόντζο.

«Εκπλήσσομαι που ένας βουλευτής κατέθεσε ερώτηση και θα αναγκάσει τον υπουργό Παιδείας να απαντήσει σε τέτοιου τύπου ερωτήσεις. Καλό θα ήταν οι βουλευτές μας να ξοδεύουν τον χρόνο τους σε πιο ουσιαστικά πράγματα. Πάμε τώρα στο επίμαχο. Το μάθημα, στο οποίο έγινε η εξέταση, είναι ένα μάθημα, που επικεντρώνεται στην ιστορική κουλτούρα της κοινωνίας μας. Δηλαδή, εξοικειώνει τους φοιτητές, τους μελλοντικούς φιλολόγους, για το πώς θα προσεγγίζουν τις αντιλήψεις που έχουν οι μαθητές τους, οι οποίοι έρχονται απ’ έξω από την κοινωνία, για το παρελθόν. Και το πώς θα διαχειρίζονται τις διαιρεμένες μνήμες, δηλαδή ζητήματα στα οποία αναπτύσσονται αντίπαλες απόψεις. Αυτό είναι το περιεχόμενο του μαθήματος», τόνισε αρχικά, διευκρινίζοντας στη συνέχεια πως έδινε το δικαίωμα στους εξεταζόμενους να επιλέξουν το θέμα, που επιθυμούν να αναπτύξουν, ενώ στάθηκε και στις διευκρινίσεις, που έδινε.

Σε άλλο σημείο της συνέντευξης, ο καθηγητής σημείωσε, μεταξύ άλλων: «Δε βλέπω τον λόγο της “αναστάτωσης”. Οι μαθητές που παρακολουθούν το μάθημα, ξέρουν ότι συζητάμε για το παρελθόν, αλλά συζητάμε και για ζητήματα του παρόντος, που σχετίζονται με τις αντιλήψεις για το παρελθόν. Και τους εξοικειώνω στο να αναπτύσσουν και να οικοδομούν επιχειρήματα. Πάντα η πρότασή μου προς τους φοιτητές είναι αυτή :Στους μαθητές σας αύριο, αν είστε εκπαιδευτικοί, δε θα τους κάνετε κατήχηση ποια είναι η σωστή και ποια η λάθος θέση. Θα τους ζητάτε να οικοδομήσουν επιχείρημα υπέρ της μιας ή της άλλης θέσης. Το πανεπιστήμιο δεν είναι κατηχητικό. Το πανεπιστήμιο φτιάχνει πολίτες με κριτική σκέψη. Με τον ίδιο τρόπο που στοχάζεται ο φοιτητής πάνω σ’ αυτά που ακούει, με τον ίδιο τρόπο του ζητώ να οικοδομήσει ένα επιχείρημα για την προσωπική του θέση. Το επιχείρημα, η συνεκτικότητα και η εσωτερική συνοχή του επιχειρήματος είναι αυτό που αξιολογείται, όχι η θέση».
«Με εκπλήσσει και στεναχωριέμαι, που θα αναγκαστεί ο υπουργός να απαντήσει σε ανόητη ερώτηση», κατέληξε στη συνέντευξή του στο Δημοτικό Ραδιόφωνο.

Μ. Τζούφη: Ισχύει το αυτοδιοίκητο

«Τα πανεπιστημιακά πράγματα λειτουργούν με βάση το αυτοδιοίκητο και υπάρχει η ελευθερία όλων των καθηγητών να διαχειρίζονται αυτά τα θέματα». Αυτή ήταν η απάντηση που έδωσε η υφυπουργός Παιδείας Μερόπη Τζούφη, ερωτηθείσα σχετικά. Διευκρινίζοντας πως δεν έχει συγκεκριμένη γνώση του θέματος και όταν θα έρθει προς απάντηση, θα δοθούν όλες οι απαντήσεις με τον πιο υπεύθυνο τρόπο.

Σχετικά άρθρα

Εγκαινιάστηκε το Κέντρο Ευρωπαϊκής Τεκμηρίωσης

«Πατάει γκάζι» για τα διετή προγράμματα

«Η γλώσσα του ‘άλλου’» στο 5ο Διεθνές Θερινό Πανεπιστήμιο