ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Τέλος τα ψέματα για το Ιωάννινα –Κακαβιά

Στον «αέρα» βρίσκεται από σήμερα ο διαγωνισμός για τον οδικό άξονα «Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά», προϋπολογισμού 310 εκατομμυρίων ευρώ, τον οποίο προκήρυξε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με ένα μήνα και μία ημέρα καθυστέρηση σε σχέση με τη δέσμευση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη τον Νοέμβριο του 2021 για δημοπράτηση εντός του 2022.

Ο οδικός άξονας, μήκους 70 χλμ., αποτελεί ουσιαστικά τμήμα της Ιόνιας Οδού, η οποία σήμερα ουσιαστικά είναι «τυφλή», καθώς και τμήμα του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών.
Η δημοπράτηση του οδικού άξονα γίνεται, ωστόσο, ως δρόμου ταχείας κυκλοφορίας και όχι ως αυτοκινητόδρομου, με στόχο να μειωθεί το κόστος, όμως θα διαθέτει ανισόπεδους κόμβους, ενώ θα γίνουν και απαλλοτριώσεις με ορίζοντα μελλοντικά να υπάρχει η δυνατότητα μετατροπής σε αυτοκινητόδρομο.
Σύμφωνα και με τα όσα αναφέρει το Υπουργείο Υποδομών στη σχετική ανακοίνωσή του, εκτός του ότι ο νέος οδικός άξονας θα ενώνει την πρωτεύουσα της Περιφέρειας Ηπείρου με τη γειτονική Αλβανία με ταχύτητα και ασφάλεια, θα αναβαθμίσει την αστική κίνηση στην πόλη των Ιωαννίνων, θα εξασφαλίσει την πρόσβαση στην Ιόνια Οδό της περιοχής της Κόνιτσας και κατ’ επέκταση των περιοχών της Φλώρινας και της Καστοριάς, ενώ εκτρέπει σημαντικούς υπερτοπικούς φόρτους από την περιφερειακή οδό των Ιωαννίνων και συνδέει τη Βιομηχανική Περιοχή, διοχετεύοντας τη βαριά κυκλοφορία στο δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων. Στα σημαντικά οφέλη του οδικού άξονα Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά είναι, επίσης, η εξυπηρέτηση του αεροδρομίου των Ιωαννίνων καθώς και του κύριου όγκου της κυκλοφορίας μεταξύ Αλβανίας – Ελλάδας, αφού η συνέχεια της οδού μετά την Κακαβιά εξυπηρετεί τις παραλιακές περιοχές της Αλβανίας και τα Τίρανα, από τις οποίες προέρχεται μεγάλος αριθμός χρηστών της οδού.
«Έφτασε και η ώρα της Ηπείρου. Ένα έργο εμβληματικό, που άρχισε να σχεδιάζεται και να συζητιέται πριν το 2005, σήμερα, γίνεται πραγματικότητα από την κυβέρνηση της ΝΔ. Πρόκειται για ένα έργο που το χαρακτηρίσαμε ως εθνικό και θα υλοποιηθεί με συγκεκριμένη χρηματοδότηση και συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Ο νέος οδικός άξονας Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά θα είναι ένας κλειστός αυτοκινητόδρομος, ταχείας κυκλοφορίας, 70 χιλιομέτρων. Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, αλλά και ο ίδιος ο πρωθυπουργός, δώσαμε μεγάλη μάχη στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, διότι το έργο αυτό έχει εθνική διάσταση, αναδεικνύει την περιοχή και την συνδέει με την ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας και την Ήπειρο με τα Δυτικά Βαλκάνια. Είναι ένα έργο που εξασφαλίζει την πρόσβαση στην Ιόνια Οδό, ένα έργο που βγάζει περιοχές από την απομόνωση. Συνεχίζουμε μεθοδικά, σε όλη την Ελλάδα, ένα ολοκληρωμένο σχέδιο έργων, τόσο δημόσιων όσο και ιδιωτικών, τα οποία έχουν να γίνουν 10ετίες. Προσφέρουμε στους πολίτες τα έργα που έχουν ανάγκη και σηματοδοτούν την ανάπτυξη, την επόμενη ημέρα και την επίλυση πολλών προβλημάτων τους», αναφέρει σε δήλωσή του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής.
Από την πλευρά του, ο αρμόδιος για τις υποδομές υφυπουργός Γιώργος Καραγιάννης σημειώνει: «Ο οδικός άξονας Ιωάννινα – Κακαβιά είναι ένα έργο πνοής για την Ήπειρο καθώς αποτελεί τον σύνδεσμο με την Αλβανία και συνεπώς τα Νοτιοδυτικά Βαλκάνια όπου δραστηριοποιούνται μέσω των εξαγωγών δεκάδες ελληνικές επιχειρήσεις. Είναι ένα ζήτημα δεκαετιών, ένα έργο σημαντικό για όλη τη χώρα. Γι’ αυτό η εντολή του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη ήταν το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να αναλάβει την ωρίμανση των μελετών και την υλοποίηση του έργου.
Τα οφέλη για την οικονομία της περιοχής θα αρχίσουν να φαίνονται ήδη από την περίοδο της κατασκευής, καθώς θα ανοίξουν 750 θέσεις εργασίας κατά μέσο όρο στα τέσσερα χρόνια της κατασκευής. Αντίστοιχα, σχεδόν το 50% του κόστους υλοποίησης θα δαπανηθεί για υλικά, εγχώριας παραγωγής είτε εισαγόμενα, δημιουργώντας περίπου 200 έμμεσες θέσεις κατά την κατασκευαστική περίοδο. Πρόκειται, λοιπόν, για μία σημαντική ημέρα για την Ήπειρο και όλη τη Δυτική Ελλάδα. Συνεχίζουμε με συνέπεια κάνοντας πράξη τις δεσμεύσεις μας».

Τα επόμενα βήματα

Η έναρξη των εργασιών τοποθετείται χρονικά στο τέλος του έτους ή -το πιθανότερο- στις αρχές του 2024. Προηγουμένως θα πρέπει να προκύψει ο ανάδοχος, ενώ εκκρεμεί και η ένταξη του έργου στο τομεακό πρόγραμμα του Υπουργείου Υποδομών στο νέο ΕΣΠΑ, απ’ όπου θα προέλθει η χρηματοδότηση.
Το έργο θα υλοποιηθεί σε δύο τμήματα, με τη δημοπράτηση να αφορά το τμήμα Ιωάννινα – Καλπάκι και ως προαίρεση θα προχωρήσει το τμήμα Καλπάκι – Κακαβιά.
Σε δηλώσεις του την Τρίτη στον τηλεοπτικό σταθμό ITV και στον δημοσιογράφο Αλέξανδρο Παπαδόπουλο, ο κ. Καραγιάννης είχε εκτιμήσει ότι ο διαγωνισμός θα προσελκύσει μεγάλες εταιρείες του κατασκευαστικού κλάδου, ενδεχομένως και από το εξωτερικό. Διευκρίνισε, επίσης, ότι το ποσό των 402 εκ. ευρώ, που αναφέρεται στην «πρόθεση χρηματοδότησης», δεν αφορά μόνο το κατασκευαστικό κομμάτι, αλλά και τις απαλλοτριώσεις, τα έργα για την προστασία των αρχαιολογικών χώρων και το κόστος μετακίνησης των δικτύων κοινής ωφέλειας.

Χαιρετίζει η Μ. Κεφάλα

Την ανακοίνωση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών χαιρετίζει η βουλευτής Ιωαννίνων της Νέας Δημοκρατίας Μαρία Κεφάλα, εκφράζοντας δημόσια τη χαρά και την ικανοποίησή της, «που ένα μεγάλο έργο υποδομής για την Ήπειρο, αποκτά “σάρκα και οστά”».
«Η σημερινή ανακοίνωση αποτελεί το επιστέγασμα μίας πολύμηνης προσπάθειας των υπηρεσιών του Υπουργείου και της συνεργασίας με τις υπηρεσίες της Περιφέρειας Ηπείρου. Ταυτόχρονα, όμως, αποτελεί και την υλοποίηση της δημόσιας εξαγγελίας του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του υπουργού Κ. Καραμανλή, στο τέλος του 2021 από την πόλη των Ιωαννίνων, ότι το έργο αυτό θα δημοπρατηθεί, βάζοντας τέλος σε μία ατέρμονη διαδικασία πολυετούς καθυστέρησης. Η κυβέρνηση της Ν.Δ εξαγγέλλει ό,τι μπορεί να έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, χωρίς αόριστες υποσχέσεις και δεσμεύσεις κενές περιεχομένου, όπως δυστυχώς έγινε πολλές φορές και για μία σειρά έργων από την προηγούμενη κυβέρνηση», σημειώνει σε δήλωσή της.

Σύντομα ανακοινώσεις και για τη σιδηροδρομική σύνδεση

Μετά τη δημοπράτηση του οδικού άξονα Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά, εξελίξεις αναμένονται και σε ότι αφορά τη σιδηροδρομική σύνδεση της Ηγουμενίτσας με την Καλαμπάκα μέσω Ιωαννίνων.
Μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό ITV, ο υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης έκανε γνωστό ότι σύντομα, κατά την επικείμενη επίσκεψη του πρωθυπουργού στα Γιάννενα εντός του Φεβρουαρίου, θα ανακοινωθεί η πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσει στην επικαιροποίηση της μελέτης της σιδηροδρομικής σύνδεσης Ηγουμενίτσα – Ιωάννινα – Καλαμπάκα.
«Εχουμε ωριμάσει τις συνθήκες και είμαστε πολύ πιο κοντά, ώστε, με την έλευση του πρωθυπουργού το αμέσως επόμενο διάστημα, να ανακοινώσουμε την πρόθεση της κυβέρνησης και για αυτό. Επαναλαμβάνω όμως ότι εμείς ανακοινώνουμε κάτι για το οποίο είμαστε σίγουροι ότι έχουμε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, έχουμε βρει τους πόρους και ξέρουμε πώς θα προχωρήσουν αυτές οι μελέτες. Λίγο υπομονή ακόμα και θα λυθεί και αυτό το τεράστιο ζήτημα για την Ήπειρο», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Σχετικά άρθρα

Κλείνει για προληπτικό έλεγχο η σήραγγα «Μαλακάσι Α»

Αποστόλης Τζελέτας

Δεύτερη ερώτηση στη Βουλή και επίσκεψη Ταχιάου

Αποστόλης Τζελέτας

Η ΑΒΑΞ μειοδότησε για το Ιωάννινα – Κακαβιά

Ηπειρωτικός Αγών