ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Στη μέση του δρόμου ελλείψει παράπλευρου δικτύου

Σαν βγεις στον πηγαιμό για την Εγνατία Οδό, φρόντισε να έχεις μαζί σου κρύο νερό, απαραίτητα αυτοκίνητο με κλιματισμό, γεμάτο ρεζερβουάρ και γερά νεύρα, καθώς οποιαδήποτε συμβάν προκύψει στον αυτοκινητόδρομο, οδηγεί αυτόματα σε εγκλωβισμό όσων εκείνη την ώρα κινούνται στην ίδια κατεύθυνση.

Αν, μάλιστα, το συμβάν είναι και εντός κάποιας σήραγγας – από τις πολλές που υπάρχουν επί της Εγνατίας Οδού στο τμήμα Ηγουμενίτσα – Βέροια, τότε η αναμονή ξεκινά από μία ώρα και μπορεί να είναι και πολύωρη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Τη χρησιμότητα των παραπάνω συμβουλών αντελήφθησαν όσοι είχαν την ατυχία να εγκλωβιστούν στην Εγνατία Οδό, μέρα μεσημέρι, με τον ήλιο να καίει πάνω από το κεφάλι τους, το τελευταίο τριήμερο, λόγω ενός τροχαίου ατυχήματος στη σήραγγα Δωδώνης τη Δευτέρα και εξαιτίας βλάβης σε φορτηγό εντός της σήραγγας Παραμυθιάς χθες Τετάρτη. Και στις δύο περιπτώσεις, όσοι οδηγοί ακολουθούσαν, δεν είχαν καμία άλλη επιλογή, παρά να περιμένουν πότε ο δρόμος θα ανοίξει, ευχόμενοι αυτό να γίνει γρήγορα και να τελειώσει το μαρτύριό τους.
Το ίδιο σκηνικό έχει επαναληφθεί πολλές φορές, με πολλούς χρήστες της Εγνατίας Οδού να θέτουν το ερώτημα, αν θα μπορούσε η ταλαιπωρία να ελαττωθεί ή έστω να τη βιώσουν λιγότεροι, καθώς, ακόμη και στην περίπτωση που ο αυτοκινητόδρομος κλείνει, δεν αποτρέπεται η είσοδος και άλλων αυτοκινήτων από τις εισόδους, ούτε υπάρχει κάποιος μηχανισμός έγκαιρης ειδοποίησης όσων οδηγών βρίσκονται εκτός Εγνατίας, για να μην εισέλθουν και να αποφύγουν τον εγκλωβισμό τους.
Με τη μη ύπαρξη ενός παράπλευρου οδικού δικτύου συνέδεσε το πρόβλημα ο υπεύθυνος συντήρησης και λειτουργίας της Εγνατίας Οδού στο τμήμα Ηγουμενίτσα – Παναγιά Φίλιππος Μέρμηγκας. «Ως εναλλακτικό δίκτυο της Εγνατίας, έχουμε τις παλιές εθνικές οδούς, οι οποίες σε μεγάλο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου απέχουν δεκάδες χιλιόμετρα. Συνεπώς, δεν υπάρχει τρόπος να διοχετεύσεις αλλού την κυκλοφορία. Ο κόσμος θα πρέπει να περιμένει και μία και δύο και τρεις ώρες μέχρι να ανοίξει ο δρόμος», ανέφερε, επισημαίνοντας, πάντως, ότι συνήθως ο χρόνος δεν ξεπερνά τη 1-1.30 ώρα σε περίπτωση ενός συμβάντος εντός σήραγγας και αυτό έχει να κάνει κυρίως με τον χρόνο που απαιτείται να φτάσει το Τμήμα Τροχαίας και να καταγράψει τις συνθήκες, παρά με τον χρόνο που απαιτείται με την απελευθέρωση του δρόμου. Σε μία περίπτωση, που είχε διπλώσει μια αυτοκινητάμαξα έξω από σήραγγα και άμεσα είχε γίνει αντιληπτό ότι θα χρειαστούν ώρες για να δοθεί ξανά ο δρόμος στην κυκλοφορία, έγινε εκτροπή της, ενώ σε άλλη περίπτωση έχουν αφαιρεθεί και οι ενδιάμεσες μπάρες, για να απεγκλωβιστούν οι οδηγοί, κάνοντας αναστροφή.
Σε ό,τι αφορά το θέμα της μη ενημέρωσης και της μη αποτροπής εισόδου στην Εγνατία, όταν ο δρόμος είναι κλειστός σε κάποιο τμήμα του λόγω συμβάντος, ο κ. Μέρμηγκας επισημαίνει ότι αφενός είναι δύσκολο να κλείσεις κάθε είσοδο στον αυτοκινητόδρομο, αφετέρου η εμπειρία έχει δείξει ότι οι οδηγοί δε δείχνουν διάθεση να κινηθούν από την παλιά εθνική οδό και προτιμούν να περιμένουν. «Ακόμη και σε προγραμματισμένες ασκήσεις, που ενημερώνουμε τους οδηγούς ότι ο δρόμος θα μείνει κλειστός για κάποιο χρονικό διάστημα, ελάχιστοι είναι αυτοί που φεύγουν, προτιμώντας να περιμένουν», τόνισε, εκφράζοντας αμφιβολίες και για το κατά πόσο η Αστυνομία έχει άμεση δυνατότητα απόκρισης σε περίπτωση που υπήρχε αίτημα κλεισίματος των εισόδων, όταν μόλις ένας όχημα είναι διαθέσιμο για την Εγνατία Οδό και σε περίπτωση συμβάντος χρειάζονται ακόμη και 20 λεπτά για να φτάσει, όπως συνέβη τη Δευτέρα στη σήραγγα Δωδώνης.
Το ερώτημα τέθηκε και στον Διοικητή του Τμήματος Τροχαίας Γρηγόρη Καρρά, ο οποίος ανέφερε ότι δεν μπορεί η Αστυνομία να αποτρέψει την είσοδο στον αυτοκινητόδρομο χωρίς να της ζητηθεί, με το μέλημά της να είναι η ταχύτερη δυνατή απελευθέρωση του δρόμου. Ωστόσο, σημείωσε ότι απαιτείται ένα εύλογο χρονικό διάστημα μέχρι να γίνει η καταγραφή του συμβάντος.
Αναφορικά με τη δυνατότητα ενημέρωσης, αναγνώρισε πως θα μπορούσε να υπάρχει μια καλύτερη συνεργασία με άλλους φορείς, όπως για παράδειγμα με την Περιφέρεια, ώστε να εμφανίζεται κάποιο σχετικό μήνυμα στην ηλεκτρονική της πινακίδα στον κόμβο της Πεδινής.
Όπως –συμπληρώνουμε εμείς- θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν και τα ΜΜΕ, κυρίως ραδιόφωνα και ενημερωτικά portals, που θα μπορούσαν να παρέχουν άμεση ενημέρωση στους χρήστες και να μην καταλήγουν να βρίσκονται εγκλωβισμένοι στη μέση του δρόμου, ενώ θα είχαν την επιλογή να αναμένουν σε κάποιο δροσερό μέρος, σε ανθρώπινες συνθήκες.

 

Σχετικά άρθρα

Αποδίδεται ξανά στην κυκλοφορία η σήραγγα στο Μαλακάσι

Αποστόλης Τζελέτας

Δεν πείθουν οι έως τώρα εξηγήσεις για το κλείσιμο της σήραγγας

Κλείνει για προληπτικό έλεγχο η σήραγγα «Μαλακάσι Α»

Αποστόλης Τζελέτας