ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Κριτική σε επαναλαμβανόμενο μοτίβο

Για αποσπασματικές παρεμβάσεις και χαμένο χρόνο, που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την επικαιροποίηση της κυκλοφοριακής μελέτης του 2013, ώστε να υπάρξει ένας ολοκληρωμένος και στηριζόμενος σε πραγματικά δεδομένα σχεδιασμός, κατηγόρησε τη δημοτική αρχή η παράταξη «Ιωάννινα 2023», σε μια συνέντευξη τύπου της επικεφαλής Τατιάνας Καλογιάννη, που αφιερώθηκε στο θέμα της κινητικότητας στην πόλη.

Σύμφωνα με την κ. Καλογιάννη, στην πόλη δεν υπάρχει ένα σχεδιασμός προσβάσιμων, βιώσιμων και αξιοβίωτων δημόσιων χώρων, αλλά αντίθετα αποσπασματικά έργα και παρεμβάσεις. Αποτέλεσμα είναι να μην έχουν αντιμετωπιστεί επαρκώς, μόνιμα και σταθερά, θέματα, όπως η προσβασιμότητα στον δημόσιο χώρο για τα άτομα που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, το ανεμπόδιστο βάδισμα, η διευκόλυνση και η ανάπτυξη της χρήσης του ποδηλάτου, η ανάπτυξη ολιστικού συστήματος μετακινήσεων με τα μέσα μαζικής μεταφοράς και η οδική ασφάλεια.
«Δεδομένου δε, ότι δεν έχει τεθεί σε ισχύ ένα μεσομακροπρόθεσμο σχέδιο χωρικής και πολεοδομικής ανάπτυξης και επέκτασης, και δεν έχει επικαιροποιηθεί η κυκλοφοριακή μελέτη του 1996 και η αναθεώρησή της το 2013, είναι πάρα πολύ πιθανό οι συνθήκες των μελετών που έχουν ληφθεί μέχρι σήμερα να είναι διαφορετικές από την πραγματικότητα. Η σημερινή δημοτική αρχή διέθεσε μέχρι σήμερα το 79% του προϋπολογισμού του τεχνικού προγράμματος σε έργα οδοποιίας, ασφαλτοστρώσεων, διαμορφώσεων πλατειών, αναπλάσεων κ.λπ. Έργα διάσπαρτα, ίδιου αντικειμένου, με τυχαία ιεράρχηση, διάφορων και διαφορετικών προδιαγραφών, χωρίς να γνωρίζουμε τον ενιαίο σχεδιασμό (αν υπάρχει για κάθε δημοτική ενότητα). Η πολιτική σκοπιμότητα βεβαίως είναι προφανής. Αρχίζει και τελειώνει στον επικοινωνιακό ντόρο, δεδομένου ότι τα διπλάσια ή πολλαπλάσια έργα προκαλούν διπλάσια ή πολλαπλάσια φωτογραφικά instantané ή δελτία τύπου», σημείωσε η κ. Καλογιάννη και καταλόγισε στη δημοτική αρχή έλλειψη μιας στοιχειώδους οργάνωσης και ενός μεθοδικού σχεδιασμού.
Ως παραδείγματα ανέφερε τις παρεμβάσεις στην περιοχή Καλούτσιανης – Κιάφας, τις διαμορφώσεις πεζοδρόμων και οδών ήπιας κυκλοφορίας στο Τζαμί Καλούτσιανης αλλά και τα έργα Βελτίωση – αναβάθμιση κοινοχρήστων χώρων, Αναβάθμιση υποδομών στη Δ.Ε. Ιωαννίνων, Ολοκλήρωση συνδέσεων υφιστάμενων δικτύων πεζοδρόμων & κοινοχρήστων χώρων που αφορούν σε ανακατασκευές ή διαπλατύνσεις πεζοδρομίων σε τμήματα των οδών Δωδώνης, Χαριλάου Τρικούπη, 28ης Οκτωβρίου, Μπότσαρη, Δαγκλή, Τζαβέλα.
Όλα αυτά, σύμφωνα με την κ. Καλογιάννη, πέρα από πομπώδεις τίτλους, δεν αλλάζουν ουσιωδώς την πραγματικότητα προς όφελος της καθημερινότητας του πολίτη, καθώς δεν αντιμετωπίζεται η διοχέτευση του κυκλοφοριακού φόρτου που θα προκύψει, δεν ορίζεται η χωροθέτηση των απαραίτητων νέων χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων, που προβλέπονται σε όλες τις κυκλοφοριακές μελέτες από το 1995 μέχρι σήμερα, δεν αντιμετωπίζεται η χωροθέτηση των κάδων απορριμμάτων των τεσσάρων ρευμάτων, δεν έχει μελετηθεί η ανάγκη μετατόπισης οποιονδήποτε εμπόδιων για την ελεύθερη βάδιση (φυτεύσεις, πληροφοριακές πινακίδες, τηλεπικοινωνιακοί κατανεμητές, κάδοι, περίπτερα κ.λπ.), ώστε να υπάρχει απρόσκοπτη και ελεύθερη ζώνη όδευσης των πεζών, και δεν αντιμετωπίζεται η ορθολογική χωροθέτηση των στάσεων της αστικής συγκοινωνίας ή αυτή της φορτοεκφόρτωσης αγαθών και προϊόντων.
Ειδική αναφορά έκανε και στο Ανοικτό Κέντρο Εμπορίου Δήμου Ιωαννιτών (Open Mall), που αφορά κυρίως επεμβάσεις στην οδό Ανεξαρτησίας, καταλογίζοντας ευθύνη στη δημοτική αρχή Μπέγκα για την απουσία διαβούλευσης αλλά και τη μη πεζοδρόμηση της οδού, όπως προέβλεπε το ΣΒΑΚ, ενώ σημείωσε πως η νυν δημοτική αρχή θα μπορούσε να ανασυντάξει την μελέτη, αλλά δεν το έκανε.
«Γεννάται, λοιπόν, το ερώτημα στον καθένα πολίτη, αλλά και επισκέπτη της πόλης μας: “Τι σημαίνει και τι εννοεί η δημοτική αρχή ως αναβάθμιση ή ανάπλαση ή ανακατασκευή;”. Την αλλαγή του τύπου των πλακιδίων στο πεζοδρόμιο; Ή την αναδιάρθρωση όλων των στοιχείων της μετακίνησης των μη εποχούμενων σε συγκεκριμένη διαδρομή; Την αλλαγή των λαμπτήρων από φθορισμού σε led ή την ριζική ανακατασκευή του συστήματος οδοφωτισμού ή και εορταστικού στολισμού;», ανέφερε μεταξύ άλλων και πρόσθεσε πως από την 1η Σεπτεμβρίου 2019 μέχρι σήμερα, μόνο και μόνο για τα δίκτυα τηλεπικοινωνιών, η πόλη σκάφθηκε 24 φορές.
«Σήμερα, το 2022, στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης, το μοντέλο να γίνεται αποκατάσταση των διαλυμένων από χρόνια πεζοδρομίων με απλή αντικατάσταση πλακών ή να ρίχνεις άσφαλτο από δω κι από κει, είναι πλέον παρωχημένο και πολιτική πρακτική άλλων εποχών. Σήμερα, η εποχή επιτάσσει έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό. Ο οποίος μάλιστα να προωθείται στο σύνολό του αλλά και στον σωστό χρόνο. Από όποιο σημείο περνάει σήμερα τσάπα, jcb, φορτωτής ή οποιοδήποτε άλλο μηχάνημα έργου, δεν πρέπει να ξαναπερνάει για τα επόμενα 15χρόνια. Ο δήμος μας σήμερα πρέπει να αποδώσει περισσότερο δημόσιο χώρο στους πολίτες, οργανωμένο, προσιτό σε όλους, με όλες τις ενδεδειγμένες εξυπηρετήσεις, απαλλαγμένο από εμπόδια και τεχνικές αστοχίες. Κάθε ένα νέο μέτρο πεζοδρόμου ή ποδηλατόδρομου ή κάθε ένα νέο τετραγωνικό μέτρο άλσους ή πλατείας ή αθλητικού χώρου στις γειτονιές, αποτελεί διαπιστευτήριο για την ένταξη της πόλης στο σύγχρονο κοινωνικό γίγνεσθαι των οργανωμένων κοινωνιών», κατέληξε η κ. Καλογιάννη.
Τέλος, για μια ακόμη φορά, δήλωσε έτοιμη για τις εκλογές, ακόμη και αν αυτές γινόταν αύριο, ενώ στη συνέντευξη τύπου ήταν πλαισιωμένη από νέα μέλη.

Σχετικά άρθρα

Τ. Καλογιάννη: Εκτίμηση για τους κ.κ. Νάτση, Πατσούρα και Παπαχρήστο

Κάλεσμα συμμετοχής και αγώνα για τον δήμο του 2030

Με δεσμεύσεις για άρση των ανισοτήτων