ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

«Τακτοποιητική» απόφαση και υποσχέσεις για νέο πλαίσιο

Μια νέα αρχή στο θέμα των πλωτών μέσων της Παμβώτιδας θέλει να κάνει η περιφέρεια Ηπείρου, κλείνοντας ουσιαστικά τις εκκρεμότητες του παρελθόντος και τις πληγές που άνοιξε η διαδικασία της περιόδου 2011-2012 με την απόφαση χορήγησης τριών νέων αδειών, εκ των οποίων τελικά χορηγήθηκε μόνο η μία.

Το θέμα μπορεί και να έμενε ανέγγιχτο, αν στο μεταξύ δεν είχε προκύψει νέο ενδιαφέρον για τη δρομολόγηση πλωτών από δύο ιδιοκτήτες πλοιαρίων. Οι κάτοχοί τους, εδώ και καιρό, τα έχουν καθελκύσει στη λίμνη και «βομβαρδίζουν» τους αιρετούς και τους υπηρεσιακούς παράγοντες της περιφέρειας με αιτήσεις για τη χορήγηση αδειών διενέργειας συγκοινωνιακών πλόων, από τη στιγμή που υπάρχει σε ισχύ από το 2011 η κανονιστική απόφαση για 16 πλοιάρια στη λίμνη και αυτή τη στιγμή είναι 14.
Το περιφερειακό συμβούλιο αποφάσισε σήμερα, κατά πλειοψηφία, να κάνει δεκτή την εισήγηση του εκτελεστικού γραμματέα της περιφέρειας Δημήτρη Σιώλου και του προέδρου της Γνωμοδοτικής Επιτροπής που συστάθηκε για το ζήτημα, αντιπεριφερειάρχη Βασίλη Γοργόλη, να γίνει δημόσια πρόσκληση – ανακοίνωση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για δύο άδειες, ώστε στη συνέχεια το περιφερειακό συμβούλιο να προχωρήσει στην αδειοδότηση των δυο πλωτών μέσων για να καλυφθεί ο μέγιστος αριθμός από την κανονιστική του 2011, και ακολούθως να συμπληρωθεί- τροποποιηθεί το κανονιστικό πλαίσιο, ώστε να οριστεί μέγιστος χρόνος ηλικίας των πλοιαρίων και όριο αντικατάστασης.
Επίσης, το περιφερειακό συμβούλιο ενέκρινε την πρόταση για τροποποίηση του κανονιστικού πλαισίου, παρέχοντας τη δυνατότητα διενέργειας πλόων (πλωτό ταξί) με τη μορφή περιήγησης οργανωμένου και σε μικρό αριθμό ατόμων –επισκεπτών (γκρουπ) για τη μεταφορά τους στο Νησί και αντίστροφα ή την περιήγησή τους στη λίμνη και τα αξιοθέατα αυτής. Η χορήγηση άδειας θα γίνει επίσης μετά από δημόσια πρόσκληση ενδιαφέροντος.
Διαφορετική ήταν η θέση των περισσότερων παρατάξεων αντιπολίτευσης, που επέμειναν -με διαφοροποιήσεις- στο να προηγηθεί η μελέτη χωροϊκανότητας της διαδικασίας χορήγησης νέων αδειών, αν και υπήρχε ασυμφωνία στο τι θα πρέπει να γίνει με τους δύο ιδιοκτήτες πλοιαρίων που ήδη τα έχουν καθελκύσει στην Παμβώτιδα. Σε εντελώς διαφορετική διάσταση έθεσε το ζήτημα ο επικεφαλής των «Οριζόντων Ηπείρου» Σπύρος Ριζόπουλος, που επέμεινε στην ύπαρξη καρτέλ και επιβεβαίωσε την πρόθεσή του να προσφύγει στην Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Δόθηκαν απαντήσεις

Οι εισηγήσεις των κ.κ. Σιώλου και Γοργόλη είχαν περισσότερο τον χαρακτήρα απαντήσεων σε όσα έχουν ειπωθεί και γραφτεί τις προηγούμενες ημέρες, καθώς το θέμα επρόκειτο να συζητηθεί την προηγούμενη εβδομάδα, αλλά, λόγω χρόνου, μετατέθηκε για σήμερα.
Ο εκτελεστικός γραμματέας τόνισε ότι είναι λάθος να λέγεται ότι δεν υπάρχει κανονιστικό πλαίσιο, ωστόσο σημείωσε και αυτός ότι σήμερα η περιφέρεια ενεργεί σε ένα ασαφές πλαίσιο για τη λίμνη Παμβώτιδα και τη διενέργεια πλόων, το οποίο δεν έχει αντιμετωπιστεί παρά την κοινή πρόταση που είχε κατατεθεί με τον δήμο Ιωαννιτών για τη δημιουργία Λιμενικού Ταμείου Παμβώτιδας.
Για το όριο ηλικίας των πλωτών, ανέφερε πως έγινε προσπάθεια να θεσπιστεί το 2004, ωστόσο το 2006 γνωστοποιήθηκε από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας ότι οι λίμνες δεν περιλαμβάνονται στο θαλάσσιο χώρο και ότι τα πλωτά μέσα που εκτελούν δρομολόγια σε λίμνες ή ποτάμια δεν εμπίπτουν στις διατάξεις περί ορίων ηλικίας. «Το προτείνουμε τώρα για το νέο κανονιστικό πλαίσιο, μετά τη νέα ρύθμιση (Π.Δ.) που έγινε το 2017», πρόσθεσε.
Σε ό,τι αφορά, τέλος, την ύπαρξη πέντε προσωρινών αδειών, εξήγησε ότι αυτό δεν έχει να κάνει ούτε με την έλλειψη πιστοποιητικών αξιοπλοΐας, ούτε είναι ευθύνη της περιφέρειας, αλλά οφείλεται σε νομικές εκκρεμότητες για την εξασφάλιση του πιστοποιητικού εθνικότητας (κυριότητας) μετά τη λύση μιας ΕΠΕ που διαχειριζόταν αρχικά τα πέντε πλοιάρια.
Για ένα σύνθετο και πολύπλοκο νομικά θέμα έκανε λόγο και ο Β. Γοργόλης, παραδεχόμενος ότι η όλη διαδικασία δεν κινήθηκε με πρωτοβουλία της περιφέρειας, αλλά λόγω του ενδιαφέροντος που υπάρχει, κάτι που είχε συμβεί και το 2011. Αναφερόμενος στη διαδικασία, είπε πως οι αιτήσεις που έχουν γίνει, θα πρέπει να απορριφθούν, καθώς η διαδικασία του 2012 δεν υπάρχει πλέον, να γίνει πρόσκληση ενδιαφέροντος, να υποβληθούν νέες αιτήσεις, να δοθούν άδειες και μετά να αλλάξει το κανονιστικό πλαίσιο, όπου εκεί, αιτιολογημένα, μπορούν να τεθούν και όρια ηλικίας και όριο αντικατάστασης.
«Σήμερα ξεκινάμε μια μεγάλη διαδρομή αρχικής κρίσης των αιτήσεων. Βάζουμε τις βάσεις για να ακολουθήσουν άλλες συνεδριάσεις για τις άδειες και το κανονιστικό πλαίσιο», πρόσθεσε και κατέληξε λέγοντας ότι είναι ήδη δρομολογημένη η μελέτη χωροϊκανότητας, μέσω του Ολοκληρωμένου Προγράμματος του Φορέα Διαχείρισης Λίμνης Παμβώτιδας.

Light κριτική για το παρελθόν

Σε αντίθεση με ό,τι είχε συμβεί στην προηγούμενη διαδικασία χορήγησης αδειών για πλοιάρια στην Παμβώτιδα, στη σημερινή διαδικασία οι τόνοι ήταν ήπιοι και παρά τις διαφοροποιήσεις σε σχέση με την τελική απόφαση, φάνηκε μια διάθεση να ικανοποιηθούν όσοι ήδη έχουν ρίξει στα σκάφη τους στα νερά της λίμνης. Μάλιστα, σε ορισμένες περιπτώσεις δεν υπήρξε μόνο η διάχυτη αίσθηση ότι αυτό θα συμβεί, αλλά και η απαίτηση διά στόματος του επικεφαλής της παράταξης «Ήπειρος Όλον» Δημήτρη Δημητρίου, που χωρίς περιστροφές ζήτησε «οι άδειες να δοθούν στους ανθρώπους που έχουν τα καράβια στη λίμνη, για να βάλουμε ένα νοικοκυριό».
«Μέγα ισορροπιστή» χαρακτήρισε ο επικεφαλής της παράταξης «Κοινό των Ηπειρωτών» Γιώργος Ζάψας τον κ. Σιόλο, λέγοντας ότι χρειάστηκε 16 χρόνια για να έρθει να μας πει τι θα κάνει. «Τι μας εμποδίζει να γίνει μια μελέτη χωροϊκανότητας. Συζητούμε τώρα για την απόφαση του 2011. Η χωροϊκανότητα καθορίστηκε με απόφαση περιφερειακού συμβουλίου, δεν καθορίστηκε με μελέτη. Από τότε δε βάλατε μυαλό. Αν δεν υπάρξει μελέτη, δεν μπορεί να προχωρήσει τίποτα», ανέφερε μεταξύ άλλων και ζήτησε να κληθούν όσοι συμμετείχαν στην προηγούμενη διαγωνιστική διαδικασία για να δοθούν άδειες αν υπάρχει ακόμη ενδιαφέρον.
«Δεν μπορούμε να βάζουμε άλλα χανζαπλάστ, πρέπει να κόψουμε το χέρι», ανέφερε από την πλευρά του ο Σπ. Ριζόπουλος, λέγοντας ότι πρώτα πρέπει να λυθεί το συγκοινωνιακό ζήτημα και μετά το κανονιστικό πλαίσιο. Ο επικεφαλής των «Οριζόντων Ηπείρου» επανέλαβε ουσιαστικά όσα είχε πει και την προηγούμενη εβδομάδα σε συνέντευξή του, κάνοντας λόγο για καρτέλ συγκεκριμένων οικογενειών που λυμαίνονται τη λίμνη και προαναγγέλλοντας την άμεση προσφυγή στην Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Ο κ. Ριζόπουλος υπογράμμισε ότι το ζήτημα για την παράταξή του είναι να υπάρχει εναλλακτικός τρόπος πρόσβασης στο Νησί και δήλωσε διατεθειμένος να επανεξετάσει τη στάση του αν ενταχθεί στο τεχνικό πρόγραμμα η σύνδεση με τη Δραμπάτοβα.
«Έχω την αίσθηση ότι πάμε να γίνουμε η κολυμβήθρα του Σιλωάμ για τα προηγούμενα χρόνια. Αλλά πρέπει πρώτα να πλύνουμε το πιάτο μας. Πρέπει να τελειώσουμε με τον διαγωνισμό του 12. Και στη συνέχεια να βάλουμε μία αρχή», ανέφερε στην τοποθέτησή του ο Δ. Δημητρίου, ενώ η Τίνα Ζέκα από τη «Λαϊκή Συσπείρωση» χαρακτήρισε έκθετη την περιφερειακή αρχή που δεν έλυσε το θέμα και δημιούργησε σχέσεις διαπλοκής. «Από τη στιγμή που δεν υπάρχει η μελέτη, δεν μπορούμε να δώσουμε δύο άδειες. Να γίνει με ορίζοντα εξαμήνου και μετά να εξετάσουμε τις άδειες με προτεραιότητα αυτές που εκκρεμούν», τόνισε, εστιάζοντας στην περιβαλλοντική διάσταση και σε ζητήματα ασφάλειας.
«Τα ίδια ευχολόγια άκουσα και τότε. Είμαστε στο ίδιο σημείο που ήμασταν και πριν δέκα χρόνια», ήταν η αναφορά του επικεφαλής της «Αριστερής Παρέμβασης στην Ήπειρο» Νίκου Ζήκου, ενώ, τέλος, ο Κώστας Νουτσόπουλος από την «Ανυπότακτη Ήπειρο» πρότεινε να γίνει διαχειριστική μελέτη και μετά διακήρυξη για νέες άδειες.

Δε βρήκε συμμάχους για το καρτέλ

Αν και σε άλλα θέματα υπάρχει μία σύμπλευση της αντιπολίτευσης, αυτή τη φορά υπήρξε μια ξεκάθαρη διαφοροποίηση ως προς τις αναφορές του κ. Ριζόπουλου για καρτέλ.
«Δεν έχει καμία σχέση το καρτέλ με την κοινοπραξία», ανέφερε πρώτος ο κ. Δημητρίου, με την Τίνα Ζέκα από τη «Λαϊκή Συσπείρωση» να προσθέτει: «Άλλο κλειστό επάγγελμα, άλλο καρτέλ και μονοπώλιο».
«Δουλεύουν ως μια κοινοπραξία. Όπως τα ΚΤΕΛ», ανέφερε από την πλευρά του ο περιφερειάρχης Αλέκος Καχριμάνης, ο οποίος δεν είχε ιδιαίτερη συμμετοχή στην όλη συζήτηση και το μόνο που ανέφερε επί της ουσίας ήταν ότι θα πρέπει οι πλοιοκτήτες να βοηθηθούν με κάποιο τρόπο, ώστε μέσα στην επόμενη πενταετία να προχωρήσουν σε αντικατάσταση των μηχανών και των πλοιαρίων.
Τέλος, νόμιμο χαρακτήρισε το κριτήριο εντοπιότητας που έχει τεθεί ο κ. Σιώλος, απαντώντας και αυτός στα περί καρτέλ με την επισήμανση ότι από πέντε καράβια ωφελούνται 26 νοικοκυριά.

Σχετικά άρθρα

5 ευρώ το πηγαινέλα στο Νησί

Απάντηση στην κριτική με τον αέρα του 55%

Γεωργία Χαλάτση

Δύο + δύο άδειες στην Παμβώτιδα