Μέσα σε λίγες ώρες, από το βράδυ της Παρασκευής μέχρι τα ξημερώματα του Σαββάτου, δύο νέοι έχασαν τη ζωή του σε δύο δυστυχήματα στα Γιάννενα, βυθίζοντας στο πένθος τους δικούς τους ανθρώπους, αλλά και όλη την τοπική κοινωνία, που, για πολλοστή φορά, γίνεται μάρτυρας των συνεπειών ενός ακήρυχτου πολέμου.
Στα τραύματά του υπέκυψε ένας 19χρονος, μετά από τροχαίο δυστύχημα με μοτοσικλέτα στο 5ο χιλιόμετρο της παλαιάς Εθνικής Οδού Ιωαννίνων – Ηγουμενίτσας, στην περιοχή των Καρδαμιτσίων, λίγο πριν τις 9 το βράδυ της Παρασκευής. Η μοτοσικλέτα, που οδηγούσε ο 19χρονος,εξετράπη της πορείας της και προσέκρουσε σε σταθμευμένο Ι.Χ. φορτηγό με σφοδρότητα, με τον αναβάτη της να καταλήγει στο οδόστρωμα. Στο σημείο έφτασε κινητή μονάδα του ΕΚΑΒ, με τους διασώστες να προχωρούν σε διασωλήνωση του 19χρονου, ο οποίος διακομίστηκε στο Νοσοκομείο «Χατζηκώστα». Παρά τις προσπάθειες των γιατρών να τον κρατήσουν στη ζωή, αυτό δε στάθηκε δυνατόν και κατέληξε.
Την τελευταία του πνοή στην άσφαλτο άφησε λίγες ώρες αργότερα ένας 26χρονος, το αυτοκίνητο του οποίου εξετράπη της πορείας του και προσέκρουσε σε δέντρο. Το θανατηφόρο δυστύχημα σημειώθηκε στις 3.25 τα ξημερώματα, στη Λεωφόρο Δωδώνης, στην είσοδο των Ιωαννίνων. Στο συμβάν επιχείρησαν τρία οχήματα από τον 1ο Πυροσβεστικό Σταθμό και ένα όχημα από την 5η ΕΜΑΚ με έντεκα πυροσβέστες. Μετά τις ενέργειες απεγκλωβισμού, ο οδηγός μεταφέρθηκε χωρίς τις αισθήσεις του, με ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ, στο Νοσοκομείο «Χατζηκώστα».
Απειρία και ρίσκο
Κατηγορηματικός ότι τα περισσότερα τροχαία δυστυχήματα οφείλονται στον ανθρώπινο παράγοντα, είναι ο διοικητής του Τμήματος Τροχαίας Ιωαννίνων Γρηγόρης Καρράς, κάτι που κατά τον ίδιο αποτυπώνεται και στο γεγονός ότι ο μέσος όρος των ηλικιών των θανόντων στην περιοχή είναι τα 35 έτη.
«Τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία οφείλονται στην απειρία, που έχουν οι οδηγοί και δεν είναι σε θέση να κουμαντάρουν τα οχήματα, που ξεπερνούν τις δυνατότητές τους, αλλά και στη ροπή των νέων να παίρνουν περισσότερα ρίσκα, όπως το να κάνουν προσπεράσεις και ελιγμούς», ανέφερε σε δηλώσεις του.
Το βάρος στην πρόληψη
Από τον Μάρτιο, σε επίπεδο Τμήματος Τροχαίας Ιωαννίνων, έχουν ληφθεί δραστικά μέτρα για τον περιορισμό των τροχαίων, με κυριότερο τη σύσταση Ομάδας Ελέγχου & Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων, που δρα κυρίως τις απογευματινές και βραδινές ώρες, όταν και καταγράφονται τα περισσότερα τροχαία. Χαρακτηριστικό είναι κατά το 1ο 9μηνο του 2024 οι παραβάσεις είναι αυξημένες σε σχέση με πέρυσι κατά 20% περίπου.
«Δίνουμε καθημερινά μια μάχη στον δρόμο. Όμως είναι αδύνατον η Τροχαία να είναι σε κάθε διασταύρωση, σε κάθε δρόμο για να επιβάλει τον νόμο. Το ζήτημα είναι να αλλάξει η συνείδηση για να έχουμε αλλαγή των κακών οδηγικών συμπεριφορών», σημείωσε ο κ. Καρράς.
Στην κατεύθυνση αυτή οργανώνονται δράσεις πρόληψης σε όλες τις βαθμίδες των σχολείων, σε συνεργασία και με ειδικούς για την οδική ασφάλεια. Ωστόσο, όπως σημείωσε, πρέπει και οι γονείς να αλλάξουν την οδηγική συμπεριφορά τους, καθώς πολλές φορές αποτελούν κακά πρότυπα.
Εντοπισμένο πρόβλημα οι κόντρες
Ο κ. Καρράς δεν έκρυψε τα λόγια του και σε ό,τι αφορά τους αυτοσχέδιους αγώνες στην περιοχή. Το πρόβλημα είναι γνωστό και εντοπίζεται κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες, με το Τμήμα Τροχαίας να έχει προχωρήσει και σε χαρτογράφηση των περιοχών, που στήνονται οι κόντρες. Κυρίως επιλέγουν την περιφερειακή οδό, όπου ευνοείται η ανάπτυξη μεγάλων ταχυτήτων σε σύντομο χρόνο.
«Από την πλευρά μας, σε συνεργασία και με την Υποδιεύθυνση Ασφαλείας, βρισκόμαστε στα σημεία και με πολιτικά αυτοκίνητα, δρώντας και προληπτικά και κατασταλτικά. Είναι πάρα πολλές οι παραβάσεις, που έχουμε διαπιστώσει», ανέφερε ο διοικητής του Τμήματος Τροχαίας Ιωαννίνων Γρηγόρης Καρράς.