Αίθουσα ΣύνταξηςΑπόψεις

Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων: 60 χρόνια προσφοράς

Γράφει ο πρώην Πρύτανης, Ομότιμος καθηγητής Χημείας Τριαντάφυλλος Α.Δ. Αλμπάνης

Το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, το Πανεπιστήμιο μας, γιορτάζει τα 60 χρόνια ζωής του. Μαζί του γιορτάζει και η Ήπειρος τα 60 χρόνια προσφοράς του ιδρύματος στην κοινωνία και ιδιαίτερα στη νεολαία με αποτύπωμα στην ανάπτυξη ολόκληρης της χώρας.

Η περίοδος από το 2010 μέχρι σήμερα είναι μία περίοδος, στην οποία πολλά άλλαξαν και συνεχίζουν να αλλάζουν στη λειτουργία του Δημόσιου Πανεπιστημίου. Αποτελεί γενική πεποίθηση στην κοινωνία μας ότι η δημόσια δωρεάν Παιδεία έχει υπάρξει και συνεχίζει να υπάρχει ως ένα από τα σημαντικότερα κοινωνικά αγαθά. Ωστόσο, έχει σημασία να επισημανθεί η αναγκαιότητα της επαρκούς και αδιάλειπτης χρηματοδότησης της εκπαίδευσης και της έρευνας ως βασική προϋπόθεση, για ένα Πανεπιστήμιο κύτταρο δημιουργίας, παραγωγής επιστημονικής γνώσης και πολιτιστικής ανάπτυξης. Το όραμα της ακαδημαϊκής κοινότητας για ένα δημόσιο Πανεπιστήμιο, με ενισχυμένες ακαδημαϊκές δομές, ανοιχτό στην κοινωνία και τον κόσμο με έμφαση στην αναβάθμιση της ποιότητας, συνεχίζει, παρά τις δυσκολίες των καιρών να αποτελεί σημαντική προτεραιότητα για τους Έλληνες και τις Ελληνίδες.

Η περίοπτη θέση του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων στο επιστημονικό γίγνεσθαι δεν προκύπτει μόνο από τις διεθνείς αξιολογήσεις, αλλά και από τα ορατά αποτελέσματα της καθημερινής εκπαιδευτικής και ερευνητικής παραγωγής. Το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, είναι σήμερα μεγαλύτερο, με 11 σχολές και 23 τμήματα σε λειτουργία. Πρόκειται για ένα νέο Πανεπιστήμιο, το οποίο ολοκληρώθηκε και αναβαθμίστηκε με την εκπόνηση νέων προγραμμάτων σπουδών. Αυτό το νέο Πανεπιστήμιο, λοιπόν, επιστημονικά ισχυρότερο και πολυθεματικότερο, αποτελεί σημαντικό πόλο ανάπτυξης για την Ήπειρο.

Με βάση τα βιβλιομετρικά στοιχεία και σύμφωνα με πρόσφατες διεθνείς αξιολογήσεις τοποθετείται στο 5% των καλύτερων Πανεπιστημίων του κόσμου. Πρόκειται για ένα Πανεπιστήμιο ανοιχτό στην κοινωνία, με σαφή Ευρωπαϊκό προσανατολισμό στην έρευνα και τη διδασκαλία, με προτεραιοποίηση στη δωρεάν δημόσια εκπαίδευση στο πλαίσιο των δυνατοτήτων που διαθέτει.

Δυστυχώς η εφαρμογή της ΕΒΕ (Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής) δεν επιτρέπει σε μεγάλο αριθμό νέων να έχουν πρόσβαση στη γνώση που προσφέρουν τα Τμήματα και οι Σχολές του. Όπως γνωρίζουμε όλοι μας έχουν υπάρξει πολλές κενές θέσεις υποψηφίων φοιτητών και φοιτητριών στα περιφερειακά πανεπιστήμια. Η ψήφιση του νόμου στερεί κάθε έτος τη δυνατότητα σε πάνω από περίπου 15.000 νέους και νέες να σπουδάσουν σε ένα Ελληνικό δημόσιο Πανεπιστήμιο. Αυτοί οι νέοι και οι νέες θα οδηγηθούν σε ιδιωτικά Κολλέγια και από την επόμενη χρονιά στα μη κρατικά πανεπιστήμια που θα λειτουργήσουν από την επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά.

Επιτρέψετε μου τρεις σύντομες επισημάνσεις

α) Έρευνα: Παρόλη τη μείωση των εθνικών πόρων για την έρευνα, τα Δημόσια Πανεπιστήμια συνεχίζουν να υλοποιούν περισσότερο από το 90% της Έρευνας σε εθνική βάση. Οι ερευνητικές ομάδες του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων έχουν πετύχει επί σειρά ετών σημαντικές αξιολογήσεις και χρηματοδοτήσεις στις ανταγωνιστικές προτάσεις.

β) Φοιτητική Μέριμνα: Η στέγαση, η σίτιση, η μετακίνηση, η σύνδεση με το διαδίκτυο και οι υποτροφίες των φοιτητών και φοιτητριών έχουν υπάρξει ζητήματα άμεσης προτεραιότητας για το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Οι ανάγκες των φοιτητών και φοιτητριών έχουν αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, λόγω της κρίσης που πολλαπλασίασε την ανεργία και μείωσε τις οικονομικές δυνατότητες πολλών οικογενειών.

γ) Διεθνής προσανατολισμός και συνεργασίες: Η γενική πολιτική του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων ως προς τον διεθνή προσανατολισμό έχει εστιαστεί για χρόνια στην καθιέρωση της παρουσίας του στον διεθνή ακαδημαϊκό χώρο. το ίδρυμα έχει αναπτύξει παράδοση ισχυρών και βιώσιμων δεσμών με πανεπιστήμια του εξωτερικού σε επίπεδο ανταλλαγής φοιτητών και διδασκόντων και σε επίπεδο εκπόνησης κοινών ερευνητικών προγραμμάτων.

δ) Τέλος, με την ενθάρρυνση του Υπουργείου Εξωτερικών είχε υπάρξει μια ιδιαίτερη στρατηγική ανάπτυξης διμερών συνεργασιών με τα Πανεπιστήμια της Αλβανίας και των λοιπών Βαλκανικών χωρών

Τα ιστορικά, αλλά ευαίσθητα θεμέλια του δημόσιου Πανεπιστημίου χρειάζεται να οχυρωθούν και να ενισχυθούν με νέες δομές. Η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, μετά την παρατεταμένη οικονομική κρίση και τις επιπτώσεις που αυτή επέφερε στη δομή και τη λειτουργία της, έχει σημασία να αποκτήσει χαρακτηριστικά ενός ολοκληρωμένου και βιώσιμου οικοσυστήματος. Αυτά αφορούν:

α) Στην ανάπτυξη νέων υποδομών για την κάλυψη επειγουσών κτιριακών και επιστημονικών αναγκών.

β) Στην ανανέωση του Πανεπιστημίου με προσλήψεις νέων επιστημόνων, διοικητικών υπαλλήλων και τεχνικού προσωπικού.

γ) Στην ενίσχυση της έρευνας και καινοτομίας.

Τέλος θα ήθελα να τονίσω ότι ο στρατηγικός σχεδιασμός του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων έχει σημασία να διατηρήσει στο ακέραιο το συνεχές αίτημα για ένα δημόσιο Πανεπιστήμιο, ισχυρό και αντάξιο των απαιτήσεων των καιρών και της κοινωνίας.

Χρόνια πολλά!