elikodiaswsi
Αίθουσα ΣύνταξηςΕπικαιρότητα

«Κλείδωσε» στο Άκτιο η Βάση Ετοιμότητας/Επιφυλακής

Τον Νοέμβριο του 2027 έχει ορίζοντα πλήρους υλοποίησης το Εθνικό Σχέδιο Εναέριας Διάσωσης και Αεροδιακομιδών (ΕΣΕΔΑ), το οποίο δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ και έχει ως αντικείμενο την άμεση και συντονισμένη ανταπόκριση του Πυροσβεστικού Σώματος στη διαχείριση συμβάντων εναέριας διάσωσης και αεροδιακομιδών σε όλη τη χώρα.

Τρία και πλέον χρόνια μετά τον θάνατο του Ερμή Θεοχαρόπουλου στις πλαγιές των Τζουμέρκων, λόγω καθυστέρησης στη μεταφορά του σε νοσοκομείο, που αποτέλεσε την αφορμή για να ξεκινήσει η όλη προσπάθεια, η δημιουργία ενός μηχανισμού ελικοδιάσωσης φαίνεται να μπαίνει στην τελική ευθεία. Βέβαια, το Εθνικό Σχέδιο έχει αρκετές αλλαγές σε σχέση με αυτό, που παρουσιάστηκε αρχικά, κάτι που επισημαίνει και η «Ερμής Θεοχαρόπουλος ΑΜΚΕ».
«Μετά από 15 μήνες καθυστέρηση, είδαμε ότι βγήκε στις 8/05/2025η ΚΥΑ του Εθνικού Μηχανισμού Εναέριας Διάσωσης και Αεροδιακομιδών “Θεοφάνης Ερμής Θεοχαρόπουλος”. Βλέπουμε ότι στις 84 σελίδες του κειμένου υπάρχουν πολλά λάθη, που ξεφεύγουν από το σωστό σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Δε θα επιτρέψουμε να γίνει πατέντα ο μηχανισμός διάσωσης ”Θεοφάνης Ερμής”», αναφέρει για λογαριασμό της ΑΜΚΕ ο Γιάννης Θεοχαρόπουλος, πατέρας του Ερμή, που έχει κάνει σκοπό ζωής τη λειτουργία ενός μηχανισμού ελικοδιάσωσης αντίστοιχου με αυτού που λειτουργεί σε όλα τα οργανωμένα κράτη.
Μια από τις βασικές αλλαγές έχει να κάνει με τη χωροθέτηση των έξι Βάσεων Ετοιμότητας/Επιφυλακής. Αυτές θα βρίσκονται στην Αγχίαλο, το Άκτιο, το Ηράκλειο, την Καβάλα, τη Νάξο και τη Λήμνο και όχι σε Ελευσίνα, Καβάλα, Νέα Αγχίαλο, Ηράκλειο, Ιωάννινα και Ανδραβίδα, όπως προβλεπόταν αρχικά.
Στον Εθνικό Μηχανισμό θα ενταχθούν πτητικά μέσα της Πυροσβεστικής, του ΕΚΑΒ, των Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά και μισθωμένα, και το επιχειρησιακό ωράριο λειτουργίας της υπηρεσίας Εναέριας Διάσωσης και Αεροδιακομιδών, των ΒΕΕ καθώς και του ιπτάμενου προσωπικού ορίζεται από το πρώτο έως το τελευταίο φως της ημέρας για αποστολές έρευνας – διάσωσης και HEMS, και όλο το 24ωρο για δευτερογενείς αεροδιακομιδές.
Ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι δεν προσδιορίζεται η χρηματοδότηση του μηχανισμού εναέριας διάσωσης και αεροδιακομιδών, καθώς αναφέρεται ότι στην παρούσα φάση δεν μπορεί να εκτιμηθεί το κόστος, κάτι που θα γίνει με βάση τα δεδομένα που θα προκύψουν από την δοκιμαστική λειτουργία του μηχανισμού και την προσαρμογή του στα πραγματικά επιχειρησιακά δεδομένα.
Ωστόσο, τον Ιούνιο του 2022 ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, σε ανάρτησή του, ανέφερε πως το ετήσιο κόστος κυμαίνεται από 20 έως 35 εκ. ευρώ τον χρόνο, ανάλογα με τον αριθμό των σωστικών συνεργείων και των βάσεων που θα δημιουργηθούν. Και επιπλέον έλεγε ότι μιας και η ανάγκη δεν είχε προβλεφθεί στον κρατικό προϋπολογισμό, η χρηματοδότηση θα προέλθει από το τουριστικό εισόδημα της χώρας με ένα έκτακτο τέλος της τάξης του 1 ευρώ ανά επισκέπτη.
Από τότε έχουν περάσει τρία χρόνια, ο μηχανισμός είναι ακόμη στα χαρτιά και ως προς τη χρηματοδότηση, επισημαίνεται στο Εθνικό Σχέδιο Εναέριας Διάσωσης και Αεροδιακομιδών ότι με δεδομένο πως η δράση του αποτελεί έργο αναπτυξιακού χαρακτήρα, εφόσον η διασφάλιση των σημαντικότατων εννόμων αγαθών της ζωής και της σωματικής ακεραιότητας των επισκεπτών των ορεινών αποτελεί όρο εκ των ων ουκ άνευ για τουριστική και οικονομική ανάπτυξη των περιοχών αυτών, ότι θα πρέπει να διερευνηθεί δυνατότητα ένταξης της δράσης αυτής σε συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα της ΕΕ.

Σχετικά άρθρα

Με εισήγηση του ΕΚΑΒ στο Άκτιο η Βάση Ετοιμότητας

«Λίαν συντόμως» το ΦΕΚ για την Εναέρια Διάσωση