Αυτό αποτυπώνεται στην τρίτη σειρά έρευνα αγοράς της Περιφέρειας Ηπείρου, με τη συνεργασία του εργαστηρίου Χημείας Τροφίμων του τμήματος Χημείας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, σχετικά με τις νέες τάσεις των ελλήνων καταναλωτών στη μετά covid-19 εποχή ως προς τα ηπειρώτικα και τα λοιπά ελληνικά, παραδοσιακά τρόφιμα.
Η νέα έρευνα, η οποία συμπεριέλαβε 1707 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα και υλοποιήθηκε μέσω διαδικτύου τον Οκτώβριο, μελέτησε την επιθυμία των καταναλωτών ως προς τις πληροφορίες ιχνηλασιμότητας, που αυτοί θέλουν να γνωρίζουν πριν επιλέξουν το τρόφιμο.
Αν και δεν υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για τις πληροφορίες «πάνω στη συσκευασία» των ηπειρώτικων τροφίμων (μόνο 55%) σε σύγκριση με των υπόλοιπων ελληνικών (68%), όπως και για τις πληροφορίες «διαδικασίας παραγωγής» (74% για τα ηπειρώτικα και 77% για τα λοιπά ελληνικά), στις υπόλοιπες κατηγορίες η επιθυμία των καταναλωτών για πληροφόρηση είναι ιδιαιτέρως αυξημένη ως προς τα τρόφιμα της Ηπείρου. Συγκεκριμένα, θέλουν πληροφορίες για «τις προσωπικές εμπειρίες με τα ηπειρώτικα τρόφιμα» σε ποσοστό 78% (65% για τα λοιπά ελληνικά), για το ίδιο «το τρόφιμο» σε ποσοστό 87% (64% για τα λοιπά ελληνικά) και κυρίως για «την ποιότητα του ηπειρώτικου τροφίμου» σε ποσοστό 94% (μόνο 69% για τα λοιπά ελληνικά).
Πληροφορίες «ιχνηλασιμότητας» που οι καταναλωτές ζητούν στο τρόφιμο*
| Πάνω στη συσκευασία | Το ίδιο το τρόφιμο | Την ποιότητα του | Τη διαδικασία
παραγωγής |
Τις προσωπικές
εμπειρίες |
|
| Ελληνικά
παραδοσιακά τρόφιμα |
68% | 64% | 69% | 77% | 65% |
| Ηπειρωτικά
παραδοσιακά τρόφιμα |
55% | 87% | 94% | 74% | 78% |
* %: το σύνολο των απαντήσεων «αρκετά σημαντικά» + «πολύ σημαντικά» που έδωσαν οι ερωτηθέντες ανά κατηγορία για τα παραδοσιακά τρόφιμα.
«Τα ευρήματα αυτής της 3ης έρευνας, μαζί με τα υπόλοιπα που παρατίθενται στην επιστημονική δημοσίευση, μας υποδεικνύουν το αυξημένο ενδιαφέρον των καταναλωτών στα τοπικά μας προϊόντα, στη μετά covid εποχή, για τα οποία όμως θα ζητάνε επιτακτικά συγκεκριμένες πληροφορίες (τρόφιμου, ποιότητας, προσωπικής εμπειρίας) για να τα επιλέξουν στο τραπέζι τους», τονίζει σε δήλωσή του ο περιφερειάρχης Αλέξανδρος Καχριμάνης, αναφερόμενος στα ευρήματα της νέας έρευνας, που έρχεται σε συνέχεια της πρώτης, που έδειξε την υψηλή στις προτιμήσεις των καταναλωτών εκτίμηση για τα ηπειρώτικα τρόφιμα, και της δεύτερης, που έδειξε ότι αυτή προκύπτει από την εμπιστοσύνη τους στην αυθεντικότητα, στη βιωσιμότητα και στην υγιεινή των τροφίμων, χωρίς να είναι σίγουροι για την ασφάλεια και την γευστικότητα τους (γιατί δεν τα έχουν δοκιμάσει).
«Τα ευρήματα των ερευνών θα πρέπει να ληφθούν υπ’ όψιν και από τους παραγωγούς μας στον σχεδιασμό, τυποποίηση, προβολή και προώθηση των προϊόντων τους στη νέα εποχή που έρχεται. Με αφετηρία τα μέχρι τώρα ευρήματα των ερευνών, σχεδιάζουμε με το Πανεπιστήμιο την επόμενη έρευνα, συνέχεια της προηγούμενης», προσθέτει, σημειώνοντας ότι οι εν λόγω έρευνες είναι και μία «έμμεση» διαφήμιση των παραδοσιακών τροφίμων, δεδομένου ότι δίνεται η δυνατότητας αμφίδρομης επικοινωνίας με πάνω από 1500 καταναλωτές πανελλαδικά κάθε φορά που συμπληρώνεται ένα ερωτηματολόγιο.
Η έρευνα, με όλα τα αναλυτικά στοιχεία ερωτήσεων, απαντήσεων, συμπερασμάτων κ.ά., δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Sustainability, όπου μπορεί κανείς να βρει όλες τις πληροφορίες και τα στοιχεία επικοινωνίας: «Consumers’ perception on traceability of the Greek traditional foods in the post COVID-19 era» D. Skalkos, I.S. Kosma, E. Chasioti, T. Bintsis, H.C. Karantonis, Sustainability, 2021, 13, 12687, 1-17.
