ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

«Δίκη προθέσεων» για Ανεξαρτησίας και ελεγχόμενη στάθμευση

Η αστική κινητικότητα, με την πιλοτική πεζοδρόμηση της Ανεξαρτησίας αλλά και την ελεγχόμενη στάθμευση, βρέθηκαν στο επίκεντρο της αντιπαράθεσης κατά τη διάρκεια της προ ημερήσιας διάταξης συζήτησης στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, κάτι λίγο πολύ αναμενόμενο μετά τις πρωτοβουλίες της δημοτικής αρχής το τελευταίο διάστημα.

Απουσία σχεδιασμού και αποτυχία στη διαχείριση της καθημερινότητας απέδωσε στην δημοτική αρχή ο επικεφαλής της «Ενότητας Πολιτών Νέα Γιάννενα» Θωμάς Μπέγκας, κάνοντας λόγο για καθυστέρηση και αποσπασματική υλοποίηση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, ενώ χαρακτήρισε προσχηματική τη διαβούλευση για την πεζοδρόμησή της οδού Ανεξαρτησίας.
«Στην ουσία προσπαθεί να ψαρέψει σε θολά νερά με πειραματικά ωράρια πεζοδρόμησης στη λογική βλέποντας και κάνοντας. Όταν παραλαμβάνατε τα βραβεία για τον σχεδιασμό του ανοιχτού κέντρου εμπορίου, που έγινε από τη δική μας δημοτική αρχή, καμαρώνετε χωρίς καμία αναφορά σε εμάς. Τώρα που αποδεικνύεστε ανίκανοι να εκτελέσετε σωστά το έργο, σας φταίνε πάλι οι προηγούμενοι. Δεν μπορεί όμως με τις μεθόδους αυτές ο δήμος να πάει μπροστά. Αποδεικνύεται ότι ακούτε ολοκληρωμένο σχεδιασμό και παρεμβάσεις, και βγάζετε σπυράκια. Είναι εκτός φιλοσοφίας σας», κατέληξε ο κ. Μπέγκας.
Απαντώντας ο δήμαρχος Μωυσής Ελισάφ σημείωσε ότι το ΣΒΑΚ λαμβάνεται υπόψη στον σχεδιασμό όλων των έργων, αναγνωρίζοντας ότι προβλέπει την πεζοδρόμηση της Ανεξαρτησίας, ωστόσο επισήμανε ότι η μελέτη για το Ανοιχτό Κέντρο Εμπορίου που εγκρίθηκε από το δημοτικό συμβούλιο, υποβλήθηκε και εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ, προβλέπει τη λειτουργία της ως οδού ήπιας κυκλοφορίας. Με δεδομένη τη χρηματοδότηση του έργου από το ΕΣΠΑ, όφειλε να υλοποιηθεί όπως ακριβώς προβλεπόταν κι αυτό έγινε.
«Το ιστορικό κέντρο έχει υπαρκτά προβλήματα. Και είναι απολύτως εύλογη η αγωνία που κατατίθεται από κατοίκους και επιχειρηματίες. Αποτέλεσμα των προβλημάτων και της αγωνίας είναι και οι διαφορετικές προτάσεις σχετικά με την πεζοδρόμηση. Η Επιτροπή κυκλοφοριακών θεμάτων εισηγήθηκε μία ρύθμιση για δύο μήνες. Αυτή αφορά την πεζοδρόμηση μετά το πέρας του εμπορικού ωραρίου. Το διάστημα των δύο μηνών είναι αρκετό για να εκτιμηθεί η πραγματική κατάσταση και να δούμε τι εξυπηρετεί καλύτερα», τόνισε ο δήμαρχος.
Για όψιμο ενδιαφέρον της δημοτικής αρχής για την Ανεξαρτησίας μίλησε η επικεφαλής της παράταξης «Ιωάννινα_2023» Τατιάνα Καλογιάννη, προσθέτοντας ότι η δημοτική αρχή προσπαθεί να εμφανιστεί ότι τα έχει καλά με όλους, ενώ, από την πλευρά του, ο επικεφαλής της παράταξης «Γιάννενα Πολίτες για την Ανατροπή» Λάζαρος Νάτσης σημείωσε πως γίνεται συνεχώς αναφορά στο ΣΒΑΚ, χωρίς να μπαίνουμε στην ουσία των προβλημάτων, που έχουν να κάνουν με το κυκλοφοριακό, την απουσία δημοτικής συγκοινωνίας αλλά και περιφερειακών χώρων στάθμευσης. «Έχουμε θεοποιήσει το ΣΒΑΚ, μιλάμε γι’ αυτό, αλλά δεν έχουμε κατανοήσει την ουσία του», είπε χαρακτηριστικά.
Την πλήρη αντίθεσή της στην ελεγχόμενη στάθμευση εξέφρασε η επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Όλυ Τσουμάνη, σημειώνοντας την πρόσθετη επιβάρυνση του μεγάλου αριθμού εργαζομένων που θα πρέπει να σταθμεύουν στο κέντρο.
Απαντώντας, ο κ. Ελισάφ τόνισε πως η ελεγχόμενη στάθμευση είναι ένα μέτρο που εφαρμόζεται στις περισσότερες πόλεις της χώρας. «Δεν έχει ληφθεί καμία απόφαση για την εφαρμογή της. Έγινε η παραλαβή της μελέτης από την Οικονομική Επιτροπή. Το δημοτικό συμβούλιο θα είναι αυτό που θα αποφασίσει αν θα εφαρμοστεί», κατέληξε ο δήμαρχος.

Αποσαφηνίσεις για το Πάρκο Πολιτισμού

Επικριτική ως προς την αποτελεσματικότητας της δημοτικής αρχής εμφανίστηκε και η επικεφαλής της παράταξης «Ιωάννινα_2023», ζητώντας της μάλιστα να αναπροσαρμόσει την πολιτική πρακτικής της, καθώς το μίγμα «99% φωτογραφήσεις και 1% έργο δεν λειτουργεί υπέρ του δήμου», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η Τατιάνα Καλογιάννη αναφέρθηκε στις μελέτες για την Οθωμανική Βιβλιοθήκη και για την προσβασιμότητα στην ΒΑ ακρόπολη του Κάστρου, αλλά και για τη μελέτη του έργου «Ενσωμάτωση του χώρου παλαιών στρατιωτικών φυλακών στον αστικό ιστό ως κέντρο παροχής αστικών εξυπηρετήσεων», που παραλήφθηκε από την Οικονομική Επιτροπή.
«Ο Δήμος μας ιστορικά δικαιούται να αποκτήσει ευρωπαϊκή φυσιογνωμία. Τα επόμενα χρόνια θα δοθεί η δυνατότητα αυτή μέσω διαφόρων χρηματοδοτήσεων. Αλλά, χωρίς επικαιροποιημένο πολεοδομικό σχέδιο, χωρίς καθορισμό των χρήσεων των εγκαταλειμμένων κτιρίων και οικοπέδων, χωρίς επικαιροποιημένη συγκοινωνιακή και κυκλοφοριακή μελέτη (και όχι ημίμετρα παροδικής ισχύος και αμφίβολης εφαρμοσιμότητας), χωρίς σχέδιο για τον εμπλουτισμό της Λίμνης με καθαρό νερό και την εξασφάλιση της ζωογόνου δύναμής της, χωρίς εφαρμογή ολιστικού σχεδίου διαχείρισης απορριμμάτων, χωρίς εφαρμογή των σχεδίων βιώσιμης κινητικότητας και βιώσιμης ενέργειας, χωρίς σχέδιο για τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό, ακόμα και με τον σωστό τρόπο και στον σωστό χρόνο, η ευκαιρία θα χαθεί. Προϋπόθεση, για να μην συμβεί αυτό, είναι η δημοτική αρχή να αναπροσαρμόσει την πολιτική της πρακτική και να αναρρυθμίσει τις προτεραιότητές της σύμφωνα με τις ανάγκες αποκλειστικά και μόνο του δήμου», κατέληξε.
Σε ό,τι αφορά τα έργα στο Κάστρο, ο δήμαρχος τόνισε ότι οι δύο μεγάλες παρεμβάσεις που περιλαμβάνονται στο Πάρκο Πολιτισμού, ήδη εκτελούνται. Η ανάθεση της μελέτης για την προσβασιμότητα στο Δημοτικό Μουσείο δρομολογήθηκε μετά την επίσκεψη της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη και με στόχο να εντάξει το Υπουργείο το συνολικό έργο στο Ταμείο Ανάκαμψης, καθώς υπάρχουν διαθέσιμοι πόροι. Στην ίδια κατεύθυνση η Εφορεία Αρχαιοτήτων θα εκπονήσει το master plan για την ενοποίηση των δύο ακροπόλεων. «Δεν πρόκειται για παρεμβάσεις που περιλαμβάνονται στο Πάρκο Πολιτισμού», διευκρίνισε ο δήμαρχος, αλλά για νέες που οδεύουν προς χρηματοδότηση.

«Στοίχημα» η κλιματική ουδετερότητα

Ως ένα μεγάλο στοίχημα για την πόλη και τους πολίτες χαρακτήρισε ο δήμαρχος Μωυσής Ελισάφ την επιλογή των Ιωαννίνων στις 100 ευρωπαϊκές πόλεις που θα καταστούν κλιματικά ουδέτερες ως το 2030, κατά την ενημέρωση του δημοτικού συμβουλίου.
«Αποτελεί πρόκληση για όλους και οφείλουμε να κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε. Κλειδί της επιτυχίας είναι ο πολίτης. Ο καθένας από μας που θα κληθεί να συμβάλλει ώστε να υιοθετήσουμε απόψεις, αρχές και μέτρα που θα αλλάξουν την ποιότητα της ζωής όλων μας» ανέφερε ο δήμαρχος τονίζοντας ότι το δημοτικό συμβούλιο θα ενημερωθεί διεξοδικά για τα επόμενα βήματα μόλις οριστικοποιηθούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Αναφορά στην επιλογή των Ιωαννίνων στις 100 ευρωπαϊκές πόλεις, κλιματικά ουδέτερες έκανε ο επικεφαλής της Ανεξάρτητης Δημοτικής Πρωτοπορίας Νίκος Γκόντας. «Είναι ένα μεγάλο στοίχημα για την πόλη που πρέπει να κερδηθεί. Απαιτεί πολύ δουλειά από όλους αλλά είναι μέσο για σημαντικές χρηματοδοτήσεις» σημείωσε.
Ως μια επιτυχία για το δήμο χαρακτήρισε την ένταξη των Ιωαννίνων στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα για τις 100 κλιματικά ουδέτερες πόλεις ο επικεφαλής της «Ενότητας Πολιτών Νέα Γιάννενα», Θωμάς Μπέγκας. «Το εγχείρημα είναι φιλόδοξο, σημαντικό αλλά ταυτόχρονα και δύσκολο. Βρισκόμαστε στο μηδέν, απαιτείται πολύ δουλειά και η παράταξή μας θα είναι παρούσα παρακολουθώντας τις εξελίξεις», σημείωσε.