tyria
ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Ψηλά στις προτιμήσεις, αλλά… δυσεύρετα στο ράφι

Ψηλά στις προτιμήσεις των καταναλωτών βρίσκονται τα τρόφιμα της Ηπείρου και κυρίως τα τυριά, τα υπόλοιπα γαλακτοκομικά και τα κρασιά, σύμφωνα με έρευνα αγοράς των παραδοσιακών ηπειρώτικων τροφίμων, που εκπόνησε, για πρώτη φορά, το Εργαστήριο Χημείας Τροφίμων του Τμήματος Χημείας του πανεπιστημίου Ιωαννίνων σε συνεργασία με την περιφέρεια Ηπείρου.

Σκοπός της έρευνας αγοράς, η οποία διενεργήθηκε διαδικτυακά, εν μέσω πανδημίας, το φθινόπωρο του 2020, με τη συμμετοχή 510 συμμετεχόντων πανελλαδικά, ήταν μία πρώτη αποτίμηση της άποψης των καταναλωτών για τα τρόφιμα της περιοχής. Η έρευνα έδειξε ότι οι καταναλωτές γνωρίζουν τα ηπειρώτικα τρόφιμα (84,8%), την τοπική τους παραγωγή (86,2%) και τα οφέλη στην υγεία τους (78,8%). Σε ποσοστό 95,9% πιστεύουν ότι προβάλουν την περιφέρεια και το 82,5% απάντησε ότι εάν τα έβρισκαν στην περιοχή τους, θα τα αγόραζαν. Ταυτόχρονα, όμως, πιστεύουν ότι οι εταιρείες παραγωγής των τροφίμων δεν είναι ικανές να τα προωθήσουν εκτός Ηπείρου (54,4%) και ότι γενικότερα η προώθησή τους μάλλον δεν είναι ακόμη ικανοποιητική (μόνον 7,1% θετική άποψη). Οι καταναλωτές τα αγοράζουν από τα supermarket ως επί το πλείστον (89,2%), με συχνότητα κυρίως μία φορά την εβδομάδα (38,9%) ή μία φορά τον μήνα (26,7%). Προτιμούν με σειρά επιλογής τα παραδοσιακά ηπειρώτικα τυριά (94,3%), γαλακτοκομικά (69,4%), κρασιά (39,1%), μέλι (38,5%), αρωματικά φυτά (27,3%), ζυμαρικά (19,6%), όσπρια (18,4%) και λάδι (14,6%).
«Τα αρχικά ευρήματα, μαζί με τα υπόλοιπα της έρευνας, δείχνουν μία πρώτη εικόνα της αντίληψης των καταναλωτών για τα ηπειρώτικα τρόφιμα και μπορούν να καθοδηγήσουν (μαζί με άλλες πιο εξειδικευμένες έρευνες που προγραμματίζονται) την ανάπτυξη και προώθησή τους στη μετά πανδημία εποχή, στην οποία ο καταναλωτής θα είναι πλέον διαφορετικός», αναφέρεται σε δελτίο τύπου του Εργαστηρίου Χημείας Τροφίμων του πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
Η έρευνα με τίτλο «Consumers’ attitude and perception toward traditional foods of northwest Greece during the COVID-19 pandemic» δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Αpplied Sciences, όπου μπορεί κανείς να βρει επιπλέον πληροφορίες και στοιχεία επικοινωνίας. Επικεφαλής ήταν ο αναπληρωτής καθηγητής του τμήματος Χημείας του πανεπιστημίου Ιωαννίνων Δημήτρης Σκάλκος και στην ομάδα συμμετείχαν οι Ιωάννα Κοσμά, Ελένη Χασιώτη, Ανδριάνα Σκέντη, Μαρία Παπαγεωργίου και Raquel Guine.

Υπάρχει και συνέχεια

Η έρευνα αγοράς θα «ανοίξει» το επόμενο διάστημα, προκειμένου να υπάρχει μια συνολική αποτίμηση της θέσης των ηπειρώτικων προϊόντων στην ελληνική αγορά, αλλά και να διαμορφωθεί μια στρατηγική για να καλυφθεί αυτό που σήμερα εμφανίζεται ως μειονέκτημα, δηλαδή η προώθησή τους στις αγορές της Ελλάδας και του εξωτερικού.
Η κατεύθυνση αυτή προκύπτει και από τη δήλωση του περιφερειάρχη Ηπείρου Αλέξανδρου Καχριμάνη. «Η περιφέρεια Ηπείρου, με σκοπό τη δημιουργία branding και την αποτελεσματική προώθηση των ηπειρώτικων παραδοσιακών τροφίμων σε αυτή τη νέα τάξη πραγμάτων διεθνώς και τους “νέους” σε επιλογές καταναλωτές, σε συνεργασία με το Εργαστήριο τροφίμων του Τμήματος Χημείας του πανεπιστημίου Ιωαννίνων, ξεκίνησε μία συνεργασία με σκοπό την κατανόηση των προτιμήσεων και επιλογών των καταναλωτών εντός και εκτός Ελλάδος ως προς τα παραδοσιακά τρόφιμα, και τη δημιουργία με βάση τα αποτελέσματα ενός αξιόπιστου, διαχρονικού και αποτελεσματικού branding.
Όλα αυτά με έναν και μοναδικό σκοπό την περαιτέρω ανάπτυξη των εν λόγω προϊόντων και προώθηση τους στις διεθνείς αγορές. Σε αυτό το πλαίσιο υλοποιήθηκε η πρώτη έρευνα αγοράς της αντίληψης και της συμπεριφοράς των καταναλωτών (Ηπειρωτών και μη) ως προς τα ηπειρώτικα τρόφιμα. Η μελέτη κατέδειξε τα πρώτα σημαντικά αποτελέσματα όπως αυτά παρουσιάζονται σε ανακοίνωση του πανεπιστημίου, που μας δείχνουν τον δρόμο για το πώς να προχωρήσουμε τόσο ως προς την αναγνώριση των καταναλωτών των παραδοσιακών προϊόντων μετά την πανδημία όσο και ως προς την διαμόρφωση του κατάλληλου branding για αυτούς τους καταναλωτές», αναφέρει ο κ. Καχριμάνης και καταλήγει: «Στην επόμενη φάση σκοπεύουμε να διερευνήσουμε την εμπιστοσύνη των ελλήνων καταναλωτών ως προς τα παραδοσιακά ελληνικά τρόφιμα συνολικά για να σταθμίσουμε την θέση των ηπειρώτικων μέσα σε αυτά, και να επιλέξουμε την στρατηγική προσέγγιση στην ελληνική αγορά, πριν προχωρήσουμε με περαιτέρω έρευνες ακόμη και σε αγορές του εξωτερικού».

Σχετικά άρθρα

Σε καλό δρόμο η προσπάθεια για αντλίες θερμότητας

Κατεβάζει τον πήχη των προσδοκιών ο Αλ. Καχριμάνης

Αναίρεσε την πρωθυπουργική δέσμευση για το στρατόπεδο Βελισσαρίου ο Αλ. Καχριμάνης

Γεωργία Χαλάτση