Ένας αυτοκινητόδρομος, που, όπως και τα περισσότερα έργα στη χώρα μας, είχε τις δικές του περιπέτειες, καθώς οι πρώτοι διαγωνισμοί ξεκίνησαν το 2009, οι εταιρείες, που τότε το ανέλαβαν, δεν το ολοκλήρωσαν και το μεγαλύτερο τμήμα του επαναπροκηρύχθηκε το 2019, με τον Όμιλο Μυτιληναίος να αναλαμβάνει την ολοκλήρωση τον Νοέμβριο του 2020.
Η εκδήλωση παράδοσής του νέου οδικού άξονα πραγματοποιήθηκε παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα, του υφυπουργού Υποδομών Νίκου Ταχιάου, των περιφερειαρχών Ηπείρου Αλέξανδρου Καχριμάνη και Δυτικής Ελλάδας Νεκτάριου Φαρμάκη και του επικεφαλής του Ομίλου Μυτιληναίου Βαγγέλη Μυτιληναίου.
«Πονεμένη ιστορία» χαρακτήρισε το έργο ο πρωθυπουργός, υπογραμμίζοντας στην ομιλία του ότι «η κυβέρνηση θα εξακολουθήσει να δρομολογεί σημαντικό έργα ενίσχυσης της πατρίδας μας, αντιμετωπίζοντας και τις έκτακτες καταστροφές, αλλά σε κάθε περίπτωση θα πρόκειται για έργα με εξασφαλισμένη μελετητική και χρηματοδοτική ωριμότητα».
Αναφέρθηκε, επίσης, στην αναπτυξιακή προοπτική που ανοίγει ο νέος αυτοκινητόδρομος για την ευρύτερη περιοχή, τονίζοντας ιδιαίτερα ότι δε θα έχει διόδια, καθώς πρόκειται για δημόσιο έργο. Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι ακριβώς επειδή η ανάδοχος εταιρία δε θα είναι λειτουργός του αυτοκινητοδρόμου, το ζήτημα της συντήρησης περνά στο Υπουργείο Υποδομών με την παράδοση του έργου.
Από την πλευρά του, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας σημείωσε ότι οι πολίτες θα οδηγούν σε έναν σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο, με την απόσταση από την Αθήνα έως τη Λευκάδα να διανύεται σε 3 ώρες και 20 λεπτά, ενώ προσέθεσε ότι ολοκληρώνονται και οι συνδέσεις Βόνιτσα – Λευκάδα και Άκτιο – Άγιος Νικόλαος.
Για έναν αυτοκινητόδρομο, ο οποίος δεν αφορά μόνο τις τοπικές κοινωνίες, αλλά ολόκληρη τη δυτική Ελλάδα, μίλησε ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος, υπογραμμίζοντας πως «αφήνουμε πίσω μας το παρελθόν των περιπετειών στα δημόσια έργα το οποίο δε θα επαναληφθεί. Κλείνουμε κεφάλαια. Η επόμενη μέρα θα έχει έργα που δεν θα αποτελούν άθροισμα χύδην παρεμβάσεων αλλά, συγκροτημένο πλαίσιο παρεμβάσεων σε όλη την επικράτεια, έργα που αλλάζουν όλη την Ελλάδα».
Αναδρομή στο ιστορικό του έργου έκανε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της αναδόχου ΜΕΤΚΑ Ευάγγελος Μυτιληναίος, μεταφέροντας και τον προβληματισμό του για την εκτέλεση των αναληφθέντων έργων. «Σήμερα έργα ύψους 15 δισ. ευρώ έχουν ανατεθεί με ελάχιστες καθυστερήσεις σε σχέση με αλλά χρόνια. Πρόκειται για απίστευτο νούμερο για την Ελλάδα. Τώρα αρχίζουν τα δύσκολα και συγκεκριμένα η εκτέλεση των έργων. Πώς τα ανεκτέλεστα -όρος που αντιπαθώ – θα γίνουν εκτελεσμένα», ανέφερε συμπληρώνοντας ότι και οι κατασκευαστικές εταιρίες πρέπει να πάψουν να βλέπουν τη δουλειά ως εργολαβία, αλλά ως σημαντική επιχειρηματική δραστηριότητα, κυρίως τώρα που η πλειοψηφία των έργων θα είναι ιδιωτικά, ΣΔΙΤ και παραχωρήσεις.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά
Ο αυτοκινητόδρομος Άκτιο – Αμβρακία έχει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση. Ανήκει στο Ελληνικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο Α52 και συνδέει απευθείας την Ιόνια Οδό (από τον Α.Κ Αμβρακίας) με το Αεροδρόμιο του Ακτίου, την υποθαλάσσια σήραγγα του Ακτίου και το λιμάνι της Ηγουμενίτσας (μέσω της οδού Πρέβεζας – Ηγουμενίτσας) και τον κόμβο προς Λευκάδα, παρακάμπτοντας την πόλη της Αμφιλοχίας.
Με την παράδοση του συνόλου του έργου στην κυκλοφορία, επιτυγχάνεται η μείωση της σημερινής απόστασης κατά 13 χλμ. και κυρίως αντικαθίσταται μια οδός 62 χλμ. με μειωμένα γεωμετρικά χαρακτηριστικά από έναν κλειστό αυτοκινητόδρομο.
Η αποτίμηση των ωφελειών συνοψίζεται κυρίως στην αύξηση του επιπέδου προσφερόμενης συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης και ασφάλειας, με άμεσες επιπτώσεις στη μείωση των ατυχημάτων και ιδίως των σοβαρών, τη μείωση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης, λόγω της μείωσης των δυσμενών περιβαλλοντικών επιπτώσεων των οδικών μεταφορών και τη βελτίωση ασφάλειας των αστικών περιοχών, λόγω της εκτροπής της «βαριάς» κυκλοφορίας και αποσυμφόρησης του υπάρχοντος οδικού δικτύου.
Το έργο περιλαμβάνει, επίσης, την κατασκευή παράπλευρων και κάθετων δρόμων, δύο μεγάλων κοιλαδογεφυρών περίπου 200 μέτρων εκάστη και τριών μικρότερων γεφυρών για ρέματα, εννέα κόμβων (οκτώ ανισόπεδοι και ένας ισόπεδος), καθώς και άνω και κάτω διαβάσεων.
Επιπλέον, με την εν λόγω εργολαβία κατασκευάστηκε και το οδικό τμήμα, που συνδέει την απόληξη του οδικού άξονα Άκτιο – Αμβρακία με την Ιόνια Οδό, μήκους περίπου 500 μέτρων, στην αρχή του υπόψη οδικού άξονα.
Στο έργο έχουν εφαρμοστεί οι πλέον σύγχρονες τεχνικές προδιαγραφές, καινοτόμες αλλά και ειδικές τεχνικές λύσεις. Ενδεικτικά αναφέρονται η εφαρμογή της μεθόδου δονητικής αντικατάστασης, η χρήση φωτιστικών σωμάτων LED στον οδοφωτισμό του έργου για εξοικονόμηση ενέργειας, η χρήση τροποποιημένης ασφάλτου για τον περιορισμό των μελλοντικών αναγκών συντήρησης και η αντιστήριξη διανοιγμένων πρανών ορυγμάτων.
