Ο Δήμος Ιωαννιτών αναφέρει πως η ανακοίνωση της παράταξης περιλαμβάνει απόψεις και χαρακτηρισμούς που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, όπως αυτή αποτυπώνεται στην πρόσφατη αρχική έκθεση αυτοψίας των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, με την επισήμανση, βέβαια, πως δεν είναι το τελικό πόρισμα. Η λεπτομέρεια αυτή, βέβαια, έχει τη σημασία της, καθώς στο τελικό πόρισμα θα περιλαμβάνονται λογικά και τα αποτελέσματα των δειγμάτων, που ελήφθησαν και θα καταδεικνύουν με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο αν πράγματι ο βιολογικός καθαρισμός δε συμβάλει στη μόλυνση της τάφρου, όπως με κάθε ευκαιρία διαβεβαιώνει η διοίκηση της ΔΕΥΑΙ, που έχει εικόνα με βάση τις δικές της αναλύσεις.
Μία κρίσιμη παράμετρος έχει να κάνει με το αν καταλήγουν στην τάφρο της Λαψίστας ανεπεξέργαστα λύματα, ειδικά τις περιόδους έντονων βροχοπτώσεων, όταν ο όγκος των προς επεξεργασία λυμάτων αυξάνεται κατακόρυφα, λόγω του ότι στο δίκτυο αποχέτευσης καταλήγουν και ποσότητες όμβριων υδάτων. Κάτι τέτοιο δεν προέκυψε κατά την αυτοψία, αν και ο Δήμος, στην απάντησή του, δεν αρνείται αυτή την… παθογένεια, πάνω στην οποία επιχείρησε να βασίσει το δικό της αφήγημα η «Λαϊκή Συσπείρωση», δημοσιοποιώντας αποσπασματικές φράσεις και χρησιμοποιώντας φωτογραφικό υλικό περασμένων χρόνων.
Η ανακοίνωση της «Λαϊκής Συσπείρωσης»
Στην ανακοίνωσή της η παράταξη «Λαϊκή Συσπείρωση Δήμου Ιωαννιτών» κάνει λόγο για εικόνες εγκατάλειψης και χρόνιες παθογένειες -όπως τα όμβρια που οδηγούνται στη μονάδα- που δεν αντιμετωπίζονται και καθιστούν αναποτελεσματικό και τον νέο βιολογικό όταν βρέχει, με την παράταξη του ΚΚΕ να επισημαίνει ότι «επιβεβαιώνεται πως πρόκειται για μια κρίσιμη υποδομή που λειτουργεί οριακά – αν όχι επικίνδυνα».
«Στον παλιό βιολογικό, ο “παραμελημένος χώρος με τα σημεία συγκέντρωσης λυμάτων επί εδάφους”, οι “δεξαμενές με άλγη”, η πρωτοβάθμια επεξεργασία που δε λειτουργεί και μειώνει την αποτελεσματικότητα της δευτεροβάθμιας, καθώς και η τριτοβάθμια επεξεργασία που επίσης δε λειτουργεί, συνθέτουν την πραγματικότητα που αποκρύπτει η δημοτική αρχή όταν δηλώνει ότι “ο παλιός βιολογικός βρίσκεται σε φάση εκσυγχρονισμού”. Και ενώ ο παλιός βιολογικός στην πράξη δε λειτουργεί (άγνωστο για πόσο χρονικό διάστημα), η ΔΕΥΑΙ φαίνεται πως εξακολουθεί να στέλνει κανονικά λύματα για επεξεργασία», αναφέρει η «Λαϊκή Συσπείρωση», προσθέτοντας ότι και η λειτουργία του νέου βιολογικού απέχει πολύ από αυτό που χαρακτηρίζει ως «άψογη» ο πρόεδρος της ΔΕΥΑΙ, αφού ούτε εκεί λειτουργεί η πρωτοβάθμια επεξεργασία. Σύμφωνα με τα όσα παρουσιάζει, από τα 60.000 κυβικά μέτρα λυμάτων, που υποσχόταν η δημοτική αρχή ότι θα επεξεργάζεται, αποδεικνύεται πως μόλις 25.000 κυβικά επεξεργάζονται – και αυτά όχι πλήρως.
Η «Λαϊκή Συσπείρωση» τονίζει ότι η κατάσταση στον βιολογικό καθαρισμό εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο της υποβάθμισης των υποδομών ύδρευσης και αποχέτευσης, που έχει οδηγήσει σε χωριά και γειτονιές της πόλης χωρίς νερό για ημέρες, και στον κάμπο της Λαψίστας να μένει απότιστος μέσα στο κατακαλόκαιρο.
«Η ευθύνη για την κατάσταση αυτή βαραίνει τόσο την κυβέρνηση όσο και τις δημοτικές και περιφερειακές αρχές, που διαχρονικά υποχρηματοδοτούν τις υποδομές, δε στελεχώνουν με επαρκές επιστημονικό και τεχνικό προσωπικό τους κρίσιμους αυτούς τομείς, και αφήνουν εγκαταστάσεις καθοριστικές για τη δημόσια υγεία στην τύχη τους. Η δημοτική αρχή είναι διαχειριστής των επικίνδυνων πολιτικών που μας φέρανε εδώ, όχι μόνο δεν αντιτίθεται, αλλά παίζει και πολύ σημαντικό ρόλο στο να υλοποιείται αυτή η πολιτική μέχρι κεραίας. Η πρόκληση γίνεται ακόμη μεγαλύτερη αν σκεφτεί κανείς ότι μόλις πριν λίγες μέρες απαγορεύτηκε η άρδευση από την τάφρο της Λαψίστας λόγω μόλυνσης, γεγονός που συνδέεται άμεσα με την υπολειτουργία του Βιολογικού και των υποδομών αποχέτευσης. Η συστηματική απαξίωση των δημόσιων υποδομών – με διαρκείς “καθυστερήσεις”, “δυσκολίες” και “ελλείψεις” – δεν οδηγεί απλώς σε δυσλειτουργίες, αλλά αποσκοπεί στη διάλυση, ώστε να εμφανιστούν οι ιδιώτες “σωτήρες” ως υποτιθέμενη λύση. Το έργο γνωστό: υποβάθμιση – ιδιωτικοποίηση – κέρδος για λίγους, κόστος για τους πολλούς», αναφέρει η «Λαϊκή Συσπείρωση» και καταλήγει με κάλεσμα στον λαό να μην αποδεχτεί την υποβάθμιση της ζωής του και του περιβάλλοντος, αλλά να διεκδικήσει σύγχρονες, δημόσιες και επαρκώς στελεχωμένες υποδομές που να καλύπτουν τις ανάγκες του.
Η απάντηση του Δήμου
Στην απάντησή του ο Δήμος Ιωαννιτών εστιάζει στο ότι δε διαπιστώνεται καμία υπερχείλιση λύματος, ούτε προς την τάφρο Λαψίστας ούτε προς άλλες ευαίσθητες περιοχές, υποστηρίζοντας πως «το γεγονός αυτό από μόνο του αποδεικνύει πως η εγκατάσταση λειτουργεί εντός των ορίων ασφάλειας για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον».
Σημειώνει, επίσης, πως η παλιά μονάδα του βιολογικού βρίσκεται σε φάση αναβάθμισης, ενώ η νέα μονάδα έχει τεθεί από τον Αύγουστο του 2024 σε δοκιμαστική λειτουργία, τονίζοντας πως «η μετάβαση αυτή δεν είναι στιγμιαία, αλλά απαιτεί τεχνική και λειτουργική σταθεροποίηση και θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους».
Αναφορικά με τη ροή ομβρίων υδάτων, επισημαίνει πως είναι σαφές ότι η παθογένεια δεν προκύπτει από την ίδια την εγκατάσταση, αλλά πρόκειται για χρόνιο πρόβλημα της αποχέτευσης, με παράνομες συνδέσεις και παλαιότητα αγωγών, το οποίο η ΔΕΥΑΙ αντιμετωπίζει με στοχευμένες παρεμβάσεις και σχεδιασμό.
«Η αναφορά σε “εικόνες εγκατάλειψης” δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Οι επισημάνσεις της έκθεσης δεν παραγνωρίζονται – αντιθέτως, έχουν ήδη ενσωματωθεί στον σχεδιασμό εκσυγχρονισμού και αποτελούν κομμάτι της ευρύτερης στρατηγικής αναβάθμισης του συστήματος, όπως άλλωστε αναφέρει και η έκθεση: “κατά την αυτοψία υπήρχαν σε εξέλιξη εργασίες αναβάθμισης σε όλα τα στάδια επεξεργασίας…”», αναφέρει ο Δήμος Ιωαννιτών στην απάντησή του και προσθέτει ότι η αναφορά της «Λαϊκής Συσπείρωσης» σε μειωμένες ποσότητες επεξεργασίας από τη νέα μονάδα δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα, αφού το σύνολο των παραγόμενων λυμάτων από την πόλη σήμερα ανέρχεται σε 30.000-35.000 κυβικά/ημέρα, τα οποία επεξεργάζονται και από τις δύο μονάδες αναλογικά. Ωαστόσο, η δυναμικότητα του βιολογικού καθαρισμού φτάνει τα 60.000 κυβικά/ ήμερα, ποσότητα που μπορεί να υπάρξει μελλοντικά με την σταδιακή ένταξη νέων οικισμών στο σύστημα αποχέτευσης. «Όταν γίνει αυτό, τα 26.000 κυβικά θα επεξεργάζονται στη νέα μονάδα, βάσει του σχεδιασμού της και τα υπόλοιπα στην αναβαθμισμένη πλέον παλιά», διευκρινίζει.
Τέλος, απαντά ότι η σύνδεση της λειτουργίας του βιολογικού με την απαγόρευση άρδευσης από την τάφρο της Λαψίστας δεν τεκμηριώνεται ούτε από την έκθεση ούτε από τις αρμόδιες υπηρεσίες, οι οποίες δεν εντόπισαν υπερχείλιση από φρεάτια ή άλλου είδους ρύπανση που να συνδέεται με την ΕΕΛ.
«Είναι σαφές ότι ούτε ο Δήμος Ιωαννιτών, ούτε η ΔΕΥΑΙ έχουν να κρύψουν το παραμικρό. Αντιθέτως, αντιμετωπίζουν με ευθύνη, διαφάνεια και σχεδιασμό τις προκλήσεις που έχουν διαχρονικά συσσωρευτεί. Σε ό,τι αφορά δε το πρόβλημα της άρδευσης του κάμπου της Λαψίστας όλες οι κινήσεις του δήμου και της ΔΕΥΑΙ είναι στην κατεύθυνση εξεύρεσης λύσης -στο βαθμό που τους αναλογεί- κάτι το οποίο έχει ειπωθεί δημοσίως τόσο από το δήμαρχο όσο και από τον πρόεδρο της Επιχείρησης. Απέναντι στον εύκολο μηδενισμό, απαντάμε με ευθύνη, διαφάνεια και τεκμηρίωση», καταλήγει ο Δήμος Ιωαννιτών.
