Παρασκευή, 19 Μαΐου 2017
|
Της Βίκυς Βάββα*

Towns for Teens

Την περασμένη Παρασκευή είχα τη χαρά να συνομιλήσω με τους πρωταγωνιστές του προγράμματος ανταλλαγής μαθητών Towns for teens, το οποίο εντάσσεται στην ομπρέλα του Erasmus+ και αποτελεί ουσιαστικά μία συνέχεια του παλιότερου ανάλογου προγράμματος Comenius. Το 7ο Γυμνάσιο Ιωαννίνων, μέσα από μία απαιτητική διαδικασία συγκέντρωσης δικαιολογητικών, κατάρτισης και κατάθεσης μίας ολοκληρωμένη πρότασης στο ΙΚΥ, προκρίθηκε την περασμένη χρονιά και εντάχθηκε στο εν λόγω πρόγραμμα, παίρνοντας μία επιδότηση για την υλοποίηση των σχετικών δράσεων που περιλαμβάνει.

Όπως μου εξήγησε ο κύριος Δημήτρης Κοσμάς, Διευθυντής του σχολείου, το 7ο Γυμνάσιο είχε συμμετάσχει και στην προηγούμενη εκδοχή του προγράμματος αλλά και φέτος, δίνοντας έτσι την ευκαιρία σε κάποιους μαθητές να βιώσουν μια πολύ ενδιαφέρουσα, πολυδιάστατη εμπειρία. Σε πρώτη φάση, καλούνται να φιλοξενήσουν για μία εβδομάδα μαζί με την οικογένειά τους έναν μαθητή από κάποια άλλη χώρα, συνήθως Ευρωπαϊκή πλην κάποιων εξαιρέσεων. Σε δεύτερη φάση, οι Έλληνες μαθητές με τους συνοδούς καθηγητές, θα μεταβούν στις χώρες σε συνεργασία με τις οποίες υλοποιείται το πρόγραμμα. Εκεί, η φιλοξενία θα «ανταποδοθεί». Κατά τη διάρκεια των εβδομάδων αυτών της συνύπαρξης, οι οικοδεσπότες αναλαμβάνουν να ξεναγήσουν στην πόλη τους φιλοξενούμενους μαθητές, να τους μυήσουν στον τοπική κουλτούρα και καθημερινότητα, να μοιραστούν μαζί τους τις πτυχές της πόλης που απευθύνονται και ευνοούν την ανάπτυξη και τις αναζητήσεις των εφήβων – εξ ου και η τιτλοφόρηση “Towns for Teens”. Είναι οι πόλεις μας κατάλληλες και ευνοϊκές για την εφηβική μετάβαση; Διαθέτουν υποδομές, ευκαιρίες, ερεθίσματα; Είναι ελκυστικές σε αυτό το δύσκολο κοινό;
Οι απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα είναι ένα από τα ζητούμενα του Ευρωπαϊκού προγράμματος ανταλλαγής και φιλοξενίας μαθητών. Συνολικά, αποσκοπεί στην βελτίωση της ποιότητας της σχολικής εκπαίδευσης και στην ενίσχυση της ευρωπαϊκής διάστασης της, μέσω της ενθάρρυνσης της διακρατικής συνεργασίας μεταξύ εκπαιδευτικών ιδρυμάτων σχολικής εκπαίδευσης με την επιχορήγηση σχολικών συμπράξεων και δράσεων διακρατικής κινητικότητας μαθητών και εκπαιδευτικού προσωπικού.
Έτσι, για μία εβδομάδα φιλοξενήθηκαν στην πόλη μας μαθητές από Ισπανία και Τουρκία. Σύμφωνα με την Ισπανίδα συντονίστρια του προγράμματος Nuria Esther, οι βασικές δυσκολίες όσον αφορά στην υλοποίηση ενός τέτοιου προγράμματος σχετίζονται καταρχάς με την ίδια την κατάρτιση μιας αξιόλογης, επαρκούς πρότασης αλλά και με την επιλογή «κατάλληλων» συνεργατών χωρών. Στη συνέχεια, ένα θέμα που απαιτεί χρόνο και προσοχή είναι η επιλογή των οικογενειών που θα αναλάβουν τη φιλοξενία των μαθητών από τις άλλες χώρες και το «ταίριασμα» μαθητή – οικογένειας. Σε γενικές γραμμές, είναι ένα πρόγραμμα το οποίο προϋποθέτει καλή οργάνωση, αρκετές προπαρασκευαστικές συναντήσεις μεταξύ του εκπαιδευτικού προσωπικού των χωρών και σχολείων που συμμετέχουν, προετοιμασία των μαθητών και των οικογενειών.
Φαίνεται πως το αποτέλεσμα αξίζει. Όπως αναφέρει η υπεύθυνη του προγράμματος από την ελληνική πλευρά, η καθηγήτρια Αγγλικών Γιαννούλα Πάντου, τα οφέλη για ένα σχολείο που συμμετέχει σε ένα τέτοιο πρόγραμμα είναι το άνοιγμα προς την κοινωνία, ο ενθουσιασμός που μεταδίδεται από τους άμεσα εμπλεκόμενους στους υπόλοιπους μαθητές, στις οικογένειες, στην τοπική κοινωνία. Επίσης, η πολυπολιτισμική συνύπαρξη δίνει στα παιδιά την ευκαιρία να βιώσουν τις ομοιότητες και τις διαφορές που έχουμε με ανθρώπους από άλλες χώρες και κουλτούρες.
Φυσικά, από τη συζήτησή μας, δεν θα μπορούσε να λείπει η άποψη των βασικών μελών της δράσης, εν προκειμένω τριών μαθητριών. Πρώτη η Paula, από την Ισπανία, μοιράστηκε μαζί μου τη χαρά της για τις καινούριες φιλίες, τον ενθουσιασμό της για την όμορφη πόλη μας και την αξιοποίηση των Αγγλικών, την έκπληξή της από την ανακάλυψη ότι έχουμε πολλά κοινά, Ελλάδα και Ισπανία. Η Zehra από την Τουρκία, εκφράζει το θαυμασμό της για την ελληνική μυθολογία και τα όμορφα μέρη μας όπως η Κέρκυρα, την ικανοποίησή της για το μοίρασμα αυτής της συναρπαστικής εβδομάδας με άλλους μαθητές και δεν παραλείπει τη νοσταλγία για τη ζεστασιά της οικογένειάς της πίσω στην Τουρκία. Τέλος, η Ζωή Θεοδώρου ως «οικοδέσποινα» της Zehra, αναφέρει ότι έμαθε πολλά σχετικά με τη θρησκεία, τη διατροφή και ορισμένες πολιτισμικές αρχές της γειτονικής χώρας και κρατάει τη θετική εμπειρία της επαφής με καινούριους ανθρώπους, κάτι που συμβάλλει στο άνοιγμα του μυαλού και τη διεργασία της αποδοχής του διαφορετικού, ενώ υπογραμμίζει την προσπάθεια που απαιτείται προκειμένου να συνυπάρξει κανείς με κάποιον ουσιαστικά άγνωστο, αναζητώντας τους κοινούς κανόνες που θα μπορούν να λειτουργήσουν ενωτικά. Μέσα στο γενικότερο κλίμα αρνητισμού, νομίζω ότι κάποιοι μαθητές στάθηκαν πολύ τυχεροί αυτή την εβδομάδα, μιας και τους δόθηκε η ευκαιρία να ζήσουν κάτι ουσιαστικά εκπαιδευτικό, που συμπυκνώνει αρκετά μαθήματα με έναν κινητοποιητικό και συμμετοχικό τρόπο.

Υ.Γ. Ένα μεγάλο ευχαριστώ στην κα Σπυριδούλα Ζαραβέλα που συνέβαλλε καθοριστικά στην πραγματοποίηση της παραπάνω συνάντησης.

* Η Βίκυ Βάββα είναι MSc δραματοθεραπεύτριας-συντονίστριας σχολών γονέων-θεατροπαιδαγωγού (www.anoixto-parathiro.blogspot.gr)



Το όνομά σας:
Το email σας:
Θέμα:
Σχόλιο: (μέχρι 1000 χαρακτήρες)


Προσφατα

27.06.17 | Ένα ταξίδι με προορισμό τα όνειρα

Την ανάγκη να εκφράσουν τις εμπειρίες και τα βιώματα από το ταξίδι τους από τις εμπόλεμες ζώνες,...

24.06.17 | «Ένας μεγάλος παίκτης στον τοπικό κόσμο της...

Σε έναν οδηγό με τις κορυφαίες γκαλερί της Ελλάδας συγκαταλέγεται ο «Τεχνοχώρος» των Ιωαννίνων,...

23.06.17 | Φιλία, μια αστείρευτη πηγή

Η χειρότερη μοναξιά είναι να σου λείπει μια αληθινή φιλία Φ. Μπέικον

22.06.17 | Επανασύνδεση με τη φύση

Με μία πεζοπορία ολοκλήρωσε ο Φορέας Διαχείρισης Εθνικών Δρυμών Βίκου – Αώου και Πίνδου τις...

21.06.17 | «Τέρμινους» για τους ανθρώπους του Εμφυλίου

Στους ανθρώπους του Εμφυλίου αναφέρεται το τρίτο βιβλίο του Λευτέρη Παπαθανάση, που ήδη κυκλοφορεί...

20.06.17 | Το Γεωπάρκο Βίκου- Αώου αποκάλυψε τα μυστικά...

Με δύο σεμινάρια εκλαϊκευμένης γεωλογίας συνέχισε τις δράσεις του το Παγκόσμιο Γεωπάρκο Βίκου- Αώου...

17.06.17 | Το σχολείο των μαστόρων που έγινε Πολυτεχνείο

Tους ευεργέτες του τιµά το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, στο πλαίσιο του εορτασµού των 180 χρόνων...

16.06.17 | Ναρκισσισμός

Ο Νάρκισσος δεν πέθανε γιατί καθρεφτίστηκε Στα νερά μιας λίμνης στην Ελλάδα, Πέθανε γιατί...