Η σειρά των έργων με τον τίτλο «Πορτραίτα» είναι μια πειραματική εξερεύνηση ανάμεσα στην παραδοσιακή και τη σύγχρονη τέχνη, με τον καλλιτέχνη να συνδυάζει ένα φάσμα μέσων, όπου αντλεί στοιχεία από το έργο του Pierre Soulages, καθώς και από τον αυτοματισμό του αφηρημένου εξπρεσιονισμού σε συνδυασμό με την ψηφιακή τέχνη.
«Το αρχικό συναίσθημα που προκαλούν στον θεατή τα έργα του Παναγιώτη Τσίκου, είναι η αγωνία. Στα πορτραίτα του απεικονίζονται με μαύρες ψηφιακές “πινελιές” μορφές εφιαλτικές, ανήμπορες να δουν ή να μιλήσουν. Η απόδοσή τους είναι αποσπασματική, σε κάποιες λείπουν τα μάτια, σε άλλες το στόμα. Στο απόλυτα λευκό φόντο της επιφάνειας των έργων προβάλλουν σαν σκιές πλασμάτων που πασχίζουν να εκφραστούν, με τα πρόσωπά τους στραμμένα ψηλά, αναζητώντας το φως. Ισορροπούν ανάμεσα στην παραστατικότητα και στην αφαίρεση, σχεδιασμένες καθώς είναι με αδρές λωρίδες μαύρου χρώματος, αψηφώντας τη συγκεκριμένη ερμηνεία, την απλοϊκή περιγραφή.
Παρατηρώντας, όμως, περισσότερο τα μυστηριώδη αυτά πρόσωπα, διαπιστώνουμε ότι δεν αποτελούν άυλες, επίπεδες σκιές, αλλά τρισδιάστατες μορφές. Είναι πλασμένες έτσι ώστε να αποδίδουν τον όγκο του ανθρώπινου σώματος, σαν ζωγραφισμένα “γλυπτά”. Λαμβάνουν, έτσι, στα μάτια του θεατή μια πιο αισιόδοξη όψη. Το μαύρο που αναδύεται από το απόλυτο λευκό της επιφάνειας του φόντου, πιθανώς υποδηλώνει τη γέννηση, τη δημιουργία της ζωής. Ή και την ανθρώπινη ψυχή που δεν έχει μάτια και φωνή, όμως μας βοηθά να αισθανθούμε και να εκφραστούμε. Και τότε διακρίνονται τα ίχνη των άλλων χρωμάτων, που ξεπροβάλλουν αχνά πίσω από τις παχιές μαύρες γραμμές κάποιων μορφών. Δεν πρόκειται για σφάλμα της εκτύπωσης, αλλά για μια εικαστική αποτύπωση της αισιοδοξίας και της ελπίδας που ανατέλλει πίσω από τα σκοτεινά, απρόσωπα πορτραίτα. Ο Παναγιώτης Τσίκος κατορθώνει στα λιτά έργα του, με σύγχρονα εκφραστικά μέσα να καταδυθεί στα βάθη της ανθρώπινης ψυχής», αναφέρεται σε κείμενο για την έκθεση.
Ο Τσίκος Παναγιώτης Πλάτων γεννήθηκε στις 31 Μαρτίου 1986 στα Γιάννενα και σπούδασε στο τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Α.Π.Θ.
«Τα μπαλκόνια με τα φουρούσια τους»
Όσοι επισκεφθούν το «Ίδρυμα Ιωσήφ και Εσθήρ Γκανή» μπορούν να δουν από κοντά και τις φωτογραφίες, που αποτέλεσαν το υλικό για το ημερολόγιο του 2022 του Ιδρύματος με τον τίτλο «Τα μπαλκόνια με τα φουρούσια τους. Έργα τέχνης στην όμορφη πόλη των ευεργετών».
Στον χώρο του Ιδρύματος θα παρουσιάζονται έως τις 30 Απριλίου οι φωτογραφίες των Μαρίας Βλάχου, Μαριλένας Γκόνη, Κατερίνας Ελευθεριάδου, Νικόλα Κυραμάριου, Χάρη Μπινώλη, Αγνής Παπαβρανούση, Γιάννη Παπασταύρου, Βασίλη Πατερούση, Θεόφιλου– Γεωργίου Πέτσιου, Γιώτας Σιώμου – Μπέστα και Πανταζή Τουφίδη, που απαθανάτισαν με τον φακό τους χαρακτηριστικά μπαλκόνια της πόλης, μαζί με τα φουρούσια τους, τα σιδηρά ή λίθινα υποστηρίγματα του δαπέδου του μπαλκονιού.
Οι ώρες λειτουργίας του Ιδρύματος είναι Δευτέρα έως Παρασκευή, από τις 9 το πρωί έως τις 2 το μεσημέρι, καθώς και 6 με 9 το απόγευμα κάθε Τετάρτη. Η είσοδος των επισκεπτών επιτρέπεται μόνο με την επίδειξη πιστοποιητικού εμβολιασμού ή πιστοποιητικού νόσησης.
Το Ίδρυμα «Ιωσήφ και Εσθήρ Γκανή» στεγάζεται στην οδό Σούτσου 26. Πληροφορίες στο τηλέφωνο2651036517 και στο e-mail idrymagani@gmail.com.
