Το αποτέλεσμα της πολύμηνης προεργασίας είναι ένα προτεινόμενο οριστικό δίκτυο υποδομών ποδηλάτου στην πόλη των Ιωαννίνων, το οποίο και παρουσιάστηκε το απόγευμα της Δευτέρας, μαζί με τις προτεραιότητες υλοποίησής του, καθώς και τις πολιτικές ευαισθητοποίησης και ενεργοποίησης των κατοίκων σε σχέση με το ποδήλατο. Στο δίκτυο ποδηλάτου προβλέπεται να ενσωματωθούν η παραλίμνια διαδρομή, ενώ πρόκληση αποτελεί η σύνδεσή της με το κέντρο.
Στην παρουσίαση, ο αντιδήμαρχος Γιώργος Αρλέτος δεσμεύτηκε εκ μέρους της δημοτικής αρχής για την ενοποίηση της ποδηλατικής διαδρομής στην παραλίμνια περιοχή, από την Πλατεία Μαβίλη έως και την πρώτη ξύλινη γέφυρα. Μάλιστα, αυτό έχει δρομολογηθεί και μέσω του τεχνικού προγράμματος, ενώ, με απόφαση της Επιτροπής Κυκλοφοριακών θεμάτων, αναμένεται η μονοδρόμηση του δρόμου μπροστά από το Παραλίμνιο Ψυχαγωγικό Κέντρο με κατεύθυνση προς την Ανατολή. Αυτό σημαίνει ότι μένει χώρος για τη χρήση από πεζούς και ποδηλάτες. Παράλληλα, σημαίνει ότι μέσω της Βογιάννου τα ποδήλατα επίσης μπορούν να συνεχίσουν την πορεία τους προς τη λεωφόρο Νιάρχου και το Πανεπιστήμιο, αλλά και το Πανηπειρωτικό μέσω του Μεγάλου δακτυλίου και τις κάθετες οδούς. «Με την κατασκευή του παραλίμνιου μετώπου ενοποιείται ένα μεγάλο δίκτυο ποδηλατοδρόμων», σημειώνει ο κ. Αρλέτος σχετικά.
Η παραλίμνια διαδρομή, πέρα από το γεγονός πως είναι και εκείνη που οι περισσότεροι πολίτες θα ήθελαν να διαθέτει ποδηλατόδρομο, είναι μάλλον και η πιο «εύκολη» ως προς την υλοποίηση και λειτουργία της. Από μόνη της, ωστόσο, δε συνδέει λειτουργικές δραστηριότητες, δηλαδή δεν είναι εκείνη που χρησιμοποιούν καθημερινά οι πολίτες για να πάνε στην εργασία τους, τα σχολεία κ.ο.κ.
Για τον λόγο αυτό, τη μεγάλη πρόκληση αποτελεί το κέντρο της πόλης και η σύνδεση βασικών αξόνων με αυτό, όπως οι οδοί Αρχιεπισκόπου Μακαρίου, Γ. Παπανδρέου, Αβέρωφ, Βηλαρά- Βαλαωρίτου κ.ά. Η σύνδεση σημαντικών δραστηριοτήτων της πόλης, καθώς και διαδρομές στις γειτονιές (Εξοχή- Νέα Ζωή, Αμπελόκηποι, Γηροκομείο, Κιάφα, Ανατολή), εξάλλου, αποτελούν βασικές αρχές του προτεινόμενου δικτύου, όπως και η ενεργοποίηση προκαθορισμένων πεζόδρομων από το πολεοδομικό καθεστώς που ισχύει, η ενίσχυση του δικτύου πεζοδρομίων, η μείωση του ορίου ταχύτητας κ.ά. Η ολοκληρωμένη πρόταση βασίζεται εξάλλου και στο ΣΒΑΚ και στον πολεοδομικό σχεδιασμό της πόλης.
Από την πλευρά της δημοτικής αρχής είναι ζητούμενο η σύνδεση των ποδηλατοδρόμων στο κέντρο και αυτό αποτελεί ένα «στοίχημα», σύμφωνα και με τον κ. Αρλέτο, χωρίς να λείπει ο προβληματισμός για το πώς θα υλοποιηθεί. Έτσι, η επόμενη ποδηλατική «διαδρομή» που θα εξεταστεί, είναι από την κεντρική πλατεία μέχρι την πλατεία Μαβίλη, μέσω των οδών Χαρ. Τρικούπη και Πυρσινέλλα και «ανέβασμα» μέσω της οδού Αβέρωφ.
Οι ίδιοι οι πολίτες, που απάντησαν στα σχετικά ερωτηματολόγια (επιλέγοντας τους τρεις σημαντικότερους κατά την προσωπική του άποψη δρόμους για χρήση ποδηλάτου), θεωρούν ότι πρέπει να περιοριστεί ο χώρος του αυτοκινήτου για να προστεθεί υποδομή ποδηλάτου στην οδό Δωδώνης κατά 58,9%, στην οδό Αβέρωφ κατά 48,6% και στην οδό 28ης Οκτωβρίου – Βαλαωρίτου κατά 35,3%.
«Δε ρίχνουμε νέους δρόμους με αλεξίπτωτα»
Ο τρόπος ενσωμάτωσης του ποδηλάτου στις μετακινήσεις είναι επίσης ένα άλλο ζητούμενο. Οι προτάσεις είναι διάφορες σε κάθε περιοχή και οι μελετητές προτείνουν είτε τη δημιουργία ποδηλατοδρόμων, είτε λωρίδες ποδηλάτου, είτε μεικτή κίνηση, με τις αντίστοιχες διατομές για κάθε χρήση, όπως ανέλυσε η αγρ. τοπογράφος μηχανικός- συγκοινωνιολόγος, MSc Πολεοδόμος Μαρία Σίτη, παρουσιάζοντας πολλές διαφορετικές οδούς και γειτονιές.
«Υποδομές ποδηλάτου χρειάζονται δρόμοι όπου η κυκλοφορία είναι απειλητική για τον ποδηλάτη», τόνισε χαρακτηριστικά ο ομότιμος καθηγητής, πολεοδόμος-συγκοινωνιολόγος Θάνος Βλαστός, προσθέτοντας πως ο σχεδιασμός για το ποδήλατο δε σημαίνει αποκλειστικά για το ποδήλατο, έστω και αν επηρεάζεται το αυτοκίνητο προκειμένου να υπάρχει ασφάλεια στις μετακινήσεις.
Τόνισε, επίσης, πως ο Δήμος ζήτησε να σχεδιάσουν τα Γιάννενα ως μια πόλη του ποδηλάτου, κάτι που εντάσσεται και στη στρατηγική για την κλιματική ουδετερότητα ως το 2030, όταν δε θα πρέπει να κυκλοφορεί συμβατικό αυτοκίνητο στο κέντρο της πόλης. «Ο Δήμος έχει σηκώσει το βάρος της πρόκλησης και λέει πάμε μπροστά. Όταν κάνει κάποιος μια πόλη του ποδηλάτου, ξέροντας ότι πολλά από αυτά που προτείνουμε θα βρουν δυσκολίες, θα πρέπει να πάρει χώρο από το αυτοκίνητο και για την κυκλοφορία και για τη στάθμευση. Πόλη του ποδηλάτου σημαίνει μείωση των θέσεων στάθμευσης», σημείωσε ο κ. Βλαστός. «Αυτά που είδατε, είναι για να φανταστείτε και να καταλάβετε τι πόλη θα μπορούσατε να έχετε με αυτές τις υποδομές που υπάρχουν. Δε ρίχνουμε νέους δρόμους με αλεξίπτωτα. Εξαρτάται από εσάς αν θα κάνετε μια πόλη τέτοια», κατέληξε.
Και 31 πάρκινγκ ποδηλάτων
Με βάση και την έρευνα που προηγήθηκε, ένα σημαντικό πρόβλημα για τους πολίτες και εν δυνάμει ποδηλάτες είναι η στάθμευση αυτών, χωρίς να φοβούνται π.χ. τις κλοπές. Το σχέδιο περιλαμβάνει 31 προτεινόμενα σημεία στάθμευσης, που ισοδυναμούν σε περίπου 355 θέσεις, με την κ. Σίτη να επισημαίνει ότι είναι λίγα για το μέγεθος της πόλης. Πάντως, αυτά χωροθετούνται σε διάφορα σημεία του Κέντρου (Περιφέρεια, πλατείες, παραλίμνιο, αθλητικοί χώροι), καθώς και σε κρίσιμα σημεία εκτός του κέντρου (ΚΤΕΛ, Ναυταθλητικός Όμιλος, κοινόχρηστοι χώροι σε εγγύτητα με σχολεία σε κάθε γειτονιά, κ.α.).
Ταυτόχρονα, το σχέδιο περιλαμβάνει και προτεινόμενους χώρους χωροθέτησης των ποδηλάτων κοινής χρήσης, τα οποία θα είναι ηλεκτρικά.
Το σύνολο των παρουσιάσεων και του προτεινόμενου δικτύου θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του δήμου.
Στο QR Code μπορείτε να δείτε τις προτεινόμενες θέσεις στάθμευσης ποδηλάτων, καθώς και τα προτεινόμενα σημεία χωροθέτησης των ποδηλάτων κοινής χρήσης.
