Στο έγγραφο, το οποίο παρουσιάστηκε σε συνέντευξη τύπου της Συντονιστικής Επιτροπής, ο Συνήγορος του Πολίτη υιοθετεί το επιχείρημα πως η οδός μετατρέπεται σε κλειστό αυτοκινητόδρομο ταχείας κυκλοφορίας, επισημαίνοντας πως αυτό γίνεται «χωρίς καμία κυκλοφοριακή ή συγκοινωνιακή τεκμηρίωση και με αρκετές ελλείψεις της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και επομένως της σχετικής ΑΕΠΟ», ενώ συμπληρώνει ότι «από εκθέσεις εμπειρογνωμοσύνης διαφαίνεται ότι υπάρχουν αρκετές παραλείψεις στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και στον εν γένει σχεδιασμό του έργου», συνδέοντας το έργο της Νιάρχου με το μεγάλο δακτύλιο και την Κενάν Μεσαρέ και επισημαίνοντας ότι «το σύνολο των κυκλοφοριακών παρεμβάσεων, κατασκευών και διαμόρφωση οδών στην πόλη των Ιωαννίνων θα πρέπει να προκύπτουν από έναν συνολικό στρατηγικό σχεδιασμό και συνολική περιβαλλοντική αδειοδότηση».
Συμπερασματικά, ο Συνήγορος του Πολίτη εκτιμά ότι συνεχίζεται μια πρακτική, η οποία δεν είναι σύμφωνη με τις κείμενες διατάξεις και τις έως σήμερα αποφάσεις του ΣτΕ (πάγια νομολογία του), δεν έχει αιτιολογηθεί η επιμονή της διοίκησης στην άρνηση παρουσίασης του ευρύτερου συγκοινωνιακού σχεδιασμού της πόλης και η μη τήρηση της δέσμευσης για σύννομη περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου, απαιτείται εκπόνηση συνολικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων όλων των έργων του ευρύτερου συγκοινωνιακού σχεδιασμού και ο δήμος, η περιφέρεια και η Αποκεντρωμένη Διοίκηση πρέπει να συνεργαστούν στην κατεύθυνση λήψης μέτρων για την άμεση τήρηση των νόμιμων προϋποθέσεων εκτέλεσης των έργων, ενώ καταλήγει ζητώντας από τους φορείς, στους οποίους απευθύνει το έγγραφο, ενημέρωση για τις απόψεις τους και τις ενέργειές τους στην κατεύθυνση τήρησης της νομιμότητας και άρσης των πράξεων κακοδιοίκησης.
Μιλώντας εκ μέρους της Συντονιστικής Επιτροπής, ο Γιάννης Μπέλλος παραδέχθηκε ότι το συγκεκριμένο έγγραφο δεν είναι ικανό από μόνο του να σταματήσει τις διαδικασίες για την εκτέλεση του έργου, ωστόσο επισήμανε πως δικαιώνει τις θέσεις τους και «προοιωνίζεται την αρχή του τέλους του προτεινόμενου σχεδιασμού». Μάλιστα, κάλεσε τους υπεύθυνους να σταματήσουν άμεσα την εξέλιξη της διαδικασίας δημοπράτησης, «προκειμένου να αποφευχθούν τυχόν απαιτήσεις από τη μη υλοποίηση του έργου», κατηγορώντας την περιφέρεια Ηπείρου για παρελκυστική πολιτική στη διαδικασία συζήτησης της υπόθεσης στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
«Βρήκαμε τοίχους»
Ο κ. Μπέλλος, μετά από μια σύντομη αναφορά στο χρονικό των διαμαρτυριών την τελευταία διετία, επιτέθηκε με σφοδρότητα κατά του περιφερειάρχη Ηπείρου Αλέκου Καχριμάνη, της αντιπεριφερειάρχη Τατιάνας Καλογιάννη και του δημάρχου Ιωαννίνων Θωμά Μπέγκα.
«Προσπαθήσαμε κατ’ επανάληψη και με πολλαπλά επιχειρήματα να πείσουμε για τον υπερδιαστασιολογημένο σχεδιασμό της οδού Νιάρχου, χωρίς από πουθενά να προκύπτει η αναγκαιότητα αυτού του σχεδιασμού. Βρήκαμε τοίχους… Τοίχο από την αλαζονεία και το “αγύριστο κεφάλι” του περιφερειάρχη, τοίχο από την οίηση και την αυταρέσκεια της αυτοχαρακτηριζόμενης ως τεχνοκράτισσας αντιπεριφερειάρχη, τοίχο από τη δειλία και τον καιροσκοπισμό του δημάρχου, τοίχο από τις σιωπηλές πλειοψηφίες της δημοτικής και περιφερειακής αρχής, τις οποίες συναπαρτίζουν και διάττοντες αστέρες της εικόνας, των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και της πολυπραγμοσύνης, που φιλοδόξησαν ή φιλοδοξούν τη σωτηρία του τόπου από τα μετερίζια της κεντρικής πολιτικής σκηνής», ήταν το πιο χαρακτηριστικό απόσπασμα των δηλώσεών του.
Ευθύνες απέδωσε και στον συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Βασίλη Μιχελάκη, «που δίκην τροχονόμου φαίνεται να επιτρέπει τη διέλευση ελεγχόμενης νομιμότητας αποφάσεων, χωρίς να αποτελεί την ασφαλιστική δικλείδα».
«Φαραωνικό έργο, πρόχειρη μελέτη»
Ο κ. Μπέλλος επέμεινε στο ότι το έργο είναι «φαραωνικό» και τόνισε πως ο δρόμος θα καταστεί πιο επικίνδυνος σε σχέση με σήμερα, ενώ στάθηκε σε κάποια επιμέρους στοιχεία της μελέτης, τα οποία αποδεικνύουν κατά τα λεγόμενά του την προχειρότητα στον σχεδιασμό.
Ενδεικτικά αναφέρθηκε στο ότι σε ένα τμήμα του παράπλευρου δρόμου έχουν σχεδιαστεί πεζοδρόμια μόλις ενός μέτρου, στο ότι η πεζογέφυρα εδράζεται μέσα σε ιδιοκτησία, καθώς και στο ότι δεν έχουν προβλεφθεί θέσεις στάθμευσης στον παράπλευρο δρόμο, ενώ καταστροφικό χαρακτήρισε τον ανισόπεδο κόμβο, που προβλέπεται.
Τέλος, κάλεσε τους υποψήφιους δημάρχους και περιφερειάρχες να πάρουν θέση, προαναγγέλλοντας και άλλες ενέργειες το επόμενο διάστημα.
