super puma free
Φωτογραφία αρχείου
ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Αρχικά με ιδιωτικές εταιρείες, στο μέλλον με ίδια μέσα

Με τη συμμετοχή ιδιωτικών εταιριών πρόκειται να ξεκινήσει αρχικά η λειτουργία του νέου Μηχανισμού Εναέριας Διάσωσης και για βάθος τριών ετών περίπου, μέχρι η πολιτεία να καταφέρει να αποκτήσει τα μέσα, αλλά και το απαραίτητο, εξειδικευμένο προσωπικό.

Το νέο σχέδιο παρουσιάστηκε στη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου της Πέμπτης από τον υπουργό Πολιτικής Προστασίας και Κλιματικής Αλλαγής Χρήστο Στυλιανίδη και τον υφυπουργό Ευάγγελο Τουρνά.
Ο μηχανισμός αναμένεται να ξεκινήσει με τη λειτουργία έξι αρχικά βάσεων, πέντε εκ των οποίων, σύμφωνα με πληροφορίες, θα βρίσκονται σε Θεσσαλονίκη, Ελευσίνα, Άκτιο, Άραξο και Ηράκλειο. Τα πληρώματα θα πρέπει να εκπαιδευτούν και να διαθέτουν γιατρούς, διασώστες και ορειβάτες.
Μάλιστα, σύμφωνα με ανάρτηση του υπουργού Επικρατείας Άκη Σκέρτσου, στην ομάδα «Theofanis Ermis Connecting Us», οι βάσεις αυτές θα διασφαλίζουν μέγιστο χρόνο απόκρισης στα αιτήματα διάσωσης από 25 έως 45 λεπτά το μέγιστο, όταν ο χρόνος που απαιτείται σήμερα είναι πολλαπλάσιος. Αξίζει να σημειωθεί πως ο Θεοφάνης – Ερμής Θεοχαρόπουλος, ο 21χρονος αθλητής που έχασε την ζωή του στα Τζουμέρκα μετά από πτώση σε ύψος 300 μέτρων περίπου, διακομίστηκε στο νοσοκομείο πέντε ώρες αργότερα.
Το σχέδιο που παρουσιάστηκε στο υπουργικό συμβούλιο, θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή μετά τη θερινή διακοπή των εργασιών και περιλαμβάνει τη σταδιακή δημιουργία μιας νέας καθολικής υπηρεσίας εναέριας έρευνας και διάσωσης.
«Μετά από επεξεργασία τεσσάρων μηνών παρουσιάστηκε στο υπουργικό συμβούλιο το νομοσχέδιο, που φέρει το όνομα του αδικοχαμένου Θεοφάνη-Ερμή και θέτει τις βάσεις για τη δημιουργία ενός νέου εθνικού μηχανισμού, που θα είναι επιφορτισμένος αποκλειστικά με την εναέρια διάσωση και διακομιδή τραυματιών από δυσπρόσιτα σημεία της χώρας μας σε δομές υγείας. Μια ομάδα αποτελούμενη από αξιόμαχα στελέχη του Πυροσβεστικού Σώματος, της Πολιτικής Προστασίας, της Πολεμικής Αεροπορίας και του ΕΚΑΒ μελέτησε τα πιο προηγμένα συστήματα εναέριας έρευνας, διάσωσης και διακομιδής, που χρησιμοποιούν άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ώστε να αξιοποιήσουμε τα καλύτερα παραδείγματα και για τη χώρα μας», αναφέρει ο κ. Σκέρτσος στην ανάρτησή του.
Είχε προηγηθεί η τοποθέτηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην έναρξη της συνεδρίασης του υπουργικού συμβουλίου. «Πριν από κάποιους μήνες, τον χειμώνα, ένας νεαρός συμπολίτης μας, έμπειρος ορειβάτης, ο Ερμής Θεοχαρόπουλος, έχασε τη ζωή του σε ένα ατύχημα που έγινε στα Τζουμέρκα. Αυτό το ατύχημα μας ευαισθητοποίησε όλους, ανέδειξε τις πάγιες αδυναμίες της χώρας μας ως προς την εναέρια έρευνα και διάσωση στα βουνά μας. Έχουμε πια ένα καινούργιο σχέδιο το οποίο αντιμετωπίζει αυτές τις παθογένειες. Νομίζω ότι είναι το ελάχιστο το οποίο μπορούμε να κάνουμε σε μία χώρα η οποία θέλει μάλιστα να προωθήσει το τουριστικό της προϊόν, ειδικά στα βουνά της, να μπορούμε να εξασφαλίσουμε ότι θα έχουμε έγκαιρη εναέρια έρευνα και διάσωση, αντάξια και αντίστοιχη των καλύτερων ευρωπαϊκών χωρών σε αυτόν τον τομέα πολιτικής», σημείωσε ο πρωθυπουργός.

«Δεν αφορά μόνο τους ορειβάτες»

Ο θάνατος του Ερμή αποτέλεσε την αρχή για να προκύψει το επόμενο διάστημα μια τεράστια και σημαντική αλλαγή στον τομέα της εναέριας διάσωσης, σε μια χώρα με εκατομμύρια επισκέπτες και χιλιάδες ανθρώπους κάθε χρόνο στα βουνά, τα ποτάμια και τις λίμνες.
Από την πρώτη στιγμή, ωστόσο, ο πατέρας του Ερμή, εκπαιδευτής και χρόνια ορειβάτης Γιάννης Θεοχαρόπουλος τονίζει πως ένας τέτοιος μηχανισμός δεν αφορά μόνο τους ορειβάτες.
«Αν υπήρχε ένας τέτοιος μηχανισμός, θα μπορούσαν κάθε χρόνο 30 με 40.000 άνθρωποι να σώζονται στην Ελλάδα. Αξίζει να κάνουμε μια προσπάθεια, να πιέσουμε την κυβέρνηση γιατί καταλαβαίνουν μόνο με αριθμούς. Δε γνωρίζουν την πραγματική κατάσταση και νομίζουν ότι μόνο οι ορειβάτες ή μόνο οι χιονοδρόμοι το χρειάζονται. Σε καμία χώρα της Ευρώπης δεν έχει γίνει μόνο για αυτούς ή μόνο για αυτούς τους “τρελούς” που τρέχουν ή πάνε στα βουνά», σημείωσε καταχειροκροτούμενος από τους παρευρισκόμενους κατά την τελετή απονομής του Zagori Mountain Running, το περασμένο Σάββατο στο Τσεπέλοβο. «Έχει γίνει για όλον τον κόσμο, για το αστικό περιβάλλον, για τα νησιά, για τον παππού, για τη γιαγιά…Αυτό προσπαθούμε να κάνουμε», τόνισε και κάλεσε όλους να συμμετέχουν στην διαδικτυακή ομάδα, προκειμένου ο στόχος που έχει τεθεί να γίνει πραγματικότητα.theoxaropoulos ZMR
Με βάση τη διεθνή εμπειρία, οι προτάσεις που έχουν γίνει προς την κυβέρνηση από τους ειδικούς της ομάδας αυτής, όπως αναφέρει σε ανάρτησή του ο κ. Θεοχαρόπουλος, αφορούν καταρχήν τη θεσμοθέτηση και δημιουργία νέου ανεξάρτητου φορέα, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, παροχής εναερίων υπηρεσιών επείγουσας ιατρικής (HEMS, SAR, MEDEVAC, Air Ambulance Point to Point), κάτω από την ομπρέλα του νεοσύστατου Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, με την σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα. Επίσης, προτείνεται η λειτουργία του νέου φορέα να γίνει σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα EMS και παράλληλα να εκπονηθεί θεσμικό και νομικό πλαίσιο, που θα προβλέπει τις διαδικασίες, τα πρωτόκολλα και τους χρόνους απόκρισης κάτω από 10 λεπτά -με στόχο τα επτά λεπτά- εντός του αστικού ιστού και κάτω από 20 λεπτά -με στόχο τα 15 λεπτά-εκτός, που εφαρμόζονται στις περισσότερες xώρες.
Ακόμη, αποδοχή από την ΥΠΑ-ΑΠΑ των άρθρων των κανονισμών της EASA που αφορούν πτήσεις HEMS (όπως νυχτερινή πτήση, δυνατότητα προσγείωσης στο δρόμο κλπ), δημιουργία 16 βάσεων στην επικράτεια με μέγιστους κύκλους δράσης ακτίνας 80 χλμ. για κάλυψη όλης της χώρας, με κριτήρια μορφολογικά, πληθυσμιακά, τουριστικά, αναπτυξιακά κλπ., δημιουργία ελικοδρομίων στα νοσοκομεία που καλύπτονται από τους κύκλους δράσης και που θα υποδέχονται τα περιστατικά, δημιουργία Κέντρων Τραύματος και Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών στις υπάρχουσες υγειονομικές δομές, σταδιακή συμμόρφωση, βάσει συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος, λειτουργίας του ΕΚΑΒ σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα EMS, συμμόρφωση λειτουργίας ΕΜΑΚ με διεθνή ή δοκιμασμένα και λειτουργικά εθνικά πρότυπα και πρωτόκολλα άλλων χωρών, συνεργασία του νέου φορέα με τον στρατό, το λιμενικό, την πυροσβεστική κ.λπ. για την αντιμετώπιση μεγάλων έκτακτων περιστατικών πχ φυσικών και ανθρωπογενών – τεχνικών καταστροφών), συνεργασία με ιδιώτες, πολίτες και εθελοντές, εκπαίδευση, πιστοποίηση, κοινές ασκήσεις, ενημέρωση και εκπαίδευση πολιτών και φορέων (αθλητικών, κοινωνικών, πολιτιστικών, τοπικών, επαγγελματικών, εκπαιδευτικών κλπ) στην πρόληψη, στις πρώτες βοήθειες, στην αποφυγή κινδύνων, στην ασφαλή διοργάνωση αγώνων κλπ.

Σχετικά άρθρα

Ελληνική πατέντα… ο μηχανισμός εναέριας διάσωσης

Κοντοζυγώνει ο Μηχανισμός Εναέριας Διάσωσης

Ακόμη στα διαδικαστικά για την εναέρια διάσωση