DSCN1697aneksartisias @ Custom
ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Θέλουν πεζοδρομημένη την Ανεξαρτησίας

Την αρχική έκπληξη για την πρόταση πεζοδρόμησης της οδού Αβέρωφ ακολούθησε –εκ μέρους κάποιων έστω- η μελέτη των εναλλακτικών προτάσεων, που έχουν κατατεθεί στο πλαίσιο της διαβούλευσης του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, και φαίνεται πως η ιδέα ενοποίησης του ιστορικού κέντρου με την παραλίμνια περιοχή αντιμετωπίζεται θετικά από την τοπική κοινωνία και τους φορείς, που συμμετείχαν.

Και αυτό φαίνεται από τα αποτελέσματα της ψηφοφορίας, με την πεζοδρόμηση της οδού Αβέρωφ αλλά και την πεζοδρόμηση του παραλιμνίου δρόμου της Δ. Φιλοσόφου να προβλέπονται και στα δύο σενάρια τα οποία τέθηκαν στη διαβούλευση.

Μπορεί η συμμετοχή των πολιτών στην ψηφοφορία να μην ήταν πολύ μεγάλη, με δεδομένη την κρισιμότητα του θέματος για το μέλλον της πόλης, όμως, από την άλλη πλευρά, αυτό είναι λίγο ως πολύ αναμενόμενο, καθώς ακόμη δεν έχουμε εξοικειωθεί με την έννοια της διαβούλευσης και των συμμετοχικών διαδικασιών.

Επίσημες προτάσεις κατέθεσαν η περιφέρεια Ηπείρου, μέσω της αντιπεριφερειάρχη, Τ. Καλογιάννη, η παράταξη του Μωυσή Ελισάφ «Γιάννενα Νέα Εποχή», το Επιμελητήριο Ιωαννίνων και δύο σύλλογοι πολιτών, ο Σύλλογος Ιστορικού Κέντρου «Τα Παλιά Γιάννενα» και ο σύλλογος κατοίκων των οδών Μητροπόλεως και Γερβασίου. Απουσιάζουν, ωστόσο, φορείς, όπως το Τμήμα Ηπείρου του ΤΕΕ, που δε φαίνεται να ασχολήθηκε με το θέμα, αλλά και οι δημοτικές παρατάξεις, που επισήμως τουλάχιστον δεν κατέθεσαν προτάσεις, ούτε διατύπωσαν συμφωνίες και διαφωνίες, ενώ το σύνολο σχεδόν των στελεχών τους –με μικρές εξαιρέσεις- απουσίαζαν και κατά την παρουσίαση της δεύτερης δημόσια διαβούλευσης του ΣΒΑΚ.

Η μικρή συμμετοχή των φορέων αλλά και των αυτοδιοικητικών παρατάξεων και κινήσεων, είναι αυτή που θα πρέπει να προβληματίσει τους εκπροσώπους τους πάνω απ’ όλα, καθώς ορισμένοι μπορεί να βρεθούν σε κέντρα λήψης αποφάσεων για το ΣΒΑΚ, το επόμενο διάστημα.

Από τα 320 άτομα που συμμετείχαν στην ψηφοφορία, μόλις το 12,9% δεν ψήφισε καμία πρόταση, ενώ η πλειοψηφία (67,7%) επέλεξε το δεύτερο σενάριο, αυτό που προβλέπει μαζί με την πεζοδρόμηση της Αβέρωφ και την πεζοδρόμηση της οδού Ανεξαρτησίας. Αντίθετα, 19,5% προκρίνει την πεζοδρόμηση του άξονα Κουντουριώτη –Εθνικής Αντιστάσεως (αντί της Ανεξαρτησίας).

Η πεζοδρόμηση της Αβέρωφ, αλλά και της οδού Ανεξαρτησίας, προκρίνεται κυρίως από τους καταστηματάρχες της περιοχής, όπως διαφαίνεται τόσο από τις προτάσεις που κατέθεσε το Επιμελητήριο Ιωαννίνων, όσο και από αυτές που κατέθεσε ο Σύλλογος Ιστορικού Κέντρου «Τα Παλιά Γιάννενα».

Μάλιστα, το Επιμελητήριο, σε ανακοίνωση που υπογράφει ο πρόεδρος Γ. Μήτσης, σημειώνει ότι η κοινή πρόταση της πεζοδρόμησης του οδικού άξονα Αβέρωφ – Νεομ. Γ. Σούτσου – Λ. Καραμανλή τυγχάνει της θετικής αντιμετώπισης από τις δραστηριοποιούμενες εμπορικές επιχειρήσεις της ευρύτερης περιοχής, με τις οποίες βρίσκεται σε επαφή και συνεννόηση, ενώ διατηρεί επιφυλάξεις ως προς την λειτουργικότητα της προτεινόμενης πεζοδρόμηση της Δ. Φιλοσόφου. «…κάνουμε την ευχή να λειτουργήσει όπως προβλέπει το Σχέδιο, χωρίς να δημιουργήσει προβλήματα στην εύρυθμη καθημερινότητα της πόλης», σημειώνεται.

«Είναι ακλόνητη πεποίθησή μας πως η πόλη πρέπει να βρει αναπτυξιακά “διέξοδο” στη λίμνη Παμβώτιδα, αρκεί δήμος και περιφέρεια αλλά από κοντά και όλοι οι τοπικοί φορείς, να αποφασίσουν να προσέξουν αυτό το συγκριτικό πλεονέκτημα της πόλης μας», σημειώνεται στην ανακοίνωση.

Η πεζοδρόμηση της οδού Αβέρωφ βρίσκει σύμφωνά και τα μέλη του Συλλόγου Ιστορικού Κέντρου, που προκρίνουν και την πεζοδρόμηση της Ανεξαρτησίας, με την υποσημείωση ο οδικός άξονας Κουντουριώτη-Γιοσέφ Ελιγιά-Γαριβάλδη να χαρακτηριστεί «ήπιας κυκλοφορίας», με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Οι λόγοι που προτείνουν την πεζοδρόμηση της Ανεξαρτησίας, είναι ότι διαθέτει, σε απόλυτο αριθμό, το μεγαλύτερο πλήθος ακινήτων χαρακτηρισμένων από το υπουργείο Πολιτισμού ως διατηρητέα και ως ιστορικά μνημεία, είναι ένας από τους παλιότερους εμπορικούς δρόμους των Βαλκανίων που έχουν διασωθεί, έστω σε αυτή τη μορφή, καθώς επίσης το γεγονός ότι η περιοχή αρχίζει να δείχνει σημάδια εξωστρέφειας, μέσα από την πρόταση για τη δημιουργία του Open Mall (που κατέθεσαν δήμος και Επιμελητήριο), όσο και μέσα από τις δράσεις του ίδιου του Συλλόγου.

«Δε νοείται κατά την άποψή μας ενοποίηση του διοικητικού και εμπορικού κέντρου της πόλης με το Κάστρο και το παραλίμνιο μέτωπο, μην πεζοδρομώντας τον πιο παλιό εμπορικό δρόμο της πόλης», αναφέρουν τα μέλη του Συλλόγου.

Όλα τα στοιχεία που προέκυψαν από τη διαβούλευση, θα επεξεργαστεί η αρμόδια ομάδα των μελετητών και μόλις υπάρξει κάποιο σαφές αποτέλεσμα, θα υπάρξει και επίσημη τοποθέτηση της δημοτικής αρχής για το θέμα.

Προτάσεις από τον Μ. Ελισάφ

Τις θέσεις και τις προτάσεις της παράταξης «Γιάννενα Νέα Εποχή» για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας απέστειλε ο επικεφαλής της Μωυσής Ελισάφ στον δήμαρχο Θωμά Μπέγκα, με αφορμή την επιστολή που είχε στείλει ο δήμαρχος σε όλες τις αυτοδιοικητικές παρατάξεις.

«Σκοπός μας είναι να συμβάλουμε στο καλύτερο αποτέλεσμα για την πόλη, το οποίο θα είναι προς όφελος των πολιτών», επισημαίνει στην επιστολή του ο κ. Ελισάφ και τονίζει ότι για να αποκτήσουν τα Γιάννενα τη διακριτή τους ταυτότητα, πρέπει να υπάρξει ένας ευρύτερος στρατηγικός σχεδιασμός.

«Οι προτάσεις του ΣΒΑΚ σχετίζονται με τον πυρήνα της πόλης και την άμεση περιφέρειά του και είναι προτάσεις ενός επικαιροποιημένου πολεοδομικού σχεδιασμού», που περιλαμβάνει, όπως σημειώνει μεταξύ άλλων, την ολοκλήρωση του οδικού συστήματος του λεκανοπεδίου, με την επέκταση και αναβάθμιση της περιφερειακής οδού, τη δημιουργία διοικητικού, εμπορικού και ιστορικού κέντρου, ελεύθερου από αυτοκίνητα, στο οποίο κέντρο να χωροθετηθεί ένα νέο σύγχρονο δημαρχιακού μέγαρο, πεζοδρομήσεις των οδών Αβέρωφ, Κ. Καραμανλή, Διονυσίου Σκυλοσόφου, όπως και των οδών Ανεξαρτησίας και Μητροπόλεως. «Οι παρεμβάσεις αυτές προϋποθέτουν και την πεζοδρόμηση μιας σειράς άλλων οδών, ειδικά όσων συντελούν στην ενοποίηση κοινόχρηστων χώρων», σημειώνεται.

Παράλληλα, προτείνεται η ανάπτυξη δικτύου πεζοδρόμων στα κέντρα των δημοτικών ενοτήτων, η διατήρηση και επέκταση αξόνων ήπιας κυκλοφορίας οχημάτων, η ενοποίηση των κοινοχρήστων χώρων του κέντρου, η εκπόνηση των Τοπικών Ειδικών Χωρικών Σχεδίων στην περιοχή του δήμου, όπως προβλέπει το Χωροταξικό Ηπείρου για το Μητροπολιτικό Πάρκο Λίμνης, το Πάρκο Βελισαρίου και την περιοχή Λιμνοπούλας-Μάτσικα, ο εκσυγχρονισμός του δικτύου σηματοδοτών, η μελέτη ολοκληρωμένου δικτύου ποδηλατοδρόμων κ.ά.

Ως απαραίτητες προϋποθέσεις τίθενται η χωροθέτηση και κατασκευή χώρων στάθμευσης περιμετρικά του πεζοδρομημένου κέντρου, ο καθορισμός αυστηρότερου πλαισίου για τις ιδιωτικές θέσεις στάθμευσης και η αναπροσαρμογή των αστικών συγκοινωνιών. «Πιστεύουμε ότι όλες οι προαναφερόμενες παρεμβάσεις συντελούν ώστε τα Γιάννενα να γίνουν μια σύγχρονη περιφερειακή πόλη. Μια πόλη φιλική προς το περιβάλλον και τους Δημότες της κάθε κατηγορίας, όπως πεζοί, παιδιά, ηλικιωμένοι, ΑΜΕΑ, ποδηλάτες, όπως και για τους επισκέπτες της, με περιορισμένη την χρήση του ιδιωτικού αυτοκινήτου, μόνο στις περιφερειακές διαδρομές», καταλήγει η παράταξη και προκρίνει έναν μηχανισμό ελέγχου και επαναπροσδιορισμού της λειτουργικότητας του επιλεγμένου μοντέλου, που θα προτείνει νέους άξονες ή θα επανασχεδιάσει τους υπάρχοντες.

Σχετικά άρθρα

Μητρώο εθελοντών φιλόζωων στον Δήμο Ιωαννιτών

Στο δίκτυο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και επίσημα ο Δήμος Ιωαννιτών

Την Τετάρτη η εκδήλωση τιμής του Δήμου Ιωαννιτών για τον Στ. Ντούσκο

Ηπειρωτικός Αγών