ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Μαζί με τις αναπλάσεις, έρχονται και τα ηλεκτρικά ποδήλατα

Συνολικά 55 ηλεκτρικά ποδήλατα, μεταξύ των οποίων και δύο για άτομα με αναπηρία, έρχονται να συμπληρώσουν ένα πλέγμα δράσεων και παρεμβάσεων, που, βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, θα μπορέσουν να καταστήσουν την πόλη πιο φιλική για τους πεζούς και τα εναλλακτικά μέσα μετακίνησης.

Ο δήμος Ιωαννιτών, σε συνεργασία με το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ), υποβάλλει αυτές τις ημέρες μια πρόταση εγκατάστασης ενός πρωτοποριακού συστήματος αυτόματης μίσθωσης ηλεκτρικών ποδηλάτων, για χρηματοδότηση από το Ε.Π. «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» στον Άξονα Προτεραιότητας 14 «Διατήρηση και Προστασία του περιβάλλοντος – Προαγωγή της αποδοτικής χρήσης των πόρων», ο οποίος συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Συνοχής.

Πρόκειται για προμήθεια και εγκατάσταση ενός αυτοματοποιημένου ηλεκτρονικού συστήματος, που θα δίδει στους πολίτες την ευχέρεια να παραλάβουν και να χρησιμοποιήσουν ένα ηλεκτρικό ποδήλατο για το χρονικό διάστημα που θα καθορίζεται στον Κανονισμό Λειτουργίας του συστήματος, επιστρέφοντάς το σε κάποιο από τα σημεία στάθμευσης, τα οποία θα είναι εγκατεστημένα σε επιλεγμένα σημεία του δήμου.

Τα ποδήλατα θα τοποθετηθούν σε σταθμούς ενοικίασης και αυτόματης φόρτισής τους, οι οποίοι θα περιλαμβάνουν αντιβανδαλιστικές θέσεις κλειδώματος/φόρτισης και θα επιτρέπουν τη φόρτιση των ποδηλάτων όσο αυτά είναι κλειδωμένα στον σταθμό. Θα διαθέτουν «έξυπνη» κλειδαριά, gps, ενώ τα τερματικά μίσθωσης θα διαθέτουν οθόνη αφής και αναγνώστη πιστωτικών/χρεωστικών καρτών.

Τα ποδήλατα ΑμεΑ θα επιτρέπουν τη μεταφορά ενός χρήστη με κινητικές δυσκολίες που χρησιμοποιεί αναπηρικό αμαξίδιο και θα έχουν δύο θέσεις, μια θέση για τον χρήστη με κινητικές δυσκολίες και μια θέση για τον συνοδό του, ο οποίος και θα ποδηλατεί.

Οι λόγοι υιοθέτησης συστημάτων μίσθωσης ποδηλάτων, ειδικά για μια πόλη όπως η πόλη των Ιωαννίνων, με έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα, είναι πολλοί και προφανείς. Το δίκτυο ποδηλάτων αναμένεται να έχει θετική επίδραση στη διευκόλυνση της κυκλοφορίας ντόπιων και επισκεπτών, στην ανάδειξη του ποδηλάτου ως μεταφορικού μέσου και όχι μόνο αναψυχής, στη ανάπτυξη νέων μεθόδων βιώσιμης κινητικότητας, στην ανακούφιση του κυκλοφοριακού προβλήματος, στη μείωση των αστικών ρύπων και του θορύβου, στην περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση και στην αισθητική αναβάθμιση της πόλης. Όλα αυτά, βέβαια, εφόσον υπάρξει η αποδοχή από τους πολίτες και η αξιοποίηση του δικτύου, κάτι για το οποίο δεν αρκούν μόνο τα ποδήλατα.

Η καλή συγκυρία είναι ότι στο κέντρο της πόλης το επόμενο διάστημα θα γίνει μια σειρά παρεμβάσεων, που αλλάζουν την εικόνα και, κυρίως, δίνουν «χώρο» στους πεζούς και τους ποδηλάτες. Πρόκειται για έργα όπως η ανάπλαση της κεντρικής πλατείας και οι αναπλάσεις κεντρικών οδών, όπως η οδός Πυρσινέλλα, η επέκταση των πεζοδρόμων, αλλά και παρεμβάσεις, όπως η εγκατάσταση του δικτύου Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων και ταυτόχρονη ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης, είτε με την αντικατάσταση μέρος του στόλου των υπηρεσιών του Δήμου Ιωαννιτών, είτε σε επίπεδο ιδιωτικών ΙΧ.

Ακόμη, και το σύστημα της ελεγχόμενης στάθμευσης που μελετάται, αναμένεται να απομακρύνει οχήματα από το κέντρο, που σημαίνει ότι θα πρέπει οι δημότες να έχουν εναλλακτικές λύσεις για τη μετακίνησή τους στον αστικό ιστό.

«Μπαίνουμε σε μια νέα εποχή κινητικότητας και όλα αυτά τα έργα και οι παρεμβάσεις θα έχουν ως αποτέλεσμα η πόλη να γίνει πιο φιλική για τους πεζούς και τους ποδηλάτες, που αποτελεί προϋπόθεση και για τη μείωση του κυκλοφοριακού προβλήματος», σημείωσε ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Γιώργος Αρλέτος στον «Η.Α.».

Το συνολικό κόστος της πρότασης ανέρχεται σε 434.000 ευρώ και η υλοποίησή της δε θα έχει κόστος για τον δήμο, τουλάχιστον και για ένα χρόνο μετά την οριστική παραλαβή του έργου.

Βέβαια, μια εύλογη απορία παραμένει το τι απέγιναν τα κοινόχρηστα ποδήλατα που είχε προμηθευτεί ο δήμος Ιωαννιτών, μέσω του προγράμματος Cyclo. Τα ποδήλατα αυτά, δέκα αρχικά, 40 στην πορεία, «εξαφανίστηκαν» πριν τέσσερα περίπου χρόνια, όταν ανακοινώθηκε η διακοπή λειτουργίας προκειμένου να γίνουν εργασίες αναβάθμισης συστήματος. Οι εργασίες αναβάθμισης δεν ξέρουμε αν έγιναν, πάντως τα ποδήλατα παραμένουν άφαντα.

Η παρούσα δημοτική αρχή ζήτησε εγγράφως από τις υπηρεσίες απάντηση για το που βρίσκονται τα ποδήλατα, με την απάντηση να είναι ότι δε γνωρίζουν.

Ας ελπίσουμε ότι στα νεότερης τεχνολογίας ποδήλατα θα λειτουργεί το γεωγραφικό πληροφοριακό σύστημα παρακολούθησης και θα μπορούν να εντοπιστούν πριν τυχόν καταλήξουν στον βυθό της λίμνης, σε αποθήκες ή γενικά κάπου ανά τον κόσμο…

Σχετικά άρθρα

Ψηφιακή καταγραφή και τεκμηρίωση της συλλογής του Δημοτικού Μουσείου

Σε μία πλατφόρμα «έξυπνες» εφαρμογές και υπηρεσίες

Βούληση για πιο στενή συνεργασία