Τα αποτελέσματα της ανάλυσης, που βασίστηκε στα επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, δείχνουν ότι υπάρχει σαφής άνοδος της διέλευσης ΙΧΕ αυτοκινήτων και φορτηγών, στοιχείο που καταδεικνύει ότι ενδεχομένως μια νέα μελέτη των κυκλοφοριακών φορτίων μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα για τη χρηματοδότηση του έργου.
Με βάση τα στοιχεία που παρουσίασε ο υπεύθυνος της έρευνας Κωστής Κρικώνης, κατά το διάστημα 2014-2020 η είσοδος των ΙΧΕ από την Αλβανία προς την Ελλάδα αυξήθηκε κατά 25%. Επίσης, από το 2013 έως το 2019 παρατηρήθηκε αύξησης της τάξης του 55% στα κενά φορτηγά που εισήλθαν στην Ελλάδα από την Αλβανία μέσω Κακαβιάς, ενώ, αντίστοιχα, η έξοδος προς την Αλβανία των κενών φορτηγών μειώθηκε κατά 34%. Αναφορικά με τα έμφορτα φορτηγά που εισέρχονται στην Ελλάδα μέσω Κακαβιάς, το ποσοστό αυξήθηκε κατά 8% για το διάστημα 2014-2020, ενώ αντίστοιχα το πλήθος των έμφορτων από την Ελλάδα προς την Αλβανία αυξήθηκε κατά 25%. Παρατηρείται, δηλαδή, μια τάση να εισέρχονται κενά και να εξέρχονται έμφορτα. Για το ίδιο διάστημα, 2014-2020, παρουσιάζεται μία αύξηση της τάξης του 19,8% επί του μέσου όρου στα εξερχόμενα ΙΧΕ μέσω του διασυνοριακού σταθμού.
Στο πλαίσιο της έρευνας έγινε και μία σύγκριση με τον αντίστοιχο σταθμό της Κρυσταλλοπηγής στη Φλώρινα, από την οποία προκύπτει πως για την περίοδο από το 2013 ως το 2019 οι αφίξεις στο σταθμό της Κακαβιάς εμφανίζουν αύξηση 30%, ενώ για το ίδιο διάστημα οι αφίξεις στο σταθμό της Κρυσταλλοπηγής μειώνονται περίπου κατά 20%.
Για μια σύνδεση που είναι ζωτικής σημασίας για την περιοχή, έκανε λόγο ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Νομού Ιωαννίνων Στάθης Σιούτης, τονίζοντας πως τα δεδομένα είναι ενδεικτικά της εμπορευματικής και επιβατικής σημασίας που έχει η σύνδεση του συνοριακού σταθμού της Κακαβιάς με τον διευρωπαϊκό οδικό άξονα των Δυτικών Βαλκανίων.
«Τα οφέλη που θα αποκομίσει η περιοχή αλλά και η χώρα, εντοπίζονται στον οικονομικό και τουριστικό τομέα, στην οδική ασφάλεια και τη μείωση του χρόνου ταξιδιού, στην αναβάθμιση αεροδρομίων και λιμανιών αλλά και στη δημιουργία διακρατικών, διαπεριφερειακών και διαδημοτικών clusters», ανέφερε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε ότι τη σπουδαιότητα της κατασκευής του έχουν αντιληφθεί και οι περιφέρειες των Ιονίων Νήσων, της Δυτικής και Στερεάς Ελλάδας αλλά και της Πελοποννήσου καθώς ο Διευρωπαϊκός Άξονας, όταν ολοκληρωθεί, θα ενώσει την Καλαμάτα με την κεντρική Ευρώπη.
Τα στοιχεία της ανάλυσης διαβιβάστηκαν στην περιφέρεια Ηπείρου και τους τοπικούς βουλευτές, με την Ένωση Ξενοδόχων Νομού Ιωαννίνων να αναμένει τις πρωτοβουλίες τους. Όπως ανέφερε ο κ. Σιούτης, από τη στιγμή που δεν ευοδώθηκε η προσπάθεια για ένταξη του έργου στο Ταμείο Ανάκαμψης, το διαθέσιμο χρηματοδοτικό εργαλείο είναι το «Συνδέοντας την Ευρώπη» (Connecting Europe Facility).
Σε ερώτηση σχετικά με την πρόταση του επικεφαλής της παράταξης «Ορίζοντες Ηπείρου» Σπύρου Ριζόπουλου να διεκδικηθεί η χρηματοδότηση του οδικού άξονα ως κάθετος της Εγνατίας και όχι ως συνέχεια της Ιόνιας Οδού, ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων τόνισε πως δεν υπάρχει ουσιαστική διαφορά και το ζήτημα είναι να κατασκευαστεί το έργο.
Ένα επιπλέον όπλο στη φαρέτρα των επιχειρημάτων για το Ιωάννινα- Κακαβιά
Ένα εργαλείο για την αναθέρμανση της συζήτησης για τη διεκδίκηση κατασκευής του οδικού άξονα Ιωάννινα- Κακαβιά, μπορεί να αποτελέσει η στατιστική ανάλυση δεδομένων της διέλευσης οχημάτων από τον συνοριακό σταθμό Κακαβιάς, που εκπόνησε η εταιρεία DatAnalysis μετά από πρωτοβουλία της Ένωσης Ξενοδόχων Νομού Ιωαννίνων.