Οι προσπάθειες του προέδρου της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Ηπείρου Χρήστου Ντακαλέτση τα τελευταία 24ωρα να βρει μια συμβιβαστική λύση, δεν έφεραν καρπούς, ενώ δεν απέδωσε ούτε η προσπάθειά του να υπάρξει μία ακόμη αναβολή λήψης της απόφασης, με αποτέλεσμα ναι μεν να ληφθεί μία απόφαση, στην οποία όμως είναι απέναντι το σύνολο σχεδόν των δήμων της περιφερειακής ενότητας Ιωαννίνων. Από την ψηφοφορία απείχαν οι δήμαρχοι Δωδώνης Χρ. Ντακαλέτσης, Β. Τζουμέρκων Γ. Σεντελές, Πωγωνίου Κ. Καψάλης και Μετσόβου Κ. Τζαφέας, ενώ συνολικά της διαδικασίας απείχαν οι τρεις αντιδήμαρχοι του δήμου Ιωαννιτών Γιώργος Αρλέτος, Βασίλης Βλέτσας και Βαγγέλης Πήχας, όπως και ο δήμαρχος Ζίτσας Μιχάλης Πλιάκος.
Κατά συνέπεια, κατά πλειοψηφία αποφασίστηκε η αποδοχή της εισήγησης του προέδρου του Αναγκαστικού Συνδέσμου Απορριμμάτων Ηπείρου Νικόλαου Καλαντζή, η οποία προβλέπει διάρκεια σύμβασης 7 συν 3 έτη για τη λειτουργία των ΣΜΑ, με το συνολικό κόστος για τους δήμους να φτάνει τα 30 εκατ. ευρώ περίπου, αν ασκηθεί και το δικαίωμα προαίρεσης. Μια τροποποίηση υπήρξε μόνο ως προς τη βαρύτητα των κριτηρίων αξιολόγησης της μελέτης, η οποία, ωστόσο, κρίνεται δευτερευούσης σημασίας σε σχέση με τις βασικές ενστάσεις που αφορούσαν τον χρόνο διάρκειας της σύμβασης και το εκτιμώμενο κόστος.
Αυτό που πλέον φαίνεται, είναι ότι θα επιταχυνθούν οι εξελίξεις στην κατεύθυνση διάσπασης του Αναγκαστικού Συνδέσμου Απορριμμάτων Ηπείρου και επανασύστασης ενός νομαρχιακού φορέα στα Γιάννενα, καθώς πλέον η δυσαρμονία που πλέον παρατηρείται, δύσκολα θα επιτρέψει μια ομαλή λειτουργία στη συνέχεια.
Για οικονομικούς λόγους
Σε λόγους που συνδέονται αποκλειστικά με το κατά πόσο η προτεινόμενη σύμβαση είναι οικονομικά επωφελής για τους δήμους, αποδίδουν την εναντίωσή τους οι τρεις αντιδήμαρχοι των Ιωαννίνων που απείχαν από τη συνεδρίαση, αλλά και ο δήμαρχος Ζίτσας Μ. Πλιάκος, με τους κ.κ. Αρλέτο, Βλέτσα και Πήχα να ξεκαθαρίζουν σε επιστολή τους ότι η απόφαση μη συμμετοχής τους στη συνεδρίαση δεν έχει να κάνει με τη συζήτηση των δημάρχων της Π.Ε. Ιωαννίνων για ενδεχόμενη λειτουργία ενός ΦΟΣΔΑ σε επίπεδο περιφερειακής ενότητας, σύμφωνα με τις νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, ούτε επιδιώκουν σκόπιμα αδικαιολόγητη πόλωση.
«Κύριο μέλημα μας είναι η μικρότερη επιβάρυνση των δημοτών μας ιδιαίτερα αυτή την περίοδο μιας οξύτατης οικονομικής κρίσης με απρόβλεπτες συνέπειες και αβέβαιη εξέλιξη. Δεν αποτελεί στέρεο επιχείρημα η συμμόρφωση σε έναν σχεδιασμό που έγινε πριν από πολλά έτη κάτω από τελείως διαφορετικές συνθήκες. Είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι στη λογική μιας μακροχρόνιας σύμβασης που δεν τεκμηριώνεται ότι εξασφαλίζει οικονομία κλίμακας, αλλά αντίθετα προτείνουμε μια βραχυχρόνια σύμβαση που θα εξασφαλίζει την ομαλή παράδοση του συνόλου των ΣΜΑ, την εξάμηνη δοκιμαστική τους λειτουργία , όπως προβλέπεται από τη σύμβαση προμήθειας, την επισήμανση όλων των προβλημάτων στη λειτουργία και τη διαχείριση τους που θα καθορίσουν τους όρους μιας σύμβασης της λειτουργίας των ΣΜΑ», αναφέρουν χαρακτηριστικά στο αίτημα για αναβολή του θέματος για τον διαγωνισμό λειτουργίας των Σταθμών Μεταφόρτωσης. Τέλος, δηλώνουν έτοιμοι για μια καλόπιστη συζήτηση και σύγκλιση απόψεων αλλά αντίθετοι σε αιφνιδιασμούς και κινήσεις τακτικής που επιβαρύνουν τους δήμους.
Πιο λεπτομερής ως προς τα σημεία που δείχνουν ότι η μελέτη δεν είναι συμφέρουσα για τους δήμους, είναι ο δήμαρχος Ζίτσας στη δική του επιστολή για τους λόγους που τον οδήγησαν στην απόφαση να απέχει από τη συνεδρίαση.
Ο κ. Πλιάκος υποστηρίζει ότι η μελέτη δεν αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα, καθώς το κόστος προσωπικού ανά δήμο υπολογίζεται με τις ημέρες λειτουργίας των ΣΜΑ και όχι με τις ημέρες εργασίας δίνοντας πλασματικά στοιχεία που ανεβάζουν σε ορισμένους δήμους κατά πολύ τη μισθοδοσία, το κόστος κίνησης οχημάτων δεν υπολογίζεται με βάση την πραγματική αποτύπωση των χιλιομέτρων, ενώ είναι εξωφρενικό και πλασματικό χαρακτηρίζει το κόστος παροχής υπηρεσιών που αγγίζει τις 500.000 ευρώμ σημειώνοντας ότι δεν αναλύεται επιμέρους. «Όλα τα παραπάνω εξηγούν γιατί η οικονομοτεχνική μελέτη που μας καταθέτετε, φέρει την υπογραφή πολιτικού μηχανικού και τη θεωρεί τοπογράφος μηχανικός», καταλήγει, ενώ υπάρχει και μια υποσημείωση, στην οποία τονίζει ότι «η επιμονή και εμμονή του προέδρου να προχωρήσει σε μια διαδικασία πέρα έως πέρα αίολη, τον καθιστά υπεύθυνο για ό,τι προκύψει».
«Ηττημένοι οι πολίτες»
Σοβαρές επιφυλάξεις για συγκεκριμένα σημεία της μελέτης εξέφρασε κατά τη συζήτηση έγκρισης των όρων δημοπράτησης και της μελέτης ο πρόεδρος της ΠΕΔ Ηπείρου, δήμαρχος Δωδώνης Χρήστος Ντακαλέτσης.
Ο κ. Ντακαλέτσης έθεσε ευθέως ζήτημα νομιμότητας της υπό συζήτηση σύμβασης και τελικώς σημαντικού περιορισμού του ανταγωνισμού μέσα από συγκεκριμένες προβλέψεις, όπως τα ISO, τα χαρακτηριστικά αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (Euro6) των οχημάτων που θα εισφέρει στην εργολαβία ο ανάδοχος, οι αποσβέσεις των οχημάτων, ο ετήσιος κύκλος εργασιών των υποψηφίων αναδόχων να είναι πάνω από 200% του ετήσιου προϋπολογισμού της δημοπρατούμενης υπηρεσίας κ.ά.
Μετά την απόρριψη του αιτήματος αναβολής που κατέθεσε, παρουσίασε στοιχεία που αποδεικνύουν ότι η ανάδειξη του αναδόχου του έργου δε θα γίνει με κριτήριο τη μεγαλύτερη έκπτωση. Η μελέτη προβλέπει ως κριτήριο τη «βέλτιστη σχέση ποιότητας και τιμής» σε ποσοστό 70-30, που μπορεί να ανέβει ακόμα περισσότερο μέσω της βαθμολόγησης, στο 80-20 ή ακόμα και παραπάνω. Αυτό πρακτικά σημαίνει, όπως υποστήριξε, πως με υποκειμενικό τρόπο θα καθορίσει η Επιτροπή Διενέργειας του διαγωνισμού τη βαθμολόγηση των τεχνικών χαρακτηριστικών του φακέλου του κάθε υποψήφιου αναδόχου, τα οποία χαρακτηριστικά θα καθορίσουν την τελική επιλογή του αναδόχου, καθώς μια έκπτωση της τάξης του 50% μπορεί να «κερδηθεί» από μια άριστη αξιολόγηση (βαθμός 120) των τεχνικών χαρακτηριστικών του φακέλου του κάθε υποψήφιου αναδόχου που θα καταθέσει αντίστοιχα έκπτωση της τάξης του 5%. Τελικά, το μόνο που πέτυχε, ήταν η αλλαγή των ποσοστών βαρύτητας ανάμεσα στα τεχνικά χαρακτηριστικά και την οικονομική προσφορά από το 70-30 στο 50-50.
«Δεν αισθάνομαι ικανοποιημένος που συνέβαλα απλά στο να μειωθεί ένα ποσοστό. Αντίθετα, αισθάνομαι πικραμένος επειδή απέβησαν άκαρπες οι προσπάθειές μου για την επίτευξη σύγκλισης και είναι επίσης εδραιωμένη η πεποίθησή μου ότι υπήρχαν πολλά περιθώρια βελτίωσης της μελέτης και των τευχών δημοπράτησης», τόνισε στο κλείσιμο της συνεδρίασης ο κ. Ντακαλέτσης και κατέληξε, λέγοντας: «Δε θεωρώ ότι υπάρχουν νικητές και ηττημένοι, αλλά ούτε και Βόρειοι και Νότιοι και φοβάμαι ότι οι μόνοι ηττημένοι από αυτή την απόφαση είναι οι πολίτες της Ηπείρου, επειδή θα επιβαρυνθούν με περισσότερα τέλη, στη δεδομένη κακή συγκυρία για την οικονομία μας».
Αιχμές Μπέγκα για φυγομαχία
Για φυγομαχία κατηγορεί ο αντιπρόεδρος του Αναγκαστικού Συνδέσμου Θωμάς Μπέγκας τους τρεις αντιδημάρχους των Ιωαννίνων, λέγοντας ότι την ίδια ώρα που δηλώνουν υπέρμαχοι των καλόπιστων συζητήσεων, απέχουν επαναλαμβανόμενα από τις συνεδριάσεις, όπου θα μπορούσαν να γίνουν οι συζητήσεις.
Μάλιστα, συνεχίζοντας, επισημαίνει ότι αν ήταν παρόντες στη συνεδρίαση, θα μπορούσαν να συμβάλουν εποικοδομητικά στη συζήτηση, ακόμα και με μια ανάθεση υπηρεσίας σε εξειδικευμένο συνεργάτη, την οποία δε θα αρνούνταν καμία παράταξη του δημοτικού συμβουλίου. «Η υπηρεσία αυτή θα μπορούσε να βοηθήσει στην βελτίωση της εισήγησης ή ακόμα στην υποβολή μιας πλήρους και τεκμηριωμένης πρότασης προκειμένου να συζητηθεί στο Δ.Σ. Παρόλα αυτά επέλεξαν τη φυγομαχία και την ανταλλαγή επιστολών με τη Διοίκηση του Φορέα, το περιεχόμενο των οποίων καμία σχέση δεν είχε με την ουσία του συζητούμενου θέματος», σημειώνει ο κ. Μπέγκας, αιτιολογώντας παράλληλα την απόφασή του να υπερψηφίσει την εισήγηση, από τη στιγμή που έγιναν αποδεκτές οι βελτιώσεις που προτάθηκαν.
Τέλος, δηλώνει ότι τις επόμενες μέρες θα λάβει και ο ίδιος πρωτοβουλίες στην κατεύθυνση άμβλυνσης των αντιθέσεων, εκφράζοντας την ελπίδα ότι οι εκπρόσωποι της δημοτικής αρχής των Ιωαννίνων θα συμμετάσχουν με εποικοδομητικό τρόπο, «αν και εφόσον πιστεύουν ότι η σύγχρονη διαχείριση απορριμμάτων για την Ήπειρο είναι μονόδρομος και περνάει μέσα από τον Περιφερειακό Φορέα».
