Στην απόφαση του περιφερειακού συμβουλίου επισημαίνεται ότι η ανάπτυξη της Ηπείρου συνδέεται και με τη σιδηροδρομική σύνδεση, όσο κι αν μέχρι σήμερα δεν έχει επιτευχθεί ο προγραμματισμός του έργου αυτού. «Η εκατονταετής και πλέον εξαίρεση της Ηπείρου από τη σιδηροδρομική σύνδεσή της με το εθνικό δίκτυο σταθερής τροχιάς αναγνωρίζεται ως ένας από τους βασικότερους λόγους της ομολογημένης υστέρησής της έναντι των άλλων περιφερειών της χώρας, αν όχι ο σημαντικότερος μαζί με το φυσικό αέριο. Η άποψη αυτή διατρέχει ολόκληρη την Ηπειρώτικη κοινωνία και άπαντες συμφωνούν σε αυτή την αναγκαιότητα συμπλήρωσης των υποδομών», αναφέρεται χαρακτηριστικά.
H κατασκευή της σιδηροδρομικής σύνδεσης Καλαμπάκα – Ηγουμενίτσα είναι το μοναδικό σιδηροδρομικό έργο που συμπεριλήφθηκε στην απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (Νο 1692/96/EC) και αποτελεί δικαιολογημένη επέκταση του διαδρόμου της Αδριατικής Ιονίου. Προγραμματίζονταν για την περίοδο 2005-2018, ως υπολειπόμενο τμήμα της «Σιδηροδρομικής Εγνατίας» και είναι έργο περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο, σημειώνεται στην απόφαση και επισημαίνεται ότι το αίτημα έχει τεθεί και επανέρχεται από επιστημονικούς φορείς της Ηπείρου, από Επιμελητήρια και επαγγελματικές ενώσεις, από την Πανηπειρωτική Συνομοσπονδία Ελλάδος και άλλους.
Αναφέρονται, επίσης, και άλλα εκκρεμή ζητήματα όπως η ολοκλήρωση των αυτοκινητοδρόμων (το τμήμα Γιάννινα – Κακαβιά, η σύνδεση της πόλης της Πρέβεζας με την Ιόνια οδό (Δυτικός Άξονας) στον Α/Κ Φιλιππιάδας, η παράκαμψη Ηγουμενίτσας κ.ά.). «Σε κάθε περίπτωση, όμως, η διεκδίκηση της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ηπείρου δεν αποτελεί εμπόδιο στην εξέλιξη των υπολοίπων έργων της Περιφέρειας μας αφού η χρηματοδότηση αυτού του έργου θα προέλθει από το κοινοτικό πρόγραμμα που αφορά αποκλειστικά για σιδηροδρόμους, στο πλαίσιο ολοκλήρωσης των Διευρωπαϊκών και Ευρασιατικών Αξόνων», αναφέρει η απόφαση, που καταλήγει: «Η πραγματικότητα της δεινής οικονομικής κατάστασης της μεταμνημονιακής Ελλάδας, που επιτείνεται από την παρούσα υγειονομική κρίση της πανδημίας του κορωνοϊού, δεν μπορεί και δεν πρέπει να ακυρώσει την προοπτική της Ηπείρου. Με ομόφωνη απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου διεκδικούμε από το αρμόδιο υπουργείο να συμπεριληφθεί στον κατάλογο των έργων του επόμενου ΕΣΠΑ 2021-2027 η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου. Είναι αίτημα κάθε Ηπειρώτη και Ηπειρώτισσας και κάθε συλλογικότητας που έχει ευθύνη, υπηρετεί και εκπροσωπεί αυτόν τον τόπο».
