Panelladikes
Αίθουσα ΣύνταξηςΕπικαιρότητα

Δημιουργικό, αν και μη αναμενόμενο το θέμα της έκθεσης

«Δημιουργικό» ήταν το ξεκίνημα για τις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις, καθώς οι υποψήφιοι των Γενικών Λυκείων στο Μάθημα Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας κλήθηκαν να αναπτύξουν τις απόψεις τους για την δημιουργικότητα.

Οι εκτιμήσεις συνέκλιναν πως δεν επρόκειτο για ένα αναμενόμενο θέμα, ωστόσο βρίσκεται κοντά στα ενδιαφέροντα και τις εμπειρίες των μαθητών, οπότε θεωρητικά μπορούσαν να καταθέσουν την κρίση και την άποψή τους.

Συγκεκριμένα, το θέμα που πραγματεύτηκαν οι σημερινές εξετάσεις ήταν η δημιουργικότητα και η σημασία της. Οι υποψήφιοι κλήθηκαν να επεξεργαστούν ένα απόσπασμα από ένα κείμενο του Αντώνη Λενακάκη, καθηγητή Θεατρικής Τέχνης και Αγωγής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, που αναφέρεται στον ορισμό της δημιουργικότητας, ένα άρθρο της Κέλλυς Φαναριώτη από το διαδίκτυο (tovima.gr, 13-08-2024), συντομευμένο και ελαφρώς διασκευασμένο για τις ανάγκες της εξέτασης, καθώς επίσης και ένα απόσπασμα από το βιβλίο πεζογραφημάτων «Για ένα φιλότιμο» (εκδόσεις Κέδρος 1980), του Γιώργου Ιωάννου, επίσης διασκευασμένο για τις ανάγκες της εξέτασης.

Οι υποψήφιοι, πέραν των ερωτήσεων συντακτικού, λεξιλογίου και ερμηνείας, κλήθηκαν να γράψουν ένα άρθρο για το προσωπικό τους ιστολόγιο, 350-400 λέξεων, όπου θα αναφέρονται οι λόγοι για τους οποίους το σύγχρονο σχολείο οφείλει να καλλιεργεί τη δημιουργικότητα των μαθητών/ μαθητριών και οι τρόποι με τους οποίους οι ίδιοι επιλέγουν στην προσωπική τους ζωή να εκφράσουν τη δημιουργικότητά τους.

Σε μια πρώτη αποτίμηση των θεμάτων της νεοελληνικής γλώσσας, ο φροντιστής Σπύρος Γόγολος, αναφέρει στον «Η.Α.», πως για την πρώτη απάντηση, οι μαθητές μπορούν να αξιοποιήσουν το πρώτο κείμενο που τους δίνεται, προκειμένου να έχουν μια πλήρη απάντηση. Το 2ο σκέλος, είναι καθαρά προσωπική υπόθεση, όποτε με μόνη προϋπόθεση το α’ ενικό, ο καθένας μπορεί να γράψει τι θεωρεί δημιουργικό.

Παράλληλα, σημειώνει πως η περίληψη ήταν με εστίαση και σχετικά εύκολη, όπως και οι ερωτήσεις επιλογής σωστό/λάθος.

Το Β2 με τα χαρακτηριστικά του επιστημονικού λόγου, χρειαζόταν γνώση των χαρακτηριστικών του επιστημονικού λεξιλογίου και διασύνδεση με το κείμενο. Το Β3α απαιτούσε σχολιασμό του τίτλου (ρήμα, μέγεθος, γλώσσα, ύφος) και το Β3β μετατροπή της σύνταξης από ενεργητική σε παθητική και τις υφολογικές αλλαγές που προκύπτουν.

Το Γ1 αφορούσε την έλλειψη ενδιαφέροντος στην άσκηση των επαγγελμάτων, την αλλοτριωμένη εργασία και προσωπική άποψη, γιατί συμβαίνει αυτό. Ενδεικτικοί κειμενικοί δείκτες: α’ πρόσωπο, μεταφορική χρήση γλώσσας και ασύνδετο σχήμα ή επανάληψη.

Σε κάθε περίπτωση, στα Γιάννενα, τουλάχιστον, οι εξετάσεις εξελίχθηκαν ομαλά, χωρίς καθυστερήσεις στην μετάδοση των θεμάτων ή άλλα προβλήματα.

Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις για τους υποψήφιους των ΓΕΛ θα συνεχιστούν τη Δευτέρα 2 Ιουνίου 2025, με τα μαθήματα Προσανατολισμού: Αρχαία Ελληνικά (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών), Μαθηματικά (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής) και Βιολογία (Ο.Π. Σπουδών Υγείας).

Σήμερα, Σάββατο 31 Μαΐου, «μπαίνουν» στον στίβο των Πανελλαδικών οι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ, με την εξέταση του μαθήματος των Νέων Ελληνικών (Γενικής Παιδείας).

Σχετικά άρθρα

Πρεμιέρα Πανελλαδικών με «Νέα Ελληνικά» και ευχές

«Κλειδί» επιτυχίας η συνέπεια και η υπομονή

Γεωργία Χαλάτση

Πρεμιέρα πανελλαδικών στη σκιά των κυβερνοεπιθέσεων