IONIA KOMBOS PREBEZA
Αίθουσα ΣύνταξηςΕπικαιρότητα

Ακόμη στις μελέτες για την παράκαμψη Φιλιππιάδας

Με ρυθμούς χελώνας προχωρά η παράκαμψη Φιλιππιάδας κυρίως λόγω της απουσίας πολιτικής βούλησης από την πλευρά της πολιτείας να δώσει λύσεις σε μια σειρά οδικών εκκρεμοτήτων στην Ήπειρο, οι οποίες όχι μόνο δεν προωθούν την ανάπτυξη, αλλά θέτουν και θέματα ασφάλειας.

Η Περιφέρεια Ηπείρου έλαβε την πρωτοβουλία να ολοκληρώσει, έστω και κομμάτι – κομμάτι, τις οδικές συνδέσεις της Πρέβεζας, βάζοντας ως προτεραιότητα την παράκαμψη Φιλιππιάδας, αλλά ακόμη και έτσι, το έργο δεν πρόκειται να ωριμάσει όσο σύντομα θα ήθελε κανείς.
Με απόφαση της Περιφερειακής Επιτροπής εγκρίθηκε η ανάθεση σε τεχνικό σύμβουλο της σύμβασης με τίτλο «Τεχνικές και λοιπές συναφείς επιστημονικές υπηρεσίες για την υποβοήθηση της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Ηπείρου για την ωρίμανση τού έργου Παράκαμψη Φιλιππιάδας έως τον οικισμό Στεφάνης», με προϋπολογισμό 173.600 ευρώ. Είχε προηγηθεί, στις 25 Ιουλίου, η γνωμοδότηση του Συμβουλίου Δημοσίων Έργων της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών, με την οποία είχε εγκριθεί η ανάθεση με προσφυγή σε διαδικασία διαπραγμάτευσης.
Ωστόσο, η μελέτη εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2025, όπως ανέφερε ο περιφερειάρχης Αλέξανδρος Καχριμάνης, απαντώντας στη σχετική ερώτηση του επικεφαλής της παράταξης «κοινό των Ηπειρωτών» Γιάννη Στέφου.
Αβέβαιη είναι ακόμη και η πηγή χρηματοδότησης, με τον κ. Καχριμάνη να σημειώνει πως με τη χρηματοδότηση του έργου από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ήπειρος» περιορίζονται οι δυνατότητες για άλλα οδικά έργα, καθώς ήδη είναι ενταγμένα η παράκαμψη Αρχαίας Νικόπολης και ο Μεγάλος Δακτύλιος Ιωαννίνων.
Την προοπτική χρηματοδότησης του έργου από το ΕΣΠΑ πάντως αμφισβήτησαν και ο κ. Στέφος, που σημείωσε την «αδιαφορία και απουσία» της πολιτείας, και ο επικεφαλής της παράταξης «Ήπειρος Όλον» Στέφανος Ζούμπας. «Όταν αυτό το έργο δεν έχει μπει στο ΕΣΠΑ, θα είναι πολύ δύσκολο να γίνει ακόμη και αν αποκτήσει ωριμότητα, γιατί δεν υπάρχει κεντρική πολιτική βούληση. Ήρθε και ξανά ήρθε ο κ. Ταχιάος, αλλά δεν υπάρχει τίποτα, όπως δεν υπήρχε στο Ιωάννινα – Κακαβιά. Είμαστε θετικοί για το έργο, αλλά να είμαστε προσεκτικοί», σημείωσε.
Στην εισήγησή του, ο περιφερειάρχης ενημέρωσε αναλυτικά τα μέλη της Περιφερειακής Επιτροπής για το ιστορικό του έργου, που είχε αναλάβει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, προχωρώντας σε λεπτομερή αναφορά για τις ενέργειες και την πρόοδο που σημειώθηκε στο διάστημα που το έργο ανέλαβε να προωθήσει η Περιφέρεια Ηπείρου, με σημαντική μάλιστα μείωση του κόστους.
«Πρόκειται για μια πονεμένη ιστορία», ανέφερε χαρακτηριστικά, σημειώνοντας ότι αρχικά το κόστος του τμήματος από την Ιόνια Οδό μέχρι την Γέφυρα Καλογήρου, μήκους 4.600 μ. περίπου, όπως αυτό εκτιμήθηκε κατά την έναρξη της εκπόνησης των μελετών από το Υπουργείο, «διπλασιάστηκε» μετά την εκπόνηση της μελέτης θεμελίωσης του επιχώματος του προβλεπόμενου αρχικά ανισόπεδου κόμβου, η οποία εντόπιζε την ύπαρξη κινδύνου ρευστοποίησης και πρότεινε την κατασκευή χαλικοπασσάλων. Αποτέλεσμα ήταν το κόστος των 50 εκ. ευρώ τότε, να προσεγγίσει με τη σημερινή πρόβλεψη αναθεώρησης τα 70 εκατ. ευρώ.
Με την αναθεώρηση (αναπροσαρμογή), που ακολούθησε από το Υπουργείο, το εκτιμώμενο κόστος της νέας πρότασης, που περιλάμβανε επίσης χαλικοπασσάλους, υπολογίζεται σε 39,5 εκατ., χωρίς να περιλαμβάνονται οι οριστικές μελέτες οδοποιίας, υδραυλικών, σήμανσης κ.λπ., καθώς και οι μελέτες θεμελίωσης και στατικών των μεγάλων τεχνικών γεφύρωσης του αρδευτικού αύλακα, του ποταμού Λούρου και των κάτω διαβάσεων αποκατάστασης του οδικού δικτύου της περιοχής, ενώ έχει λήξει και η περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου.
Οι τοπογραφικές μελέτες δεν έχουν παραδοθεί στην Περιφέρεια Ηπείρου σε ηλεκτρονική επεξεργάσιμη μορφή και απαιτείται η επέκταση/επικαιροποίηση τους. Υπολογίζοντας και αυτά, το εκτιμώμενο κόστος (με την πρόταση του Υπουργείου) ανέρχεται στα 49 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ & χωρίς αναθεώρηση) ως μη δεσμευτικό.
Η Περιφέρεια, ανέφερε στη συνέχεια ο κ. Καχριμάνης και έχοντας υπόψη την εμπειρία από την κατασκευή του έργου της Ιόνιας Οδού, προχώρησε στην εξέταση λύσεων χωρίς χαλικοπασσάλους, που καθιστούν πολύ οικονομικότερο το έργο.
Μέχρι σήμερα έχει προχωρήσει στις απαραίτητες ενέργειες ωρίμανσης του έργου, σε αξιολόγηση των υφιστάμενων μελετών, τοπογραφική μελέτη, μελέτη οδοποιίας, γεωτεχνική έρευνα και μελέτη επιχώματος περιοχής Γέφυρας Καλογήρου, υδραυλική μελέτη και μελέτη διευθέτησης ποταμού Λούρου, στατικές μελέτες τεχνικών έργων, μελέτη σήμανσης ασφάλειας και περιβαλλοντική μελέτη.
Με βάση αυτές τις ενέργειες, προκύπτει η δυνατότητα περαιτέρω μείωσης του κόστους του τμήματος εξαιτίας του περιορισμού του μήκους της αρτηρίας κατά 500 μ. λόγω της μετατόπισης του άξονα από την παραποτάμια διαδρομή σε μια νεότερη, της τεκμηρίωσης ότι δεν υπάρχει κίνδυνος ρευστοποίησης και ότι δεν απαιτείται κατασκευή χαλικοπασσάλων για τη θεμελίωση των εκεί επιχωμάτων ύψους 4-5 μ., και της δυνατότητας αντικατάστασης των εξυγιάνσεων με βραχώδη επιχώματα.
Σε άλλο σημείο της τοποθέτησής του και με αφορμή το πρόσφατο δυστύχημα που έγινε στην πόλη της Φιλιππιάδος, ο περιφερειάρχης εξήγησε ότι εδώ και χρόνια, με απόφαση που έχει δημοσιευτεί στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, τα τμήματα του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου, τα οποία διέρχονται εντός σχεδίων οικισμών, έχουν περιέλθει στην αποκλειστική αρμοδιότητα των Δήμων.
«Αν ζητήσει συνδρομή για μελέτη ο δήμος, μπορεί να τη δώσουμε, αλλά δεν μπορούμε παραπέρα», σημείωσε.

Σχετικά άρθρα

Σε καλό δρόμο η προσπάθεια για αντλίες θερμότητας

Κατεβάζει τον πήχη των προσδοκιών ο Αλ. Καχριμάνης

Αναίρεσε την πρωθυπουργική δέσμευση για το στρατόπεδο Βελισσαρίου ο Αλ. Καχριμάνης

Γεωργία Χαλάτση