ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Αίτημα επιστροφής στα αμφιθέατρα με έναν διαφορετικό τρόπο

Στην ακύρωση των εξετάσεων στο μάθημά του προχώρησε ο καθηγητής Λαογραφίας του πανεπιστημίου Ιωαννίνων Β. Νιτσιάκος, μετά από τη διαπίστωση οργανωμένης μαζικής αντιγραφής

Το αίτημα για επαναλειτουργία των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων δια ζώσης, με όλα τα αναγκαία μέτρα μπαίνει πλέον επιτακτικά στην δημόσια συζήτηση, παίρνοντας τα «σκήπτρα» από το θέμα της πανεπιστημιακής αστυνομίας, που μονοπώλησε το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης.

Ωστόσο, τουλάχιστον στην περιφέρεια, η πανεπιστημιακή κοινότητα βάζει εδώ και μήνες σε πρώτο πλάνο το θέμα της επαναλειτουργία τμημάτων και σχολών, ειδικά σε ό,τι αφορά εργαστηριακά μαθήματα και κλινικές.

Φοιτητές, μέλη ΔΕΠ και πρυτανικές αρχές τονίζουν την ανάγκη λήψης μέτρων για τη λειτουργία της δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης και αυτό αναδείχθηκε έντονα στην τελευταία απόφαση της Συγκλήτου του πανεπιστημίου Ιωαννίνων, που έθεσε το θέμα αυτό ως κυρίαρχο, πέρα από την άρνησή της στην αστυνομική παρέμβαση.

Εκεί εξάλλου εδράζεται και η συμφωνία της Συγκλήτου, όπως αναφέρεται στην απόφαση, με τα αιτήματα των φοιτητών που συνεχίζουν την κατάληψη της πρυτανείας αλλά και τις κινητοποιήσεις, με βασικό αίτημα την επαναλειτουργία του Ιδρύματος, κάτι όμως που το υπουργείο Παιδείας απορρίπτει για ολόκληρο το εαρινό εξάμηνο, τουλάχιστον μέχρι στιγμής.

Η ελλιπής εκπαίδευση, ειδικά σε αντικείμενα που δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να καλυφθούν με την τηλεκπαίδευση, όπως τα εργαστήρια και οι κλινικές για τους φοιτητές της Ιατρικής, είναι το ένα σκέλος του προβλήματος, το οποίο έχει αναδειχθεί και με κινητοποιήσεις των φοιτητών, που έχουν ως κεντρικό σύνθημα: «Γιατρός γίνεσαι στην κλινική και όχι μέσω υπολογιστή».

Το δεύτερο σκέλος έχει να κάνει συνολικά με τη διαδικασία της τηλεκπαίδευσης και αναδείχθηκε περίτρανα με αφορμή την ακύρωση των εξετάσεων από τον καθηγητή του πανεπιστημίου Ιωαννίνων Βασίλη Νιτσιάκο, μετά από διαπίστωση οργανωμένης μαζικής αντιγραφής. Προφανώς το θέμα αυτό δεν αφορά μόνο τον συγκεκριμένο καθηγητή, αλλά έχει διαστάσεις, όπως αναφέρει και ο ίδιος σε κείμενο του που δημοσιεύθηκε, με τους καθηγητές να αναζητούν τρόπους να αποφύγουν τη μαζική αντιγραφή.

Ο κ. Νιτσιάκος ζήτησε από τη Γενική Συνέλευση του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του πανεπιστημίου Ιωαννίνων να ακυρωθούν οι εξετάσεις στο μάθημα «Εισαγωγή στη Λαογραφία», που δίδαξε ως υποχρεωτικό στους φοιτητές του πρώτου εξαμήνου, καθώς διαπίστωσε οργανωμένη μαζική αντιγραφή, με το αίτημα να γίνεται ομόφωνα δεκτό, με την επισήμανση από τα μέλη της Συνέλευσης ότι «το σύστημα εξέτασης μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας έχει οδηγήσει σε ακραία μορφή παθογένειες και νοσηρά φαινόμενα, που έτσι κι αλλιώς αντιμετωπίζουν τα πανεπιστήμια».

Μάλιστα, αποφασίστηκε, πέραν της ακύρωσης και επανάληψης της συγκεκριμένης εξέτασης, να εκδοθεί αυστηρή ανακοίνωση προς τους φοιτητές να σταματήσει αυτό το φαινόμενο που εξευτελίζει την εκπαιδευτική διαδικασία και θέτει επίσης ζητήματα ηθικής τάξεως.

Όπως εξηγεί ο κ. Νιτσιάκος, στις κοινωνικές και ανθρωπιστικές επιστήμες είναι γνωστό ότι δεν ενδείκνυνται τρόποι εξέτασης, όπως π.χ, πολλαπλών επιλογών κ.λπ., διότι το ζητούμενο είναι η ανάπτυξη ενός θέματος με κριτικό τρόπο και ανάλογη επιχειρηματολογία. Με αυτή τη λογική και διενεργώντας πρώτη φορά εξ αποστάσεως εξετάσεις σε πολυπληθές φοιτητικό κοινό, έθεσε απλά ερωτήματα για να αξιολογήσει το κατά πόσο οι εξεταζόμενοι ασχολήθηκαν σοβαρά με το αντικείμενο και εξοικειώθηκαν με θεμελιώδη ζητήματα της επιστήμης. «Αντί, λοιπόν, να λάβω ηλεκτρονικά κείμενα πρωτογενούς σκέψης, βρέθηκα μπροστά στο σοκαριστικό φαινόμενο να διακρίνω πανομοιότυπα κείμενα σε τέσσερις ομάδες (σχεδόν copy paste). Όσοι προσπάθησαν να τα διαφοροποιήσουν στο ελάχιστο, αλλάζοντας κάποιες λέξεις κατά κανόνα, έγραψαν ακατανόητα πράγματα. Εκ των υστέρων πληροφορήθηκα από μέλη της συνέλευσης ότι αυτό γίνεται συστηματικά από τη στιγμή που εφαρμόστηκε η εξ αποστάσεως εκπαίδευση και όλοι αντιμετωπίζουν πρόβλημα και προσπαθούν να επινοήσουν τρόπους αποτροπής αυτού του εκπαιδευτικά αποτρόπαιου φαινομένου. Έθεσα στη συνέλευση και την ηθική διάσταση του θέματος, δηλαδή με ποιους κώδικες αξιών κοινωνικοποιούνται όλοι αυτοί οι νέοι,  ώστε να θεωρούν ότι μπορούν να προχωρήσουν στις σπουδές τους αντιγράφοντας και στη ζωή τους γενικότερα με ανάλογες συμπεριφορές και νοοτροπίες. Αυτή είναι η νέα μας γενιά; Αν ναι, τις πταίει;», σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Νιτσιάκος.

Παράλληλα, απευθύνει ένα αγωνιώδες ερώτημα και προς την ηγεσία του υπουργείου. «Μήπως πρέπει να σκεφτεί σοβαρά το θέμα του ανοίγματος των πανεπιστημίων, έστω σταδιακά και λαμβάνοντας όλα τα απαραίτητα μέτρα που αφορούν στην πανδημία; Μήπως; Εννοείται ότι το κείμενο αυτό έχει αποδέκτη την κοινωνία ολόκληρη και εμάς τους δασκάλους και σε καμία περίπτωση δεν έχει την πρόθεση να κατηγορήσει τους φοιτητές ούτε να τους βάλει όλους σε ένα καζάνι. Η αναφορά είναι γενική σε αυτή την παθογένεια και μοναδικός στόχος είναι η απαλλαγή των εκπαιδευτικών θεσμών από αυτά τα φαινόμενα», τονίζει.

Επί του συγκεκριμένου οι φοιτητές θα κληθούν να επιλέξουν κατά τη διαδικασία της επανάληψης των εξετάσεων εάν επιθυμούν προφορική εξέταση ή ανάθεση εργασίας, έτσι ώστε και να μην αδικηθεί κανείς και ο διδάσκων να είναι εντάξει με τη συνείδησή του.

Μετά τη δημοσιοποίηση της ακύρωσης των εξετάσεων στο μάθημα, ο κ. Νιτσιάκος, επισημαίνει σε ανάρτησή του την προθυμία του για προφορική εξέταση όσων φοιτητών επιθυμούν αλλά και για διευκόλυνση με κάθε τρόπο επί πτυχίω φοιτητές ή άλλες ειδικές περιπτώσεις. «Η μαζικότητα του φαινομένου της αντιγραφής αδικεί όσους δε συμμετείχαν σε αυτό το λυπηρό γεγονός. Ως πανεπιστημιακός δάσκαλος επί 32 συναπτά έτη μάχομαι και αγωνιώ για την προσφορά υψηλού επιπέδου σπουδών και για τη μετάδοση θετικών αξιών στους μαθητές μας. Εννοείται ότι για την κοινωνικοποίηση των νέων ευθυνόμαστε εμείς οι μεγάλοι. Το μήνυμα που θέλω να δώσω, είναι όλοι μαζί να βγούμε από τη νοσηρότητα και να βαδίσουμε στον δρόμο της αρετής», σημειώνει.

Σχετικά άρθρα

Το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων γιορτάζει τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων

Ζητούμενο η ενίσχυση των συνεργειών με ιδρύματα της Γαλλίας

Στόχος του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων να γίνει η πρώτη επιλογή