ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Αλλάζει εκ νέου το τοπίο στα ΑΕΙ

Εσωτερικό «Erasmus», κοινά και διπλά πτυχία, οργάνωση βιομηχανικών διδακτορικών, αλλά και θεσμοθέτηση πλαισίου ίδρυσης start-ups φοιτητών/διδακτόρων προβλέπει το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία, το οποίο παρουσιάστηκε την Πέμπτη στην έκτακτη Σύνοδο Πρυτάνεων από την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως.

Παράλληλα δρομολογούνται αλλαγές στο καθεστώς δωρεάν φοίτησης σε μεταπτυχιακά, με δίδακτρα μέσω εισαγωγής προϋποθέσεων αριστείας και κοινωνικών κριτηρίων.

Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, η ενίσχυση της αυτονομίας των Πανεπιστημίων, η αποκέντρωση αρμοδιοτήτων από το υπουργείο προς τα ΑΕΙ, η παροχή ευελιξίας, η διεπιστημονικότητα, η κινητικότητα φοιτητών και η ανάπτυξη εξωστρέφειας είναι μερικές από τις βασικές έννοιες που διαπνέουν το επερχόμενο νομοσχέδιο. Οι ρυθμίσεις διαρθρώνονται ειδικότερα σε τέσσερις επιμέρους βασικούς άξονες, ενώ στο νομοσχέδιο θα ενταχθεί και το νέο μοντέλο διοίκησης των Πανεπιστημίων.

Εσωτερική κινητικότητα φοιτητών μεταξύ των ελληνικών Πανεπιστημίων

Με το επικείμενο νομοσχέδιο εισάγονται βασικές ρυθμίσεις που εστιάζουν στα προγράμματα σπουδών, την έρευνα αλλά και το διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό, όπως ενδεικτικά:

  • εκσυγχρονισμός προγραμμάτων σπουδώνκαι αναβάθμιση της ποιότητάς τους μέσω πιστοποίησής τους από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης πριν την έναρξη λειτουργίας τους,
  • δυνατότητα ίδρυσης περισσοτέρων προγραμμάτων σπουδών από ένα Τμήμα, αλλά και οργάνωσης διεπιστημονικών και διπλών προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών στο πλαίσιο συνεργασιών Τμημάτων του ίδιου ή άλλου ΑΕΙ,
  • ευελιξία στη δόμηση του προγράμματος σπουδών και επιλογή μαθημάτων μέσω του Ιδρυματικού καταλόγου μαθημάτων – θέσπιση συστήματος εσωτερικής κινητικότητας φοιτητών μεταξύ των Ελληνικών Πανεπιστημίων για ένα ακαδημαϊκό εξάμηνο σε πρόγραμμα σπουδών άλλου Πανεπιστημίου – ακόμη και μη ομοειδούς γνωστικού αντικειμένου,
  • απελευθέρωση του πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας μεταπτυχιακών, παροχή της δυνατότητας ίδρυσης επαγγελματικών μεταπτυχιακών και απασχόλησης εμπειρογνωμόνων από την αγορά εργασίας, εξορθολογισμός του καθεστώτος δωρεάν φοίτησης σε μεταπτυχιακά με δίδακτρα μέσω εισαγωγής προϋποθέσεων αριστείας και κοινωνικών κριτηρίων,
  • δυνατότητα οργάνωσης βιομηχανικών διδακτορικών,
  • ενίσχυση της ερευνητικής δραστηριότητας μέσω τηςίδρυσης ερευνητικών κέντρων και διϊδρυματικών ερευνητικών κέντρων εντός των Πανεπιστημίων σε συνεργασία με Πανεπιστήμια της αλλοδαπής, δυνατότητα στελέχωσης με ερευνητές επί θητεία αμειβόμενους από ίδιους, ιδιωτικούς και διεθνείς πόρους, προσέλκυση Επισκεπτών καθηγητών και Ερευνητών και προώθηση δράσεων ανταλλαγής Ερευνητών.
  • Πλήρης αναδιάρθρωση του συστήματος εκλογής και εξέλιξης μελών ΔΕΠ που εξασφαλίζει τη διαφάνεια, την αξιοκρατία και την αντικειμενικότητα.

Ενίσχυση λειτουργικότητας ΑΕΙ

Παράλληλα θεσμοθετούνται νέα αναπτυξιακά εργαλεία για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας και της οργανωτικής λειτουργίας των ΑΕΙ, πέραν των Οργανισμών και των Εσωτερικών Κανονισμών, όπως σύνταξη πολυετούς στρατηγικού σχεδίου και των επιμέρους ακαδημαϊκών μονάδων τους, σχεδίου ψηφιακού μετασχηματισμού, σχεδίου αειφορίας και σχεδίου προσβασιμότητας ατόμων με αναπηρία. Επιπλέον, σύμφωνα με το υπουργείο, απλοποιείται το πλαίσιο διεξαγωγής έρευνας, ιδίως σε θέματα οικονομικής διαχείρισης των ερευνητικών έργων/προγραμμάτων με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση της ερευνητικής δραστηριότητας των Μελών ΔΕΠ.

Προώθηση σύνδεσης ΑΕΙ με την κοινωνία

Άλλη μία στόχευση του νομοσχεδίου είναι η ενίσχυση του ρόλου των Πανεπιστημίων εντός της κοινωνίας, με προαγωγή της γνώσης και της καινοτομίας μέσω βασικών ρυθμίσεων που εστιάζουν σε:

  • Θεσμοθέτηση πλαισίου ίδρυσης start-upsφοιτητών/διδακτόρων/μεταδιδακτόρων και παροχής υπηρεσιών από τα πανεπιστημιακά εργαστήρια σε πολίτες και φορείς.
  • Σύγχρονο πλαίσιο οργάνωσης και λειτουργίας των Εταιρειών Αξιοποίησης και Διαχείρισης της περιουσίας των Πανεπιστημίων σύμφωνα με τα πρότυπα ανωνύμων εταιριών συμφερόντων του Δημοσίου τομέα.
  • Ενίσχυση του ρόλου των Κέντρων Δια Βίου Μάθησης των Πανεπιστημίων καιίδρυση θερινών/χειμερινών προγραμμάτων σπουδών.

Εκσυγχρονισμός ΔΟΑΤΑΠ

Στις προωθούμενες αλλαγές, όπως επισημαίνουν από το υπουργείο Παιδείας, περιλαμβάνεται και η θέσπιση νέου και ευέλικτου πλαισίου για την ακαδημαϊκή αναγνώριση τίτλων σπουδών από Ιδρύματα της αλλοδαπής (δηλ. για φοιτητές εξωτερικού που θέλουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην Ελλάδα), που μειώνει τη γραφειοκρατία, διευκολύνει τον πολίτη, εξυπηρετεί τα Πανεπιστήμια και στηρίζει το αναπτυξιακό πρότυπο της χώρας, περιορίζει τη γραφειοκρατία και αυξάνει την αποτελεσματικότητα. Οι βασικές ρυθμίσεις επικεντρώνονται στα εξής:

  • ίδρυση Μητρώων των ακαδημαϊκά αναγνωρισμένων Πανεπιστημίων της αλλοδαπής και των αλλοδαπών προγραμμάτων σπουδών κάθε κύκλου,
  • κατάργηση της υποβολής ατομικής αίτησης για την έκδοση ατομικής πράξης ακαδημαϊκής αναγνώρισης από μέρους των πολιτών που έχουν σπουδάσει στα ανωτέρω Πανεπιστήμια και θέλουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην Ελλάδα,
  • απελευθέρωση εισδοχής αλλοδαπών και Eλλήνων φοιτητών σε προγράμματα σπουδών β΄ και γ΄ κύκλου των Ελληνικών Πανεπιστημίων, χωρίς την υποχρέωση προηγούμενης αναγνώρισης τίτλου σπουδών.

Εν αναμονή των πρώτων αντιδράσεων

Μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει επίσημη αντίδραση από την πλευρά των πρυτάνεων, οι οποίοι αναμένονται να τοποθετηθούν, αφού προηγουμένως μελετήσουν τις προτάσεις και συζητήσουν το θέμα στα όργανα των ιδρυμάτων.

Κανένα σχόλιο δε θέλησε να κάνει και ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Τριαντάφυλλος Αλμπάνης, επιφυλασσόμενος να τοποθετηθεί σχετικά μετά τη συνεδρίαση της Συγκλήτου και ενδεχομένως αφού γίνει συζήτηση και στη Σύνοδο Πρτάνεων.

Σχετικά άρθρα

Εντός του 2024 ο Ενιαίος Κώδικας Αυτοδιοίκησης

Αποστόλης Τζελέτας

 «Κλεφτοπόλεμος» για την αξιολόγηση

Γεωργία Χαλάτση

«Θα μας τρελάνετε κα. Κεραμέως;»