Ένας δρόμος για ευρωπαϊκούς πόρους φαίνεται να περνάει από τον μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» (Connecting Europe Facilities – CEF), ένα χρηματοδοτικό εργαλείο που έχει προταθεί και εξεταστεί τοπικά, αλλά είναι άγνωστο αν μπήκε ποτέ στην ατζέντα του υπουργείου Υποδομών, ώστε να υποβληθεί προς ένταξη.
Στις 31 Μαρτίου 2021, ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Βάλντις Ντομπρόβσκι, απαντώντας σε ερώτηση για τον αυτοκινητόδρομο Αδριατικής-Ιονίου (AAI) της ευρωβουλευτού της Νέας Δημοκρατίας και του Ε.Λ.Κ. και μέλους της Επιτροπής για τις Μεταφορές και τον Τουρισμό του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Ελίζας Βόζεμπεργκ, αφήνει ανοιχτή τη δυνατότητα χρηματοδότησης του έργου.
«Μολονότι η νομοθετική διαδικασία για τον μηχανισμό “Συνδέοντας την Ευρώπη” 2021-2027 δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, υπό το πρίσμα του μερικού συμβιβασμού μεταξύ των συννομοθετών, τα ελληνικά τμήματα που βρίσκονται στους διαδρόμους του κεντρικού δικτύου Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφοράς (ΔΕΔ-Μ) θα είναι κατ’ αρχήν επιλέξιμα για χρηματοδοτική στήριξη», σημειώνεται στην απάντηση, σύμφωνα με δελτίο τύπου της κ. Βόζεμπεργκ, όπου επισημαίνεται ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφέρει ότι μεγάλα τμήματα του αυτοκινητόδρομου Αδριατικής-Ιονίου, που εκτείνεται από τη Rijeka της Κροατίας έως την Πάτρα, αποτελούν μέρος του κεντρικού δικτύου των διευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών (ΔΕΔ-Μ).
Σχετικά με το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του βαλκανικού αυτού άξονα, η Κομισιόν ενημερώνει ότι παρόλο που μελέτες σχετικά με διάφορα τμήματα στα Δυτικά Βαλκάνια βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη, στο παρόν στάδιο δεν προβλέπεται ακριβής ημερομηνία για την ολοκλήρωση του εν λόγω άξονα.
Ωστόσο, τονίζει ότι για τμήματα που χρειάζονται αναβάθμιση λόγω των πραγματικών προβλέψεων κυκλοφορίας και βρίσκονται σε κράτη μέλη της ΕΕ (π.χ. το τμήμα Ιωάννινα-Κακαβιά), τα κράτη μέλη υποχρεούνται να ολοκληρώσουν τις εργασίες έως το 2030 βάσει του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1315/2013 για την ανάπτυξη του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών.
Η αναγνώριση της αναγκαιότητας αναβάθμισης λόγω των πραγματικών προβλέψεων κυκλοφορίας, είναι ένα εμπόδιο όπως έχει αναφέρει ο περιφερειάρχης Αλέξανδρος Καχριμάνης, ώστε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να χρηματοδοτήσει οδικούς άξονες «τετράιχνης διατομής».
Αυτό είχε διατυπωθεί ένα χρόνο πριν, μετά τη συνάντηση που είχε ο κ. Καχριμάνης με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, όταν και συμφωνήθηκε να ετοιμαστεί μέχρι το καλοκαίρι ο φάκελος του έργου, ώστε να κατατεθεί για χρηματοδότηση με 100 εκατ. ευρώ (50 εκατ. για δύο χρόνια) από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ). Είχε επίσης συζητηθεί να κατατεθεί αντίστοιχος φάκελος, για άντληση άλλων 100 εκατ. ευρώ από το χρηματοδοτικό εργαλείο CEF, ενώ άλλα 50 εκατ. θα συνεισφέρει η περιφέρεια Ηπείρου. Το υπόλοιπο ποσό, εκτιμήθηκε ότι ενδεχομένως να διατεθεί από τον παραχωρησιούχο.
Πάντως, μέρος του έργου, επιδιώκεται να χρηματοδοτηθεί από ευρωπαϊκούς πόρους εντασσόμενο στον άξονα της οδικής ασφάλειας του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης, όπως προκύπτει και από τις πρόσφατες δηλώσεις του κ. Καχριμάνη. «Ετοιμάζουμε το τμήμα Καλπάκι – Κακαβιά ως τρίιχνο δρόμο και μάλιστα ως έργο οδικής ασφάλειας, γιατί όπως ξέρετε σε αυτό το σημείο έχουμε πολλά ατυχήματα, όπως το ίδιο συμβαίνει και για το τμήμα Γιάννενα – Καλπάκι», ανέφερε.
Επίσης το 2017, ο τότε υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης απαντά σε ερώτηση του βουλευτή Ιωαννίνων Κ. Τασούλα, αναφέροντας πως «ο άξονας Ιωάννινα-Κακαβιά (2 λωρίδες ανά κατεύθυνση με κεντρική νησίδα μέχρι Καλπάκι και μία λωρίδα ανά κατεύθυνση από εκεί μέχρι Κακαβιά, συνολικού μήκους 69,82 χλμ.) που θα συνδέεται με το υφιστάμενο οδικό δίκτυο και τους οικισμούς με 9 κόμβους, μπορεί να χρηματοδοτηθεί από το πρόγραμμα Connecting Europe Facility (CEF) με συντονισμό ενεργειών των υπουργείων Υποδομών, Οικονομικών και Ανάπτυξης.
Την προοπτική ένταξης του τμήματος αυτού στον μηχανισμό CEF έχει επισημάνει ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, βουλευτής Ιωαννίνων της Νέας Δημοκρατίας Σταύρος Καλογιάννης από το 2013, ενώ σε ανακοίνωσή του επίσης το 2017 σημειώνει πως ως αναπληρωτής υπουργός είχε θέσει το έργο σε προτεραιότητα και το παρέδωσε, το 2013, με απόλυτη ωριμότητα, από πλευράς μελετών και αδειοδοτήσεων, ώστε να μπορεί να ενταχθεί είτε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών», είτε στο CEF, ακόμη και σε συνδυασμό αυτών των προγραμμάτων, ή να χρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
