megalosdaktylios drone
ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Σε ελώδη έκταση και με μη επαρκείς γεωτεχνικές μελέτες

«Κολοβός» κινδυνεύει να μείνει ο μεγάλος δακτύλιος της πόλης των Ιωαννίνων, καθώς έχει προκύψει ζήτημα για ένα τμήμα 500 περίπου μέτρων στην κατάληξη του οδικού άξονα κοντά στο Πανηπειρωτικό Στάδιο.

Το πρόβλημα έχει να κάνει με το ότι η ανάδοχος εταιρεία («Εργοδυναμική Πατρών ΑΤΕ) διαπίστωσε, μετά από συμπληρωματικές γεωτεχνικές έρευνες, ότι απαιτούνται πρόσθετες εργασίες για τη βελτίωση του εδάφους με την κατασκευή χαλικοπασσάλων, με δεδομένο ότι προκύπτουν σαφείς ενδείξεις ύπαρξης ρευστοποιήσιμων στρώσεων «μηδενικής» πρακτικά συνοχής και υψηλής συμπιεστότητας, καθώς και η ανάγκη κατασκευής ωπλισμένου επιχώματος αντί του «ειδικού» επιχώματος από υψηλής πυκνότητας διογκωμένη πολυστερίνη (EPS), που προβλεπόταν αρχικά στην μελέτη, καθώς αφενός δεν προσφέρει περαιτέρω ασφάλεια στην κατασκευή, αφετέρου, λόγω του υψηλού κινδύνου πλημμύρας της περιοχής, ελλοχεύει ο κίνδυνος πλεύσης της κατασκευής.
Τα παραπάνω περιγράφονται στην εισήγηση της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Ιωαννιτών προς το Τεχνικό Συμβούλιο Δημοσίων Έργων Περιφέρειας Ηπείρου, το οποίο ομόφωνα ενέκρινε την τροποποίηση της μελέτης. Σύμφωνη γνώμη για τις τροποποιήσεις εξέφρασε και ο ιδιώτης μελετητής, που είχε εκπονήσει την αρχική μελέτη, χωρίς, ωστόσο, όπως εκ των πραγμάτων αποδεικνύεται, να προχωρήσει σε επαρκή εκτίμηση των χαρακτηριστικών των εδαφών, από τα οποία διέρχεται ο μεγάλος δακτύλιος.
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει σε έγγραφο προς τη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Ιωαννιτών, με βάση τις απαιτήσεις της σύμβασης και το προτεινόμενο γεωτεχνικό πρόγραμμα, εκτελέστηκε μία δειγματοληπτική γεώτρηση βάθους 15,45 μ., από την οποία προέκυψε ότι η περιοχή, στην οποία πρόκειται να κατασκευαστεί το επίχωμα, δομείται από αργιλοιλιώδη έως αργιλοαμμώδη υλικά. Ωστόσο, από το συμπληρωματικό γεωτεχνικό πρόγραμμα, αποτελούμενο από δύο γεωτρήσεις σε βάθος 35 μ. και πενετρομετρήσεις, καταδείχθηκε η ύπαρξη ιδιαίτερα μαλακών – χαλαρών στρώσεων, ενώ διαπιστώθηκε ότι η περιοχή, στην οποία πρόκειται να κατασκευαστεί το επίχωμα, είναι «ελώδης – βουρκώδης». Επιπλέον, τίθεται θέμα πλημμύρας με το νερό να αναμένεται έως και 3,50 μ. υψηλότερα από το σημερινό έδαφος.
Η απόφαση τροποποίησης της μελέτης δεν μπορεί να γίνει ελαφρά τη καρδία, καθώς προκύπτει και ένα σημαντικό κόστος, που εκτιμάται στα 2 εκατ. ευρώ περίπου σε ένα έργο των 16,75 εκατ. ευρώ. Κόστος που θα απαιτήσει ο ανάδοχος, αλλά πρακτικά είναι αδύνατον να καταβάλει ο Δήμος Ιωαννιτών, άρα καλείται η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης της Περιφέρειας Ηπείρου να δώσει τη λύση.
Το ότι το θέμα εισάγεται προς συζήτηση στη σημερινή συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής χωρίς πολιτική εισήγηση, δείχνει πιθανώς και το ότι δεν έχει εξασφαλιστεί σύμφωνη γνώμη για επιπρόσθετη χρηματοδότηση, κάτι που είχε συμβεί στην περίπτωση της επέκτασης του βιολογικού καθαρισμού με τη διοίκηση της ΔΕΥΑΙ να εισηγείται την καταβολή του πρόσθετου ποσού, έχοντας εξασφαλίσει τη δέσμευση για επιπλέον χρηματοδότηση.
Η συζήτηση, πάντως, στη σημερινή συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς είναι προφανές ότι δεν μπορεί να μείνει εκτός συζήτησης και το ποιος ανέλαβε την ευθύνη χάραξης ενός κομβικής σημασίας οδικού άξονα σε μια περιοχή, η οποία είναι γνωστό πως πνίγεται στα νερά και για την οποία υπήρχαν παρεμβάσεις περιβαλλοντικών οργανώσεων ότι αποτελεί υγρότοπο, χωρίς να γίνουν όλες οι απαραίτητες γεωτεχνικές μελέτες.

Και μετακίνηση ενός κόμβου

Στην εισήγηση της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών για τροποποίηση της μελέτης περιλαμβάνεται και η μετατόπιση ενός ισόπεδου κυκλικού κόμβου, μετά από αίτημα της κοινότητας Ανατολής.
Το αίτημα αφορά την κατασκευή του κόμβου στη διασταύρωση της αστικής αρτηρίας με την οδό Παμβώτιδας αντί της οδού Αβέρωφ, με το αιτιολογικό ότι η οδός Παμβώτιδας εξυπηρετεί με πλέον άμεσο τρόπο χρήσεις, όπως οι αθλητικές εγκαταστάσεις του γηπέδου Ανατολής, το 2ο Γυμνάσιο Ανατολής και ο παραλίμνιος πεζοποδηλατόδρομος. Η νέα θέση κρίθηκε ότι δεν επιδρά στις βασικές αρχές σχεδιασμού, ενώ δεν προκύπτει και κάποιο επιπλέον κόστος, επομένως αναμένεται να υιοθετηθεί.
Να σημειωθεί ότι ο συγκεκριμένος κόμβος δεν έχει σχέση με το αίτημα, που έχουν διατυπώσει κάτοικοι της περιοχής παραπλεύρως της προέκτασης της οδού Βορείου Ηπείρου, από το σημείο που διασταυρώνεται με την οδό Σπύρου Λούη έως και την Καλλέργη περίπου, που ονομάζεται περιοχή Γλύνα – Πέτρα.

Σχετικά άρθρα

Μεγάλος Δακτύλιος – Δεν κάνει πίσω για τη χαλικοπασσάλωση η δημοτική αρχή

Παράταση 15 μηνών με το «αγκάθι» να παραμένει

Με ρυθμούς χελώνας…

Δημήτρης Πάνου