Μια σειρά από τροποποιήσεις στην κατανομή των πόρων του επιχειρησιακού προγράμματος «Ήπειρος 2014-2020» αναμένεται να αποφασιστούν από την περιφέρεια Ηπείρου, μετά από εισήγηση της 4ης Επιτροπής Παρακολούθησης του προγράμματος, που συνεδριάζει την Τρίτη 20 Νοεμβρίου στις 10 το πρωί, στο ξενοδοχείο Du Lac.
Η σημαντικότερη, ίσως, αλλαγή αφορά την απόφαση της περιφέρειας να μεταφέρει τα κονδύλια, που είχε δεσμευμένα για να ενισχύσει την κατασκευή της συνέχισης της Ιόνιας Οδού έως την Κακαβιά, σε άλλα οδικά έργα, με πιθανότερο αυτό της σύνδεσης της Ιόνιας Οδού με την Πρέβεζα. Πρόκειται για ένα ποσό 10 εκ. ευρώ, το οποίο προοριζόταν για την κατασκευή του τμήματος Καλπάκι-Γέφυρα Αγίων, όπως πολλές φορές είχε δηλώσει ο περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέκος Καχριμάνης, ακόμη και ενώπιον του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη.
Το ποσό των 10 εκ. ευρώ αποτυπωνόταν και στο επιχειρησιακό πρόγραμμα της περιφέρειας Ηπείρου, στην επενδυτική προτεραιότητα για την αναβάθμιση του οδικού δικτύου του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών. Ωστόσο, με δεδομένο πως το υπουργείο Υποδομών δεν έχει καταφέρει να βρει έως σήμερα πόρους για τη χρηματοδότηση του οδικού άξονα Γιάννενα-Κακαβιά, η Επιτροπή Παρακολούθησης κρίνει πως η υλοποίηση μόνο ενός μικρού μέρους του άξονα καθιστά αμφίβολο το αποτέλεσμα της παρέμβασης. Κατά συνέπεια προτείνει τη μεταφορά των διαθέσιμων πόρων στην επενδυτική προτεραιότητα «Ενίσχυση της περιφερειακής κινητικότητας μέσω της σύνδεσης δευτερευόντων και τριτευόντων κόμβων στην υποδομή ΔΕΔ-Μ, συμπεριλαμβανομένων των πολυτροπικών κόμβων».
Σκοπός της περιφέρειας Ηπείρου είναι τα χρήματα αυτά να διατεθούν για την κατασκευή ενός μικρού τμήματος 4 χλμ. στη σύνδεση Ιόνιας-Πρέβεζας. Βέβαια, τα 10 εκ. ευρώ ίσως δεν είναι αρκετά, ωστόσο, με δεδομένο πως στη συγκεκριμένη επενδυτική προτεραιότητας έχουν έχει ενταχθεί η κατασκευή νέας οδού σύνδεσης της Ιόνιας οδού (Α/Κ Τερόβου) με την περιοχή των Τζουμέρκων και η κατασκευή της οδού Νιάρχου, ενώ αναμένεται η υποβολή της πρότασης για τον μεγάλο δακτύλιο Ιωαννίνων, εκτιμάται πως ενδεχομένως να προκύψουν χρήματα από τις εκπτώσεις.
Γενικότερα, πάντως, η πορεία των έργων του άξονα προτεραιότητας «Ενίσχυση υποδομών μεταφορών» μπορεί να χαρακτηριστεί προβληματική, καθώς είναι χαρακτηριστικό πως δεν υπάρχουν πληρωμές για κανένα έργο. Βασικό λόγο καθυστέρησης αποτέλεσε η έλλειψη ωριμότητας για την έκδοση προσκλήσεων, ενώ ένας επιπλέον παράγοντας καθυστέρησης είναι η απαίτηση για απαλλοτριώσεις ως προπαρασκευαστική ενέργεια για τη δημοπράτηση έργων, διαδικασία η οποία είναι εξαιρετικά χρονοβόρα.
