Η μελέτη, με απόφαση της Δημοτικής Επιτροπής, κατά τη συνεδρίαση της Τρίτης, θα ανατεθεί σε τεχνικό σύμβουλο έναντι 37.000 ευρώ, με στόχο την προστασία και την στατική ασφάλεια των τειχών του Κάστρου, καθώς και την ασφαλή κυκλοφορία πεζών και οχημάτων στην παραλίμνια οδό.
Σύμφωνα με την εισήγηση της υπηρεσίας, το πρανές, που παρεμβάλλεται ανάμεσα στον περιμετρικό δρόμο του Κάστρου και το ύψωμα του Μουσείου Ασλάν Πασά, παρουσιάζει σημαντική κλίση άνω των 45° και ύψος που σε ορισμένα σημεία υπερβαίνει τα 10 μέτρα. Στην εν λόγω περιοχή εντοπίστηκαν παθογένειες (ρωγμώσεις) στην βραχώδη μάζα, γεγονός που επιβάλλει άμεση τεκμηρίωση, διάγνωση και σχεδιασμό κατάλληλων μέτρων σταθεροποίησης, ώστε να αποφευχθούν τυχόν ερπυστικά φαινομένων ή αποκόλληση υλικών.
Το αντικείμενο της υπηρεσίας περιλαμβάνει την υποστήριξη της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών για την εκπόνηση τοπογραφικής αποτύπωσης υψηλής ακρίβειας της περιοχής παρέμβασης, με εφαρμογή σύγχρονων μεθόδων γεωχωρικής απεικόνισης – τεκμηρίωσης, καθώς και την αξιολόγηση κινδύνων και εκτίμηση ευστάθειας πρανούς και τη σύνταξη προτάσεων για τεχνικά έργα αντιστήριξης ή βελτίωσης της κατάστασης των τειχών, όπου θα καταρτιστεί το πρόγραμμα των τεχνικών παρεμβάσεων για τον περιορισμό της παθογένειας και την αποτροπή παρόμοιων μελλοντικών φαινομένων.
Η εκπόνηση των απαιτούμενων μελετών εκτιμάται πως θα γίνει σε τρεις φάσεις, διάρκειας ενός μήνα η καθεμία.
Κυκλοφοριακή προσαρμογή στους ποδηλατόδρομους
Τη λύση του τεχνικού συμβούλου επιλέγει η δημοτική αρχή για δύο ακόμη παρεμβάσεις στο παραλίμνιο μέτωπο. Πρόκειται για την κυκλοφοριακή ωρίμανση στο πλαίσιο ανάπτυξης δικτύου ποδηλατοδρόμων στο παραλίμνιο μέτωπο και την εκπόνηση τοπογραφικής έρευνας και μελέτης στο παραλίμνιο αστικό μέτωπο.
Η πρώτη εντάσσεται στον ευρύτερο σχεδιασμό του Δήμου για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής, τη μείωση των εκπομπών ρύπων και την ενίσχυση της ελκυστικότητας της πόλης, τόσο για κατοίκους όσο και για επισκέπτες.
Η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Ιωαννιτών έχει προχωρήσει στον βασικό σχεδιασμό της επέκτασης και αναδιαμόρφωσης του παραλίμνιου ποδηλατόδρομου από την οδό Στρ. Παπάγου έως και τη Λ. Παπούλια, συνολικού μήκους περί τα 4,6 χλμ, λαμβάνοντας υπόψη τον σχεδιασμό δικτύου με αμφίδρομη πορεία, καθώς και τις απαραίτητες βελτιώσεις για την ενίσχυση της πεζή μετακίνησης.
Ο σύμβουλος θα λειτουργήσει ως τεχνικός σύμβουλος με στόχο την προετοιμασία των απαιτούμενων τεχνικών μελετών και τεκμηριώσεων, για την κυκλοφοριακή οργάνωση στο βασικό οδικό δίκτυο επιρροής της παραλίμνιας περιοχής, ώστε να διαμορφωθούν οι συνθήκες για την ανάπτυξη παρεμβάσεων, που σχετίζονται τόσο με την ανάπτυξη δικτύου ποδηλατοδρόμων και χώρων πρασίνου, όσο και για τον εξορθολογισμό της κυκλοφορίας οχημάτων και πεζών, στο πλαίσιο των κατευθύνσεων του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, του υπό εκπόνηση Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου, αλλά και των ευρύτερων κατευθύνσεων που απορρέουν από το σχέδιο Κλιματικής Ουδετερότητας του Δήμου.
Ειδικότερα, μεταξύ άλλων, στο πλαίσιο της υπηρεσίας θα γίνει αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης των κυκλοφοριακών μεγεθών της περιοχής, διαμόρφωση σχεδίου παρεμβάσεων και δράσεων για την κυκλοφοριακή οργάνωση της περιοχής, με βασικό σκοπό την ενίσχυση χρήσης εναλλακτικών και βιώσιμων «πράσινων» τρόπων μετακίνησης (περπάτημα, ποδήλατο).
Ο εκτιμώμενος χρόνος ανέρχεται σε τέσσερις μήνες και το κόστος σε 8.300 ευρώ, που θα διατεθούν από πόρους του δήμου.
Τοπογραφική μελέτη στο παραλίμνιο μέτωπο
Από το πρόγραμμα των «100 Κλιματικά Ουδέτερων και Έξυπνων Πόλεων» χρηματοδοτείται, με ποσό 20.700 ευρώ, η παροχή υπηρεσιών συμβούλου για την υποστήριξη στην εκπόνηση τοπογραφικής έρευνας και μελέτης στο παραλίμνιο αστικό μέτωπο, που αναμένεται να ολοκληρωθεί σε τέσσερις μήνες.
Η υπηρεσία αφορά στην υποστήριξη προς τη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών για την εκπόνηση τοπογραφικής αποτύπωσης και τη δημιουργία ψηφιακού υποβάθρου στο σύνολο της παραλίμνιας ζώνης. Η περιοχή παρέμβασης περιλαμβάνει την αστική όχθη της λίμνης Παμβώτιδας, από τον Μώλο έως το Πέραμα, καθώς και τις καθέτους συνδέσεις με το δίκτυο των δρόμων της πόλης.
Σύμφωνα με την υπηρεσία, η έλλειψη ψηφιοποιημένων και θεσμοθετημένων στοιχείων για την υφιστάμενη κατάσταση αποτελεί εμπόδιο για την ορθολογική χωρική οργάνωση και τον τεκμηριωμένο πολεοδομικό και τεχνικό σχεδιασμό, ειδικότερα αυτών που σχετίζονται με την ανάπτυξη πιλοτικών ζωνών κλιματικής ουδετερότητας, που αποτελεί αντικείμενο του ευρωπαϊκού έργου με τίτλο: «CRISP» – Creating and monitoring of Climate Neutral Zones in Ioannina City District as pilot activities, που αποτελεί πιλοτική δράση στο πλαίσιο του προγράμματος των 100 κλιματικά ουδέτερων και έξυπνων πόλεων.
Η δημιουργία ενός ενιαίου, πολυθεματικού και επικαιροποιημένου τοπογραφικού υποβάθρου στην περιοχή του παραλιμνίου μετώπου αποτελεί προαπαιτούμενο για την ολοκληρωμένη ωρίμανση τεχνικών έργων ανάπλασης, κυκλοφοριακής αναδιοργάνωσης και αστικών παρεμβάσεων καθώς και βάση για την εκπόνηση ειδικών μελετών (π.χ. αρχιτεκτονικών, φυτοτεχνικών, περιβαλλοντικών, υδραυλικών, κυκλοφοριακών), μεταξύ άλλων.
