Η υπογραφή της σύμβασης είναι προγραμματισμένη για το πρωί της Πέμπτης, καθώς υπεγράφη χθες η κοινή απόφαση των υπουργείων Υποδομών και Εθνικής Οικονομίας για την αύξηση των διοδίων, που αποτελούσε και το τελευταίο εμπόδιο για την υπογραφή της σύμβασης της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis με το ΤΑΙΠΕΔ για την 35ετή παραχώρηση του οδικού άξονα. Με βάση την υπουργική απόφαση, αυξάνεται η χιλιομετρική αποζημίωση κατά τη χρήση του άξονα από 0,03 ευρώ σε 0,04 ευρώ ανά χιλιόμετρο, που δε θα είναι η τελευταία καθώς θα συνοδευτεί από νέες αυξήσεις με την ολοκλήρωση των κάθετων αξόνων.
Μετά την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης, αναμένεται η κύρωσή της από την Ελληνική Βουλή και κυρίως η έναρξη των εργασιών παράδοσης – παραλαβής του άξονα από τον υφιστάμενο παραχωρησιούχο την Εγνατία Οδό, στη νέα εταιρεία που έχει συστήσει ο προτιμητέος επενδυτής, τη Νέα Εγνατία Οδός Παραχώρηση ΑΕ.
Στην εταιρεία αυτή θα περιέλθει το δικαίωμα ανάπτυξης και διαχείρισης του άξονα και θα ελέγχεται από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αφού θα διορίζει τα έξι από τα οκτώ μέλη του ΔΣ της επιχείρησης. Τη λειτουργία του άξονα θα αναλάβει η εταιρεία Νέα Εγνατία Οδός Λειτουργία ΑΕ, που συνέστησαν πρόσφατα οι δύο μέτοχοι, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Egis. Στην εταιρεία αυτή τον έλεγχο θα έχει η γαλλική Egis, η οποία θα ορίζει τα έξι από τα οκτώ μέλη του Δ.Σ. Αμφότερες οι εταιρείες δημιουργήθηκαν πριν από λίγες ημέρες με στόχο να ικανοποιήσουν τις αιρέσεις για την υπογραφή της σχετικής σύμβασης.
Το αντίτιμο, που θα καταβάλει ο προτιμητέος επενδυτής, εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει το 1,5 δισ. ευρώ. Το ακριβές ύψος, ωστόσο, θα καθοριστεί την περίοδο που θα ολοκληρωθεί η συναλλαγή, καθώς από τη διακήρυξη του διαγωνισμού παραχώρησης του άξονα, υπόκειται σε επιτοκιακές διακυμάνσεις.
Παράλληλα, ο παραχωρησιούχος θα αναλάβει το έργο της ανάπτυξης των κάθετων αξόνων της Εγνατίας Οδού, ένα έργο που εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε 850 εκατ. ευρώ. Οι κάθετοι άξονες, μήκους 225 χλμ. θα συνδέσουν την Εγνατία Οδό, με Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία. Μάλιστα δεν αποκλείεται οι πρόδρομες εργασίες των κάθετων αξόνων να ξεκινήσουν αμέσως μετά την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης.
Ο παραχωρησιούχος έχει κάθε λόγο να προχωρήσει τα έργα αυτά καθώς, βάσει της διακήρυξης του διαγωνισμού, μετά από το συγκεκριμένο όγκο έργων που θα εκτελέσει, δικαιούται την εξίσωση των τελών χρήσης της Εγνατίας Οδού με εκείνο των άλλων αξόνων της χώρας. Σήμερα το κόστος χρήσης των λοιπών οδικών αξόνων ανέρχεται σε περίπου 0,05 ευρώ ανά χιλιόμετρο.
Το οικονομικό κλείσιμο της σύμβασης παραχώρησης αναμένεται μέσα στο καλοκαίρι ή το αργότερο τον Σεπτέμβριο. Η σύμβαση που θα υπογραφεί αύριοΠέμπτη θα πρέπει να κυρωθεί με νόμο στη Βουλή, κάτι που αναμένεται να συμβεί μέχρι το καλοκαίρι. Αμέσως μετά θα ξεκινήσουν οι εργασίες παράδοσης παραλαβής του άξονα, οι οποίες αναμένεται να ολοκληρωθούν σε περίπου ένα τρίμηνο.
Καταργούνται και οι δωρεάν μετακινήσεις
Η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης θα σημάνει και το τέλος του δικαιώματος δωρεάν μετακινήσεων, που απολαμβάνουν σήμερα οι κάτοικοι ορισμένων περιοχών.
Σε ό,τι αφορά την Ήπειρο, το δικαίωμα αυτό απολάμβαναν οι κάτοικοι του Νομού Θεσπρωτίας, που δεν κατέβαλαν το αντίτιμο στα διόδια της Τύριας, και οι κάτοικοι του Δήμου Μετσόβου, που δεν πλήρωναν στα διόδια Δροσοχωρίου και Μαλακασίου. Θεωρητικά το δικαίωμα απαλλαγής είχαν όλοι οι κάτοικοι του Νομού Ιωαννίνων, με την Περιφέρεια Ηπείρου να κερδίζει στο ΣτΕ την υπόθεση, αλλά ουδέποτε έτυχε εφαρμογής, καθώς το Υπουργείο Υποδομών δε συμμορφώθηκε.
Ένα δεύτερο ζήτημα για την Ήπειρο είναι ότι η σύμβαση παραχώρησης δε συνοδεύεται από την υποχρέωση κατασκευής έργων στην περιοχή, με κύριο αυτό του κόμβου στον Δρίσκο.
«Την Πέμπτη μεταβιβάζεται η Εγνατία Οδός ΑΕ στον Ιδιωτικό Τομέα. Εμείς ως Περιφέρεια Ηπείρου έχουμε κερδίσει από εποχής Σπίρτζη στο ΣΤΕ την απαλλαγή από διόδια στον Νομό Ιωαννίνων και Θεσπρωτίας στα διόδια του Μαλακασίου, του Δροσοχωρίου και της Τύριας. Δυστυχώς φωνή βοώντος εν τη ερήμω. Κάναμε την μελέτη σύνδεσης του Δρίσκου με Εγνατία Οδό. Περιμένουμε έγκριση, ουδέν. Τι να κάνουμε στην παράδοση από το ΤΑΙΠΕΔ; Φυσικά δε θα είμαστε», αναφέρει ο περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέξανδρος Καχριμάνης, σε ανάρτησή του στο facebook, εκφράζοντας την ενόχλησή του.
