Το lockdown των φυσικών καταστημάτων εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, οι παραγγελίες του Black Friday που ακόμη συνεχίζουν να παραδίδονται, μαζί με τις χριστουγεννιάτικες αγορές έχουν βάλει «δύσκολα» στις εταιρίες κούριερ.
Για καθημερινή «μάχη» κάνουν λόγο εργαζόμενοι στον κλάδο, καθώς καλούνται να ανταπεξέλθουν στις συνθήκες, με τα όρια τους να δοκιμάζονται καθημερινά μέσα σε συνθήκες μεγάλης πίεσης.
Ως «σφαγή» περιγράφει την κατάσταση αυτή τη περίοδο υπεύθυνη εταιρείας ταχυμεταφορών στα Γιάννενα, αναφέροντας πως το ποσοστό της αύξησης των αποστολών σε σχέση με πέρυσι φτάνει το 60,8%. Παρότι από μεριάς τους προνόησαν έγκαιρα, ενισχύοντας τις δομές τους με έξτρα προσωπικό με σκοπό την ομαλή λειτουργία τις ημέρες των εορτών, η πραγματικότητα ήρθε να ξεπεράσει τις όποιες προβλέψεις, με τον αριθμό των αφιχθέντων δεμάτων να «εκτοξεύεται» στα 1.800 ανά ημέρα.
Με τους διανομείς να αναλαμβάνουν να παραδώσουν πάνω από 100 δέματα την ημέρα, ενώ το ανώτατο όριο κυμαίνεται γύρω στα 70-80, η υπεύθυνη της εταιρείας κάνει λόγο για «άθλο» των εργαζομένων, οι οποίοι καταβάλουν τεράστιες προσπάθειες, προκειμένου να μην καταρρεύσει το δίκτυο που δείχνει ακόμα να αντέχει σε τοπικό επίπεδο. Προτεραιότητα στη διακίνηση φυσικά έχουν τα επείγοντα δέματα, όπως φάρμακα και ευπαθή προϊόντα, έναντι άλλων. «Δεν μπορεί να βγει για διανομή μια σφουγγαρίστρα ή ένα ζευγάρι παπούτσια νωρίτερα από τα φάρμακα ενός καρκινοπαθή», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ωράρια για «γερά νεύρα» και οι ώρες που απασχολείται το προσωπικό, προκειμένου να εξυπηρετηθεί όσο το δυνατόν περισσότερο το κοινό, με το νούμερο να μην πέφτει κάτω από τις 15 ώρες ημερησίως, αριθμός που ισχύει για τις τελευταίες τρείς εβδομάδες. «Όλη αυτή η πίεση είναι ακραία ψυχοφθόρα» ανέφερε, ζητώντας την κατανόηση του κόσμου, καθώς το προσωπικό δέχεται πιέσεις από όλες τις κατευθύνσεις, ενώ στάθηκε και σε λίγα περιστατικά όπου πολίτες είχαν αρνητική συμπεριφορά, απαιτώντας με το «έτσι θέλω» να εξυπηρετηθούν παρότι υπήρχε προτεραιότητα.
Δεν παρέλειψε, επίσης, να σημειώσει και τις πιέσεις που δέχονται από τους επιχειρηματίες της πόλης, καθώς με αυτές τις συνθήκες είναι δύσκολο να προμηθευτούν στην ώρα τους τα προϊόντα που εμπορεύονται, ούτως ώστε να διατηρήσουν μια κανονικότητα στα καταστήματά τους.
Αναστολή υπηρεσιών και προκαταβολικές συγγνώμες
Αντιμέτωπες με την ίδια κατάσταση είναι στο σύνολό τους σχεδόν οι ιδιωτικές εταιρίες στον χώρο των ταχυμεταφορών, με τις ανακοινώσεις να βγαίνουν η μια πίσω από την άλλη. Οι καθυστερήσεις στην εξυπηρέτηση είναι πλέον κανόνας, κάποιες φτάνουν στο σημείο να αναστέλλουν υπηρεσίες, αλλά και να ζητούν προκαταβολικά συγνώμη για τις «χειρότερες μέρες» που θα έρθουν.
Την αρχή έκανε η Γενική Ταχυδρομική, η οποία αναγκάστηκε να αναστείλει όλες τις πρόσθετες υπηρεσίες πλην της απλής αποστολής και της αποστολής με αντικαταβολή, όπως αποστολές σπέσιαλ, παράδοση Σάββατο, παράδοση σε δυσπρόσιτες κ.ά.), προκειμένου να ανταποκριθεί στην αυξημένη ζήτηση αυτή την περίοδο. ««Η απρόβλεπτα παρατεταμένη αναστολή λειτουργίας των καταστημάτων λιανικής πώλησης και η εντελώς αστάθμητη πρόβλεψη ως προς τον χρόνο επαναλειτουργίας τους έχουν δημιουργήσει ασφυκτικές πιέσεις σε όλα τα δίκτυα μεταφορών. Η πίεση αυτή αναμένεται να ενταθεί τις επόμενες μέρες λόγω της εορταστικής περιόδου, αφού, κατά παράδοση, αυτό το χρονικό διάστημα παρατηρείται κατακόρυφη αύξηση λιανικών πωλήσεων που υπό τις παρούσες συνθήκες εξυπηρετούνται στο σύνολό τους από ηλεκτρονικές αγορές και άρα καταλήγουν στον αγοραστή μέσω υπηρεσιών ταχυμεταφοράς. Στη Γενική Ταχυδρομική έχουμε έγκαιρα δημιουργήσει τις αναγκαίες υποδομές ώστε να μπορούμε να διεκπεραιώσουμε όγκους έως και 60 % αυξημένους σε σχέση με την περίοδο “κανονικότητας”. Παρά ταύτα η πίεση που ασκεί η αγορά ξεπερνάει ήδη αυτή τη δυνατότητα με άμεση συνέπεια τη δημιουργία δυσλειτουργικών φαινομένων [καθυστερήσεις, λάθη, ζημιές, παράπονα κτλ]. Δεν είναι χωρίς σημασία η επισήμανση ότι σε όχι λίγες περιπτώσεις παρατηρείται πλήρης αδυναμία κατανόησης από χρήστες [αποστολείς ή παραλήπτες], αδυναμία που σχετίζεται με την εντελώς λανθασμένη [και σαφώς υποτιμημένη] άποψη για τη συγκεκριμένη υπηρεσία που αποτελεί το βασικό επιχειρηματικό αντικείμενο της Γενικής Ταχυδρομικής», ανέφερε σε ανακοίνωσή της.
Ακολούθησαν η ΕΛΤΑ Courier και η ACS, ζητώντας την κατανόηση των πολιτών, εξαιτίας των εκτάκτων συνθηκών.
«Δεδομένων των ιδιαζουσών συνθηκών που επέφερε το δεύτερο lockdown, η Black Friday αλλά και η επερχόμενη εορταστική περίοδος, ο όγκος των αποστολών που καλούμαστε να διαχειριστούμε έχει αυξηθεί περισσότερο από οποτεδήποτε στο παρελθόν.
Ενδεικτικά, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο όπου δεν υπήρχαν περιοριστικά μέτρα στην αγορά, το ποσοστό της αύξησης φτάνει έως και το 60,8% ενώ σε σχέση με την περίοδο της άνοιξης υπάρχει αύξηση κατά 22,5%. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να δοκιμάζονται οι υποδομές τόσο των ηλεκτρονικών καταστημάτων όσο και των ταχυμεταφορών, με συνέπεια να παρατηρούνται ιδιαίτερα στην Αττική, τροποποιήσεις και αποκλίσεις στους συνήθεις χρόνους διακίνησης και παράδοσης. Σε κάθε περίπτωση σας διαβεβαιώνουμε ότι, η ΕΛΤΑ Courier αξιολογεί καθημερινά την τρέχουσα κατάσταση βάσει επιχειρησιακού σχεδίου με σκοπό την ικανοποίηση των υπερβολικά αυξημένων αναγκών των πελατών της, έχοντας ήδη προβεί στην επέκταση των υποδομών της, την ενίσχυση των διαθέσιμων υλικοτεχνικών και ανθρώπινων πόρων και την αναδιαμόρφωση των υπηρεσιών της, έτσι ώστε να ανταποκρίνονται καλύτερα στις ιδιαίτερες συνθήκες. Σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων για την κατανόηση και την εμπιστοσύνη σας», σημειώνει στην ανακοίνωσή της η ΕΛΤΑ Courier.
Στην ανακοίνωσή της η ACS επισημαίνει, μεταξύ άλλων: «Η εταιρεία συνεχίζει καθημερινά να αξιολογεί την τρέχουσα κατάσταση και λειτουργεί επεμβατικά με πρόσθετο ανθρώπινο δυναμικό, μεταφορικά μέσα και νέες υποδομές, για να επιτύχει χρόνους διακίνησης των αποστολών όσο πιο κοντά γίνεται στα συνήθη επίπεδα. Ο συνδυασμός του τρέχοντος lockdown, της Black Friday και της προ-εορταστικής περιόδου έχει ωθήσει τον όγκο των αποστολών που μας εμπιστεύονται οι πελάτες μας σε πρωτοφανή επίπεδα, πολύ υψηλότερα από το προηγούμενο lockdown αλλά και οποτεδήποτε στο παρελθόν. Δεδομένων των συνθηκών αυτών, και ως αποτέλεσμα της σημαντικής αύξησης των αποστολών κατά την τρέχουσα εβδομάδα, ο μέσος χρόνος διακίνησης των αποστολών αναμένεται να φθάσει τις έξι εργάσιμες ημέρες, ενώ ενδέχεται κυρίως στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη να ξεπεράσει τους χρόνους αυτούς. Σε κάθε περίπτωση, θα θέλαμε να σας διαβεβαιώσουμε ότι η ACS συνεχίζει τις προσπάθειές της και αξιολογεί τις παρεχόμενες υπηρεσίες της με σκοπό να συναντήσει τις προσδοκίες των πελατών της, ενώ συνιστά στους καταναλωτές να αποφεύγουν την αποστολή ευπαθών προϊόντων την περίοδο αυτή. Λυπούμαστε για οποιαδήποτε αναστάτωση ενδεχομένως προκληθεί λόγω των έκτακτων συνθηκών της αγοράς. Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση, την εμπιστοσύνη σας και την υπομονή σας, ενώ δεσμευόμαστε να σας κρατούμε ενήμερους για τυχόν νεότερες εξελίξεις».
Σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζει και η Speedex, που αναφέρει στην ενημέρωσή της ότι ο μέσος χρόνος διακίνησης των δεμάτων μπορεί να φτάσει τις έξι εργάσιμες ημέρες, ενώ στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη ο χρόνος μπορεί να είναι μεγαλύτερος.
«Στις έκτακτες αυτές συνθήκες, και ιδιαίτερα κατά την ισχύ των περιοριστικών μέτρων (lockdown), βασική μας προτεραιότητα αποτελεί η διατήρηση των λειτουργιών μας και η απρόσκοπτη, κατά το δυνατό, παράδοση των αποστολών. Παρά τις διαρκείς προσπάθειες ελαχιστοποίησης του μέσου χρόνου παράδοσης και δεδομένων των συνθηκών, ο μέσος χρόνος διακίνησης των αποστολών αναμένεται να φθάσει τις έξι εργάσιμες ημέρες, ενώ ενδέχεται κυρίως στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη να ξεπεράσει τους χρόνους αυτούς. Από πλευράς μας, παρακολουθούμε συνεχώς τους δείκτες διαχείρισης των αποστολών μας, με στόχο τον περιορισμό των τυχόν καθυστερήσεων και την επιτυχή παράδοση των αποστολών σε όλο το εξυπηρετούμενο δίκτυο στην Ελλάδα, παρά την πρωτοφανή αύξηση του διακινούμενου όγκου εξαιτίας των σε ισχύ μέτρων συνδυαστικά με την εορταστική περίοδο. Λυπούμαστε για την πιθανή αναμονή και δεσμευόμαστε να σας κρατάμε ενήμερους για οποιαδήποτε νεότερη εξέλιξη», σημειώνει.
