Zygouris protasi 1
Αίθουσα ΣύνταξηςΕπικαιρότητα

Πρόταση κυκλοφοριακής ρύθμισης με στόχο την ένωση των πλατειών

Την αφορμή για να ανοίξει ξανά ένας διάλογος για την ανάγκη εξεύρεσης κυκλοφοριακών λύσεων στο κέντρο των Ιωαννίνων, προκειμένου να δοθεί περισσότερος χώρος στους πεζούς και να ανασάνει η πόλη από τα αυτοκίνητα, έδωσε η παρουσίαση της πρότασης του αρχιτέκτονα Θανάση Ζυγούρη για την ενοποίηση της άνω και κάτω πλατείας.

Ο τίτλος, βέβαια, δεν αποτυπώνει επακριβώς την ουσία του ζητήματος που προσεγγίζει ο κ. Ζυγούρης, καθώς, όπως ανέφερε και ο ίδιος, η πρότασή του –και όχι μελέτη- αφορά μόνο τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και όχι τη διαμόρφωση των ενοποιούμενων χώρων, που εκτείνονται από την κεντρική πλατεία έως το Πάρκο Ηρώων και το Ρολόι.
Η ενοποίηση των χώρων αυτών επιτυγχάνεται με τη διακοπή της κίνησης των οχημάτων και τη δημιουργία ενός «δακτυλίου», κάτι που προβλέπεται να συμβεί σε τρεις φάσεις, ώστε να μη διαταραχθεί η οικονομική και κοινωνική ζωή στο κέντρο, αλλά και για να εξασφαλιστεί η ομαλή κυκλοφορία των οχημάτων κατά τη διάρκεια των εργασιών. Επίσης, διευκολύνεται ο οικονομικός και χρονικός προγραμματισμός για την πραγματοποίηση του έργου.
Στην Α’ φάση καταργείται εντελώς η κυκλοφορία μπροστά από την κεντρική πλατεία και επιτυγχάνεται η πρώτη ενοποίηση. Η κυκλοφορία διοχετεύεται μέσω της οδού Σπύρου, η οποία γίνεται διπλής κυκλοφορίας (άνοδος–κάθοδος), και της αρχής της Μπιζανίου, που παραμένει μονόδρομος. Προτείνεται η μεταφορά του σταθμαρχείου του Αστικού ΚΤΕΛ από την αρχή της οδού Μπιζανίου στην οδό Αγίας Μαρίνης, μπροστά από το Πνευματικό Κέντρο, και της πιάτσας των ταξί στον δρόμο μεταξύ της 8ης Μεραρχίας και της Τράπεζας της Ελλάδας.
Στη Β’ φάση καταργείται η οδός Θεοδωρίδου (ο δρόμος ανάμεσα στην «Όαση» και το πάρκο του «Διεθνές» που βρίσκεται σήμερα η στάση του Αστικού ΚΤΕΛ) και η αρχή της Μπιζανίου γίνεται διπλής κυκλοφορίας (άνοδος–κάθοδος). Διευρύνεται ο ενοποιούμενος χώρος, καθώς προσαρτάται και το παρκάκι απέναντι από το «Διεθνές». Η κυκλοφορία από την 28ης Οκτωβρίου εκτρέπεται προς το Ρολόϊ, όπου προβλέπεται η κατασκευή κυκλικού κόμβου, με χρήση και της οδού Ιατρίδου (του δρόμου που σήμερα εξυπηρετεί την είσοδο στο Δημοτικό πάρκινγκ στα Λιθαρίτσια)). Το τμήμα της λεωφόρου Δωδώνης από το Δημαρχείο μέχρι τη διασταύρωση με την 28ης Οκτωβρίου θα έχει ένα ρεύμα κυκλοφορίας, επιτρέποντας την επέκταση του πεζοδρομίου.
Στη Γ’ φάση καταργείται η αρχή της οδού Μπιζανίου και για την εξασφάλιση της ομαλής ροής της κυκλοφορίας, οι οδοί Ιατρίδου και Τσιρογιάννη (δίπλα από τη λαϊκή αγορά Αγίας Μαρίνας) γίνονται διπλής κυκλοφορίας (άνοδος–κάθοδος), με παρεμβάσεις για τη διαπλάτυνσή τους.protasi Zygouris G Fasi
«Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις-παρεμβάσεις ενοποιείται συνολικά ο χώρος της άνω και κάτω πλατείας. Ταυτόχρονα ανακτάται επιπλέον πραγματικός ελεύθερος χώρος περίπου 4.400 m² (αύξηση 22%) λόγω της πλήρους κατάργησης της κυκλοφορίας. Ο ενοποιημένος χώρος ανέρχεται σε περίπου 27.000 m²», τόνισε, ολοκληρώνοντας το τεχνικό σκέλος της πρότασής του.
Στην αίθουσα του Τμήματος Ηπείρου του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, το οποίο οργάνωσε την εκδήλωση παρουσίασης της πρότασης του κ. Ζυγούρη, αναπτύχθηκε ένας ζωηρός διάλογος, με ουσιαστικές επισημάνσεις όσον αφορά την εφαρμοσιμότητα των προτάσεων.
Zygouris ThanasisΟ κ. Ζυγούρης, ο οποίος χαρακτήρισε εαυτόν «εμπαθή Γιαννιώτη», εξέφρασε την πεποίθηση ότι η πρόταση είναι ρεαλιστική και βιώσιμη, αρκεί να την αποδεχθεί ο Δήμος. Υπέρ της πρότασης τάχθηκαν ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΗ Γιάννης Τσίγκρος και ο πρόεδρος της ΔΕΥΑΙ Γιώργος Παπαδιώτης, ενώ πιο συγκρατημένοι εμφανίστηκαν ο αντιδήμαρχος Προγραμματισμού Θωμάς Γιωτίτσας και η επικεφαλής της παράταξης «Ιωάννινα_2023» Τατιάνα Καλογιάννη, με τον πρώτο να προσθέτει την ανάγκη να ληφθεί υπόψη ο σχεδιασμός για τη νέα Δημοτική Αγορά της Αγίας Μαρίνας και τη γενικότερη ανάπλαση στον άξονα έως το Τζαμί Καλούτσιανης, και τη δεύτερη να θέτει την παράμετρο της εγκεκριμένης από το ΣΒΑΚ πεζοδρόμησης της Αβέρωφ, χαρακτηρίζοντας λανθασμένη την πρόβλεψη διατήρησης του Δημοτικού Πάρκινγκ.
Το παρών, επίσης, στην παρουσίαση έδωσαν ο δήμαρχος Ιωαννίνων Θωμάς Μπέγκας, ο επικεφαλής της παράταξης «Γιάννενα Νέα Εποχή» Δημήτρης Παπαγεωργίου, ο πρώην υπουργός Σταύρος Καλογιάννης, ο αντιπρύτανης Ξενοφών Μπήτσικας,, πρώην πρόεδροι του ΤΕΕ/ΤΗ, πανεπιστημιακοί καθηγητές κ.ά.
Ο κ. Ζυγούρης έκλεισε, λέγοντας πως η πρότασή του θα κατατεθεί και επισήμως, ωστόσο η αλήθεια είναι πως μάλλον δύσκολα θα τύχει εφαρμογής. Όχι μόνο γιατί οι παρεμβάσεις απαιτούν χρόνο και κόστος, αλλά και γιατί η πρότασή του εστιάζει σε ένα μόνο τμήμα του κέντρου, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι επιπτώσεις που προκαλούνται στην ευρύτερη περιοχή. Όπως εύστοχα σχολίασε μία από τους συμμετέχοντες στο τέλος της εκδήλωσης, είναι σαν να κοιτάς μόνο την καρτέλα ενός επιτραπέζιου παιχνιδιού και όχι όλο το τραπέζι…Zygouris protasi 3 scaled