Όπως σημειώνει, η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» από το 1995 αποτέλεσε βασικό αναπτυξιακό πυλώνα για τη Βόρεια Ελλάδα, διαχειριζόμενη με επιτυχία έργα ύψους περίπου 8 δισ. ευρώ, μεταξύ των οποίων και τον αυτοκινητόδρομο των 670 χιλιομέτρων και τους έξι κάθετους άξονες μήκους 350 χιλιομέτρων. Η εμπειρία και η τεχνογνωσία που έχει συσσωρεύσει η εταιρεία, τονίζει το ΤΕΕ/TH, δεν πρέπει να χαθεί, καθώς η κατάργησή της θα αφήσει μετέωρα έργα και μελέτες σε εξέλιξη, και θα πλήξει την αποκέντρωση του σχεδιασμού των δημοσίων έργων.
Το ΤΕΕ/TH προτείνει για την «επόμενη μέρα» τη διασφάλιση ύπαρξης ενός φορέα δημόσιου χαρακτήρα στη Βόρεια Ελλάδα, ο οποίος θα αναλάβει τον σχεδιασμό, την υλοποίηση και τη διαχείριση έργων υποδομής. Ως εναλλακτικές, εισηγείται είτε την ενίσχυση της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» με νέες αρμοδιότητες είτε τη δημιουργία ενός νέου, διευρυμένου φορέα, που θα αξιοποιεί την εμπειρία και την τεχνογνωσία της.
Παράλληλα, το Επιμελητήριο ζητά ο νέος ή αναβαθμισμένος φορέας να συνεχίσει τη συνεργασία του με τις Περιφέρειες, διαχειριζόμενος έργα που οι ίδιες επιλέγουν, και να αναλάβει την τεχνική υποστήριξη της εποπτείας της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, όπως προβλέπεται από το Δημόσιο.
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται και στο ανθρώπινο δυναμικό, με το ΤΕΕ να τονίζει την ανάγκη διατήρησης των στελεχών και των μηχανικών που διαθέτουν πολύτιμη εμπειρία και εξειδίκευση, αποφεύγοντας τη διάσπασή τους σε διάφορες υπηρεσίες, κάτι που, όπως επισημαίνει, θα αποδυναμώσει την επιχειρησιακή ικανότητα ενός ενιαίου και εξειδικευμένου οργανισμού.
Με τις προτάσεις του, το Τμήμα Ηπείρου του ΤΕΕ επιδιώκει να κρατήσει «ζωντανή» την τεχνογνωσία και την αποκέντρωση που προσέφερε επί σχεδόν τρεις δεκαετίες η «Εγνατία Οδός Α.Ε.», θεωρώντας ότι η παρουσία ενός ισχυρού τεχνικού φορέα στη Βόρεια Ελλάδα αποτελεί προϋπόθεση για την ισόρροπη ανάπτυξη της χώρας.
Επιπλέον, επισημαίνει πως, αν κλείσει η εταιρεία και δεν υπάρχει πρόνοια για κάποιον άλλο φορέα, θα υπάρξουν επιπτώσεις και στην τοπική οικονομία, καθώς θα περιοριστούν οι δυνατότητες ουσιαστικής συμμετοχής των τοπικών επαγγελματιών και φορέων στον σχεδιασμό και την υλοποίηση έργων. «Η πραγματικότητα αυτή αναδεικνύει την ανάγκη ύπαρξης ενός ισχυρού τοπικού φορέα που θα μπορεί να εγγυηθεί τη συνέχεια και την αποτελεσματική υποστήριξη της ανάπτυξης», καταλήγει.
Πρόταση για έναν νέο ισχυρό φορέα υποδομών στη Βόρεια Ελλάδα
Την ανάγκη να διασφαλιστεί η συνέχεια και η αποτελεσματική διαχείριση των μεγάλων έργων υποδομής στη Βόρεια Ελλάδα, μετά την παύση λειτουργίας της «Εγνατία Οδός Α.Ε.», επισημαίνει το Τμήμα Ηπείρου του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, σε επιστολή του προς τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών Νικόλαο Ταχιάο.
