Το θέμα της εγκατάστασης του ΚΤΕΛ στην οδό Παπανδρέου απασχολεί την πόλη από τις αρχές της δεκαετίας του 2000, κυρίως λόγω της εγγύτητας στη λίμνη, εγείροντας περιβαλλοντικά ζητήματα. Από τότε έχουν ξεκινήσει προσφυγές, δικαστικές αντιπαραθέσεις, ανατροπές δικαστικών αποφάσεων και πρόστιμα, αναδεικνύοντας ένα νομοθετικό πλαίσιο «κουβάρι».
Τον περασμένο Νοέμβριο το Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α.) επιβάλλει πρόστιμο 4,2 εκ. ευρώ, το οποίο ωστόσο αμφισβητεί νομικά η πλευρά της διοίκησης του ΚΤΕΛ.
Με αφορμή την επιβολή του προστίμου, η παράταξη «Αριστερή Παρέμβαση – Μέτωπο Αγώνα», συγκεντρώνοντας τον απαιτούμενο αριθμό υπογραφών, έφερε το θέμα στο δημοτικό συμβούλιο, όπου παραβρέθηκε και ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ Γρηγόρης Γκίκας, μαζί με μετόχους και εργαζόμενους.
Εκ μέρους της «ΑΡΠΙ – Μέτωπο Αγώνα», ο Χρήστος Πατσούρας ζήτησε αφενός να μετεγκατασταθεί ο σταθμός του υπεραστικού ΚΤΕΛ, καθώς έχει κριθεί παράνομη η εγκατάστασή του στο σημείο, να επιβληθεί το πρόστιμο από τις υπηρεσίες του δήμου και να δεσμευτεί το δημοτικό συμβούλιο ότι δε θα συναινέσει για αναθεώρηση των όρων ήπιας δόμησης που ισχύουν, ενώ κατήγγειλε την «ανοχή» που έχει επιδείξει ο Δήμος διαχρονικά.
Από την πλευρά του Υπεραστικού ΚΤΕΛ, κ. Γκίκας υπογράμμισε ότι έχουν ακολουθηθεί οι διαδικασίες που προέβλεπε ο νόμος, ενώ πρόστιμα, που είχαν επιβληθεί στο παρελθόν, ακυρώθηκαν από την Πολεοδομία το 2015. Ωστόσο, η τελευταία παρέμβαση του ΣΥΠΟΘΑ ακύρωσε τις αποφάσεις αυτές και επέβαλε το πρόστιμο, για το οποίο το ΚΤΕΛ προσέφυγε στο Διοικητικό Εφετείο, το οποίο εξέδωσε απόφαση αναστολής είσπραξης.
Η συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο ήταν εκτενής, αν και αφορούσε κυρίως «παράλληλους μονολόγους», με δεδομένο πως πρόκειται για ένα ζήτημα καθαρά νομικό, παρά τις όποιες διαφορετικές προσεγγίσεις, σε πολιτικό επίπεδο.
Στην τοποθέτησή του, ο δήμαρχος Θωμάς Μπέγκας ξεκαθάρισε ότι το θέμα δεν ήρθε προς συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο από τη δημοτική αρχή και πρόσθεσε ότι οι υπηρεσίες του δήμου οφείλουν να ενεργήσουν με βάση τον νόμο. «Αυτή τη στιγμή, σε εφαρμογή μιας σειράς αποφάσεων διαφόρων οργάνων, οι υπηρεσίες του δήμου καλούνται να υλοποιήσουν μια απόφαση για την επιβολή προστίμου. Ωστόσο το ΚΤΕΛ έχει στα χέρια του προσωρινή διαταγή αναστολής κι άρα οι υπηρεσίες οφείλουν να περιμένουν. Επί της ουσίας είμαστε εν αναμονή των τελεσίδικων δικαστικών αποφάσεων», είπε στην αρχική του τοποθέτηση ο κ. Μπέγκας.
Ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Δημήτρης Παπαγεωργίου μέμφθηκε τη δημοτική αρχή γιατί δεν κατέθεσε εισήγηση για το θέμα, για να σημειώσει πως θα πρέπει να προβλεφθεί στο Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο θέση μετεγκατάστασης του ΚΤΕΛ, εφόσον «δεν πρέπει να είναι εκεί που είναι».
Ιδιαίτερη έμφαση στο έργο του υπεραστικού ΚΤΕΛ έδωσε από την παράταξη «Ιωάννινα 2023» ο Βασίλης Κοσμάς, υποστηρίζοντας πως η αναστολή του προστίμου είναι σημαντική όχι μόνο για αυτό καθ’αυτό, αλλά και την συνολική απόφαση του ΣΥΠΟΘΑ.
Την ανάγκη να απομακρυνθεί το Υπεραστικό ΚΤΕΛ από το κέντρο της πόλης την περίοδο που αυτό έγινε, τόνισε ο πρώην δήμαρχος και επικεφαλής της «Ανεξάρτητης Δημοτικής Πρωτοπορίας» Νίκος Γκόντας, ενώ έκανε λόγο για συμφέροντα που δεν επιθυμούσαν αυτή τη μετεγκατάσταση.
Για μια επιχείρηση που λειτουργεί με νόμιμη αδειοδότηση, έκανε λόγο ο επικεφαλής της παράταξης «Γιάννενα Όμορφη Πόλη» Παντελής Κολόκας, σημειώνοντας πως το δημοτικό συμβούλιο θα πρέπει να περιμένει τις αποφάσεις της δικαιοσύνης.
Ζητήματα επιλεκτικής εφαρμογής του νόμου και των αποφάσεων της δικαιοσύνης έθεσε, μεταξύ άλλων, η επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Όλυ Τσουμάνη, η οποία σημείωσε πως «σε άλλες περιπτώσεις τα αυθαίρετα γκρεμίζονται και σε άλλες όχι».
Κλείνοντας τη συζήτηση, ο δήμαρχος ξεκαθάρισε πως δεν αμφισβητεί κανείς το κοινωφελές έργο των ΚΤΕΛ και ουδέποτε τέθηκε τέτοιο θέμα από τη δημοτική αρχή. Πρόσθεσε δε ότι όλες οι ενέργειες των υπηρεσιών του δήμου θα γίνουν στο πλαίσιο της νομιμότητας και πως δεν τίθεται θέμα κατεδάφισης του ΚΤΕΛ.
«Η αποψινή συζήτηση, ωστόσο, αναδεικνύει για μια ακόμα φορά την αναγκαιότητα για έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό, γιατί κανείς μας εδώ μέσα δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι οι χωροθετήσεις που έχουν γίνει μέχρι τώρα στα Γιάννενα, έγιναν βάσει ενός ολοκληρωμένου σχεδίου. Σήμερα είναι ίσως η τελευταία ευκαιρία με το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο να υπάρξει μια χωρική οργάνωση στον τόπο μας, ώστε να πάει μπροστά», κατέληξε ο δήμαρχος.
Ουδέν νεώτερον από τη συζήτηση για τον σταθμό του Υπεραστικού ΚΤΕΛ
Μια μικρογραφία της αδυναμίας ή της ηθελημένης ανεπάρκειας της πολιτείας, και κατ’ επέκταση των δήμων, να εκπονήσουν και να εφαρμόσουν έναν μακροπρόθεσμο χωροταξικό σχεδιασμό, με αποτέλεσμα δεκαετίες μετά να αναζητούν λύσεις, αποτελεί η υπόθεση του σταθμού του Υπεραστικού ΚΤΕΛ Ιωαννίνων.
