Το άλλο, ωστόσο, έχει να κάνει με την επιλογή του Υπουργείου να ζητά πολλά περισσότερα στοιχεία για κάθε συνταγογράφηση, γεγονός που πολλαπλασιάζει τον χρόνο που οι γιατροί θα πρέπει να ασχολούνται με κάθε συνταγή, ακόμη και αν το σύστημα λειτουργεί πλήρως.
Τη Δευτέρα και την Τρίτη, τουλάχιστον μέχρι τις μεσημβρινές ώρες, οι γιατροί, ιδιώτες αλλά και σε δημόσιες δομές, σε πολλές περιπτώσεις δεν μπόρεσαν να συνταγογραφήσουν και ακόμη και αν το έκαναν, χρειάστηκαν αρκετές ώρες, σε μια περίοδο μάλιστα που τα ιατρεία είναι γεμάτα από περιστατικά λοιμώξεων.
Σε ό,τι αφορά στα τεχνικά προβλήματα, η ΗΔΙΚΑ σημειώνει πως το νέο σύστημα παρουσίασε καθυστερήσεις και δυσλειτουργίες, με αποτέλεσμα να μην καταφέρει να εξυπηρετήσει το σύνολο των συνταγών, και υπάρχει συνεργασία με τους αναδόχους της πλατφόρμας για την αποκατάσταση του προβλήματος.
Την πεποίθηση ότι τα τεχνικής φύσεως προβλήματα θα ξεπεραστούν στη συνέχεια, εξέφρασε ο πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Ιωαννίνων Θοδωρής Παπακώστας, σε δηλώσεις του στα τοπικά μέσα, σημειώνοντας πως σε καμία περίπτωση δεν ευθύνονται οι γιατροί για την αδυναμία συνταγογράφησης τις τελευταίες ημέρες.
Σε ένα δεύτερο επίπεδο, το πρόβλημα με το «στήσιμο» της πλατφόρμας μάλλον θα παραμείνει και, όσο και αν εξοικειωθούν οι γιατροί, και πάλι θα πρέπει να αφιερώνουν αρκετό χρόνο για κάθε συνταγογράφηση. Ο κ. Παπακώστας σημείωσε πως το πρόβλημα είχε επισημανθεί από τους Ιατρικούς Συλλόγους. «Τελικά καταφέραμε να φτιάξουμε ένα σύστημα, το οποίο σε αρκετά σημεία είναι ίσως λίγο πιο δύσκολο από το προηγούμενο, με περισσότερες πράξεις από τη μεριά του γιατρού, για να καταλήξει στο ίδιο αποτέλεσμα και με περισσότερο χρόνο για να ολοκληρώσει την συνταγογράφηση. Αυτά είναι προβλήματα που είχαν επισημανθεί, ωστόσο το Υπουργείο θέλει να ενσωματώσει κάποια καινούργια δεδομένα. Θα δούμε στην πορεία πόσο λειτουργικό θα αποδειχθεί», σημείωσε ο κ. Παπακώστας.
Αυτό που συμβαίνει στην πράξη είναι πως ζητούνται περισσότερα στοιχεία για την κλινική εξέταση και αιτιολόγηση για κάθε συνταγογράφηση εξέτασης ή φαρμάκου, με το μέλος του Δ.Σ. του Ιατρικού Συλλόγου, την ιατρό ειδική παθολόγο Μαργαρίτα Κιτσανού, να σημειώνει, μιλώντας στο Δημοτικό Ραδιόφωνο Ιωαννίνων, πως απώτερος στόχος είναι η περικοπή εξετάσεων και φαρμάκων. «Είναι ένα σύστημα το οποίο είναι δυσλειτουργικό, ζητάει πάρα πολλές πληροφορίες. Δηλαδή κάθε μία εξέταση που θα κάνεις ή κάθε ένα φάρμακο που θα γράψεις, πρέπει να τα αιτιολογήσεις. Αν δεν έχεις την αιτιολόγηση, δεν μπορείς να το δώσεις στον ασθενή. Αυτό σημαίνει δύο πράγματα. Ότι το σύστημα στοχεύει περισσότερο στο να γίνει περικοπή είτε των εξετάσεων, είτε της φαρμακευτικής αγωγής στους πολίτες», σημείωσε, προσθέτοντας: «Δε γίνεται αυτοί οι ασφαλισμένοι, οι οποίοι όλα τα χρόνια τους πλήρωναν ασφάλεια υγείας, να μην μπορούν να πάρουν το φάρμακό τους ή να μην μπορούν να κάνουν μια εργαστηριακή εξέταση. Δεν ξέρω αν αυτό λέγεται Υγεία στον 21ο αιώνα».
Προειδοποιήσεις για τις αλλαγές στα ραντεβού
Σε συνέχεια των νέων δεδομένων στην ηλεκτρονική συνταγογράφηση, ένα ακόμη πρόβλημα αναμένεται να προκύψει τις επόμενες ημέρες, καθώς από τις αρχές Φεβρουαρίου πρόκειται να γίνει ηλεκτρονικά το κλείσιμο των ραντεβού με τους γιατρούς του ΕΟΠΥΥ, με στόχο να μη μένουν ασφαλισμένοι χωρίς να εξυπηρετηθούν, επειδή οι ιατροί επικαλούνται ότι έχουν ξεπεράσει τον αριθμό των ραντεβού.
Οι πολίτες θα μπορούν να προγραμματίσουν τα ραντεβού τους μέσω της πλατφόρμας gov.gr, επιλέγοντας την ενότητα «Ηλεκτρονικά ιατρικά ραντεβού», με τους κωδικούς Taxisnet ή ΑΗΦΥ, που λαμβάνουν από τον προσωπικό γιατρό.
Για την αποζημίωση των ιατρών για τις επισκέψεις των δικαιούχων του Οργανισμού, δημιουργείται διασύνδεση (WS) μεταξύ της ΗΔΙΚΑ και του ΕΟΠΥΥ, μέσω της οποίας θα λαμβάνονται τα εκτελεσμένα ραντεβού, ώστε η αποζημίωση του ορίου των 200 επισκέψεων ανά μήνα να αφορά αποκλειστικά στις πραγματοποιηθείσες επισκέψεις που προγραμματίστηκαν μέσω των ηλεκτρονικών ραντεβού.
Η ανακοίνωση της λειτουργίας της πλατφόρμας από την 1η Φεβρουαρίου προκάλεσε έντονες αντιδράσεις από τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο, που έκανε λόγο για μονομερή και στις λεπτομέρειές της ανεφάρμοστη απόφαση. Στην ίδια κατεύθυνση και ο πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Ιωαννίνων Θ. Παπακώστας, με μεγάλο ερωτηματικό να παραμένει τι θα γίνει με τους ηλικιωμένους ασθενείς, οι οποίοι δεν μπορούν να μπουν σε αυτή τη διαδικασία. «Είναι προβλήματα που αφορούν τόσο τους ασθενείς τόσο και τους γιατρούς. Για τους ασθενείς είναι εύκολα αντιληπτό. Η πλειονότητα των ασθενών, που αναζητούν φροντίδα υγείας στην πρωτοβάθμια είναι ασθενείς ηλικιωμένοι, οι οποίοι δεν είναι εξοικειωμένοι με τις ψηφιακές πλατφόρμες και δε θα μπορέσουν να κλείσουν τα ραντεβού τους έτσι όπως πρέπει. Οι γιατροί, από την άλλη πλευρά, έχουν υπογράψει μια συγκεκριμένη σύμβαση με συγκεκριμένους όρους. Δε νοείται πουθενά μονομερώς να αλλάζουν οι όροι μιας σύμβασης χωρίς προηγούμενη συζήτηση και συγκατάθεση του αντισυμβαλλόμενου μέρους. Αλλάζουν τα πλάνα σχετικά με τη διαχείριση των ραντεβού των γιατρών, χωρίς αντίστοιχη συμφωνία των γιατρών, χωρίς αντίστοιχη αναπροσαρμογή αμοιβών. Πρακτικά, η διαχείριση του ιατρείου γίνεται κεντρικά από τον ΕΟΠΥΥ. Αυτό δεν προϋπήρχε στη σύμβαση, που έχουν υπογράψει οι άνθρωποι. Είναι λογικό λοιπόν να διαμαρτύρονται. Έχουμε πει και επαναλαμβάνουμε, και καθημερινά λέμε στο Υπουργείο ότι πρέπει στο μικρό χρονικό διάστημα που μένει, να συζητήσουμε όλοι μαζί οι φορείς ,ώστε να βρούμε την καλύτερη λύση και για τους γιατρούς αλλά και για τους ασθενείς. Δε θα λειτουργήσει σωστά έτσι», τόνισε.
