Τετάρτη, 20 Ιουνίου 2018
|
ΣΠΥΡΟΣ ΖΑΦΕΙΡΗΣ

Δικαιώματα επιβατών, υπεραστικό ΚΤΕΛ και (απούσα) Πολιτεία

Πρόσφατα χρησιμοποίησα το υπεραστικό ΚΤΕΛ για την επιστροφή μου στα Ιωάννινα από την Αθήνα. Για κακή μου τύχη, αλλά και όλων των επιβατών ενός σχεδόν πλήρους λεωφορείου (αν όχι πλήρες), το λεωφορείο αυτό είχε μια ιδιαιτερότητα. Οι θέσεις του (όλες οι θέσεις) ήταν φτιαγμένες για ανθρώπους ύψους μέχρι 1,55-1,60.

Όπως εύστοχα σχολίασε ο διπλανός μου συν-επιβάτης, «είναι λεωφορείο για παιδιά». Ούτε εγώ προσωπικά, ούτε και αυτός που ταξιδεύει στη γραμμή αυτή πάνω από 20 χρόνια, είχαμε βρεθεί σε κάτι παρόμοιο – έστω- από άποψη ανεπαρκών χώρων για τα πόδια των επιβατών. Το ταξίδι των πέντε και κάτι ωρών ήταν πολύ κουραστικό, ανυπόφορο σχεδόν. Αρκετή ώρα πριν την άφιξη στα Ιωάννινα μια νεαρή επιβάτιδα σηκώθηκε από τη θέση της και κάθισε δίπλα στον οδηγό. Μια άλλη κυρία γύρω στα 60 έτη, σηκώθηκε όρθια στον διάδρομο. Η αξία των ανθρώπων, επιβατών και πελατών του ΚΤΕΛ δεν φάνηκε να χαίρει ιδιαίτερου σεβασμού από την εταιρία. Η άνεσή τους, κατά το πολύωρο ταξίδι, φάνηκε ότι αξίζει λιγότερο από άλλες αξίες που έχει η επιχείρηση, όπως ίσως το επιπλέον κέρδος με την προσθήκη μιας ή και δύο επιπλέον σειρών με καθίσματα εις βάρος του διαθέσιμου χώρου για τους επιβάτες.

Πώς μπορεί να προστατευθεί ο επιβάτης-καταναλωτής-πελάτης του ΚΤΕΛ, αν δεν έχει άλλη επιλογή; Αν δεν υπάρχει ανταγωνιστική εταιρία να επιλέξει μήπως εκεί έχει καλύτερη αντιμετώπιση προς αυτόν; Στις ευνομούμενες χώρες, η Πολιτεία αναλαμβάνει τον ρόλο αυτό. Νομοθετεί τα δικαιώματα του πολίτη-καταναλωτή και επιβλέπει την τήρησή τους από τις εταιρίες. Πολύ, δε, περισσότερο, όταν ο τομέας αυτός λειτουργεί ως μονοπώλιο. Όπως τα ΚΤΕΛ. Δηλαδή τι πρέπει να κάνει ένας δυσαρεστημένος χρήστης των υπηρεσιών των ΚΤΕΛ; Αυτό σκεφτόμουν 15 λεπτά μετά την αναχώρηση από την Αθήνα διαπιστώνοντας το μαρτύριο, που πρόκειται αναγκαστικά να υπομείνουμε. Θυμήθηκα πριν λίγα χρόνια, όταν και τότε χρησιμοποιούσα το ΚΤΕΛ Ιωαννίνων για τις μετακινήσεις προς και από την Αθήνα, ότι έψαχνα στον σταθμό των Ιωαννίνων να βρω τον χάρτη υποχρεώσεων προς καταναλωτή (Χ.Υ.Κ.*), που υποχρεούνταν το ΚΤΕΛ να έχει αναρτημένο σε εμφανή σημεία, αλλά τελικά δεν είχε πουθενά. Ζήτησα, τότε, από τη γραμματεία και μου τύπωσαν ένα αντίγραφο από τον υπολογιστή. Στη συνέχεια, ανάρτησαν ένα αντίγραφο σε κάποιο σημείο στα εκδοτήρια. Διάβασα τις προβλέψεις και είδα ότι, μεταξύ άλλων, ήταν υποχρεωμένα τα ΚΤΕΛ να διαθέτουν στους σταθμούς, στα πρακτορεία, αλλά και μέσα στα λεωφορεία, «Κιβώτια παραπόνων- Υποδείξεων» για τον επιβάτη.

Αυτό θυμήθηκα μέσα στο λεωφορείο και κάλεσα στον σταθμό Ιωαννίνων να μάθω σε ποιο μέρος έχουν το «κιβώτιο» αυτό. Ο πρώτος, που απάντησε την κλήση, δεν γνώριζε, με παρέπεμψε στον δεύτερο και αυτός μου απάντησε ότι δεν διαθέτει ο σταθμός κουτί. Φτάνοντας στον σταθμό Ιωαννίνων, με τον συνεπιβάτη μου ρωτήσαμε πάλι έναν υπάλληλο στα εκδοτήρια, ο οποίος επίσης απάντησε ότι δεν υπάρχει κάτι τέτοιο και ότι θα πρέπει να απευθυνόμαστε στη γραμματεία σε ώρες εργάσιμες (για αυτή)!

Γύρισα σπίτι και έψαξα να βρω το αντίγραφο του Χ.Υ.Κ..  Θα απαριθμήσω σε ποια σημεία του βρήκα το ΚΤΕΛ να μην τον τηρεί, με βάση την εμπειρία μου:

*Χ.Υ.Κ.- Υ.Α. Οικ. Β-37843/3546/13 (Β 2008/14-8-2013)

 

1.        Κιβώτιο παραπόνων- Υποδείξεων. Ούτε στον σταθμό, ούτε στα λεωφορεία υπάρχει. (άρθρο 1, παρ. 1, περ. ιε)

2.       Δεν μερίμνησε για την ικανοποιητική εξυπηρέτηση των επιβατών, έχοντάς τους στριμωγμένους (άρθρο 1, παρ. 1, περ. ι) και εδώ υπάρχει και καταπάτηση ανθρωπίνων δικαιωμάτων, αλλά δεν θα μπω σε αυτό το θέμα.

3.       Έχουν αναρτημένο τον Χ.Υ.Κ. σε ένα μόνο σημείο στο σταθμό Ιωαννίνων, αλλά επειδή είναι από εκτύπωση σε Α4 μεγέθους χαρτιού, στην πράξη δεν είναι «εμφανές», όπως προβλέπεται. Επίσης, δεν υπάρχει μέσα στα λεωφορεία και στο διαδίκτυο, τη στιγμή που το ΚΤΕΛ διαθέτει ιστότοπο. (άρθρο 1, παρ. 1, περ. κα)

4.       Στο άρθρο 2, που αφορά τις υποχρεώσεις του προσωπικού, αν και σε γενικές γραμμές είναι καλό το επίπεδο της παρουσίας και της εξυπηρέτησης αυτού προς τους επιβάτες, έχουν παρατηρηθεί περιπτώσεις που: καπνίζουν κατά τη διάρκεια του δρομολογίου (περ. ε), οι ελεγκτές δεν επιδεικνύουν την υπηρεσιακή ταυτότητα κατά τη διάρκεια των ελέγχων (περ. ζ), δεν υπάρχει το ονοματεπώνυμο των οδηγών σε ορισμένη θέση στο λεωφορείο (περ. η).

Για όλες τις προβλέψεις του άρθρου 2 ισχύει το εξής: Οι συγκοινωνιακοί φορείς και οι φορείς διαχείρισης των τερματικών σταθμών μεριμνούν για την κατάρτιση του προσωπικού τους στα θέματα, που αναφέρονται στο παράρτημα της παρούσας.

Στην πράξη, δεν πρέπει να υπάρχουν επιβάτες, που να γνωρίζουν για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους. Οι ευθύνες γι’ αυτό επιμερίζονται στα ΚΤΕΛ (που δεν έχει αναρτημένο εμφανώς και επαρκώς τον Χ.Υ.Κ.), των επιβατών (αφού δεν τα αναζητούν και δεν τα διεκδικούν), αλλά και της Πολιτείας. Αλήθεια, η Πολιτεία, μέσω της αρμοδίας για τον έλεγχο των συγκοινωνιακών φορέων Διεύθυνσης Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας, τι κάνει για αυτά; Τι θα κάνει για να δηλώσει, ως οφείλει –επιτέλους- την παρουσία της;

Αν ζητηθούν λεπτομέρειες από την αρμόδια Διεύθυνση για το παραπάνω αναφερόμενο συμβάν, τα στοιχεία του υπογράφοντος είναι στη διάθεση της εφημερίδας.

Σπύρος Κ. Ζαφείρης

Πολίτης Ιωαννίνων

Το όνομά σας:
Το email σας:
Θέμα:
Σχόλιο: (μέχρι 1000 χαρακτήρες)


Προσφατα

18.09.18 | Errare humanum est… αλλά το δις ή το...

Όλα τα κακά της παιδείας μας προφανώς ξεκινούν από την ύπαρξη θεωρητικών μαθημάτων και...

06.07.18 | Μοιρολατρία και τυχαιότητα*

Γινόμαστε ό,τι θέλομε ή ό,τι είναι γραφτό μας; Ο Πυθαγόρας πρόσεξε την κυκλική κίνηση των πλανητών...

17.05.18 | Τοπική Αυτοδιοίκηση και Απλή Αναλογική

Την προηγούμενη βδομάδα έγινε έκτακτο δημοτικό συμβούλιο με θέμα το σχέδιο νόμου Κλεισθένης 1 για...

24.02.18 | Με τη δέσμευση να ζητήσουν συγνώμη

Αξιότιμε Πρόεδρε, αξιότιμα μέλη της Διοικητικής επιτροπής και του Διοικητικού συμβουλίου,

16.01.18 | Τρεις κρίσιμες ερωτήσεις για τους...

Στο παρόν άρθρο θα καταβληθεί μία προσπάθεια να απαντηθούν τρία κρίσιμα ερωτήματα σχετικά με την...

05.12.17 | Μπάχαλο η Δημοκρατία;

Μπάχαλο η απλή αναλογική για τον κ. Χατζηδάκη, ακυβερνησία για τον κ. Πατούλη, δικτατορία των...

25.09.17 | Παιχνίδι

Διάβαζα προ καιρού μια θαυμάσια ανάρτηση του καθηγητή Χ.Μασσαλά για το παιχνίδι. Ερέθισμα για να...

08.07.17 | Γραφή και Τιμωρία

Έγκλημα και Τιμωρία ήταν ο τίτλος του Ντοστογιέφσκι. Ε, η γραφή, φαίνεται, είναι έγκλημα.