Σάββατο, 1 Ιουλίου 2017
|
ΣΠΥΡΟΣ ΓΟΓΟΛΟΣ*

Πανελλήνιες εξετάσεις 2017

Πριν από λίγες μέρες, για άλλη μια χρονιά τελείωσαν οι Πανελλήνιες εξετάσεις και κάποιες χιλιάδες Έλληνες (υποψήφιοι, γονείς, εκπαιδευτικοί, φροντιστές, συγγενείς, γείτονες, κουμπάροι και λοιποί) πέρασαν από τον καθιερωμένο ετήσιο «Γολγοθά», σύμφωνα με τα ελληνικά ΜΜΕ.

Αυτός ο «Γολγοθάς» λοιπόν, συνήθως ξεκινάει δύο χρόνια πριν τις εξετάσεις, όταν η κάθε οικογένεια και ο κάθε σοβαρός υποψήφιος «μπαίνουν σε ρυθμούς πανελληνίων», οι οποίοι συνίστανται στο να επιλέξει το καλό φροντιστήριο ή τον καλό ιδιαιτερά, να προσπαθεί να διαβάζει περισσότερο, να περιορίσει τις εξόδους και τις παρέες, στο σπίτι να επικρατεί άκρα του τάφου σιωπή, γιατί «το παιδί διαβάζει», να τρέφεται σωστά, να κοιμάται καλά, να παρακολουθεί τις εξελίξεις στην οικονομία και τη γεωπολιτική(;), προκειμένου να ξέρει ποιο επάγγελμα θα υπόσχεται επαγγελματική αποκατάσταση για τα επόμενα 30 τουλάχιστον χρόνια.
Η κορύφωση του δράματος ξεκινά μετά τα Χριστούγεννα, «γιατί να, τι είναι; Τέσσερις μήνες και μετά «γράφεις». Τον λόγο πια έχουν οι «ειδικοί»: ο ΟΕΦΕ (σύλλογος φροντιστών Ελλάδας, ο οποίος σε λίγο θα υποκαταστήσει και την Ειδική Επιτροπή Θεμάτων του υπουργείου Παιδείας), οι ψυχολόγοι (με συμβουλές, αλλά και ακριβοπληρωμένα σεμινάρια διαχείρισης άγχους γονιών -κυρίως- και μαθητών), οι διατροφολόγοι (με ειδικά μενού και δίαιτες πανελληνίων, παρακαλώ!), οι ενεργειακοί σύμβουλοι και οι κάθε είδους Ρασπούτιν (για καλύτερη ροή της ενέργειας των υποψηφίων), η Εκκλησία (με ειδικές λειτουργίες-παρακλήσεις, όπου «διαβάζονται» τα στυλό των υποψηφίων και πωλούνται διαβασμένα κομποσκοίνια), οι σύμβουλοι επαγγελματικού προσανατολισμού, (γιατί η εύρεση επαγγέλματος και η επαγγελματική επιτυχία εξαρτώνται και από το ποιος είναι σύμβουλος του Τραμπ στα ενεργειακά θέματα!) και οι αντίστοιχοι ειδικοί συμπλήρωσης μηχανογραφικού (μιας και τα πάντα κρίνονται και από τον ορθό τρόπο συμπλήρωσής του).
Μην ανησυχείτε όμως! Όλα τα παραπάνω δε συμβαίνουν μόνο στην Ελλαδίτσα μας. Συμβαίνουν και «εις Παρισίους!» Για παράδειγμα, στη γαλλική τηλεόραση και εν μέσω προεκλογικής εκστρατείας, το θέμα που «έπαιζε» συχνότερα ήταν οι αντίστοιχες εξετάσεις του Εθνικού Απολυτηρίου. Δεν είναι η Ελλάδα λοιπόν, η μόνη χώρα που έχει τέτοιου είδους εξετάσεις. Σε όλες τις χώρες του κόσμου διεξάγονται κάποιου είδους εξετάσεις για τη μετάβαση από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην τριτοβάθμια. Όποιος λοιπόν υποστηρίζει ότι υπάρχουν χώρες και εκπαιδευτικά συστήματα στα οποία η μετάβαση από το Λύκειο στο Πανεπιστήμιο γίνεται χωρίς κάποιου είδους εξετάσεις λέει ψέματα! Και αυτό είναι το λογικό, μιας και το πανεπιστήμιο δεν είναι για όλους και όλοι δεν είναι για να εγγραφούν στο πανεπιστήμιο.
Πώς δικαιολογείται όμως η -για μια ακόμη φορά- «στρεβλή» και «άρρωστη» αντιμετώπιση ενός ακόμη θέματος από τη νεοελληνική κοινωνία; Για ακόμη μια φορά η ελληνική κοινωνία εμφανίζεται ανώριμη και δέσμια αναχρονιστικών και ξεπερασμένων αντιλήψεων και στερεοτύπων. Δυστυχώς, ακόμη λειτουργεί με τη νοοτροπία να διαχωρίζει τα επαγγέλματα σε «ανώτερα», τα οποία συνοδεύονται με πανεπιστημιακό πτυχίο (αν είναι από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο ή τη Νομική Αθήνας ακόμη καλύτερα) και σε «κατώτερα», τα οποία δε συνοδεύονται από πανεπιστημιακό πτυχίο.
Για να είμαστε όμως δίκαιοι, η παραπάνω άποψη είχε μια λογική βάση ή είχε μια λογική βάση για τις προηγούμενες κυρίως γενιές, οι οποίες πίστεψαν (και όχι αδικαιολόγητα) ότι τα «γράμματα» και το Πανεπιστήμιο είναι η πανάκεια της ανεργίας. Πράγματι, το πανεπιστημιακό πτυχίο ήταν απαραίτητο εφόδιο που οδηγούσε στην κοινωνική καταξίωση και την οικονομική άνοδο. Τη δύσκολη δεκαετία του ’50, του ΄60, του ΄70, του ΄80, ο γιατρός, ο μηχανικός ήταν συνώνυμο του «χρήματος», της εύκολης και άνετης ζωής και της καταξίωσης. Η χώρα προσπαθούσε να ορθοποδήσει, να φτάσει τα ευρωπαϊκά δεδομένα και είχε ανάγκη από επιστήμονες. Ο επιστήμονας, αλλά και η οικογένειά του, «έβγαινε» από την ανέχεια και την αφάνεια και αυτό συνιστούσε ανοδική κοινωνική και οικονομική κινητικότητα, η οποία δικαιολογούσε τις οποιεσδήποτε υπερβολές για την επίτευξη του συγκεκριμένου στόχου.
Σήμερα όμως; Δικαιολογούνται οι κάθε είδους υπερβολές; Νομίζουμε πως όχι. Η χώρα βίωσε μια βαθύτατη οικονομική κρίση και ο πληθυσμός της υπέστη μεγάλη και απότομη πτώση του βιοτικού επιπέδου, απότοκο και της εμμονικής προσκόλλησης της νεοελληνικής κοινωνίας στο πανεπιστημιακό πτυχίο και της εγκατάλειψης του πρωτογενούς τομέα παραγωγής («πέρνα εσύ στο Πανεπιστήμιο και μη σε νοιάζει για το μετά», έλεγαν πολλοί γονείς στα παιδιά τους ή «θα πας στο εξωτερικό»). Έχουμε ποτέ αναρωτηθεί αν θέλουμε και άλλους επιστήμονες; Χρειαζόμαστε άλλους γιατρούς, δικηγόρους, μηχανικούς και οικονομολόγους; Οι συγκεκριμένες ειδικότητες δεν υπόσχονται αποδεδειγμένα πια κάποια λύση στα χρόνια προβλήματα της χώρας μας. Μάλλον το αντίθετο. Μας είναι άχρηστοι. Και δημιουργούν και δυστυχισμένους ανθρώπους, λόγω της διάψευσης του ονείρου, του απατηλού μάλλον ονείρου για εύκολη και πλούσια ζωή, που μεθοδευμένα και με περισσή μαεστρία εξυφαίνουν οι γονείς από τα πρώτα κιόλας χρόνια του Δημοτικού. Έχουμε σκεφτεί ότι υπάρχουν εκατοντάδες μη πανεπιστημιακές σχολές (ΙΕΚ, ΟΑΕΔ, ΕΠΑΣ, ΕΠΑΛ) με εξαιρετικά ενδιαφέροντα αντικείμενα και ειδικότητες, οι οποίες υπόσχονται άμεση επαγγελματική αποκατάσταση; Έχουμε καταλάβει ότι μας είναι χρήσιμοι οι μελισσοκόμοι, οι αγρότες, οι τυροκόμοι, οι ειδικοί στα βότανα, στη μεταποίηση και τυποποίηση, στις μεταφορές, οι κτηνοτρόφοι, οι κάθε είδους τεχνίτες, οι επαγγελματίες στον τουρισμό, νέες και άγνωστες στους περισσότερους από εμάς ειδικότητες, υποσχόμενες ένα καλύτερο επίπεδο ζωής για τους νέους ανθρώπους, μιας και είναι απαραίτητες στο νέο είδος οικονομίας που έρχεται;

* Ο Σπύρος Γόγολος είναι Φροντιστής - Συγγραφέας
Το όνομά σας:
Το email σας:
Θέμα:
Σχόλιο: (μέχρι 1000 χαρακτήρες)


Προσφατα

15.11.18 | Ο τουρισμός στην υπηρεσία της αγροτικής...

Ο τόπος μας άντεξε στους ισχυρούς κλυδωνισμούς της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης, παρά τις...

18.09.18 | Errare humanum est… αλλά το δις ή το...

Όλα τα κακά της παιδείας μας προφανώς ξεκινούν από την ύπαρξη θεωρητικών μαθημάτων και...

06.07.18 | Μοιρολατρία και τυχαιότητα*

Γινόμαστε ό,τι θέλομε ή ό,τι είναι γραφτό μας; Ο Πυθαγόρας πρόσεξε την κυκλική κίνηση των πλανητών...

20.06.18 | Δικαιώματα επιβατών, υπεραστικό ΚΤΕΛ και...

Πρόσφατα χρησιμοποίησα το υπεραστικό ΚΤΕΛ για την επιστροφή μου στα Ιωάννινα από την Αθήνα. Για...

17.05.18 | Τοπική Αυτοδιοίκηση και Απλή Αναλογική

Την προηγούμενη βδομάδα έγινε έκτακτο δημοτικό συμβούλιο με θέμα το σχέδιο νόμου Κλεισθένης 1 για...

24.02.18 | Με τη δέσμευση να ζητήσουν συγνώμη

Αξιότιμε Πρόεδρε, αξιότιμα μέλη της Διοικητικής επιτροπής και του Διοικητικού συμβουλίου,

16.01.18 | Τρεις κρίσιμες ερωτήσεις για τους...

Στο παρόν άρθρο θα καταβληθεί μία προσπάθεια να απαντηθούν τρία κρίσιμα ερωτήματα σχετικά με την...

05.12.17 | Μπάχαλο η Δημοκρατία;

Μπάχαλο η απλή αναλογική για τον κ. Χατζηδάκη, ακυβερνησία για τον κ. Πατούλη, δικτατορία των...