Τετάρτη, 17 Ιουνίου 2015
|

Το brand name και η γιόγκα

Η Εκκλησία συνεδρίασε προχτές δια του ανώτατου οργάνου της και αποφάσισε ότι το βασικό πρόβλημα των ημερών, δεν είναι ούτε ο τρόπος με τον οποίο πιθανώς θα βοηθήσει την οικονομική κατάσταση, ούτε καν η συμπεριφορά στελεχών της ανά τη χώρα (όπως για παράδειγμα τα τεκταινόμενα στη Μητρόπολη Ιωαννίνων που όλο και προκαλούν αντιδράσεις). Το βασικότερο πρόβλημα της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας λοιπόν, είναι η γιόγκα.

Το αστείο είναι ότι το «πρόβλημα» είναι τόσο πρόβλημα όσο και η αγωνία για τον τελικό νικητή του The Voice. Είναι πραγματικά αδιάφορη μια φιλονικία, ακόμα και δημόσια, για τον τρόπο με τον οποίο επιλέγει να γυμνάζεται ο καθένας και η καθεμιά. Είναι ένα moot point που λένε και στη Δύση, όταν θέλουν να εκφράσουν με ιδιωματισμό το αδιέξοδο ενός σκεπτικού.

Το πρόβλημα όμως είναι ότι τέτοιου είδους δημόσιες δηλώσεις από τη διοικητική αρχή (γιατί τέτοια έχει επιλέξει βασικά να είναι η ελληνική εκκλησία και όχι πνευματικός ταγός) του κλήρου, διαμορφώνουν ακόμα περισσότερο μια στάση ελάχιστης ανεκτικότητας για ο,τιδήποτε.

Δεν είμαι ο άνθρωπος που θα υπερασπιστεί τη γιόγκα ή γενικώς τους «εναλλακτικούς» τρόπους προσέγγισης της καθημερινότητας, ως υποκατάστατα της κοινωνικής δραστηριότητας και της απελευθερωτικής τάσης που ο άνθρωπος οφείλει να υπαγορεύει κάθε στιγμή στον εαυτό του, ακόμα και σε εκείνες που είναι οι πιο δύσκολες και αποπνικτικές. Αλλά η γραμμή της απόφασης της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου ότι «η ‘γιόγκα’ αποτελεί θεμελιώδες κεφάλαιο της θρησκείας του Ινδουϊσμού, έχει ποικιλομορφία σχολών, κλάδων, εφαρμογών και τάσεων και δεν αποτελεί ‘είδος γυμναστικής’» είναι μνημείο από μόνη της. Τι είναι είδος γυμναστικής δηλαδή; Η διαδρομή στα γόνατα για ένα καλοκαιρινό τάμα ή η ορθοστασία για το προσκύνημα σε ανθρώπινα λείψανα;

Η ανακύκλωση των θεωριών που κάποτε κατακεραύνωναν το χίπικο «Hair» και το «Age of aquarius», το κομμάτι των 5th Dimension παίρνει χαρακτηριστικά αναπαραγωγής κάθε κυρίαρχης θεωρίας. Μπαίνει ως μόδα δίπλα στην… ίδια τη γιόγκα, στο «δρομικό κίνημα» επί πληρωμή, στο ανδρικό μούσι και τα τατουάζ ως τρόπο ύπαρξης. Εδώ και χρόνια, η ελληνική εκκλησία με τέτοιου είδους γραφικές αποφάσεις απλά αναπαράγει την τρέχουσα μόδα και το μόνο που καταφέρνει είναι να δημιουργεί αντιφάσεις στο μυαλό αρκετών μελών του χριστεπώνυμου πλήθους που στηρίζουν τη «γυμναστική οικονομία» και αγνοούν την πνευματική διάσταση του θέματος.

Έτσι είναι όμως. Το ορθόδοξο δόγμα ζει και αυτό μέσα από τις μόδες που ακολουθεί ή δημιουργεί. Ο Χριστόδουλος ήταν ο τελευταίος που προσπάθησε να δημιουργήσει τη δική του λαϊκή εκδοχή της εκκλησίας, η οποία ήταν τόσο τρομακτική, όσο και το κήρυγμά της: μηδενική ανοχή σε κάθε τι διαφορετικό, ισοδύναμο της απόρριψής του είναι η καταδίκη και ο εξοστρακισμός του. Τώρα, η επίσημη εκκλησία επιστρέφει στις πατροπαράδοτες νόρμες με τον πνευματικό-θρησκευτικό κίνδυνο εξ ανατολών και την επαπειλούμενη άλωση της ορθόδοξης πίστης από τις σεξουαλικές προτιμήσεις των ανθρώπων.

Όσο ανέξοδη τελικά είναι η κριτική σε αυτές τις στιγμές της διοικητικής εκκλησιαστικής ιστορίας (και αυτή που διαβάζετε ανέξοδη είναι, όσο δεν συμβάλλει έστω και λίγο σε μια αλλαγή), άλλο τόσο προβλέψιμη είναι και η τακτική της εκκλησίας σε θέματα διαχείρισης του brand name της. Κάθε φορά που πιστεύουμε ότι «κάτι αλλάζει», θα υπάρχει μια στιγμή που θα καταρρίπτει αυτή την εντύπωση.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΝΤΙΚΟΣ

 

 

 

 

5 / 5 (4 Ψήφοι)
Το όνομά σας:
Το email σας:
Θέμα:
Σχόλιο: (μέχρι 1000 χαρακτήρες)


Προσφατα

18.08.15 | Οι κακές διακοπές

Υπάρχουν πάρα πολλές θεωρίες για πάρα πολλές συνήθειες του σύγχρονου ανθρώπου. Πολλές από αυτές...

04.08.15 | Αντί για καλοκαίρι, μόνιμος Σεπτέμβριος

Για τέταρτη συνεχή χρονιά παραμένουμε σε… συνεχή Σεπτέμβριο, χωρίς καλοκαίρι. Προφανώς, ο καύσωνας...

20.07.15 | Τι είδαμε, πού το είδαμε και τι δεν είδαμε

Αυτό το τριήμερο που πέρασε, άφησε στην Ήπειρο ένα αναφορικό σημείο: τις τρεις παραστάσεις του...

11.07.15 | Λίγο πιο «γέροι» σε δέκα χρόνια

Πολύ ενδιαφέροντα είναι τα πιο πρόσφατα στοιχεία που δημοσιοποίησε η ΕΛΣΤΑΤ σχετικά με το εισόδημα...

04.03.15 | Γιατί τόσο non paper;

Η επικοινωνιακή τακτική μιας κυβέρνησης στον καιρό μας είναι το ήμισυ του παντός. Η αντίληψη για το...

26.02.15 | Να μας κόψουν τη μπάλα;

Δύσκολα μιλάει ένας άντρας για το ποδόσφαιρο χωρίς να γίνεται αυτοαναφορικός. «Θυμάμαι όταν ήμουνα...

25.02.15 | Ένας μήνας ΣΥΡΙΖΑ

Ένας κυβερνητικός μήνας, είναι τίποτα. Κυριολεκτικά τίποτα, χρονικά, αλλά και πολιτικά. Η πρόβλεψη...

10.02.15 | Το οικονομικό και το πολιτικό

«Η ενωμένη Ευρώπη στην πορεία των χρόνων μετατράπηκε από μια πολιτική σε μια οικονομική συμφωνία»....