Τετάρτη, 17 Δεκεμβρίου 2014
|

Φύτρωσε καινούργιο δέντρο

Το δέντρο στην κεντρική πλατεία δεν είναι κακόγουστο, όπως πολλοί και πολλές έσπευσαν να το χαρακτηρίσουν. Εντελώς άδικο δεν έχουν, αλλά το δίκιο είναι για τους… λάθος λόγους.

Το δέντρο της πλατείας είναι στο λάθος σημείο, τη λάθος χρονική συγκυρία, για να εξυπηρετήσει λάθος σκοπό. Αλλά κακόγουστο, δεν είναι. Αντίθετα, κακόγουστα είναι πολύ συχνά τα θηριώδη ικριώματα που βαφτίζονται «δέντρα» επειδή έχουν λαμπάκια επάνω τους ή οι εμπνεύσεις του τρομερού Αβραμόπουλου στην Αθήνα με τα δέντρα-ουρανοξύστες. Η διαφορά όμως που γέρνει την πλάστιγγα υπέρ των «κανονικών» δέντρων, είναι ότι αυτά ήταν όντως χριστουγεννιάτικα και ανταποκρίνονταν στην εφήμερη αποστολή τους. Το δημιούργημα του Γιώργου Κεβρεκίδη στην πλατεία δεν είναι «εορταστικό», όσο και να ήθελε να γίνει τέτοιο. Είναι έργο τέχνης και του οφείλουμε να το κρίνουμε ο καθένας και η καθεμιά ανάλογα με το γούστο που διαθέτει και όχι για τη συγκυριακή αποστολή του, να γίνει  δηλαδή κάτι που δεν επρόκειτο να γίνει ποτέ: το χριστουγεννιάτικο δέντρο, το σημείο αναφοράς μιας πόλης που εκτός από όλα τα υπόλοιπα θέλει να καθοριστεί ως «τουριστικός προορισμός» τα Χριστούγεννα.

Η ιστορία των χριστουγγενιάτικων δέντρων στην Ελλάδα είναι εφήμερη. Από τις μέρες που ο Αβραμόπουλος, ο swag δήμαρχος της καρδιάς μας έπιασε τον επικοινωνιακό παλμό από νωρίς (όπως είναι και η βασική του, αν όχι μοναδική του πολιτική ικανότητα) και διαφήμιζε το «μεγαλύτερο δέντρο της Ευρώπης», μέχρι τότε που το παράδειγμά του προσπαθούσε να ακολουθήσει αποτυχημένα και ο δήμος Ιωαννιτών την προηγούμενη δεκαετία  με τις καρακιτσάτες εκδηλώσεις, το δίλημμα παρέμενε το ίδιο: θέλουμε κάτι που θα ανταποκρίνεται στο πνεύμα των ημερών ή θέλουμε κάτι διαφορετικό που δεν θα προλάβει να γίνει ούτε δέντρο, ούτε χριστουγεννιάτικο σήμα κατατεθέν;  Όχι λοιπόν, δεν μπορεί να είναι ένα υπαίθριο χριστουγεννιάτικο δέντρο γιορτινό σύμβολο μιας πόλης όπου τα Χριστούγεννα η θερμοκρασία πλησιάζει το μηδέν.

Η συνηθισμένη επιλογή είναι η πρώτη. Άσχετα αν φορτώνεται με κιτς και γίνεται συχνά απωθητική, αυτή είναι η σωστή επιλογή. Δείτε για παράδειγμα τι έχει γίνει «σήμα κατατεθέν» των Χριστουγέννων στα Γιάννενα τα τελευταία χρόνια: τα (πάρα, μα πάρα, μα πάρα πολλά) φωτάκια σε είσοδο μπαρ της πόλης και τα σουβλάκια έξω από τα μπαρ και τις καφετέριες, παραμονή Χριστουγέννων. Δεν κερδίζουν βραβείο καλού γούστου, ούτε βάζουν τα Γιάννενα στον οδηγό Michelin.

Στην υπόθεση της γιορτινής ατμόσφαιρας υπάρχει και ένας τρίτος δρόμος, που δεν είναι «ίση απόσταση», ούτε «μέση λύση», αλλά η ενδεδειγμένη για τις μικρότερες δυνατές απώλειες: πράγματα που μπορούν να υπηρετήσουν αυτό για το οποίο είναι προγραμματισμένα, εφήμερα και σχετικά απλά. Μπορεί τα παραπάνω να διαβάζονται ως «νερόβραστος φιδές», αλλά έτσι είναι. Έτσι και αλλιώς, ένα πετυχημένο χριστουγεννιάτικο δέντρο είναι αυτό που το στολίζουν τα παιδιά και χαίρονται τη διαδικασία και όχι αυτό που μπορεί να πάρει βραβείο σε κάποιο καλλιτεχνικό γκαλά.

Όμως, ας προσέξουμε λιγάκι κάτι ακόμα: από την απόλυτη αρνητικότητα του σκληρού, «τσιμεντωμένου» καλλιτέχνη στην κριτική που θεωρεί ότι η λαϊκή του απεύθυνση είναι κάτι σαν γρίπη από την οποία πρέπει να απαλλαγεί, μέχρι την ιδεολογικοποίηση της απόρριψης ενός έργου τέχνης με τον τρόπο που ο Μπέος ξεσπάθωσε κατά των «κουλτουριάρηδων» στο Βόλο και μετά έβαλε ζωντανά αμνοερίφια στη φάτνη (ναι, αυτό είναι ένα επικίνδυνο καρακιτσαριό), ο δρόμος είναι πιο σύντομος και από τσιγάρο με φίλτρο. Μπορεί κάτι να μην μας αρέσει, αλλά καλό είναι να σκεφτόμαστε πρώτα γιατί δεν μας αρέσει και να το απορρίπτουμε για τους σωστούς λόγους.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΝΤΙΚΟΣ

5 / 5 (5 Ψήφοι)
Το όνομά σας:
Το email σας:
Θέμα:
Σχόλιο: (μέχρι 1000 χαρακτήρες)


Προσφατα

18.08.15 | Οι κακές διακοπές

Υπάρχουν πάρα πολλές θεωρίες για πάρα πολλές συνήθειες του σύγχρονου ανθρώπου. Πολλές από αυτές...

04.08.15 | Αντί για καλοκαίρι, μόνιμος Σεπτέμβριος

Για τέταρτη συνεχή χρονιά παραμένουμε σε… συνεχή Σεπτέμβριο, χωρίς καλοκαίρι. Προφανώς, ο καύσωνας...

20.07.15 | Τι είδαμε, πού το είδαμε και τι δεν είδαμε

Αυτό το τριήμερο που πέρασε, άφησε στην Ήπειρο ένα αναφορικό σημείο: τις τρεις παραστάσεις του...

11.07.15 | Λίγο πιο «γέροι» σε δέκα χρόνια

Πολύ ενδιαφέροντα είναι τα πιο πρόσφατα στοιχεία που δημοσιοποίησε η ΕΛΣΤΑΤ σχετικά με το εισόδημα...

17.06.15 | Το brand name και η γιόγκα

Η Εκκλησία συνεδρίασε προχτές δια του ανώτατου οργάνου της και αποφάσισε ότι το βασικό πρόβλημα των...

04.03.15 | Γιατί τόσο non paper;

Η επικοινωνιακή τακτική μιας κυβέρνησης στον καιρό μας είναι το ήμισυ του παντός. Η αντίληψη για το...

26.02.15 | Να μας κόψουν τη μπάλα;

Δύσκολα μιλάει ένας άντρας για το ποδόσφαιρο χωρίς να γίνεται αυτοαναφορικός. «Θυμάμαι όταν ήμουνα...

25.02.15 | Ένας μήνας ΣΥΡΙΖΑ

Ένας κυβερνητικός μήνας, είναι τίποτα. Κυριολεκτικά τίποτα, χρονικά, αλλά και πολιτικά. Η πρόβλεψη...