Παρασκευή, 13 Ιουλίου 2018
|

«Δε θέλω να αλλάξω τον Αριστοφάνη»

Λίγες ώρες πριν την πρώτη επίσημη παρουσίαση της κωμωδίας του Αριστοφάνη «Θεσμοφοριάζουσες», πραγματοποιήθηκε η δεύτερη γενική πρόβα της παράστασης στο αρχαίο θέατρο της Δωδώνης.

Ο σκηνοθέτης Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος ήδη από την Τετάρτη έχει «εγκατασταθεί» στον αρχαιολογικό χώρο, που γνωρίζει καλά τόσο από τις θεατρικές δουλειές με το Θέατρο του Νέου Κόσμου, του οποίου είναι ιδρυτής, όσο και ως επισκέπτης.

Αυτή τη φορά, ήρθε με μια ακόμη ιδιότητα. Αυτή του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, στο πλαίσιο του οποίου, για δεύτερη χρονιά, ανεβαίνει μια συμπαραγωγή με το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Ιωαννίνων.

«Γοητεύομαι από τους αρχαιολογικούς χώρους της χώρας μας», αναφέρει στον Η.Α., καθώς, ανάμεσα σε πυρετώδεις προετοιμασίες για τη σημερινή πρεμιέρα, περιηγήθηκε στον χώρο, την ώρα που ο ήλιος έδυε και οι επισκέπτες είχαν αποχωρήσει. «Είναι μαγικό το τοπίο, με δυνατή ενέργεια. Όσο σκοτείνιαζε, τόσο περισσότερο μου άρεσε αυτή η βόλτα», σημειώνει.

Ο χώρος, οικείος γι’ αυτόν, του γέννησε αναμνήσεις. Συγκινήθηκε με την ανάμνηση της επίσκεψης με τον γιό του πριν από 28 ολόκληρα χρόνια και τη φωτογραφία που του είχε βγάλει, σε ένα πέτρινο κολωνάκι δίπλα στην ορχήστρα. Είχαν περάσει από τον αρχαιολογικό χώρο, σε μια εκδρομή προς την Αετομηλίτσα, με ένα παλιό Ντεσεβό.

Ο κυκλικός χώρος της ορχήστρας, αλλά και του τείχους του θεάτρου, «που ταίριαξε απόλυτα με το σκηνικό της παράστασης», του θύμισε παλιές φωτογραφίες και εικόνες από στρατόπεδα εκστρατείας ή ακόμη και προσφύγων. Πρόσφυγες, όπως η οικογένειά του, που κατάγεται από την Μικρά Ασία. «Συναντάω μνήμες εδώ…», αναφέρει.

Αφορμή για να επανέλθουν οι μνήμες αλλά και για να παρουσιαστεί στο κοινό της… επαρχίας και φέτος μια μεγάλη θεατρική παραγωγή, ήταν η «μάχη» που δίνει τα τελευταία δύο χρόνια από την θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του μεγαλύτερου Φεστιβάλ της χώρας, για να προωθήσει τις συνέργειες.

«Δυστυχώς, στην Ελλάδα δεν έχουμε μάθει να συνεργαζόμαστε, κάτι που είναι κανόνας στο εξωτερικό. Καμία μεγάλη παράσταση δεν υπάρχει περίπτωση να μην έχει πίσω της έναν, δύο, είκοσι συμπαραγωγούς. Είμαι πολύ χαρούμενος που από τον δεύτερο χρόνο της θητείας μου έφερα αυτό στο Φεστιβάλ», σημειώνει.

Στο πλαίσιο αυτής της «φιλοσοφίας», συνεχίζεται και ενδυναμώνεται η συνεργασία με το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων. Μετά τη Μήδεια πέρυσι, οι Θεσμοφοριάζουσες ανεβαίνουν σε συμπαραγωγή με την εταιρία Α.Μ. Τέχνη Χώρος, το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης και το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. «Το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων είναι ένα Δημοτικό Θέατρο, που βάζει σωστές βάσεις για την ανάπτυξή του», σημειώνει.

Στην παράσταση πρωταγωνιστεί μια «γενιά 40ρηδων ηθοποιών, που βρίσκονται στην πιο δυναμική φάση τους», όπως αναφέρει για τους Μάκη Παπαδημητρίου, Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο, Γιώργο Χρυσοστόμου, Γιώργο Παπαγεωργίου, Νάντια Κοντογεώργη, Μαρία Κατσανδρή, Άνδρη Θεοδότου, Ελένη Ουζουνίδου, αλλά και όλους τις ηθοποιούς που συγκροτούν τον χορό, οι οποίες μάλιστα παίζουν και μουσικά όργανα επί σκηνής, σε ένα μουσικό περιβάλλον, που δημιούργησε ο συνθέτης Νίκος Κυπουργός.

Η μετάφραση, πιστή στο κείμενο και ταυτόχρονα ποιητική, είναι του δημοσιογράφου Παντελή Μπουκάλα. «Δεν είναι ούτε διασκευή, ούτε επιθεώρηση», σημειώνει ο κ. Θεοδωρόπουλος, επισημαίνοντας ότι ο Αριστοφάνης είναι ποιητής, με φαντασία και ένα ενιαίο έργο. «Αδικούμε και την ίδια την επιθεώρηση, όταν τη συγκρίνουμε με τον Αριστοφάνη», σημειώνει, και προσθέτει: «Δεν είναι εύκολο αντί για τον Κλέωνα, για παράδειγμα, να μιλάς για τον Μητσοτάκη και τον Τσίπρα. Θεωρώ ότι ο Αριστοφάνης είναι πιο έξυπνος από εμένα και δε θέλω να τον αλλάξω», σημειώνει, γελώντας. Προσθέτει, όμως, πως δε διαφωνεί με όσους το κάνουν, εκτιμώντας όλες τις προσεγγίσεις. «Για μένα προσωπικά, αυτό το κείμενο έμεινε αιώνες γιατί βρίσκει αντίκρισμα σε κάθε εποχή», καταλήγει.

Το όνομά σας:
Το email σας:
Θέμα:
Σχόλιο: (μέχρι 1000 χαρακτήρες)


Προσφατα

14.06.18 | «Θέλει υπομονή και επιμονή»

Οι φωτογραφίες του Βασίλη Πατερούση θα μπορούσαν να αποτελούν μέρος ενός πολυτελούς, ταξιδιωτικού...

08.06.18 | «Θέλω να χορεύω με τους αγγέλους»

Η πάντα γελαστή και χαρούμενη Ούλη Μοιρασγέτη από την Αυστρία, που εδώ και 32 χρόνια ζει στην...

02.06.18 | Μια συζήτηση περί του ανθρώπινου εγκέφαλου

«Δεν είναι δοχείο να το γεμίσεις, αλλά φωτιά να την ανάψεις». Αυτή η ρήση του Πλούταρχου είναι η...

30.05.18 | Ένα θέμα που με συναρπάζει

Η Οργανωτική Επιτροπή του Διεπιστημονικού Συμποσίου «Πώς μαθαίνει ο Εγκέφαλος; (ΠΜΕ)» προσκάλεσε...

18.05.18 | Από το όνομά της πήρανε το όνομά τους τα...

Ποιητικός ο τίτλος της παράστασης όπως και η ίδια η παράσταση ποίηση είναι. Δεν περίμενα να δω και...

28.04.18 | «Τα Γιάννενα πάντα αγαπούσαν το θέατρο»

Η «Σκοτεινή Πέτρα» του Αλμπέρτο Κονεχέρο, που ανεβάζει το Θέατρο Έκφραση από τις 21 Απριλίου,...

21.04.18 | «Γίνονται πιο ουσιαστικά πράγματα στο θέατρο»

Η Θεοδώρα Τζήμου είναι μια ηθοποιός, που διαθέτει μια πολυετή πλέον πορεία και έχει στο ενεργητικό...

17.04.18 | Η μετάφραση πράξη αγάπης και τέχνης πράξη

Μνήμη και αγάπη. Ιστορική μνήμη και αγάπη. Δυο βασικοί ιδεολογικοί άξονες της ποίησης της Γιώτας...