Παρασκευή, 21 Απριλίου 2017
|
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΙΩΤΙΤΣΑΣ*

Ένα ποίημα και ένα σχέδιο κατά της δικτατορίας

Με την επιβολή της δικτατορίας στην Ελλάδα το 1967, πριν πενήντα χρόνια, πολλοί άνθρωποι των γραμμάτων, των τεχνών και του πολιτισμού γενικότερα, αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τη χώρα και να βρεθούν αυτοεξόριστοι σε χώρες της Ευρώπης, κυρίως στη Γαλλία. Ανάμεσά τους και ο αξέχαστος Γιαννιώτης ζωγράφος Θέμος Μάιπας (1936-1996).

Σ’ αυτή τη μαύρη περίοδο, η Γαλλία δέχτηκε μεγάλο αριθμό αυτοεξόριστων Ελλήνων και τους πρόσφερε φιλοξενία και ευνοϊκές συνθήκες για την οργάνωση και ανάπτυξη συλλογικού αντιδικτατορικού αγώνα. Το Παρίσι δεν άργησε να μετατραπεί σ’ έναν από τους πιο δυναμικούς πόλους πνευματικής δημιουργίας και αντίστασης ενάντια στο δικτατορικό καθεστώς και να αναδειχτεί ως η «πρωτεύουσα των εξόριστων της δικτατορίας».

Στα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης, ο Θέμος Μάιπας συγκέντρωσε τα σκόρπια, σε «γραμμένα άδεια πακέτα σιγαρέτων, με αναμνήσεις, τηλέφωνα, διευθύνσεις, προσευχές, σχέδια, ονόματα, τραγούδια» σημειώματά του και αποφάσισε να τα εκδώσει. Στην αρχή με το βιβλίο του «Θέμος Μάιπας, Ποιήματα-Σχέδια: Όρνιθες, Προσευχές, Μπάρ», (χ.χ. 1977;) και αργότερα με τα «Γράμματα στον Ιγνάτιο: Εισαγωγικές παρατηρήσεις, Ιδέες, Αναμνήσεις, Σχέδια», (1996), με πρόλογο του Βασίλη Σφυρόερα, καθηγητή στο Ιεροδιδασκαλείο Βελλάς.

Στο πρώτο βιβλίο του, στην ενότητα «Μπάρ», περιλαμβάνεται ένα αντιδικτατορικό ποίημα με τον τίτλο, «Μπάρ (7), Αθήνα 1967» το οποίο παρατίθεται στη συνέχεια, όπου εκφράζει την επιθυμία του «να φύγει, να ξενιτευτεί,… να μην ακούει πια το στρατηγό… τι πήρε το μυστρί και πάει,… να φύγει να βρει τη λευτεριά του». Το ποίημα συνοδεύεται από σχέδιο του Θέμου Μάιπα με χρονολογία 1967 και με εμφανείς συμβολισμούς κατά της δικτατορίας. Με σκοτεινό ήλιο και μαύρα πουλιά να πετούν πάνω από παραμορφωμένα μνημεία της Ακρόπολης και της γύρω περιοχής.

Ο Θέμος Μάιπας, σύμφωνα με δημοσίευμα του ιστορικού Σπύρου Ασδραχά, από το τέλος της δεκαετίας του 1950 συμμετείχε σε συναντήσεις σπουδαίων πνευματικών ανθρώπων του προοδευτικού πνευματικού χώρου, όπως ο Λέανδρος Βρανούσης, ο Βασίλης Σφυρόερας, ο Βασίλης Παναγιωτόπουλος, ο Κώστας Θεοδοσίου, κ.ά. Ο Σπύρος Ασδραχάς τον αποκαλεί «ευφάνταστο ζωγράφο».

Η Δημοτική Πινακοθήκη Ιωαννίνων με αφορμή τη συμπλήρωση είκοσι χρόνων από τον θάνατο του Θέμου Μάιπα και ογδόντα από τη γέννησή του, οργάνωσε αναδρομική έκθεση ζωγραφικής από 15/11 έως 15/12/2016, με έργα του που προέρχονταν από ιδιωτικές συλλογές συγγενών, φίλων του, πολιτιστικών και αυτοδιοικητικών φορέων και απλών συμπολιτών μας.

 

* Ο Δημ. Θ. Γιωτίτσας είναι πρόεδρος της Επιτροπής Δημοτικής Πινακοθήκης και πρώην πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Ιωαννίνων.

Το όνομά σας:
Το email σας:
Θέμα:
Σχόλιο: (μέχρι 1000 χαρακτήρες)


Προσφατα

21.10.17 | «Η αλλαγή πρέπει να έρθει ενδογενώς»

Την άποψη ότι τα όσα προβλέπουν τα μνημόνια, δεν είναι από μόνα τους αρκετά για να οδηγήσουν τη...

26.09.17 | Νίκολα Τέσλα, ο «Προμηθέας» του ηλεκτρισμού...

«Οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπαίνουν στην πρίζα…», «μέχρι το 2040 το 1/3 των αυτοκινήτων θα κινείται...

26.08.17 | «Με ενοχλεί η επιτομή του πολιτικού κιτς από...

Κριτικά, αν όχι επικριτικά, απέναντι σε κυβερνητικές πρακτικές τοποθετείται ο βουλευτής Ιωαννίνων...

24.08.17 | «Το αφήγημα της αντιπολίτευσης διαψεύδεται...

Την πεποίθηση ότι οι καλύτερες ημέρες είναι μπροστά, εκφράζει ο βουλευτής Ιωαννίνων του ΣΥΡΙΖΑ...

23.08.17 | Η «παράδοξη» κλίμακα Κελσίου και η έκπληξη...

«Η θερμοκρασία κατά τις επόμενες μέρες θα φτάσει και σε ορισμένες περιοχές θα ξεπεράσει τους 40...

29.07.17 | «Παίρνω έμπνευση από τον Ελύτη και τον...

Μια διαφορετική εκδήλωση, που δηµιουργήθηκε για, αλλά και από, τον αρχαιολογικό χώρο της Δωδώνης...

26.07.17 | Μαρία-Σίβυλλα Μέριαν, οι μεταμορφώσεις των...

Ποιος είναι άραγε ο συνδετικός κρίκος που ενώνει μια σειρά από ετερόκλητα (σε πρώτη ανάγνωση)...

10.06.17 | Ηπειρώτες κρατούμενοι στις ναζιστικές...

Σε απόσταση 85 περίπου χιλιομέτρων ανατολικά του Βερολίνου, στην πόλη του Βρανδεμβούργου, ...