Παρασκευή, 21 Απριλίου 2017
|
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΙΩΤΙΤΣΑΣ*

Ένα ποίημα και ένα σχέδιο κατά της δικτατορίας

Με την επιβολή της δικτατορίας στην Ελλάδα το 1967, πριν πενήντα χρόνια, πολλοί άνθρωποι των γραμμάτων, των τεχνών και του πολιτισμού γενικότερα, αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τη χώρα και να βρεθούν αυτοεξόριστοι σε χώρες της Ευρώπης, κυρίως στη Γαλλία. Ανάμεσά τους και ο αξέχαστος Γιαννιώτης ζωγράφος Θέμος Μάιπας (1936-1996).

Σ’ αυτή τη μαύρη περίοδο, η Γαλλία δέχτηκε μεγάλο αριθμό αυτοεξόριστων Ελλήνων και τους πρόσφερε φιλοξενία και ευνοϊκές συνθήκες για την οργάνωση και ανάπτυξη συλλογικού αντιδικτατορικού αγώνα. Το Παρίσι δεν άργησε να μετατραπεί σ’ έναν από τους πιο δυναμικούς πόλους πνευματικής δημιουργίας και αντίστασης ενάντια στο δικτατορικό καθεστώς και να αναδειχτεί ως η «πρωτεύουσα των εξόριστων της δικτατορίας».

Στα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης, ο Θέμος Μάιπας συγκέντρωσε τα σκόρπια, σε «γραμμένα άδεια πακέτα σιγαρέτων, με αναμνήσεις, τηλέφωνα, διευθύνσεις, προσευχές, σχέδια, ονόματα, τραγούδια» σημειώματά του και αποφάσισε να τα εκδώσει. Στην αρχή με το βιβλίο του «Θέμος Μάιπας, Ποιήματα-Σχέδια: Όρνιθες, Προσευχές, Μπάρ», (χ.χ. 1977;) και αργότερα με τα «Γράμματα στον Ιγνάτιο: Εισαγωγικές παρατηρήσεις, Ιδέες, Αναμνήσεις, Σχέδια», (1996), με πρόλογο του Βασίλη Σφυρόερα, καθηγητή στο Ιεροδιδασκαλείο Βελλάς.

Στο πρώτο βιβλίο του, στην ενότητα «Μπάρ», περιλαμβάνεται ένα αντιδικτατορικό ποίημα με τον τίτλο, «Μπάρ (7), Αθήνα 1967» το οποίο παρατίθεται στη συνέχεια, όπου εκφράζει την επιθυμία του «να φύγει, να ξενιτευτεί,… να μην ακούει πια το στρατηγό… τι πήρε το μυστρί και πάει,… να φύγει να βρει τη λευτεριά του». Το ποίημα συνοδεύεται από σχέδιο του Θέμου Μάιπα με χρονολογία 1967 και με εμφανείς συμβολισμούς κατά της δικτατορίας. Με σκοτεινό ήλιο και μαύρα πουλιά να πετούν πάνω από παραμορφωμένα μνημεία της Ακρόπολης και της γύρω περιοχής.

Ο Θέμος Μάιπας, σύμφωνα με δημοσίευμα του ιστορικού Σπύρου Ασδραχά, από το τέλος της δεκαετίας του 1950 συμμετείχε σε συναντήσεις σπουδαίων πνευματικών ανθρώπων του προοδευτικού πνευματικού χώρου, όπως ο Λέανδρος Βρανούσης, ο Βασίλης Σφυρόερας, ο Βασίλης Παναγιωτόπουλος, ο Κώστας Θεοδοσίου, κ.ά. Ο Σπύρος Ασδραχάς τον αποκαλεί «ευφάνταστο ζωγράφο».

Η Δημοτική Πινακοθήκη Ιωαννίνων με αφορμή τη συμπλήρωση είκοσι χρόνων από τον θάνατο του Θέμου Μάιπα και ογδόντα από τη γέννησή του, οργάνωσε αναδρομική έκθεση ζωγραφικής από 15/11 έως 15/12/2016, με έργα του που προέρχονταν από ιδιωτικές συλλογές συγγενών, φίλων του, πολιτιστικών και αυτοδιοικητικών φορέων και απλών συμπολιτών μας.

 

* Ο Δημ. Θ. Γιωτίτσας είναι πρόεδρος της Επιτροπής Δημοτικής Πινακοθήκης και πρώην πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Ιωαννίνων.

Το όνομά σας:
Το email σας:
Θέμα:
Σχόλιο: (μέχρι 1000 χαρακτήρες)


Προσφατα

26.07.18 | Από το «ιπτάμενο Πανεπιστήμιο» της Βαρσοβίας...

Στις 4 Ιουλίου του 1934, πριν από 84 χρόνια, «έφευγε» από τη ζωή στη Γαλλία μια γυναίκα, εκπρόσωπος...

13.07.18 | «Δε θέλω να αλλάξω τον Αριστοφάνη»

Λίγες ώρες πριν την πρώτη επίσημη παρουσίαση της κωμωδίας του Αριστοφάνη «Θεσμοφοριάζουσες»,...

26.06.18 | Αφιέρωμα στην Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής - ...

Σήμερα θεωρείται δεδομένο οι συναυλίες των καλλιτεχνών-ειδώλων της ροκ μουσικής να συνοδεύονται από...

14.06.18 | «Θέλει υπομονή και επιμονή»

Οι φωτογραφίες του Βασίλη Πατερούση θα μπορούσαν να αποτελούν μέρος ενός πολυτελούς, ταξιδιωτικού...

08.06.18 | «Θέλω να χορεύω με τους αγγέλους»

Η πάντα γελαστή και χαρούμενη Ούλη Μοιρασγέτη από την Αυστρία, που εδώ και 32 χρόνια ζει στην...

05.06.18 | Πλαστικό, η περιβαλλοντική μάστιγα της...

Από την 1η Ιανουαρίου του 2018 η χώρα μας προστέθηκε σ’ εκείνες στις οποίες επιβάλλεται υποχρεωτικά...

02.06.18 | Μια συζήτηση περί του ανθρώπινου εγκέφαλου

«Δεν είναι δοχείο να το γεμίσεις, αλλά φωτιά να την ανάψεις». Αυτή η ρήση του Πλούταρχου είναι η...

30.05.18 | Ένα θέμα που με συναρπάζει

Η Οργανωτική Επιτροπή του Διεπιστημονικού Συμποσίου «Πώς μαθαίνει ο Εγκέφαλος; (ΠΜΕ)» προσκάλεσε...