Σάββατο, 25 Αυγούστου 2018
|
Ηπειρωτικός Αγών

Ο Ορέστης του ΚΘΒΕ

Υπάρχουν κείμενα στο αρχαίο δράμα, που προσφέρονται να σκηνοθετηθούν και να ερμηνευτούν. Έχουν ουσία, ένταση και πλοκή. Διακινούν μηνύματα βαθιά και εξελίσσονται ανατρεπτικά τόσο που ο θεατής τους μένει ευλαβικά στη θέση του ως το τέλος με το βλέμμα του προσηλωμένο στους ήρωες. Είναι κείμενα που ελάχιστη παρέμβαση χρειάζονται για να γίνουν ελκυστικά ή να μεταφερθούν στο εδώ και τώρα. Είναι έτοιμα, διαχρονικά αριστουργήματα.

Ο Ευριπίδης είναι εκείνος ο τραγικός ποιητής από τους τρεις κορυφαίους, που έγραψε τα πιο προσιτά και οικεία στο κοινό έργα. Όχι εύκολα, μα βατά, με ροή φυσική, χωρίς να σκαλώνουν σε πομπώδη νοήματα ή σε υπερβολική βλοσυρότητα. Την ίδια στιγμή, όμως, τίποτε δεν χάνεται από το συναίσθημα, που προκαλείται με μαεστρία και κλιμακώνεται με ακρίβεια μέχρι την κορύφωση του δράματος. Σ’ όλη αυτή την εσωτερική, σχεδόν σιωπηλή διεργασία διακρίναμε μερικές ρωγμές στον Ορέστη του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, που παρουσιάστηκε την Τετάρτη το βράδυ στο αρχαίο θέατρο της Δωδώνης. Η προσπάθεια ήταν έντιμη και ειλικρινής, την αδυναμία της, ωστόσο, εντοπίσαμε στις στιγμές που προσπάθησε να κλείσει το μάτι στον θεατή και να του χαμογελάσει και μοιραία σε κάποια απ’ αυτές βγήκε εκτός πορείας παρασύροντας και άλλες που μόνο γέλιο δεν θα έπρεπε να προκαλούν στο κοινό. Η κλιμάκωση διακόπηκε αρκετές φορές και χρειάστηκε αμήχανα και σχεδόν στα τυφλά ο θεατής να αναζητήσει μόνος του το σημείο που την έχασε για να την επανενεργοποιήσει. Δεν λέμε ότι είναι αχρείαστες οι στιγμές χαλάρωσης σε μια διαδικασία κορύφωσης -κάθε άλλο. Μα χρειάζονται πολύ προσεκτικούς και λεπτούς χειρισμούς, για να μην συμπαρασύρουν σε μια αχρείαστη ελαφρότητα όλο το δράμα.
Από την παράσταση, που είδαμε, κρατάμε την εξαιρετική -ίσως την καλύτερη μετά τη Στεφανία Γουλιώτη- Ηλέκτρα που έχουμε δει ποτέ και τον πολύ φυσικό, μα καθόλου ισοπεδωτικό Τυνδάρεω. Και τον Απόλλωνα του Δημοσθένη Παπαδόπουλου, όχι γιατί παρέδωσε μια ξεχωριστή ή μοναδική ερμηνεία, μα γιατί είναι ο Δημοσθένης Παπαδόπουλος, που χρόνια τώρα θαυμάζουμε και αγαπάμε.
Τ.Τ.

Από Σεπτέμβριο τα σπουδαία
Νέα δεδομένα δημιουργεί ο «Κλεισθένης» στις εκλογές της τοπικής αυτοδιοίκησης, που είναι πλέον εννιά περίπου μήνες μακριά.
Για κάποιους υποψηφίους στον δήμο Ιωαννιτών, οι κινήσεις και οι επαφές έχουν ξεκινήσει και ενδέχεται να υπάρξουν εκπλήξεις, όπως υποστηρίζουν, ποντάροντας και σε νέα πρόσωπα. Σε άλλες παρατάξεις, ακόμα τα πράγματα είναι ρευστά και μάλλον θα μπούμε στο φθινόπωρο για να έχουμε πλήρη εικόνα. Το ίδιο συμβαίνει και στην περιφέρεια, όπου σιγά-σιγά θα αρχίσει να αυξάνεται η κινητικότητα. Τέλη Σεπτεμβρίου με αρχές Οκτωβρίου πάντως θα πρέπει να περιμένουμε την ουσιαστική έναρξη της προεκλογικής περιόδου.
Γνωρίζοντας ότι για τις αυτοδιοικητικές εκλογές μεγαλύτερη σημασία έχουν τα πρόσωπα, οι προσωπικές σχέσεις και επαφές, δεν πρέπει να παραγνωρίσουμε τον ρόλο των κομμάτων, που επίσης μπαίνουν... με φόρα σε προεκλογική χρόνια. Όπως και να έχει, οι συζητήσεις άρχισαν, ο χρόνος στενεύει και αναμένουμε μια από τις πιο ενδιαφέρουσες προεκλογικές περιόδους.
Γ.Χ.

Ας τους βάλει συνδιοργανωτές
«Η συμμετοχή των αρχαιοφυλάκων είναι δεδομένη και ως προσφορά στον πολιτισμό και ως προσφορά στις τοπικές κοινωνίες», αναφέρει η ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ένωσης Υπαλλήλων Φύλαξης (ΠΕΥΦΑ), με αφορμή τον εορτασμό της Πανσελήνου, που κορυφώνεται αύριο Κυριακή, με εκδηλώσεις και ανοικτούς αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία, με ελεύθερη είσοδο, ανά την επικράτεια. «Η ΠΕΥΦΑ και οι αρχαιοφύλακες ήταν αυτοί που καθιέρωσαν τον θεσμό της Πανσελήνου ήδη από την δεκαετία του 1990», συμπληρώνουν οι αρχαιοφύλακες της ΠΕΥΦΑ, τονίζοντας ότι θα είναι πάντα παρόντες σε προσπάθειες που ανεβάζουν το πολιτιστικό επίπεδο αλλά και δίνουν την ευκαιρία σε χιλιάδες πολίτες και επισκέπτες να απολαύσουν την αυγουστιάτικη πανσέληνο». Προφανώς, λοιπόν, η ΠΕΥΦΑ ανοίγει τους αρχαιολογικούς χώρους, επειδή θεωρεί ότι η εκδήλωση της ανήκει. Του χρόνου, λοιπόν, αν ο δήμος Ιωαννιτών αποφασίσει να συνεχίσει τη διοργάνωση του Its Kale Festival, ας τους βάλει συνδιοργανωτές αντί της Εφορείας Αρχαιοτήτων, για να έχει το κεφάλι του ήσυχο.
Α.Τ.

Τα εξαφανισμένα ποδήλατα
Στη χθεσινή ηλεκτρονικής έκδοση της «Καθημερινής», το μάτι μας έπεσε σε μια είδηση με τίτλο «Ελληνική εταιρεία ενοικιάζει ποδήλατα σε όλη την Ευρώπη». Ο λόγος για την BrainBox, που αναφέρεται πως είναι σήμερα η μεγαλύτερη εταιρεία συστημάτων αυτοματοποιημένης μίσθωσης ποδηλάτων (bike sharing) στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, κατέχοντας το 80% του ενεργού στόλου ποδηλάτων. Και το δημοσίευμα συνεχίζει με αναφορά στο EasyBike, το το πρώτο ελληνικό σύστημα μίσθωσης ποδηλάτων, που έχει αναπτύξει η εταιρεία σε 35 πόλεις της Ελλάδας, αλλά και σε ιδιωτικά σημεία και στο εξωτερικό, με αποτέλεσμα να υπάρχουν περισσότερα από 3.500 ενεργά ποδήλατα και 100 σταθμοί στα κεντρικότερα σημεία των πόλεων. Αυτό που δε λέει το δημοσίευμα, είναι αν προσμετράται και το σύστημα, που έχει αναπτύξει στα Γιάννενα η εταιρεία. Γιατί σταθμοί βάσης μπορεί να υπάρχουν, αλλά τα ποδήλατα έχουν εξαφανιστεί και το χρονοδιάγραμμα επανόδου τους αγνοείται.
Α.Τ.

Η Παναγία του χάρου
Δεν θα γράψω για την Άρτα που με τη μεγάλη κίνησή της μου έφερε στον νου δρόμους της πολυσύχναστης Αθήνας, αλλά για την καθαριότητα και την ομορφιά που συνάντησα σε ένα μεγαλοχώρι της, την Περάνθη. Όμως μια περίεργη επιγραφή, ένα πρωτότυπο γκράφιτι τράβηξε το ενδιαφέρον μου σε ένα πέτρινο τοίχο χωραφιού του χωριού Αγίου Γεωργίου, ελάχιστα απέχοντος από την Περάνθη.  Έγραφε: «Βοήθα Παναγία μου, κακό να μη με βρει». Πάνω του υπήρχε το ακαθόριστο σχήμα σε ζωγραφιά της Παναγίας, ίδια σαν τα έργα που είχα δει κάποτε στο εργαστήρι της αξέχαστης Γιαννιώτισσας ζωγράφου Ελένης Μπότσιου. Είναι αλήθεια πως επηρεάζει τους διερχόμενους ο συμβολισμός του. Συγχρόνως η παράξενη εικόνα μου έφερε στον νου κάτι που είχα διαβάσει για την Παναγία σε μοναστήρι στους Λειψούς, που, αντί της συνηθισμένης εικόνας που κρατά τον νεογέννητο Χριστό, κρατά τον Εσταυρωμένο. Για τον λόγο αυτό ονομάστηκε και το μοναστήρι αυτό, που είναι μετόχι της Πάτμου «Παναγία του χάρου».
Λ.Τ.
Το όνομά σας:
Το email σας:
Θέμα:
Σχόλιο: (μέχρι 1000 χαρακτήρες)


Προσφατα

25.09.18 | Ξεχωριστοί άνθρωποι

Ποιος είπε ότι οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας δε διασκεδάζουν και δεν τα σπάνε; Ποιος είπε ότι...

22.09.18 | Η Τέχνη μέσα από παιδιά κι ενήλικες

Τα εγκαίνια της έκθεσης των μαθητών του Εικαστικού Εργαστηρίου έγιναν την Πέμπτη το βράδυ στο...

21.09.18 | Είναι σίγουρο;

Κατά πολύ έχει αυξήσει το τελευταίο διάστημα τη συχνότητα των δημόσιων παρεμβάσεών του ο πρόεδρος...

20.09.18 | Αντίο Φίλε

Έφυγε ήσυχα, όπως άλλωστε ήσυχη υπήρξε η ζωή του. Ο Λεωνίδας Δερβέντζας, γεωπόνος, πρώην Τεχνικός...

19.09.18 | Η παρουσίαση του κ. Συνολάκη…

Την περασμένη εβδομάδα η ΝΔ διοργάνωσε μια εκδήλωση στην Αθήνα με καλεσμένο τον ακαδημαϊκό...

18.09.18 | Με τον λόγο και το έργο;

Συνέπεσε -κι όχι επί τούτου- να βρεθούμε στη Θεσσαλονίκη με τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Μόνο που...

15.09.18 | Η διάβαση της Φρόντζου

Μαζί με τις ευχές για καλή σχολική χρονιά, τις αγορές των τετραδίων «που ζήτησε η κυρία» και τα...

14.09.18 | Οδηγός για τις διαδρομές

Σίγουρα η Ήπειρος ή το «Διάζωμα» δεν είναι οι πρώτοι, που είχαν την ιδέα των πολιτιστικών...