Τετάρτη, 16 Μαΐου 2018
|
Ηπειρωτικός Αγών

Κίνδυνος «αποελληνοποίησης»

«Ηχηρές» ήταν οι παρεμβάσεις από τους τρεις «μεγάλους» των κατασκευών (ΑΚΤΩΡ, ΤΕΡΝΑ, J&P ΑΒΑΞ -2,89% ABAΞ), στο 2ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών, που συνδιοργανώνουν οι ιστοσελίδες www.ypodomes.com και www.metaforespress.gr, στο αμφιθέατρο του Πολεμικού Μουσείου της Αθήνας.

Κορυφαία στελέχη τους εξέφρασαν την ανησυχία τους για το μέλλον του εγχώριου κατασκευαστικού κλάδου, κάνοντας λόγο για κίνδυνο «αποελληνοποίησης», εκτιμώντας πως η έλλειψη κατασκευαστικού αντικειμένου, μετά την ολοκλήρωση των οδικών αξόνων, θα επιφέρει αρνητικές συνέπειες όχι μόνο στον κλάδο των κατασκευών αλλά και σε συναφείς κλάδους.
Τον κίνδυνο του αφελληνισμού του κατασκευαστικού κλάδου κατέδειξε στην ομιλία του ο πρόεδρος της ΑΚΤΩΡ Δημήτρης Κούτρας, αναφερόμενος σε προσκόμματα, που μπήκαν και μπαίνουν από την πολιτεία και αφορούν στο ανεκτέλεστο, στην προεπιλογή για τα συγχρηματοδοτούμενα έργα με κριτήριο τον κύκλο εργασιών και στον νόμο για τον βασικό μέτοχο. «Όταν όλες οι εταιρείες της Ευρώπης εκτινάσσονταν σε μεγέθη, εμείς βάζαμε ανώτατα όρια ανεκτέλεστου έργου για κάθε εταιρεία. Έτσι φτάσαμε στη μαγική εικόνα της ανάποδης πυραμίδας. Είχαμε εταιρείες ανώτατης τάξης πάνω από 60 και λιγότερες στις άλλες τάξεις», σημείωσε και χαρακτήρισε ως «άθλο» τις προσπάθειες, που κάνουν οι ελληνικές εταιρείες για την παρουσία τους στην Ευρώπη, καθώς περνάνε από «σαράντα κύματα». «Την τεχνογνωσία την αναπτύσσουμε στην Ελλάδα και τη μεταφέρουμε στο εξωτερικό. Δεν είναι μία εύκολη άσκηση», ανέφερε.
Την κατάσταση στον κλάδο, με βάση τα επίσημα στοιχεία από εργοληπτικούς συνδέσμους, περιέγραψε ο εντεταλμένος σύμβουλος της ΤΕΡΝΑ Γιώργος Περδικάρης. Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε, οι δημόσιες επενδύσεις στην περίοδο 2008-2016 παρουσίασαν μείωση με μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής -4,3%, το πλήθος δημοπρασιών δημοσίων τεχνικών έργων την περίοδο 2012-2016 -9,5% και ο μέσος ετήσιος ρυθμός μεταβολής των οικοδομικών αδειών διαμορφώθηκε στο -18,5% (από 79.407 άδειες το 2007 σε 12.641 άδειες το 2016) τη δεκαετία 2007-2016.
«Οι επενδύσεις στις υποδομές είναι ο μόνος δρόμος να μπει άμεσα φρέσκο χρήμα στην ελληνική οικονομία», ανέφερε χαρακτηριστικά, καθώς είναι καθοριστικές για την οικονομική ανάκαμψη. Όπως εξήγησε ο κ. Περδικάρης, «έχουν πολύ μεγάλο πολλαπλασιαστή (1,8), προσελκύουν ακόμα και σήμερα σοβαρό επιχειρηματικό ενδιαφέρον, αλλά και ενδιαφέρον μεγάλων επενδυτικών τραπεζών». Επεσήμανε δε ότι «το κατασκευαστικό κενό απειλεί την οικονομική ανάκαμψη», προσθέτοντας ότι «υπήρχε ήδη κενό 2 δισ. ευρώ», ενώ, όπως είπε, «τα νέα έργα δε φαίνεται να συμβασιοποιούνται με τους ρυθμούς, που όλοι επιθυμούν».
Κάλεσε για επιτάχυνση των διαδικασιών, λέγοντας ότι «το κράτος πρέπει να συγχρονιστεί στοιχειωδώς». «Μένουμε συνέχεια πίσω. Οι συμβασιοποιήσεις του 2016-2017 είναι σε πολύ μικρούς ρυθμούς. Δεν υπάρχει όριο χρονικό. Πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος να περπατήσει η αδειοδότηση των έργων σε γρηγορότερους ρυθμούς», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Περδικάρης.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στις επενδύσεις στον ενεργειακό τομέα, καθώς, όπως είπε, από τα 18,7 δισ. δυνητικές επενδύσεις σε υποδομές, μέχρι το 2022, το 38% αφορά την ενέργεια. Μάλιστα, δήλωσε ότι δημιουργούνται ευκαιρίες για μία νέα γενιά μεγάλων επενδύσεων στη χώρα, αλλά και επενδύσεις στην αποθήκευση ενέργειας, με την ώριμη τεχνολογία των αντλησιοταμιευτικών έργων. «Για την αντιμετώπιση του brain drain, απαιτείται ανάπτυξη. Η ελληνική οικονομία έχει δυνατότητες, αρκεί να ξεπεράσουμε τις αγκυλώσεις του παρελθόντος», είπε.

Στις «αλήθειες», όπως υποστήριξε, των προβλημάτων του κατασκευαστικού κλάδου αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος και αντιπρόεδρος της J&P ΑΒΑΞ Κωνσταντίνος Μιτζάλης. Αν και, όπως είπε, ο κατασκευαστικός κλάδος περνάει μεγάλη κρίση, η συμβολή των ελληνικών εταιρειών είναι καθοριστική και άκρως επιτυχημένη.
«Δεν είναι ψέμα ότι ξεπεράσαμε τους εαυτούς μας για να παραδοθούν έγκαιρα τα έργα και με βάση τις επιταγές της ΕΕ», ανέφερε, προσθέτοντας, ωστόσο, ότι «η δραστηριότητά μας στο εσωτερικό περιορίστηκε δραματικά, με την ολοκλήρωση των οδικών αξόνων. Καλό είναι να δοθούν λύσεις με μακροχρόνιο ορίζοντα. Μόνο έτσι θα καταφέρουμε να πετύχουμε», επεσήμανε, προσθέτοντας ότι «ο κλάδος των κατασκευών έχει υποστεί διαχρονικά υπερβολική δυσφήμιση».
Μάλιστα, ανέφερε ότι με βάση επίσημα στοιχεία, «στην Ελλάδα κατασκευάζονται έργα με το μικρότερο κόστος σε όλη την Ευρώπη», εξηγώντας ότι τα δημόσια έργα γίνονται πεδίο αντιπαράθεσης των πολιτικών κομμάτων. «Είναι αναγκαία η ύπαρξη συγκλίσεων για τη διαμόρφωση κοινής στρατηγικής στον τομέα των έργων».
Όσον αφορά τα κοινοτικά προγράμματα, ο κ. Μιτζάλης τόνισε ότι «ποτέ δεν υπήρξε έγκαιρος προγραμματισμός. Και στο τέλος για να προλάβουμε, αναπτύσσονται τα έργα ανώριμα, και η χρηματοδότησή τους συνεχίζεται απ΄ τα επόμενα προγράμματα, τα λεγόμενα προγράμματα – γέφυρες».
Στη συνέχεια υποστήριξε ότι «λύσεις υπάρχουν. Εξαρτώνται από την τεχνολογία και τον ανθρώπινο παράγοντα», είπε, χαρακτηρίζοντας ως ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση την εξαγγελία του πρωθυπουργού για ηλεκτρονική διακίνηση δημοσίων εγγράφων. «Όσο πιο γρήγορα αντιμετωπιστούν τα προβλήματα, τόσο πιο γρήγορα ένα έργο θα παραδοθεί στην ώρα του», ανέφερε.
Επιπλέον, χαρακτήρισε ως «γάγγραινα» τις μεγάλες εκπτώσεις. Όπως εξήγησε, «ιστορικά, τρεις φορές παρατηρήθηκε αυτό το φαινόμενο, και εξαφανίστηκαν εταιρείες μικρές και μεγάλες» και πρόσθεσε: «Έργα σταματούν, κοινοτικά κονδύλια χάνονται, και συνεχίζουμε με πολύ μεγάλη καθυστέρηση. Είναι άμεση ανάγκη η νομοθετική ρύθμιση του προβλήματος των εξωπραγματικών εκπτώσεων. Πρόκειται για ένα μοντέλο, που έχει αποτύχει όσες φορές έχει εφαρμοστεί. Δε θα αντέξουν οι εταιρείες αυτή την πραγματική στρέβλωση του ανταγωνισμού».

Το όνομά σας:
Το email σας:
Θέμα:
Σχόλιο: (μέχρι 1000 χαρακτήρες)


Προσφατα

24.05.18 | Δεν άκουσαν, δεν ξέρουν

Απροετοίμαστες είναι οι ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις για την εφαρμογή του νέου Κανονισμού...

23.05.18 | Μπαίνει στη μάχη ο ΕΦΕΤ

Στη μάχη για την προστασία της αυθεντικότητας της φέτας μπαίνει ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων...

22.05.18 | Απαιτείται στρατηγική για τη φέτα

Την ανάγκη άμεσης σύστασης της Διεπαγγελματικής για τη φέτα επεσήμανε ο βουλευτής Ιωαννίνων του...

19.05.18 | Τα καύσιμα τραβούν… την ανηφόρα

«Φωτιά» στις τσέπες των καταναλωτών βάζει η συνεχιζόμενη αύξηση στις τιμές των καυσίμων, οι οποίες...

18.05.18 | Μπορούν να παίξουν κομβικό ρόλο τα...

Βελτιώσεις στον νέο Κώδικα Επιμελητηρίων, αλλά και στο ΓΕΜΗ, καθώς και ενίσχυση του θεσμού των...

17.05.18 | Προανήγγειλε ελέγχους στην αγορά γάλακτος

Μέτρα ενίσχυσης της κτηνοτροφίας και ελέγχους ανακοίνωσε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Βαγγέλης...

15.05.18 | «Τελειωτικό χτύπημα» οι μειώσεις στις τιμές...

Στο πλευρό των κτηνοτρόφων της χώρας στέκεται το παράρτημα Ηπείρου του Πανελλήνιου Κτηνιατρικού...

12.05.18 | Συν 87 θέσεις στην Ήπειρο

Επιπλέον θέσεις κοινωφελούς απασχόλησης κατανέμονται σχεδόν στο σύνολο των δήμων της Ηπείρου, σε...